Dato
Side
26. november 2020
1 af 5
Via mail til
Mrk: ”Svar til høring over L77 (aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink)”
Landbrug & Fødevarers høringssvar – L77 Forslag til aflivning af mink mv.
Landbrug & Fødevarer skal indledningsvist udtrykke stor forundring over, at regeringen den 4.
november lukkede den danske minkbranche uden lovhjemmel og på et diskutabelt fagligt grundlag.
Den dag var der en meget klar kommunikation fra regeringen og myndighederne om, at alle mink
skulle aflives. Hvorefter minkavlerne i respekt af regeringens beslutning og påbuddet foranlediget af
sundhedsmyndighedernes anbefaling skyndte sig at handle derefter. Hvorfor stort set alle mink for
længst er aflivet.
Samtidig har regeringen valgt en klar strategi med en de facto og endelig nedlukning af
minkbranchen. Alle avlsdyr er aflivet, miljøgodkendelser afbrydes og al tilhørende infrastruktur til
minkbranchen er under meget hurtig afvikling. Der er således helt udelukket, at der bliver en
produktion af mink igen. At tale om branchens snarlige genopståen giver på ingen måde mening.
Opretholdelse af den danske avlsstamme understøttet af minkavlernes fællesejede virksomheder
var således helt afgørende forudsætninger for den minkbranche, som indtil for få uger siden
udgjorde en verdensførende danske kompetenceklynge.
De danske minkavlere og deres følgeindustrier står nu tilbage med en meget stor usikkerhed i
forhold til, hvilke vilkår der er gældende for deres virksomheder som følge af denne de facto
nedlukning af erhvervet, og hvordan de får den rette erstatning og en hurtig udbetaling heraf, så de
både kan betale deres regninger, og begynde at finde ud af, hvordan de skal komme bedst muligt
videre. Landbrug & Fødevarer kan kun opfordre til, at en god og fuldt dækkende løsning findes
meget hurtigt.
I betragtning heraf er der mange gode grunde til at undres over den proces, der har været i forhold
til lovforslaget. Lovforslaget er oprindeligt fremsat den 10. november 2020, og Miljø- og
Fødevareministeriet – nu Fødevareministeriet - har endnu ikke på nogen måde involveret
erhvervsorganisationer, f.eks. i en høringsproces. Nu sender Miljø- og Fødevareudvalget forslaget i
høring, men i en version, som pt. ikke er opdateret med de nyeste politiske aftaler. Lovforslaget
bliver dermed reelt lovgivning med tilbagevirkende kraft, herunder også fordi minkene allerede er
aflivede som konsekvens af regeringens beslutning, hvilket lovforslaget ikke tager højde for.
Det svækker legitimiteten ved høringen, at såvel Folketinget som erhvervet reelt afventer et
markant ændret lovforslag til videre behandling i overensstemmelse med den politiske aftale.
Til gengæld er Landbrug & Fødevarer indforstået med, at høringsfristen må være kort. Det
tidsmæssige aspekt for at sikre minkavlernes retsstilling og forudsigelighed er afgørende både nu