Fredericia, den 26. november 2020
Høringssvar til L 77 Forslag til lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink
Tak til Miljø- og Fødevareudvalget for muligheden for at komme med bemærkninger til lovforslaget.
Indledning
Alle retsstater bygger på en forfatning. Forfatningen er borgernes værn mod statens og regeringens vilkårlige
magtudøvelse. Når statsministeren på et pressemøde udsteder en ordre om, at alle mink skal aflives, og det
så viser sig, at der ikke er hjemmel, så er der tale om et brud på forfatningen. Når statsministeren ikke straks
tilbagekalder sit dekret, så er der tale om et brud på forfatningen
–
og nu med fortsæt.
Alle indgreb mod borgerne skal have hjemmel. I dette tilfælde må man forstå, at statsministeren har ageret
uden hjemmel, men fastholdt dekretet om, at alle mink skal aflives. Jeg er ikke bekendt med
nødretsgrundsætninger i forhold til forfatningen, men vi tør selvfølgelig snart ikke udelukke noget.
Dette lovforslag har til formål at råde bod på mink-skandalen. Derfor burde lovforslaget jo faktisk udstedes
med tilbagevirkende kraft, fordi det nu er uklart om lovforslaget (når det træder i kraft) angår de mink, der
er tilbage på ikrafttrædelsestidspunktet, eller loven også angår mink-aflivningerne, der foregik i begyndelsen
af november 2020?
Når dette kombineres med, at det af lovforslaget fremgår, at forbuddet ikke vurderes at være ekspropriativ,
så er det enten udtryk for, at man ikke har spurgt embedsværket eller regeringen fortsat har en meget ringe
forståelse for, hvordan grundloven skal læses og forstås.
Vi glemmer ikke, at Bæredygtigt Landbrug blev udråbt som de værste af de værste da mange af vores
medlemmer stædigt holdt fast i at pløje randzonerne op. I dag er randzonerne væk, fordi regeringen indså,
at de var ekspropriative og ikke rigtig gav det store miljømæssigt. I denne sag er vi på linje med resten af
Danmark dybt chokerede. Denne sag drejer sig ikke om mink, men derimod om borgerrettigheder.
Bæredygtigt Landbrug var altså ikke forbrydere, men derimod fremsynede borgerrettighedsforkæmpere.
Hvis det er sådan, at statsministerens ulovlige dekret skal lovliggøres, så burde loven som minimum 1) være
udstedt med det præcise indhold af statsministerens dekret, 2) udstedes med tilbagevirkende kraft, 3)
anerkende, at indgrebet er ekspropriation, 4) fastlægge rammerne for fastsættelse og udbetaling af
erstatning og 5) angive omfanget af erstatning for ikke-økonomisk skade, jf. EMRK.
Hvis det her ud over er opfattelsen, at man vil stoppe minkproduktion i Danmark, så må man jo udstede et
selvstændigt lovforslag, der forbyder minkproduktion. Et sådan forbud kan dog ikke opfattes som midlertidigt
–
man kan ikke slå folk eller mink ihjel og genoplive dem 1 år senere
–
det er ikke muligt. Denne lov genskaber
desværre ikke retsordenen eller tilliden til retsstaten, desværre.
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk