Tak for det. Først og fremmest vil jeg gerne sige tak til ordførerne for alle indlæggene og den gode debat om lovforslaget, der jo allerede er godt i gang. Coronasmittespredningen i mink er en alvorlig og ikke mindst for de berørte minkavlere tragisk sag. Jeg vil gerne, inden jeg kommer ind på selve lovforslaget, understrege den baggrund, som lovforslaget jo er fremlagt på.
Konsekvenserne af covid-19-spredningen i hele vores samfund er dybt alvorlige. Vi står i Danmark og globalt i en meget alvorlig sundhedskrise, som har betydet omfattende konsekvenser for os alle sammen. De seneste tal er 750 døde i Danmark, og aktuelt er knap 57.000 smittede med alt det, som det indebærer på baggrund af covid-19. Krisen har trukket store ressourcer i vores sundhedssystem, og det har betydet store ændringer i vores alle sammens hverdag og rammerne for vores liv og mulighed for at omgås hinanden og gå på arbejde. Mange brancher og rigtig mange mennesker, herunder også nogle af de mest udsatte grupper i vores samfund, er blevet hårdt ramt. Det er en krise, som vi skal igennem og skal igennem sammen som samfund, og vi skal selvfølgelig derfor gøre alt, hvad vi kan, for at standse smittespredningen.
Jeg vil ikke bruge tid på en længerevarende gennemgang af sundhedsmyndighedernes vurdering af risikoen ved coronasmitte hos mink; det er allerede blevet drøftet. Men når Statens Serum Institut i det grundlag, der lå for regeringens beslutning, og som har ført til det her lovforslag, konkluderer, at en fortsat minkavl under en igangværende covid-19-epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden, herunder for mulighederne for at forebygge covid-19 med vacciner, ja, så er det jo en vurdering, vi som regering er nødt til at handle på og også handle hurtigt på. Det er som bekendt på den baggrund besluttet at aflive alle mink inklusive avlsdyr i Danmark. Det er en meget omfattende og logistisk udfordrende opgave, som skal løses på kortest mulig tid.
Kravet til omfanget af den her indsats er på det seneste øget meget betragteligt. For som alle ved, har spredningen af covid-19 både i minkbesætninger og i samfundet været voldsomt stigende gennem den seneste måneds tid, og som også fru Zenia Stampe nævnte heroppe, fortsætter smitten med at sprede sig. På minkfarme i øjeblikket er der 455 farme smittet inden for zonerne og 42 farme smittet uden for zonerne. Så vi skal simpelt hen have begrænset risikoen for yderligere smittespredning til mennesker fra mink, og vi skal have elimineret den risiko, der er, for udvikling af nye mutationer, som kan betyde, at kommende vacciner bliver virkningsløse. Det er simpelt hen et spørgsmål om folkesundheden.
Det er vigtigt, at vi reagerer hurtigt og træffer de nødvendige foranstaltninger for at bevare epidemikontrollen i Danmark og minimere risikoen for, at nye virusmutationer i mink spreder sig blandt mennesker og i værste fald altså forringer de kommende covid-19-vacciner. Formålet med lovforslaget her er derfor overordnet at hindre udbredelsen af covid-19 i mink af hensyn til den betydelige risiko for vores alle sammens sundhed, og samtidig har lovforslaget til formål at etablere hjemmel til at påbyde aflivning af alle mink på de danske minkfarme, dvs. også de raske mink uden for de etablerede risikozoner. Endelig har forslaget også til formål at skabe hjemmel til at sikre, at de berørte minkavlere, der uforvarende er kommet i den her ulykkelige situation, kan gives den nødvendige og rimelige og ordentlige kompensation og erstatning for deres tab.
Jeg vil godt benytte lejligheden her i Folketinget til endnu en gang at undskylde over for de danske minkavlere, at vi ikke har fået kommunikeret klart, at der på nuværende tidspunkt ikke er lovhjemmel til at påbyde aflivning af raske minkbesætninger uden for risikozonerne. Men jeg vil også på den baggrund sige en stort tak til minkavlerne og Fødevarestyrelsen og alle de myndigheder og mennesker, der er involverede i indsatsen derude nu med hurtigt at få bortskaffet de mange tusinder af mink på en sikker og forsvarlig måde. Det er en indsats, man løser på vegne af Danmark og folkesundheden, og det skal der lyde en stort tak for.
I lyset af den alvorlige situation bør aflivningen af mink gennemføres hurtigt, og derfor etableres der også med det her lovforslag, som det er nævnt, en hjemmel til at udbetale en tempobonus til de minkavlere, som gør en hurtig og effektiv indsats med at få aflivet deres mink. Det er der rigtig mange der gør.
Der etableres som nævnt med lovforslaget også hjemmel til at påbyde aflivning af raske mink, og ud over hjemmel til at aflive raske mink uden for risikozonerne indføres der et forbud mod hold af mink til og med den 31. december 2021. Regeringen finder det nødvendigt, at vi indstiller minkproduktionen i Danmark i hele 2021, da fortsat minkavl under en igangværende covid-19-epidemi ifølge SSI – som jeg har nævnt – indebærer en betydelig risiko for folkesundheden.
Med lovforslaget etablerer vi som nævnt også en bemyndigelse til at yde erstatning og kompensation til minkavlerne. Alle minkavlere vil modtage fuld erstatning for tabet som følge af aflivningen af deres mink og for tabet som følge af forbuddet mod at genindsætte mink i 2021. Og vi indfører i lovforslaget en tilsvarende bestemmelse som den i lov om hold af dyr, som fastslår, at minkavlerne har krav på direkte erstatning for de aflivede mink, der svarer til dyrenes værdi, samt erstatning til dækning af det herved opståede driftstab.
Så foreslås der med lovforslaget indført en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om erstatning og kompensation som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink, der indføres med forslaget. Der vil blive indført en kompensationsordning for danske minkavlere, der tager højde for, at aflivningen af alle danske mink og forbuddet mod genindsættelse sætter erhvervet i en helt særlig situation. Med beslutningen om at aflive mink står vi i en situation, hvor minkavlerne fremadrettet og i hvert fald ikke i 2021 vil kunne indsætte nye mink og dermed videreføre deres virksomhed. Der gives som sagt direkte erstatning for de aflivede mink og for driftstabet som følge heraf.
Regeringen lægger i øvrigt op til, at minkavlerne selv kan vælge mellem to mulige modeller, når det kommer til erstatning. Den første model vil sikre, at de minkavlere, der ønsker det, kan komme ordentligt ud af erhvervet og opnå fuld erstatning for tabet af deres forretning. Efter den anden model skal det være muligt for de avlere, som ønsker at blive i minkavlererhvervet, at lægge deres produktion i dvale indtil den 31. december 2021 og til det igen måtte være muligt at drive minkavl i Danmark. Herudover er der som nævnt lavet en bonusordning, der betyder, at minkavlerne får 20 kr. i tempobonus pr. mink ved en hurtig aflivning. Ud over det ydes der til avlere i Nordjylland, hvor der har været særlige ønsker om hurtig aflivning, en bonus på 10 kr. pr. mink.
Det er vigtigt for mig at understrege, at hvis det for den konkrete minkavler vurderes at være tale om ekspropriation i udmålingen af erstatning, er der selvfølgelig krav på fuld erstatning. Det følger jo direkte af grundloven. Det vil være sådan, at det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt der er tale om ekspropriation. Vurderingen afhænger af en række faktorer, herunder om den pågældende udøver minkavl som hovederhverv, men regeringen arbejder på en model, hvor der under alle omstændigheder, uanset om der juridisk set er tale om ekspropriation eller ej, ydes erstatning efter nøjagtig de samme principper og på nøjagtig de samme vilkår.
Med lovforslaget etablerer vi en bemyndigelse til at oprette en særlig minktaksationskommission til at fastsætte erstatningen til den enkelte minkavler, og erstatningens fastsættelse vil kunne ankes til en overtaksationskommission.
Jeg skal allerede nu tilkendegive, at jeg og regeringen vil stille ændringsforslag til lovforslaget, og jeg forventer desuden, at ændringsforslagene vil afspejle den aftale om kompensationen og lovforslaget her, som forhandles i disse timer.
Som jeg indledte med at sige, er det vigtigt, at vi reagerer hurtigt og træffer de nødvendige foranstaltninger for at bevare epidemikontrol i Danmark og minimere risikoen for udbredelse af covid-19 af hensyn til folkesundheden. Det er en trussel mod sundheden i hele vores samfund, og det er det, det først og fremmest handler om for regeringen.
Grundet alvoren i situationen vil jeg gerne anmode Folketinget om en hurtig behandling af lovforslaget. Det er således afgørende at få behandlet lovforslaget hurtigt, også for at de danske minkavlere kan få klarhed over deres erstatningssituation.
Med de ord vil jeg se frem til udvalgsbehandlingen af lovforslaget, og jeg takker foreløbig endnu en gang for debatten.