Til lovforslag nr.
L 71
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Implementering af det reviderede udstationeringsdirektiv og målretning af anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske
Tjenesteydere (RUT) for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds‐
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-12.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforsla‐
get til vedtagelse med de af beskæftigelsesministeren stille‐
de ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, RV, SF, NB og ALT) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforsla‐
get. Mindretallet vil stemme for de under A og B nævnte
forslag. Hvis der ikke er flertal for en deling af lovforslaget
ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for beskæftigel‐
sesministerens ændringsforslag til det udelte lovforslag ved
2. behandling og for lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn‐
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget ved 2. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for det under A nævnte forslag
og imod det under B nævnte forslag. Hvis der ikke er
flertal for en deling af lovforslaget ved 2. behandling, vil
mindretallet redegøre for sin stilling til lovforslaget og de af
ministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Det afgørende for Enhedslistens medlemmer af udvalget
at sikre, at lønmodtagere har ordentlige løn- og arbejdsvil‐
kår. Det gælder også, når arbejdere fra andre EU-lande hen‐
tes til Danmark for at arbejde. Desværre har vi set, hvordan
EU-reglerne har åbnet op for, at arbejdsgivere har kunnet
presse løn- og arbejdsvilkår på det danske arbejdsmarked.
Derfor støtter EL ethvert forslag, der kan modvirke de
skadelige virkninger af EU’s indre marked. Selv om proble‐
met langtfra er løst betyder implementeringen af det nye
udstationeringsdirektiv, at mulighederne for at bekæmpe so‐
cial dumping forbedres. Det bliver bl.a. mere tydeligt, at løn
skal indeholde alle de løndele, som overenskomsterne inde‐
holder. Derfor støtter Enhedslisten denne del af lovforslaget.
EL kan derimod ikke støtte den del af lovforslaget, som
udvander det danske RUT-register, så enkeltselvstændige
ikke længere skal registrere sig i RUT-registeret, medmindre
de arbejder i særligt udvalgte risikobrancher. Det vil åbne
op for, at kyniske arbejdsgivere i højere grad kan spekulere
i at ansætte såkaldte falske selvstændige. Samtidig vil det
kunne svække Arbejdstilsynets og skattemyndighedernes
kontrol. Regeringen har gjort klart, at ændringen af reglerne
sker på baggrund af en åbningsskrivelse fra EU-Kommissio‐
nen, som mener, at kravet om registrering af selvstændige
i alle brancher i RUT er i strid med arbejdskraftens fri
bevægelighed. Enhedslisten mener ikke, at EU skal blande
sig i det danske RUT-register.
EL stiller sig i forlængelse heraf uforstående over for, at
et flertal i Beskæftigelsesudvalget ikke ønsker at bakke op
om EL’s ændringsforslag om deling af lovforslaget, således
at de dele af lovforslaget, der vedrører udstationering, udgør
det ene lovforslag, og de dele af lovforslaget, der vedrører
Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT), udgør det
AX025294