Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 71 Bilag 1
Offentligt
2270998_0001.png
4400
Beskæftigelsesministeriet
Krifa
Klokhøjen 4
8200 Aarhus N
Tlf. 8911 2233
16. september 2020
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere
m.v. ; Deres J.nr. 2020 -5982
Krifa har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Hensigten med udstationeringsdirektivet er, at sikre beskyttelsen af arbejdstagerne og
forhindre unfair konkurrence.
Disse formål er gode, men den danske implementering af Udstationeringsdirektivet er
utilstrækkelig. Så længe Danmark nægter at give grundlæggende mindsterettigheder til
alle lønmodtagere i Danmark, vil udstationeringsloven forblive ineffektiv og gøre det alt
for let udenlandske lønmodtagere at underbyde danske virksomheder og
overenskomster.
Den Danske model kommer til kort i forhold til internationaliseringen. Det har vi set på
godstransportområdet, hvor det blev forsøgt løst med L 185, men det samme gør sig
gældende i andre brancher.
Krifa skal derfor opfordre til, at man med denne ændring griber lejligheden og sikrer
gru dlægge de i dsterettigheder ved lov. Dette skal ses i lyset af at EU’s sociale søjle
med f.eks. ansættelsesvilkårsdirektivet alligevel vil medføre en udvikling i den retning.
I bemærkningerne s. 6 anføres:
”I
forhold til udstationerede lønmodtagere er
udstationeringsdirektivets bestemmelse om mindsteløn, herunder overtidsbetaling,
derfor ikke ud yttet i forbi delse ed i ple e teri ge af udstatio eri gsdirektivet.”
Krifa er enig i denne betragtning men mener at der bør rettes op på denne del af
implementeringen.
Når bemærkningerne angiver s. 22
”Revisio e æ drer ikke ved de gru dlægge de
principper i den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor det er arbejdsmarkedets parter, der
regulerer ansættelses- og arbejdsvilkår via kollektive overenskomster og dermed
defi erer lø og fastlægger lø begrebet.”
er det en sandhed med modifikationer. Sagen
er, at for store dele af arbejdsmarkedet, hvor vi eller andre ikke har overenskomst, er
det de rå markedskræfter der regulerer.
Det er hverken fair overfor danske lønmodtagere eller danske virksomheder, at
Danmark af ideologiske grunde undlader at tilpasse vores regulering til den europæiske,
og derfor svigter lønmodtagerbeskyttelsen og de lige konkurrencevilkår.
Krifa er fællesbenævnelse
for Kristelig A-kasse og
Kristelig Fagforening
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Vedr. ny §5, stk. 3
I bemærkningerne anføres side 6 anføres:
”Efter
§ 5, stk. 1, i udstationeringsloven, skal en virksomhed, som udstationerer
lønmodtagere til Danmark, opfylde følgende lovgivning uanset hvilket lands ret, der i
øvrigt finder anvendelse på ansættelsesforholdet:
1) lov om arbejdsmiljø, offshoresikkerhedslov, og kapitel 4 a i lov om luftfart;
2) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og
barselsorlov m.v., bortset fra de bestemmelser i denne lovs kapitel 3, der vedrører ret til
fravær for andre end gravide kvinder eller kvinder, der lige har født;
3) lov om lige løn til mænd og kvinder;
4) funktionærlovens § 7, for så vidt den pågældende opfylder betingelserne i
funktionærlovens § 1;
5) lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.;
6) lov om gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet; samt
7) lov o vikarers retsstilli g ved udse delse af et vikarbureau .v. ”
Krifa mangler en henvisning til domstolenes brug af Aftalelovens § 36 i
ansættelsesforhold til at fastsætte en mindsteløn og andre rettigheder.
Der har været et eksempel på dette ved Vestre Landsret i 2018, hvor retten angiveligt
ændrede en lønbestemmelse fra 68 til 104 kr./time. samt i U2002.222, hvor domstolen
indsatte ansættelsesvilkår omkring ret til overtidsbetaling med henvisning til Aftl. §36.
Når der ikke henvises til Aftaleloven, er det så fordi at udstationerede ikke vil kunne
påberåbe sig denne?
Krifa ingen yderligere kommentarer til lovforslaget.
Venlig hilsen
F/Søren Fibiger Olesen
Formand for Kristelig Fagforening
Per Dyrholm
Arbejdsmarkedskonsulent
2
42-163
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0003.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
Lene Maigaard ([email protected])
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
Sendt:
17-09-2020 09:40
Til:
Fra:
Titel:
Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.)
CFU har ikke egne bemærkninger til lovforslaget, men skal i sin helhed henvise til høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne.
Med venlig hilsen
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0004.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Ulla Fehrenkamp ([email protected])
VS: Høring: lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
E-mailtitel:
VS: Høring: lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.) (BM ID: 2002184)
09-09-2020 11:48
Sendt:
Høringsbrev udstationering.pdf; Høringsliste udstationering.pdf; Lovforslag ekstern høring.pdf; Tunnel
Bilag:
Marking.txt;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Til Beskæftigelsesministeriet.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ulla Fehrenkamp
Chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
M
29170908
E
[email protected]
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
3529 8100
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0005.png
Til:
Fra:
Titel:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
David Luxhøj-Pedersen ([email protected])
Høring: lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.) - J.nr. 2020 - 5982
Sendt:
08-09-2020 14:09
FA takker for høringen og henviser til vores tidligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
David Luxhøj-Pedersen
Stud.jur
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1623
Amaliegade 7
1256 København K
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0006.png
Beskæftigelsesministeriet
Departementet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Høring om lovforslag om ændring af lov om udstationering
af lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.)
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet har modtaget høring om
ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering
af det reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet skal, for så vidt angår de
organisationer, der er repræsenteret i Arbejdsmiljøklagenævnet, henvise
til de svar, organisationerne afgiver.
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
1. september 2020
J.nr. 20-37520
Sekretariatet for
Arbejdsmiljøklagenævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
Formand for Arbejdsmiljøklagenævnet
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0007.png
Til:
Fra:
Titel:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring: lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.) (Sagsnr.: 2020 - 3)
E-mailtitel:
Sv: Høring: lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.) (BM ID: 2002184) (Sagsnr.: 2020 - 3)
27-08-2020 07:36
Sendt:
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0008.png
16. september 2020
/DITLYS-erst
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede udstatione-
ringsdirektiv m.v.)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) samt Team Re-
gisterforvaltning har modtaget udkastet i høring.
Team Registerforvaltning
Erhvervsstyrelsen har få bemærkninger til Forslag til lov om ændring af
lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det re-
viderede udstationeringsdirektiv m.v.).
Erhvervsstyrelsen har på grund af samarbejdet omkring RUT været ind-
draget i forbindelse med forslagets udarbejdelse
og har løbende kun-
net kommentere på forslagets indhold.
Bemærkningerne fra Erhvervsstyrelsen har hovedsageligt været centre-
ret omkring forslagets indvirkning på den systemmæssige indretning af
RUT:
-
Meddelelse fra anmelder om tjenesteydelser med en varighed
over 12 mdr. og tjenesteydelse mellem 12 og 18 mdr.
Her er Erhvervsstyrelsen enig i, at meddelelsen skal ske i forbin-
delse med selve anmeldelsen/ændringer til anmeldelsen af tjene-
steydelsen i RUT.
Myndighedens informationsforpligtigelse ”særskilt meddelelse”
om de nye regler.
(lønmodtagere, som er udstationeret i mere end 12 måneder, skal
sikres yderligere ansættelses- og arbejdsvilkår efter lovgivningen
i værtslandet samt om muligheden for at forlænge 12-måneders
perioden i op til 18 måneder før de yderligere ansættelses- og ar-
bejdsvilkår finder anvendelse, hvis myndighederne i værtslandet
underrettes).
Erhvervsstyrelsen er enig i implementeringen af den ”særskilt
meddelelse” skal ske i form af en tilretning af kvitteringsskrivel-
serne, som anmelder modtager ved registreringen af tjeneste-
ydelser /ændring af tjenesteydelser.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
-
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0009.png
2/3
En følge af forslagets implementering vil kræve mindre tilpasning af
RUT i forhold til myndighedsunderretningen i form af en udbygning af
myndighedernes søgemodeller /udtræksmuligheder til søgning på tjene-
steydelser over 12 måneder.
Ovennævnte tilpasninger afholdes indenfor eksisterende driftsbudget
Kontaktperson vedrørende bemærkninger:
Hanne Lill Baad
Specialkonsulent
Tlf. direkte: 35291711
E-mail: [email protected]
Område for Bedre Regulerings høringssvar
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget
lovforslaget i høring.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
OBR skal gøre opmærksom på, at Beskæftigelsesministeriet fremover
skal medsende en vurdering af efterlevelsen af principperne for agil er-
hvervsrettet regulering til OBR i forbindelse med præhøringen forud for
den offentlige høring.
I forbindelse med den offentlige høring skal vurderingen ved lovforslag
fremgå af de almindelige bemærkninger i afsnittet
Økonomiske og ad-
ministrative konsekvenser for erhvervslivet.
Ved bekendtgørelsesudkast
skal vurderingen fremgå af høringsbrevet eller som separat bilag, så-
fremt principperne vurderes relevante.
For yderligere information se Vejledning om principper for agil er-
hvervsrettet regulering, der kan findes på Erhvervsstyrelsens
hjemme-
side.
OBR skal gøre opmærksom på, at Beskæftigelsesministeriet skal udar-
bejde en vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsret-
tet regulering frem mod fremsættelsen af nærværende lovforslag. Be-
skæftigelsesministeriet bedes fremsende vurderingen til OBR inden lov-
forslagets fremsættelse mhp. OBR’s screening af vurderingen.
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0010.png
3/3
Fremover bør Beskæftigelsesministeriet medsende en vurdering af efter-
levelsen af principperne for agil erhvervsrettet regulering til OBR i for-
bindelse præhøringen forud for den offentlige høring.
OBR bemærker, at Beskæftigelsesministeriet jf. Lovkvalitetsvejlednin-
gen bør sende udkast til erhvervsrettet regulering i høring hos OBR så
vidt muligt seks uger før den offentlige høring. OBR skal dels vurdere de
administrative konsekvenser for erhvervslivet som bidrag til den samlede
erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering, dels screene for ministeriets
vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring.
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:
Sabrina Nybo
Student
Tlf. direkte: 35 29 14 81
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Ditte Lysemose
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Telefon: +45 35291633
E-mail:
[email protected]
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0011.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
Lene Maigaard ([email protected])
Høringssvar vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det
reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
Sendt:
17-09-2020 09:40
Til:
Fra:
Titel:
Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.)
CFU har ikke egne bemærkninger til lovforslaget, men skal i sin helhed henvise til høringssvar fra Fagbevægelsens
Hovedorganisation og Akademikerne.
Med venlig hilsen
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0012.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Kirsten Weber Olsen ([email protected])
Lotte Dickow Schmidth ([email protected])
Høringssvar lovforslag om ændring af udstationeringsloven
18-09-2020 16:19
FH skal hermed kvittere for modtagelse af høring om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
FH har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Langtidsudstationeringer:
FH skal opfordre til at anvende direktivets ordlyd ”når en udstationerings varighed overstiger 12 måneder” i stedet
for ”når en lønmodtager har været udstationeret i mere end 12 måneder”. FH opfordrer tilsvarende til, at det i
overensstemmelse med direktivets ordlyd bliver præciseret i § 5 stk. 4, at der skal være tale om en
begrundet
meddelelse.
FH skal opfordre til, at det bliver konsekvensrettet alle steder, at undtagelsen gælder
indbetaling
til
erhvervstilknyttede tillægspensioner, da den økonomiske værdi af pensionsbidraget er en sædvanlig og obligatorisk
løndel i Danmark.
§ 6b:
FH skal opfordre til, at teksten begrænses til ordlyden i direktivets artikel 3, stk. 7 jf. aftalen mellem DA og FH. ” . . .
når bruttolønnen opgøres jf. § 6a” bør derfor slettes.
Hovedpunkterne i lovforslaget på side 5:
Det grundlag, som der kan rejses overenskomstkrav på, bliver udvidet med lovforslaget. FH foreslår derfor, at
præcisere
bliver ændret til
beskrive.
1.4 Første afsnit:
FH skal opfordre til, at afsnittet bliver tilføjet
jf. artikel 3, stk. 1 og 8.
2.3.2 Sidste afsnit
FH er ikke enig i udtalelsen, at det kun er i forbindelse med udstationering, at der gælder et direktivmæssigt
underretningskrav for brugervirksomheder, og FH opfordrer derfor til, at den sætning slettes. Det følger af EU-
domstolens praksis, at medlemsstaterne har pligt til at sikre direktivernes effektive virkning, og som BM selv skriver,
så er det en forudsætning for opfyldelsen af ligebehandlingsprincippet i vikardirektivet, at brugervirksomhederne har
en oplysningspligt.
Med venlig hilsen
Lotte Dickow Schmidth
Advokat, Ansættelsesret og Overenskomster
Direkte: 3524 6012 / Mobil: 4125 0939 / Mail: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation /
www.fho.dk
Her kan du læse hvordan Fagbevægelsens Hovedorganisation behandler dine data
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0013.png
Beskæftigelsesministeriet
Att. Chefkonsulent Kirsten Weber Olsen
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om lovforslag om ændring af
udstationeringslov af lønmodtagere m.v.
Dansk Arbejdsgiverforening har den 27. august 2020 modtaget høring om
lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.,
som skal sikre implementering af det reviderede udstationeringsdirektiv.
DA kvitterer for det fremsendte udkast til lovforslag. DA kan tilslutte lov-
forslaget, idet det bygger på Implementeringsudvalgets forslag om imple-
mentering af det reviderede udstationeringsdirektiv, som udgør en sam-
let og fyldestgørende implementering af direktivet i lovgivningen, og idet
det bygger på aftalen mellem DA og FH fra september 2019 om direktivets
lønbestemmelse m.m., som vedrører udstationeringslovens § 6a.
Helt generelt lægger DA vægt på, at justeringer af udstationeringslovens
§ 6a om adgang til at fremsætte overenskomstkrav overfor udstatione-
rende virksomheder med strejke eller blokade, i lighed med lovændringen
som følge af Laval-afgørelsen, bygger på en fælles indstilling fra DA og
FH. Dette er kernen i den danske model, og om et område som bygger på
aftaler om overenskomster.
Konkret bemærker DA i forhold til forslaget til ny § 6b, som implemente-
rer direktivets artikel 3, stk. 7, at henvisningen til lovens § 6a bør slettes.
Det fremgår ikke af
DA og FH’s forståelsespapir, at der skal ske en sådan
henvisning, men derimod at direktivets ordlyd skal indskrives i loven.
DA har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
18. september 2020
TBH
Dok ID: 169610
Trine Birgitte Hougaard
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0014.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Sagsnummer: 2020
5982
Høring over Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Implementering af det reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
ITD er på høringsportalen blevet opmærksom på udkastet til Lovforslag om ændring af
lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implementering af det reviderede
udstationeringsdirektiv m.v.). ITD fremgår ikke på høringslisten til lovforslaget. Som
medlem af Specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold skal ITD anmode
om at komme på høringslisten, når fremtidig EU-lovgivning på området skal
implementeres i dansk ret.
Formålet med lovændringen er at gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/957 af 28. juni 2018 om ændring af direktiv 96/71/EF om udstationering
af arbejdstagere (ændringsdirektivet) som led i udveksling af tjenesteydelser i dansk
ret.
ITD repræsenterer 700 danske medlemsvirksomheder med over 23.000 ansatte
indenfor transport- og logistikbranchen.
EU’s Vejpakke
Efter artikel 3, stk. 3, i ændringsdirektivet skal ændringsdirektivet først finde
anvendelse for udstationering af chauffører inden for vejtransportsektoren på det
tidspunkt, hvor en kommende ændring af direktiv 2006/22/EF og direktiv 2014/67/EU
træder i kraft. Af udkastet til lovforslag fremgår det, at det stadig er uvist, hvornår
ændringerne i de nævnte direktiver vil træde i kraft.
Det bemærkes, at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2020/1057 af 15. juli
2020 om fastsættelse af særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i vejtransportsektoren og om ændring af
direktiv 2006/22/EF, for så vidt angår håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr.
1024/2012
u er vedtaget so e del af EU’s Vejpakke.
Dato: 18-09-2020
Side 1 af 2
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0015.png
Det fremgår af direktiv 2020/1057, at medlemsstaterne senest den 2. februar 2022
vedtager og offentliggør de bestemmelser, der er nødvendige for at efterkomme
direktivet.
Sammenkobling af ændringsdirektivet med Vejpakken
og ”L 185”
Af lovforslaget fremgår det, at ændringsdirektivet ikke ændrer ved de grundlæggende
principper i den danske arbejdsmarkedsmodel, hvor det er arbejdsmarkedets parter,
der regulerer ansættelses- og arbejdsvilkår via kollektive overenskomster og dermed
definerer løn og fastlægger lønbegrebet.
Det fremgår herudover, at lønvilkår i Danmark ikke er reguleret i lovgivningen. I stedet
reguleres lønvilkår via de kollektive overenskomster. I Danmark gælder
overenskomsterne for de parter, som har indgået dem, eller som har tiltrådt dem. I
forhold til udstationerede lønmodtagere er udstationeringsdirektivets bestemmelse
om mindsteløn, herunder overtidsbetaling, derfor ikke udnyttet i forbindelse med
implementeringen af udstationeringsdirektivet.
Folketinget har den 9. juni 2020 vedtaget
”L 185”
Lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. (Fastlæggelse af et omkostningsniveau i
forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport, hvor der fastlægges et
omkostningsniveau for udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel og vejdelen
af kombineret transport i Danmark.
Der udestår stadig en fastlæggelse af centrale elementer af
”L 185”,
før loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Det er ITD’s klare opfordri g, at
der sker en tæt sammenkobling af ikrafttrædelsen af
ændringsdirektivet, Vejpakken og udmøntningen af
”L 185”,
så det sikres, at de regler,
der blev
i dført ed ”L185” er i overe sste
else ed æ dri gsdirektivet og
Vejpakkens bestemmelser.
Dette bør ske, så det sikres, at der ikke indføres et system i Danmark, som skal
revideres kort tid efter i forbindelse med ikrafttrædelsen af ændringsdirektivet i
Vejtransportsektoren og ikrafttrædelsen af Vejpakkens bestemmelser om
udstationering.
ITD stiller sig gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Jens Hvid Bang
Politisk Chefkonsulent
Side 2 af 2
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0016.png
-- AKT 2020704 -- BILAG 2 -- [ ITD høringssvar til Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere … --
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Sagsnummer: 2020
5982
Høring over Lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden
ansatte)
ITD er på høringsportalen blevet opmærksom på udkastet til Lovforslag om ændring af
lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT
for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte). ITD fremgår ikke på høringslisten til
lovforslaget. Som medlem af Specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold
skal ITD anmode om at komme på høringslisten, når fremtidig EU-lovgivning på
området skal implementeres i dansk ret.
Formålet med lovændringen er at sikre en målretning af anmeldelsespligten til
Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT) for selvstændige erhvervsdrivende
uden ansatte til særlige risikobrancher. Lovforslaget er blevet til efter dialog med
Europa-Kommissionen, som sendte Danmark en åbningsskrivelse i november 2018.
ITD repræsenterer 700 danske medlemsvirksomheder med over 23.000 ansatte
indenfor transport- og logistikbranchen.
I en lang periode har udenlandske transportvirksomheders nationale kørsel i Danmark
(såkaldt cabotagekørsel) været undtaget for anmeldelsespligt i RUT på linje med bl.a.
udenlandske professionelle sportsudøvere, der deltager i store sportsbegivenheder i
Danmark, forretningsrejsende, der ikke har fast driftssted i Danmark og forskere, der
er inviteret til Danmark for at holde et oplæg.
Folketi get har de . ju i
vedtaget ”L 5” Lov o æ dri g af lov o
godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om
udstationering af lønmodtagere m.v. (Fastlæggelse af et omkostningsniveau i
forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport, hvor der fastlægges et
omkostningsniveau for udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel og vejdelen
af kombineret transport i Danmark.
Dato: 18-09-2020
Side 1 af 2
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0017.png
Med
”L 5”
blev det vedtaget at oprette en særskilt anmeldelsespligt for
udstationerede arbejdstagere i vejtransportbranchen, hvor virksomheder, der udfører
cabotagekørsel og vejdelen af kombineret transport i Danmark skal foretage i
anmeldelse i lighed med anmeldelsen i RUT i et særskilt transportregister.
Der udestår stadig e fastlæggelse af ce trale ele e ter af ”L
kraft den 1. januar 2021.
5”, før love træder i
Formålet med en anmeldelsesordning for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte
i visse risikobranchen er at sikre håndhævelse af arbejdsmiljølovgivningen og skatte-
og afgiftslovgivningen samt til brug for identifikation af såkaldt falske selvstændige.
Vejtransportsektoren er en sektor, hvor der længe har været fokus på anvendelsen af
falske selvstændige.
ITD skal derfor opfordre til, at selvstændige erhvervsdrivende uden ansatte bliver
omfattet af den særlige anmeldelsesordning på vejtransportområdet, da der ellers er
betydelig risiko for, at antallet af falske selvstændige i branchen vil stige.
Det er samtidigt
ITD’s klare opfordri g,
at der sker en tæt sammenkobling mellem
fastlæggelsen af de nærmere rammer for en anmeldelsesordning på transportområdet
ed ikrafttrædelse af EU’s Vejpakke, hvor
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af særlige regler med hensyn til
direktiv 96/71/EF og direktiv 2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF, for så vidt angår
håndhævelseskravene, og af forordning (EU) nr. 1024/2012 træder i kraft den 2.
februar 2022.
På den måde kan det sikres, at der ikke indføres et system i Danmark, som skal
revideres kort tid efter i forbindelse med, at Vejpakkens bestemmelser om
udstationering træder i kraft.
ITD stiller sig gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Jens Hvid Bang
Politisk Chefkonsulent
Side 2 af 2
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0018.png
-- AKT 2020704 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar om målretning af anmeldelsespligten for selvstændige uden ansatte - lo… --
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Fuldmægtig Julia Hvid Pedersen
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om udkast til lovforslag om
målretning af anmeldelsespligt til RUT
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 28. august 2020 modtaget hø-
ring om lovforslag om ændring af udstationeringsloven.
Med forslaget er der lagt op til en målretning af anmeldelsespligten til
RUT for så vidt angår selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte.
DA betragter RUT som et vigtigt redskab for både myndigheder og ar-
bejdsmarkedets parter til at sikre ordnede forhold på det danske arbejds-
marked. Derfor er det
vigtigt, at ordningen bliver justeret, så der fra EU’s
side ikke kan stilles spørgsmålstegn ved RUT.
DA støtter derfor lovforslaget og støtter, at anmeldelsespligten målrettes
fremover, så det alene er i de brancher, hvor kontrolmyndighedernes data
viser, at der er en høj overtrædelsesprocent af arbejdsmiljøloven og/eller
skatte- og afgiftslovgivningen, at der skal gælde en anmeldelsespligt til
RUT for selvstændigt uden ansatte.
Det er vigtigt for DA, at målretningen sker på grundlag af myndigheder-
nes kontroldata, så der ikke kan rejses tvivl om, at anmeldelsespligten er
proportional.
DA noterer sig i øvrigt, at anmeldelsespligten fremover vil blive fastsat
ved bekendtgørelse med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse og efter en årlig revurdering efter en dialog med Kommissionen.
DA ser frem til at blive inddraget i arbejdet med den nærmere udmønt-
ning af den målrettede anmeldelsespligt i bekendtgørelsen i forhold til af-
græsningen af de nærmere bestemte risikobrancher, herunder i forbin-
delse med den årlige revurdering, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
18. september 2020
TBH
Dok ID: 170022
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0019.png
DA støtter derudover forslaget om at begrænse hvervgiverpligten i for-
hold til de områder, hvor der fremadrettet vil være pligt for selvstændige
uden at ansatte til at anmelde sig til RUT.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
Trine Birgitte Hougaard
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0020.png
-- AKT 2015420 -- BILAG 1 -- [ KL's høringssvar - j. nr. 2020 – 5982 ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Julia Hvid Pedersen ([email protected])
Karen Thormann ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Marianne Hansen ([email protected])
KL's høringssvar - j. nr. 2020 – 5982
14-09-2020 16:10
Kære Beskæftigelsesministeriet
KL har ingen bemærkninger til det udsendte udkast til lovforslag om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte).
Med venlig hilsen
Marianne Hansen
Sekretær
Jura og EU
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3281
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0021.png
-- AKT 2012842 -- BILAG 2 -- [ Brev fra Arbejdsmiljøklagenævnet ] --
Beskæftigelsesministeriet
Departementet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Høring om lovforslag om ændring af lov om udstationering
af lønmodtagere m.v. (Målretning af anmeldelsespligten til
RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte)
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet har modtaget høring om
ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Implement ering
af det reviderede udstationeringsdirektiv m.v.)
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet skal, for så vidt angår de
organisationer, der er repræsenteret i Arbejdsmiljøklagenævnet, henvise
til de svar, organisationerne afgiver.
Sekretariatet for Arbejdsmiljøklagenævnet har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
9. s e p te m b e r 2020
J.nr . 20-37637
S e k retariatet f o r
A r b ejdsmilj øklagenævnet
A nk estyrelsen
7998 S tatsservice
T e l +45 3341 1200
a s t@a st.dk
s ik [email protected]
EA N-nr:
57 98 000 35 48 21
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
Formand for Arbejdsmiljøklagenævnet
Å b ningstid:
m a n-fre k l. 9.00-15.00
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0022.png
-- AKT 2018820 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar lovforslag om målretning af anmeldelsespligten til RUT ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Julia Hvid Pedersen ([email protected]), Karen Thormann ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Lotte Dickow Schmidth ([email protected])
Høringssvar lovforslag om målretning af anmeldelsespligten til RUT
18-09-2020 16:36
FH skal hermed kvittere for høring om lovforslag om målretning af anmeldelsespligten til RUT.
FH har ingen bemærkninger til selve lovforslaget. FH ønsker imidlertid at blive inddraget i det efterfølgende arbejde
med at udpege særlige risikobrancher. FH vurderer umiddelbart, at byggeriet, transport, det grønne område,
rengøring samt hotel og restauration bør udpeges som særlige risikobrancher. FH tager forbehold for, at der også
kan være andre brancher, der bør udpeges som særlige risikobrancher.
Med venlig hilsen
Lotte Dickow Schmidth
Advokat, Ansættelsesret og Overenskomster
Direkte: 3524 6012 / Mobil: 4125 0939 / Mail: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation /
www.fho.dk
Her kan du læse hvordan Fagbevægelsens Hovedorganisation behandler dine data
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0023.png
-- AKT 2017962 -- BILAG 1 -- [ SV Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v… --
Til:
Fra:
Titel:
Julia Hvid Pedersen ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring vedr. lovforslag om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Målretning af
anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte) Deres j. nr. 2020 – 5982
Sendt:
17-09-2020 17:08
Lovforslaget giver ikke anledning til bemærkning fra Kristelig Fagforening
Venlig hilsen
Per Dyrholm
arbejdsmarkedskonsulent
Tlf:
89112233
Kommunikation
Klokhøjen 4 - Lisbjerg - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere
her.
L 71 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2270998_0024.png
-- AKT 2039028 -- BILAG 1 -- [ Høring - Lovforslag om målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erh… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Julia Hvid Pedersen ([email protected]), Karen Thormann ([email protected]), BM Postkasse ([email protected])
Henrik Jensen ([email protected]), Lotte Dickow Schmidth ([email protected]), Fagretlig ([email protected])
Jesper Herrmann ([email protected])
Høring - Lovforslag om målretning af anmeldelsespligten til RUT for selvstændigt erhvervsdrivende uden ansatte
- J. nr. 2020 – 5982
Sendt:
28-09-2020 15:42
I tilknytning til ministeriets høringsbrev af 28. august 2020 i omtalte sammenhæng skal jeg på vegne af CO-industri
bemærke som følger:
CO-industri støtter i det hele det foreliggende lovforslag.
Herudover skal det særskilt bemærkes til pkt. 2 - ”Lovforslagets hovedpunkter” -, at CO-industri er enige med
ministeriet i at ”… visse underbrancher i industrien …” udgør risikobrancher i lovforslagets forstand.
Det således henset til, at Arbejdstilsynets og Skattestyrelsens kontrolindsats dokumenterer, at alt for mange
selvstændige erhvervsdrivende - som oplyst i RUT-registreret - ikke er selvstændigt erhvervsdrivende, men derimod
arbejdstagere og at der er konstateret en alt for høj overtrædelsesprocent af arbejdsmiljølovgivningen.
Dermed er CO-industri enige i, at opretholde anmeldelsespligten til RUT-registret for selvstændigt erhvervsdrivende i
visse underbrancher i industrien med henblik på, at forhindre svig og misbrug i forbindelse med udstationering af
arbejdstagere.
Det bemærkes endelig, at CO-industri naturligvis stiller sig til rådighed med henblik på at medvirke til at få
identificeret de relevante risiko-brancher inden for industrien.
Med venlig hilsen
Jesper Herrmann
Juridisk konsulent, advokat
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 15/+45 21 70 76 36
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]