Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 7 Bilag 2
Offentligt
2273081_0001.png
Til Boligudvalget vedr. L 7
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
29. oktober 202025-2020-
00933509646
Danske Handicaporganisationers (DH) høringssvar til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om
leje af almene boliger (L 7)
Danske Handicaporganisationer (DH) har desværre ikke været på høringslisten til for-
slag om Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boli-
ger (L7) og har derfor ikke bidraget med et høringssvar inden for høringsfristen. Idet
DH anser forslaget om forsøgsordninger med opsigelse af lejere i ældre- og plejeboli-
ger som meget indgribende over for mennesker med handicap, fremsender vi her-
med bemærkninger til lovforslaget.
Det vil være i modstrid med ligebehandling af mennesker med handicap
at lave forsøg med opsigelse af lejere i almene ældreboliger og plejeboli-
ger
Det foreslås med § 89 a, at Boligministeren kan godkende forsøg med opsigelse af le-
jere i almene ældre- og plejeboliger, hvis borgerens behov for pleje ændres. Det fin-
der vi i handicaporganisationerne meget bekymrende. En bolig er den enkeltes hjem.
Det er den trygge base som danner rammen om den enkeltes liv. Mennesker med
handicap skal ikke leve med en grundliggende usikkerhed om deres boligsituation,
alene af den grund at de har et handicap og har behov for hjælp. Hvis forsøg med op-
sigelse bliver en realitet, er der tale om at mennesker med handicap ikke har de
samme lejerettigheder som alle andre. Det er ikke rimeligt.
DH mener, at et forsøg af denne karakter strider imod ligebehandling af mennesker
med handicap og Handicapkonventionens artikel 19 om retten til at vælge hvor og
med hvem man vil bo.
DH vil derfor kraftigt opfordre til, at forslaget om forsøgsordningerne trækkes tilbage.
Specifikke bemærkninger til de to foreslåede forsøgsordninger med opsi-
gelse af lejere med ændrede støttebehov
Der foreslås konkret to forsøgsordninger. Generelt har DH svært ved at gennemskue
de kommunale forpligtelser ved et sådan forsøg. Vil det fx betyde, at kommunens for-
pligtelse om at tilbyde hjælp og støtte til den enkelte bortfalder, hvis den enkelte ikke
ønsker at takke ja til en almen ældre- eller plejebolig, hvor opsigelse af kontrakten er
mulig?
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 7 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar, fra Danske Handicaporganisationer
2273081_0002.png
1. Opsigelse af en lejer af en almen ældrebolig, hvis lejerens plejebehov stiger
DH mener, at der er tale om et meget indgribende forslag, hvor et menneske med behov for mere hjælp,
tvinges til at flytte fra sin almene ældrebolig til en plejebolig, for at modtage den nødvendige hjælp. DH vil
understrege at myndighederne har pligt til at ændre hjælpen, såfremt borgeren får øget plejebehov. Det
skal være muligt at bo længst muligt i eget hjem
også for mennesker med handicap.
Af lovforslagets generelle bemærkninger fremgår, at begrundelsen for dette forslag er, at et menneske der
får et øget plejebehov, går fra et overvejende ønske om at deltage i fællesskabet, til at ønske at vælge fæl-
lesskabet til og fra.
DH har svært ved at se, at et øget plejebehov nødvendigvis vil medføre ønske om at vælge fælleskabet fra.
Det er vel muligt at vælge fælleskabet til og fra også selvom man bor i en almen ældrebolig. Det kan alle
have brug for uanset boform.
DH mener, at formålet med dette forsøg kan opnås ved dialogens vej, frem for at fratage mennesker med
øget plejebehov deres lejerettigheder.
2. Opsigelse af en lejer med psykisk funktionsnedsættelse af en almen plejebolig, hvor lejerens tilstand er
blevet bedre, og det vurderes, at lejerens behov for pleje og støtte ikke længere varetages mest hensigts-
mæssigt i den pågældende bolig
.
DH mener dette forsøg er overflødigt. Begrundelsen i bemærkningerne lyder, at der er ønske om at der kan
visiteres midlertidigt til en plejebolig med henblik på en senere afklaring af borgerens behov. Kommunerne
har allerede i dag mulighed for at visitere mennesker med psykisk funktionsnedsættelse til et midlertidigt
botilbud efter servicelovens § 107, hvis deres behov ikke er fuldt afklaret. Det bør derfor ikke være nødven-
digt at fratage lejerettigheder fra mennesker med psykisk funktionsnedsættelse der bor i plejeboliger, kom-
munen kan blot visitere til et midlertidigt botilbud, hvor behov er uafklaret.
DH finder det uklart hvorvidt en klage over opsigelse af en lejer med psykisk funktionsnedsættelse under
forsøg 2 til Ankestyrelsen, hvorefter opsigelsen bortfalder indtil Ankestyrelsen har truffet afgørelse. Under
forsøg 1 nævnes i de specifikke bemærkninger, at der er adgang til at klage over opsigelsen til Ankestyrel-
sen, hvorefter opsigelsen bortfalder indtil Ankestyrelsen har truffet afgørelse. Denne mulighed nævnes ikke
under forsøg 2 for borgere med psykisk funktionsnedsættelse i plejebolig. Her bemærkes alene, at der kan
klages til Ankestyrelsen, hvis lejeren er utilfreds med den anviste bolig. Indbringelse for Ankestyrelsen sker
efter de almindelige regler i sociallovgivningen.
DH mener, at det er helt uacceptabelt, hvis en klage over opsigelse under forsøg 2, ikke medfører at opsi-
gelsen bortfalder indtil Ankestyrelsen har truffet afgørelse,
såfremt der imod DH’s anbefalinger, alligevel øn-
skes at gå videre med forsøgsordningen.
Tag-over-hovedet-garanti til unge under uddannelse
Med lovforslaget gives mulighed for, at en kommune kan etablere og drive en ordning, som kan tilbyde
unge uddannelsessøgende et midlertidigt sted at bo, hvis de ikke kan finde en bolig inden studiestart. De
midlertidige boliger kan være mobile beboelsesvogne, containere indrettet til beboelse, en nedlagt kommu-
nal skole, vandrerhjem eller hytter på en campingplads.
DH er positive over for forslaget.
Side 2 af 3
L 7 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar, fra Danske Handicaporganisationer
DH anbefaler, at et vidst antal af boligerne er tilgængelige boliger, så også studerende med handicap kan få
tag-over-hovedet-garanti.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand
Side 3 af 3