Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 7 Bilag 10
Offentligt
2297591_0001.png
Til lovforslag nr.
L 7
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 3. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af
almene boliger
(Støtte til etablering og drift af midlertidigt husly til uddannelsessøgende, den almene boligsektors overgang til Digital Post og
forsøg med at opsige lejere i almene ældre- og plejeboliger)
[af boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Boligministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforsla‐
get.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindre‐
tallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget støtter lovforslaget, inklusive ministerens æn‐
dringsforslag, hvormed forslagsdelen om etablering af en
forsøgsordning, der giver mulighed for opsigelse af lejere i
almene ældre- og plejeboliger, udgår. V og KF mener ikke,
at den model, der er lagt op til, skaber tryghed for disse
borgere og beskyttelse af selvsamme borgeres rettigheder.
V og KF bemærker i øvrigt i forhold til den del af lov‐
forslaget, der adresserer Digital Post-løsningen, at det er
vigtigt, at det fortsat stadig er muligt for de borgere, som
er opregnet i tilknytning til lovgivningen om Digital Post
– f.eks. borgere uden adgang til en computer i eget hjem,
borgere med kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse eller
borgere som har sproglige barrierer, og som ikke trygt vil
kunne anvende en digital løsning – at de bliver fritaget for
de i lovforslaget angivne digitale meddelelser.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er tilfredse
med, at lovforslagets del om forsøg med opsigelse af lejere i
almene ældre- og plejeboliger udgår. Selv om der allerede i
loven findes en tilsvarende mulighed for at opsige unge med
funktionsnedsættelse, er der ingen grund til at give kommu‐
nerne denne mulighed for ældre m.fl., da den vil skabe
usikkerhed for en gruppe sårbare og udsatte mennesker. DF
noterer sig samtidig, at forslaget vedrørende digitalisering
respekterer muligheden for at fravælge digital kommunika‐
tion, hvis man lever op til eksisterende krav. Sidst, men
ikke mindst, er det bekymrende, at man laver lovgivning
udelukkende af hensyn til Københavns Kommune, der ikke
har formået at lave en tagoverhovedet-garanti for uddannel‐
sessøgende, som man har kunnet i byer som Odense og
Aarhus.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er gla‐
de for, at ministeren har valgt at stille ændringsforslag, så
forsøgsordningen med opsigelse af lejere i almene ældre-
og plejeboliger udgår. SF støtter derfor lovforslaget, idet
SF’s støtte er betinget af, at ændringsforslaget vedtages. SF
havde gerne set, at der i lovforslagets del om Digital Post
blev stillet krav til udlejeren om at sende et fysisk brev til
lejeren, når det gælder opsigelser og betalingspåkrav. Dette
krav skulle stilles sideløbende med muligheden for at have
samme kommunikation ved Digital Post. Det er SF’s klare
AX025306
L 7 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet d. 3/12-20
2297591_0002.png
2
overbevisning, at der findes mennesker i Danmark, særlig
socialt udsatte, som har gavn af en digital løsning, men som
samtidig kan overse en mail og derved muligvis sætte deres
boligsituation under pres.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla‐
get, efter at forsøg med opsigelse af lejere i almene ældre-
og plejeboliger er blevet taget ud af lovforslaget.
Forskellige ordninger med tagoverhovedet-garanti har
været praktiseret i uddannelsesbyerne Aarhus, Aalborg og
Odense gennem en årrække.
Københavns Kommune har efterspurgt en lovændring for
at kunne arbejde med en lignende ordning med midlertidigt
husly for uddannelsessøgende. EL håber, at lovforslaget vil
medføre bedre boligvilkår for studerende ved studiestart –
ikke bare i Københavns Kommune, men i hele det storkø‐
benhavnske område.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
boligministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undta‐
gelse af NB):
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Støtte til etablering og drift af midlertidigt husly til
uddannelsessøgende og den almene boligsektors overgang
til Digital Post)«.
[Ændring af lovforslagets undertitel som følge af ændrings‐
forslag nr. 2]
Til § 2
2)
Nr. 2
udgår.
[Forslaget om forsøg med opsigelse af lejere i almene ældre-
og plejeboliger udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Undertitlen ændres, i overensstemmelse med at mulighe‐
den for at gøre forsøg med opsigelse af lejere i almene æld‐
re- og plejeboliger udgår af lovforslaget, jf. ændringsforslag
nr. 2.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at den del af lovfor‐
slaget, der muliggør forsøg med opsigelse af lejere i almene
ældre- og plejeboliger, udgår af lovforslaget. Forslaget om at
åbne mulighed for at gøre sådanne forsøg udspringer af an‐
søgninger til udfordringsretten, hvorved der kan gives kom‐
muner mulighed for at udfordre de gældende regler. Under
behandlingen i Folketinget er der imidlertid blevet peget på
en række uhensigtsmæssigheder ved forslaget, og der ses
ikke at være opbakning til dette. Forslaget udgår derfor af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og var til
1. behandling den 6. november 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og boligministeren sendte den 6. juli 2020
dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del – bilag 98 (fol‐
ketingsåret 2019-20). Den 8. oktober 2020 sendte boligmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
3. november 2020 sendte Danske Handicaporganisationer
deres høringssvar til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (RV) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Halime Oguz (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
L 7 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet d. 3/12-20
2297591_0003.png
3
Jane Heitmann (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) René Christensen (DF) Egil Hulgaard (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4