Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 7 Bilag 1
Offentligt
2258548_0001.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
den 24. august 2020
Høring over lovforslag vedr. tag-over-hovedet-garanti, digitalise-
ring af den almene sektor og forsøg med opsigelse af almene æl-
dre- og plejeboliger
BL Danmarks Almene Boliger har den 6. juli 2020 modtaget høring over ændring af lov om al-
mene boliger mv. og lov om leje af almene boliger (Kommunal tag-over-hovedet-garanti, digita-
lisering af den almene sektor og forsøg med opsigelse af almene ældre- og plejeboliger).
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Kommunal tag-over-hovedet-garanti til unge under uddannelse
Efter lovforslaget får kommunen mulighed for at kunne tilbyde en midlertidig bolig til unge ud-
dannelsessøgende til en videregående uddannelse i forbindelse med deres studiestart. Kommu-
nen kan med ordningen, som finansieres af kommunen, indgå aftale med foreninger, virksom-
heder m.v., som kan få støtte til etablering og drift af de midlertidige boliger.
BL støtter op om forslaget til ordningens indførelse i lov om almene boliger § 142 c for at af-
hjælpe de flaskehalse, der hvert år opstår i perioden omkring studiestart og derved hjælpe unge
med akut behov for en bolig.
Det fremgår af bemærkninger til bestemmelsen, at kommunen med denne nye bestemmelse
kan etablere og tilrettelægge en ordning, hvor de får hjemmel til at yde en sådan støtte til
denne gruppe borgere. Det nævnes, at de kan være tale om en ordning, hvor kommunen kan
udleje ubenyttede kommunale grunde, hvor der opstilles skurvogne eller containere, eller en
ordning, hvor beboelsen er et vandrehjem eller en kommunal ejendom, der indrettes med sove-
sale.
Eksemplerne er ikke udtømmende, men det fremgår, at der ikke kan etableres egentlige boliger
omfattet af lejelovgivningen, og at der ikke bliver tale om almene ungdomsboliger.
Det er relevant for de almene boligorganisationer at vide, om og i givet fald hvordan de enkelte
kommuner kan tænke de almene boligorganisationer ind i denne ordning.
Digitalisering af den almene sektor
BL og de almene boligorganisationer er meget positive overfor de foreslåede ændringer, hvor
påkrav/rykker og opsigelser af lejemål ikke længere er undtaget fra digital kommunikation i en-
hver form.
Ændringen vil fremme brugen af digital kommunikation og ligger helt i tråd med ændringerne i
bekendtgørelsen om normalvedtægter for almene boligorganisationer med almene boligafdelin-
ger af den 1. oktober 2019 om muligheden for digital kommunikation mellem boligorganisatio-
nen og lejerne i forbindelse med indkaldelse til møder i beboerdemokratiet.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0002.png
side 2
BL finder det dog ikke hensigtsmæssigt, at muligheden for digital fremsendelse af påkrav og op-
sigelser alene er afhængigt af opkobling på den specifikke digitale løsning Digital Post. Ændrin-
gerne i lovforslaget bør ikke være afhængig af brugen af en specifik digital postløsning.
Det afgørende bør i stedet være, at boligorganisationen har besluttet sig for at kommunikere di-
gitalt, og at de benytter en digital postløsning med sikker fremsendelse, f.eks. de eksisterende
løsninger såsom e-Boks.
Flere boligorganisationer benytter i dag allerede e-Boks. Disse vil ikke umiddelbart få mulighed
for digital fremsendelse af påkrav og opsigelser, hvis lovændringen træder i kraft med den fore-
slåede ordlyd. Boligorganisationerne vil da alene kunne anvende Digital Post, når denne løsning
træder i kraft forventeligt i sensommeren 2021.
Kravet om anvendelse af Digital Post som kommunikationskanal mellem boligorganisationen og
lejerne finder BL derfor uhensigtsmæssigt både ud fra et økonomisk hensyn, et praktisk hen-
syn og et tidsmæssigt perspektiv.
Selve formuleringen af lovforslagets § 2, nr. 1 giver derfor anledning til at foreslå en omformu-
lering. Det oprindelige forslag lyder som følger:
»Dette
gælder dog ikke, hvis udlejeren er tilsluttet postløsningen Digital Post, og lejeren ikke
er fritaget for obligatorisk tilslutning efter reglerne i lov om Digital Post fra offentlige afsen-
dere.«
BL foreslår i stedet følgende formulering:
»Dette
gælder dog ikke, hvis udlejeren anvender en offentlig digital postløsning, og lejeren
ikke er fritaget for obligatorisk tilslutning efter reglerne i lov om Digital Post fra offentlige af-
sendere.«
Denne formulering vil give boligorganisationerne mulighed for at sende påkrav og opsigelse digi-
talt via den nuværende e-Boks og boligorganisationerne skal således ikke afvente den ny Digi-
tal Post-løsning eller være afhængige af, der kun findes den ene løsning, hvis det viser sig, at
der på et tidspunkt eksisterer flere forskellige offentlige digitale postløsninger.
Det vil blive en administrativ lettelse for de almene boligorganisationer, at der med lovændrin-
gen kan kommunikeres digitalt ved alle henvendelse til beboerne. Det vil også være nemmere
for beboerne, som ikke længere modtager forskellige henvendelser på forskellige måder ved
brug af en digital postløsning.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0003.png
side 3
Den ny Digital Post-løsning giver boligorganisationerne mulighed for at blive sidestillet med of-
fentlige myndigheder, hvor der ikke kræves samtykke/forudgående aftale med den enkelte le-
jer. Denne løsning ser BL og boligorganisationer frem til.
Forsøg med opsigelse af lejere af almene pleje- og ældreboliger
Lovforslaget indeholder en ny bestemmelse i lov om leje af almene boliger, hvor der gives hjem-
mel i § 89 a til som forsøg at kunne opsige en lejer af en almen ældre- og plejebolig under visse
nærmere betingelser. Bestemmelsen giver anledning til nærmere overvejelser og præciseringer.
Det helt fundamentale princip i Danmark er, at lejere kun kan miste deres bolig grundet mang-
lende betaling af husleje eller alvorlige brud på husordenen. Det beskrevne forsøg vedrører
disse grundlæggende rettigheder for lejere, og der bør derfor iagttages den største forsigtighed
og hensyntagen til de enkelte beboere.
Ældreboliger
En lejer af en ældrebolig skal efter lovforslaget kunne opsiges med 3 måneders varsel, hvis det
fremgår af lejekontrakten, at aftalen kan opsiges, hvis lejerens plejebehov stiger, og hvis leje-
ren kan visiteres til en plejebolig i samme bebyggelse. Plejeboligen skal være klar på opsigelses-
tidspunktet. Udlejer skal tilbyde at forestå flytning m.v., samt afholde lejerens udgifter til flyt-
ning og istandsættelse.
Det fremgår af bemærkningerne, at en opsigelse skal ske efter en konkret og individuel vurde-
ring.
Den ansøgningsberettigede kreds
En udlejer af almene ældre- og plejeboliger kan være både en almen boligorganisation, kom-
mune, region og en selvejende institution. I den foreslåede bestemmelse i § 89 a er det alene
en kommunalbestyrelse, et regionsråd og en selvejende institution, der kan ansøge om at være
med i forsøget.
BL ønsker, at det uddybes, hvorvidt en kommunes ansøgning også vil omfatte de almene bolig-
organisationer i kommunen. Hvis dette er tilfældet, bør den almene boligorganisation tillige ind-
skrives i bestemmelsen, således der ikke er tvivl om, at bestemmelsen også kan anvendes af en
almen boligorganisation.
Hvis det er tiltænkt, at boligorganisationerne som ejer af pleje- og ældreboligerne også bliver
omfattet af forsøget, så rejser det en række spørgsmål:
I det tilfælde, hvor udlejer er en almen boligorganisation, er det i lovforslaget uklart,
hvem der skal afholde udgifterne i forbindelse med lejerens fraflytning samt pligten til
fysisk at foranstalte den opsagte lejers flytning.
Når der er tale om en almen udlejer, hvem der skal tage initiativet til fraflytningen. I en
almen ældrebolig er der ikke nødvendigvis kommunal hjælp til lejeren, som gør, at der
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
side 4
kommer kommunalt plejepersonale i boligen. I denne situation er det uklart, om det er
den almene udlejer, der skal henvende sig til den kommunale visitation og oplyse, at bo-
ligorganisationen har en lejer boende, som evt. behøver en plejebolig.
Klage til ankestyrelsen
Det fremgår endvidere, at hvis beboeren eller de pårørende er uenige om, hvorvidt en lejer skal
visiteres til en plejebolig, så kan de klage til ankestyrelsen. Normalvis er det den omvendte situ-
ation, hvor der klages over at man ikke bliver visiteret til en bolig.
BL forstår den foreslåede bestemmelse således, at vedkommende lejer kan blive tvangsflyttet,
hvis ankestyrelsen stadfæster beslutningen om fraflytning fra en ældrebolig til en plejebolig,
hvilket BL ser som et alvorligt indgreb.
Ægtefællens fortsættelse af lejeforholdet
Der ses ikke i lovforslaget at være taget stilling til den præceptive bestemmelse i lov om leje af
almene boliger § 71, stk. 2, hvorefter ægtefællen kan fortsætte lejeforholdet, hvis lejeren kom-
mer på plejehjem m.v.
Krav til opsigelse
Det bør præciseres nærmere i loven, at de almindelige formkrav til en opsigelse skal opfyldes.
Det fremgår i den foreslåede bestemmelse i § 89 a, at opsigelsen skal ske efter en konkret og
individuel vurdering. Det er dog uklart i lovforslaget, hvem der skal tage initiativet og vurdere,
at betingelserne er opfyldte, hvis bestemmelsen også gælder de almene boligorganisationer.
Der ønskes derfor en nærmere redegørelse af den foreslåede bestemmelse i forhold til et even-
tuelt samarbejdet mellem boligorganisation og kommunen, da opsigelsen medfører, at vedkom-
mende lejer skal visiteres til en almen plejebolig.
Plejeboliger
En lejer med en psykisk funktionsnedsættelse skal efter lovforslaget kunne opsiges fra sin al-
mene plejebolig, hvis lejerens behov for pleje og støtte ikke længere hensigtsmæssigt varetages
i den pågældende bolig.
Krav til opsigelse
Også i dette tilfælde er det en forudsætning, at det fremgår af lejekontrakten, at vedkommende
kan opsiges - med et varsel på 6 måneder. Det skal fremgå under hvilke betingelser en opsi-
gelse kan ske, hvis beboeren ikke har behov for en plejebolig længere. Også her skal lejeren an-
vises en anden bolig, men i lokalområdet.
Boligen skal være til rådighed ved opsigelsesvarslets udløb, og udlejer skal ligeledes tilbyde at
afholde lejerens udgifter til flytning og istandsættelse.
De almindelige formkrav til en opsigelse forudsættes også at gælde i dette opsigelsestilfælde,
hvilket bør fremgå af bestemmelsen.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0005.png
side 5
Visitation af psykisk funktionsnedsatte beboere
Hvis bestemmelsen også finder anvendelse på almene boligorganisationer, jf. ovenstående an-
førte, gør følgende overvejelser sig gældende:
Af bemærkningerne fremgår, at opsigelsesadgangen muliggør opsigelse af en borger med psy-
kisk funktionsnedsættelse, som vurderes at kunne flytte i egen bolig.
Det rejser samme spørgsmål om, hvem der skal dokumentere, at lejeren ikke har behov for den
almene bolig, hvis bestemmelsen gælder for almene boligorganisationer. Det må forudsættes, at
det er kommunen, der foranledige en udredning af behovet, men i så fald mangler der en be-
skrivelse af, om hvorvidt det er kommunen, der skal anmode boligorganisationen om at opsige
lejeren, og om boligorganisationen i så fald er forpligtet til at opsige beboeren.
Ved behov for uddybning af ovenstående kan juridisk konsulent Christina Iversen kontaktes på
mail
[email protected]
angående Digital Post og juridisk konsulent Anni Pedersen angående forsøgsord-
ning med midlertidige studieboliger og opsigelse af ældre- og plejeboliger på mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Direktør
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0006.png
DE STUDERENDES HØRINGSSVAR ANG. ÆNDRING AF LOV
OM ALEMEN MOLIGER M.V.
Danske studerendes fællesråd (DSF) afgiver hermed høringssvar på vegne af de studerende
angående ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger (kommunal tag -
over-hovedet-garanti til unge under uddannelse, den almene boligsektors overgang til digital post
og forsøg med opsigelse af lejere i almene ældre og plejeboliger )
Lovforslaget består af 3 dele:
Den første del skaber hjemmel for en kommune til, at kommunen kan etablere og drive en ordning,
som kan tilbyde unge uddannelsessøgende et midlertidigt sted at bo, hvis de ikke kan finde en bolig
inden studiestart.
Den anden del vedrører digitalisering af den almene boligsektor, således at meddelelser fra udlejer,
der hidtil kun har kunnet afgives gyldigt med fysisk post, nu vil kunne afgives gennem en Digital
Post-løsning.
Den tredje del indfører en forsøgsbestemmelse, der i helt særlige situationer giver mulighed for at
opsige lejere af almene ældre- eller plejeboliger, eksempelvis ved et ændret plejebehov hos
lejeren.
Nærværende høringssvar kommer til at beskæftige sig med den første del af lovforslaget.
Vi er positive overfor forslaget.
Vi forholder os overordnet positive over for åbningen for at sikre tag-over-hovedet-garanti for unge under
uddannelse. Vi vil gerne rose, at man med lovforslaget giver hjemmel til, at de store studiebyer kan sætte
flere og nye initiativer i værk, for at afhjælpe nogle af de flaskehalsproblemer, der forstærker
boligproblemerne i disse byer. Dog er det væsentligt, at man ikke kan tale om studieboliger, heller ikke
studieboliger af midlertidig karakter, hvis ikke de er til at betale for en studerende. Ligeledes fjerner
lovgivningen ikke behovet for, at der bliver opført markant flere boliger. Det ændrer dog ikke på, at vi ser
med velvilje på lovforslaget.
Vores bekymringer i forbindelse med forslaget:
Midlertidige boliger må ikke blive løsningen, men er et nødvendigt onde.
De forskellige politiske
niveauer skal med andre ord holde hånden på kogepladen for at sikre ordentlige, betalelige
ungdomsboliger, der er til at betale for studerende. Vi var i DSF selv en del af processen omkring
skiftet, der muliggjorde etablering af flere midlertidige studieboliger, da man muliggjorde
etablering af midlertidige studieboliger, ved at øge grænsen for, hvor lang tid man måtte have
midlertidige boliger, så det blev mere rentabelt. Dog er det væsentligt, at midlertidige boliger kun
er et nødvendigt onde, født ud af at man politisk har siddet på hænderne. På sigt bør vi i dagens
Danmark selvfølgelig have et boligmarked, der er gearet til den situation vi lever i, så vi slipper for
at etablere midlertidige boliger. Derfor må nærværende lovforslag heller ikke bliver en
undskyldning for ikke-handling på området.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0007.png
Lovgivning i forarbejde kan blive problematisk.
Bestemmelsen er meget kortfattet og det er meget
usikkert ud fra ordlyden i forhold til hvad den konkret afgrænser. Det kan rejse nogle bekymringer
peger overvejende i en hensigtsmæssig retning i overensstemmelse med formålet med lovgivning,
men giver stadig nogen grad af usikkerhed og uklarhed. Noget af forarbejdet omkring lovgivningen
tegner desværre et decideret forkert skønmaleri af boligsituationen i vores store studiebyer, der
reelt både negligerer problemernes omfang
1
og overdriver den igangværende kommunale indsats,
og det er ærgerligt, hvis det bliver en del af hjemlen i udmøntningen.
FIGUR 1: VÆKST I STUDIEBOLIGER IFT. VÆKST I
STUDENTERMASSE
3000
2000
1000
0
-1000
-2000
-3000
-4000
-5000
-6000
København
Odense
Frederiksberg
Aarhus
Lynby-Taarbæk
Aalborg
Roskilde
Akkumuleret sum
-40000
-50000
-60000
-70000
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
10000
0
-10000
-20000
-30000
1
efterspørgsel
. Dette er ikke korrekt - særligt ikke i
København. En ny undersøgelse fra Dansk Magisterforening viser, at 43 pct. af de studerende enten bruger hele deres SU,
eller mere end det, på boligomkostninger som husleje, el, vand og varme. Særligt boliger, som er betalelige set i forhold til
SU-stipendiet, er noget, der er udbredt mangel på. Vi står i en boligkrise for studerende, og det kræver politisk handling.
Dette
også:
Dansk Byggeri (2019): Studerende og ungdomsboliger:
https://www.danskbyggeri.dk/media/39338/studerende-og-
ungdomsboliger-i-de-store-byer-notat.pdf.
Dansk Byggeri (2019): Mangel på studieboliger
https://www.danskbyggeri.dk/media/39493/mangel-paa-
studieboliger.pdf
LLO og DSF (2019): De større studieboliger er ved at ændre sig til utilgængeligt område for studerende.
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11609383/de-stoerre-studiebyer-er-ved-at-aendre-sig-til-utilgaengeligt-
omraade-for-studerende/
BL: Ungdomsboligrapporten (2020):
https://bl.dk/media/13583/ungdomsboligrapporten-2020.pdf
DSK: Boligundersøgelsen (2016):
http://www.dsfnet.dk/wp-content/uploads/2016/04/Boligunders%C3%B8gelsen-
2016.pdf
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0008.png
FIGUR 2: STUDIEBOLIGER OG STUDERENDE
80000
70000
60000
50000
40000
Antal studiepladser
30000
20000
10000
0
Studerende efter bopæl
Antal studieboliger
Figur 1 & 2 kilder: A: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Svar på Spørgsmål nr. 650 af 23. august
2017, B: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget Svar på spørgsmål nr 6 af 2018-19 (2. samling) Transport-,
og Boligudvalget.
rløb.
En anden konsekvens af at
det er relativt kortfattet, er, at det forekommer uklart, hvem der falder ind under nærværende
bestemmelse. Det er således uklart, om studerende, der med god grund kommer ind midt i en
uddannelse, ved merit, full-degree udveksling eller andet, eller kommer ind på kandidaten, kan få
bolig det første halve år.
Der har været sket en fejl i forbindelse med høringen, så vi i første omgang ikke havde fået tilsendt
høringsmaterialet, men vi kvitterer for, at man fra ministeriets side tilpasser sine arbejdsgange, så det ikke
gentager sig. Vi kvitterer i den forbindelse for god dialog med ministeriet. Alt høringsmateriale skal
fremsendes til
[email protected]
På vegne af de studerende
Søren Fauerskov Hansen
Levevilkårspolitisk næstformand for Danske Studerendes Fællesråd
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0009.png
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0010.png
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0011.png
Til trm@trm
KL's bemærkninger til forslag om ændring af almenboligloven
og lov om leje af almene boliger (tag over hovedet garanti mm)
KL takker for muligheden for at kommentere på det fremsendte udkast til
lovforslag om ændring af lov om almene boliger og lov og leje af almene
boliger.
Generelle bemærkninger
KL finder det overordnet positivt, at kommunerne med forslaget gives
mulighed for at beslutte at drive eller støtte en midlertidig ordning for
studerendes boligsituation omkring studiestart. KL bemærker dog, at
kommunerne fortsat ikke har hjemmel eller finansiering til at varetage den
egentlige boligforsyning.
KL finder det endvidere overordnet positivt, at der åbnes for at
kommunerne, i særlige tilfælde, kan opsige lejere i ældreboliger, hvis
borgeren får ændrede behov, og hvor det kan være positivt for beboeren
og den kommunale pleje.
Specifikke bemærkninger
KL vurderer, at det i bestemmelser eller forarbejdet vedrørende ”tag over
hovedet garanti” kan tydeliggøres, om de muliggjorte initiativer er
afgrænset til kommunale ejendomme, aftaler med 3. mand, eller
indebærer køb af nye arealer eller bygninger.
KL bemærker i forhold til muligheden for opsigelse i ældreboliger, at
kravet om tilbud om lejemål "i samme bebyggelse" i mange tilfælde ikke
giver bedre mulighed for pleje/omsorg overfor beboeren. En effektiv
ændring af plejeniveauet kan ofte forudsætte et tilbud beliggende i et
andet plejecenter og dermed ikke i samme fysiske bebyggelse.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
KL imødeser den økonomiske høring af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Troels Øhlenschlæger Graversen
Chefkonsulent, KL
Dato: 18. august 2020
Sags ID: SAG-2020-03915
Dok. ID: 2957950
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3683
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0012.png
Til
Transport- og Boligministeriet
Københavns Kommune finder det meget positivt, at kommunerne med forslaget til §142 c får et nyt værktøj
til at afhjælpe det akutte behov for boliger til uddannelsessøgende omkring studiestart.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at kommunalbestyrelsen vil kunne fastsætte kriterier, som
unge under uddannelse skal opfylde for at komme i betragtning til de midlertidige boliger. Det vil med fordel
kunne præciseres, at kommunen herunder kan beslutte, at de uddannelsessøgende både kan være optaget
på en uddannelsesinstitution i den pågældende kommune eller på en uddannelsesinstitution indenfor en
anden af kommunalbestyrelsen nærmere fastlagt geografisk afgrænsning.
Københavns Kommune finder, at målgruppen - unge, som er optaget på en videregående uddannelse - er
meget snæver, og foreslår, at målgruppen udvides, så alle unge optaget på en uddannelse i
efterårssemesteret, hvor der er ekstra pres på boligmarkedet, kan tilgodeses.
Københavns Kommune bemærker, at hvis hjemmelen til at etablere og finansiere en ordning også skal give
kommunerne mulighed for at yde lånegaranti, bør dette fremgå direkte af bestemmelsen.
Det bør endvidere præciseres i bemærkningerne om driftsudgifter skal forstås snævert, eller der heri kan
indgå forrentning og afskrivning af anlægsudgifter og administrationsvederlag til eksterne aktører.
Endelig bemærkes det for god ordens skyld, at selvom campinghytter og lignende ferieboligformer ifølge
bygningsreglementet kan opføres uden byggetilladelse, så vil denne undtagelse fra kravet om
byggetilladelse i udgangspunktet ikke gælde for de midlertidige boliger, da de ikke skal anvendes til
ferieformål og dermed ikke umiddelbart er omfattet af campingreglementet.
Bygningsreglementets krav til boliger vil derfor som udgangspunkt gælde for de midlertidige boliger. Selv om
lovforslaget giver kommunerne nogle velkomne muligheder, bør ministeriet således være opmærksom på de
eventuelle begrænsninger, som kan følge af planloven og byggeloven. Vi vil gerne opfordre ministeriet til at
overveje justeringer i de nævnte love med henblik på at gøre etableringen af de midlertidige boliger enklere.
Med venlig hilsen
Tine Engelbrechtsen
Chefkonsulent
Almene boliger
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Plan, Analyse, Ressourcer og CO2-reduktion
Njalsgade 13, 5. sal, vær. 5003
Postboks 348
2300 København S
Mobil 2159 3526
E-mail [email protected]
EAN 5798009809452
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0013.png
Til
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Deres j.nr. 2020-5305
Alene sendt pr. e-mail til [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af
almene boliger.
LLO takker for at have fået ovennævnte lovforslag i høring.
Forslaget indeholder tre dele:
Første del
skaber hjemmel for en kommune til, at kommunen kan etablere og
drive en ordning, som kan tilbyde unge uddannelsessøgende et midlertidigt sted
at bo, hvis de ikke kan finde en bolig inden studiestart.
Anden del
vedrører digitalisering af den almene boligsektor, således at reglerne
afspejler reglerne for digital kommunikation i den private udlejningssektor.
Tredje del
vedrører indførelsen af en forsøgsordning, hvorefter udlejer i
helt
særlige situationer gives mulighed for at opsige lejere af almene ældre-
eller plejeboliger, eksempelvis ved et ændret plejebehov hos lejeren.
Vedr. første del
Kommunal tag-over-hovedet-garanti.
Forslaget forbedrer kommunernes muligheder for at sikre midlertidige
boliger til uddannelsessøgende.
LLO støtter forslaget.
Flere byer har ikke et tilstrækkeligt antal studieboliger, og de studerende
skal derfor forsøge at presse sig ind på et i forvejen presset boligmarked.
En manglende regulering af boligmarkedet fører til at de betalelige boliger
har forsvundet, som dokumenteret af Ekspertgruppen om BRL § 5, stk. 2
De kommuner, der har problemer, bør dog først og fremmest sikre, at der
er tilstrækkeligt mange permanente studie- og ungdomsboliger. Dette er
langt at foretrække fremfor de i lovforslaget beskrevne forsøgsordninger i
form af beboelsesvogne, sovesale, vandrehjem og beboelsescontainere.
Det perfekte skal dog ikke blive det godes fjende. Og visse danske
kommuner har uden tvivl en så stor udfordring ift. antallet af studieboliger,
at det kan være nødvendigt at tage ovennævnte tiltag i brug.
Vi kan derfor støtte forslaget.
Vedr. Anden del om øget digitalisering af den almene sektor.
Side 1
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0014.png
Aftalen afspejler den nuværende retstilstand i den private
udlejningssektor.
Det er efter LLO s opfattelse rimeligt, at de almene får samme muligheder
for at benytte digital kommunikation som den private udlejningssektor.
Vi bemærker at personer, der er fritaget af modtagelsen af Digital Post er
undtaget af reglerne, samt at reglerne for betalingspåkrav og opsigelser
stadigvæk alene kræver at meddelelserne kan ske på skrift.
LLO kan derfor støtte forslaget.
Vedr. Tredje del forsøgsordning om øget mulighed for opsigelse.
LLO kan ikke støtte forslaget, da vi ikke finder det nødvendigt at udvide
udlejers opsigelsesadgang.
Vi har sympati for, at de udfordringer en ændring i plejebehov kan give,
men vi finder ikke, at udlejer bør gives en opsigelsesret i den forbindelse.
Efter vores opfattelse bør en flytning ske efter aftale med lejeren og de
pårørende eller lejerens værge, og ikke som en ensidig meddelelse.
Vi er bekendt med at der er tale om en forsøgsordning, og at en række krav
skal være opfyldt førend der kan ske opsigelse, men vi mener alligevel at
sådanne flytninger, bør ske ad frivillighedens vej, i stedet for ved udlejers
opsigelse.
Samlet set, kan vi derfor støtte de første to dele af forslaget, men ikke det
sidste.
Med venlig hilsen
Lejernes Landsorganisation i Danmark
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
Side 2
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0015.png
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0016.png
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0017.png
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med ovennævnte udkast
til lovforslag.
Ældre Sagens bemærkninger til lovforslaget er koncentreret omkring forslagets tredje og sidste del
vedr. forsøgsordningen, der giver udlejer mulighed for at opsige lejere som følge af vurderet ændret
plejebehov. Ældre Sagen finder det svært problematisk, at forslaget lægger op til at afvige fra
gældende ret om informeret samtykke, når der er tale om ældre og svækkede mennesker. Herudover
efterspørges en udfoldelse af det anvendte nærhedsprincipbegreb.
Uhensigtsmæssig forværret retsstilling
Ældre Sagen finder det dybt problematisk, at almene lejere fratages deres almindelige retstilling over
for udlejere i det omfang, der lægges op til i lovforslaget. At åbne mulighed for, at ældre og svækkede
borgere kan udsættes fra egen bolig med ned til fire måneders varsel, anser Ældre Sagen for værende
særdeles anfægteligt.
Det at skifte hjem er for mange ældre forbundet med enorm usikkerhed og utryghed. At pålægge
mennesker flytning uden deres samtykke vil selvsagt kun forstærke denne oplevelse.
Derfor efterspørger Ældre Sagen en bekræftelse af, hvorvidt de almindelige regler om informeret
samtykke i forbindelse med visitation til en ny bolig også gælder for den i høringen foreslåede
ændring.
Det kan undre, at det i den foreslåede lovbestemmelse fremgår,
at opsigelse og anvisning af en
plejebolig skal ske under inddragelse af lejere,
men at ministeriet i høringen ikke mere eksplicit
forholder sig til samtykkereglerne, når der er tale om en så grundlæggende rettighed for borgeren.
Nærhedsprincipbegrebet kan med fordel udfoldes
Det er beskrevet, at der skal være et nærhedsprincip for at få tilladelse til at gennemføre forsøg med
opsigelse af lejere i almene ældreboliger. For at opsigelsen kan gennemføres, skal lejeren være sikret
en plejebolig i samme bebyggelse, som ældreboligen er beliggende i.
Det fremgår endvidere, at lejeren, som opsiges, skal være sikret en plejebolig i samme bebyggelse,
som ældreboligen er beliggende i. Det må bero på en konkret vurdering, om der rent faktisk er tale
om samme bebyggelse.
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0018.png
Der savnes en mere klar definition af, hvad der menes med
nærhedsprincippet.
Konkrete eksempler
t særligt ved større
boligkomplekser forekommer problematisk at flytte en beboer fra den ene ende til den anden, uden
at vedkommende har samtykket til det.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Side 2 af 2
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0019.png
Bemærkninger til Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om leje af almene boliger
(Kommunal tag-over-hovedet-garanti til unge under uddannelse,
den almene boligsektors overgang til Digital Post og forsøg med
opsigelse af lejere i almene ældre- og plejeboliger)
13. august 2020
Side 1 af 1
Magistratsafdelingen for Sociale forhold og Beskæftigelse har med
interesse læst høringsbrevet. Lovforslaget indebærer tre ændrin-
ger. Bemærkningerne retter sig særligt mod anvendelsen af Digital
Post. Nærværende bemærkninger erstatter en tidligere fremsendt
udgave.
Lovforslaget har til formål at sikre, at der ikke i loven er hindringer
for, at parterne i lejeforholdet i alle henseender kan kommunikere i
postløsningen Digital Post.
Det er for størstedelen af lejerne i de almene boligforeninger ikke
en udfordring, men for en del socialt udsatte vil orientering i og
anvendelse af digital post fremfor et fysisk brev være en uvant
øvelse. Ønskes kommunikationen ført over brev, er der ved Digital
Post desuden en yderligere kompleksitet end ved gældende ret.
Samlet set er det vurderingen, at lovændringen indebærer en risi-
ko for, at særligt socialt udsatte i yderligere grad vil have en kom-
munikationsudfordring, der kan sætte deres boligsituation under
pres.
Det ville derfor være glædeligt, hvis der fastholdes krav om skrift-
lighed pr. brev ved betalingspåkrav og opsigelse gerne i kombi-
nation med Digital Post og de meget anvendelige SMS-
muligheder. Kravet om skriftlighed kan udfases efter en periode,
hvor konsekvenserne af en øget digitalisering i forhold til udsættel-
ser kan vurderes.
SOCIALE FORHOLD OG
BESKÆFTIGELSE
Mål Økonomi og Boliger
Aarhus Kommune
By og Bolig
Jægergården, Værkmestergade
15 B
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 20 00
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk/msb
Sagsbehandler:
Mads Gädda
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0020.png
Bygningsafdelingen
Grøndalsvej 1, 8260 Viby J
Transport- og Boligministeriet
[email protected]
19. august 2020
Side 1 af 2
Vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger m.v.
Transport- og Boligministeriet har den 6. juli 2020 udsendt et udkast til forslag
til lov i høring. Forslaget omfatter ændringer af
Der gives hjemmel til at kommunen kan etablere og drive en ordning,
som kan tilbyde unge uddannelsessøgende et midlertidigt sted at bo,
hvis de ikke kan finde en bolig inden studiestart.
Der foreslås ændringer, der underbygger digitalisering af den almene
boligsektor, således at meddelelser fra udlejer, der hidtil kun har kun-
net afgives gyldigt med fysisk post, nu vil kunne afgives gennem en
Digital Post-løsning.
Der indføres en forsøgsbestemmelse, der i helt særlige situationer gi-
ver mulighed for at opsige lejere af almene ældre- eller plejeboliger,
eksempelvis ved et ændret plejebehov hos lejeren.
Specielt det sidste ændringsforslag er i fin overensstemmelse med et forslag,
Aarhus Kommune tidligere har fremsat som forslag til frikommuneforsøg. De
særlige opsigelsesregler vil understøtte at beboerne bor i den type bolig, hvori
deres hverdagsliv fungerer bedst.
Det skal dog bemærkes, at der i teksten "2.3.2. Transport- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning" på s. 11 skrives følgende: " Ældrebo-
ligerne tilstræbes beboet af borgere, der overvejende ønsker og stimuleres af
fællesskabet, mens plejeboligerne er for de mere plejekrævende og mere in-
troverte stemte".
Aarhus Kommune vil i den forbindelse gerne påpege, at visitation til henholds-
vis ældreboliger og plejeboliger ikke sker på baggrund af om beboeren er eks-
trovert eller introvert. Man kan være ekstrovert og have stort plejebehov.
Derfor skal Aarhus Kommune meget anbefale, at ordene introvert og ekstro-
vert udgår af lovforslaget.
Aarhus Kommune kan med ovenstående bemærkning meddele opbakning til
det udarbejdede lovforslag.
Kærlig hilsen
Jette Skive
Rådmand
SUNDHED OG OMSORG
Økonomi
Aarhus Kommune
Bygningsafdelingen
Grøndalsvej 1
8260 Viby J
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 41 85 80 52
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sagsbehandler:
Per Dahl Pedersen
/
Hosea Dutschke
Direktør
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258548_0021.png
19. august 2020
Side 2 af 2