Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 7 Bilag 1
Offentligt
2258546_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato 14. september
J. nr. 2020-5305
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boli-
ger (tag-over-hovedet-garanti, digitalisering af den almene sektor og
forsøg med opsigelse)
Transport- og Boligministeriet hørte den 5. juli 2020 en række myndigheder og
organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger
(tag-over-hovedet-garanti, digitalisering af den almene sektor og forsøg med
opsigelse).
Høringsfristen udløb den 23. august 2020.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: Aarhus Kommune, BL
Danmarks Almene Boliger,
EjendomDanmark, Kommunernes Landsforening (KL), Københavns Kommu-
ne, Lejernes Landsorganisation (LLO) og Ældresagen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Advokatsamfundet/Advokatrådet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Bornholms Regions-
kommune, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Dan-
marks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Handicap Forbund, Danske Ad-
vokater, Danske Lejere, Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Finans Danmark, Forsikring&Pension, Grund-
ejernes Investeringsfond, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen, Landbrug
& Fødevarer, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
P+, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SAPU og Statens Byggeforsknings-
institut/Aalborg Universitet.
4. Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra føl-
gende høringspart, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste: Danske
Studerendes Fællesråd (DSF).
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0002.png
Side 2/8
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
1. Tag-over-hovedet-garanti
BL
Danmarks Almene Boliger
støtter op om forslaget til ordningens indfø-
relse i lov om almene boliger § 142 c for at afhjælpe de flaskehalse, der hvert år
opstår i perioden omkring studiestart og derved hjælpe unge med akut behov
for en bolig. BL finder, at det er relevant for de almene boligorganisationer at
vide, om og i givet fald hvordan de enkelte kommuner kan tænke de almene
boligorganisationer ind i denne ordning.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ordningens tilrettelæg-
gelsen og drift skal besluttes af kommunalbestyrelsen. Almene boligorganisati-
oners eventuelle deltagelse i ordningen skal ske inden for de rammer, der gæl-
der for almene boligorganisationers virksomhed.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
er overordnet positive over for forslaget.
Dog er det væsentligt, at studieboliger af midlertidig karakter er til at betale for
en studerende. Ligeledes fjerner lovgivningen ikke behovet for, at der bliver
opført markant flere boliger.
DSF finder, at der er behov for en uddybning af bemærkningerne for at fjerne
eventuel usikkerhed og uklarhed omkring forslagets indhold. Blandt andet pe-
ger DSF på spørgsmålet om, hvorvidt studerende, der kommer ind midt i en
uddannelse, ved merit, full-degree udveksling eller andet, eller kommer ind på
kandidaten, vil være omfattet af målgruppen.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ministeriet har foreta-
get en række præciseringer af bemærkningerne, herunder den del der handler
om målgruppen. Målgruppen vil således omfatte alle uddannelsessøgende.
Kommunernes Landsforening (KL)
finder det overordnet positivt, at kommu-
nerne med forslaget gives mulighed for at beslutte at drive eller støtte en mid-
lertidig ordning for studerendes boligsituation omkring studiestart. KL bemær-
ker dog, at kommunerne fortsat ikke har hjemmel eller finansiering til at vare-
tage den egentlige boligforsyning.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0003.png
Side 3/8
KL vurderer, at det kan tydeliggøres, om de muliggjorte initiativer er afgrænset
til kommunale ejendomme, aftaler med tredjemand, eller indebærer køb af nye
arealer eller bygninger.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ministeriet har foreta-
get en række præciseringer af bemærkningerne, herunder nærmere angivet,
hvilke ejendomme der er omfattet af den foreslåede ordning.
Københavns Kommune
finder det meget positivt, at kommunerne med forsla-
get får et nyt værktøj til at afhjælpe det akutte behov for boliger til uddannel-
sessøgende omkring studiestart.
Kommunen har dog følgende forslag:
Det vil kunne præciseres, at kommunen kan beslutte, at de uddannelsessøgen-
de både kan være optaget på en uddannelsesinstitution i den pågældende
kommune eller på en uddannelsesinstitution uden for kommunens grænser.
Målgruppen foreslås udvidet, så alle unge optaget på en uddannelse i efterårs-
semesteret kan tilgodeses.
Kommunernes mulighed for at yde lånegaranti bør direkte fremgår af bestem-
melsen.
Det bør endvidere præciseres i bemærkningerne,
om ”driftsudgifter” skal for-
stås snævert, eller der heri kan indgå forrentning og afskrivning af anlægsudgif-
ter og administrationsvederlag til eksterne aktører.
Endelig foreslår kommunen, at bygningsreglementets krav til boliger som ud-
gangspunkt ikke skal gælde for de midlertidige boliger, og at ministeriet nær-
mere skal overveje ændringer af planloven og byggeloven med henblik på at
gøre etableringen af de midlertidige boliger enklere.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at ministeriet har nærme-
re præciseret den del af forslaget, der handler om målgruppen, geografisk af-
grænsning og finansiering. Målgruppen er således blevet udvidet, lige som
kommunen får mulighed for at omfatte uddannelsesinstitutioner, der ligger
uden for kommunens grænser. Desuden er finansiering af ordningen nærmere
beskrevet.
Ministeriet finder ikke, at byggeloven eller bygningsreglementet skal ændres.
Et midlertidigt husly skal indrettes efter de gældende regler i byggeloven og
bygningsreglementet, som gælder uanset, om der er tale om en midlertidig eller
permanent anvendelse. Reglerne i bygningsreglementet skal således overhol-
des. Telte, containere og andre transportable konstruktioner, der anvendes til
beboelse skal ligeledes overholde gældende krav til beboelse.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0004.png
Side 4/8
LLO
støtter forslaget og finder, at forslaget forbedrer kommunernes mulighe-
der for at sikre midlertidige boliger til uddannelsessøgende. LLO bemærker
dog, at de kommuner, der har problemer, først og fremmest bør sikre, at der er
tilstrækkeligt mange permanente studie- og ungdomsboliger. Dette er langt at
foretrække frem for de i lovforslaget beskrevne ordninger i form af beboelses-
vogne, sovesale, vandrehjem og beboelsescontainere. Visse danske kommuner
har dog uden tvivl en så stor udfordring ift. antallet af studieboliger, at det kan
være nødvendigt at tage ovennævnte tiltag i brug.
Transport- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
2. Den almene sektors overgang til Digital Post
Lejernes Landsorganisation (LLO)
kan ikke støtte forslaget om øget digitalise-
ring. Det er
LLO’s
opfattelse, at forslaget kan risikere at ramme borgere, som
ikke er stærke it-brugere uforholdsmæssigt hårdt, idet borgere, som overser en
e-mail om rykker eller opsigelse, vil kunne risikere at miste deres hjem. Dette
er ikke en rimelig retsstilling, og forslaget vil stille lejere i den almene sektor
ringere end lejere i den private udlejningssektor, hvor kravet om fysiske påkrav
og opsigelser opretholdes.
Aarhus Kommune
anfører, at for en del socialt udsatte vil orientering i og an-
vendelse af digital post frem for et fysisk brev være en uvant øvelse, hvorfor
kommunen vurderer, at særligt socialt udsatte i yderligere grad vil have en
kommunikationsudfordring, der kan sætte deres boligsituation under pres.
Aarhus Kommune
foreslår på den baggrund, at der bør fastholdes et krav om
skriftlighed pr. brev ved betalingspåkrav og opsigelser.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at det i dag er ganske
sædvanligt at kommunikation mellem det offentlige og borgere foregår via Di-
gital Post-løsningen. Som der er peget på i lovforslaget, kan borgeren endvidere
tilmelde sig den såkaldte NemSMS-løsning, hvilket indebærer mulighed for
nemmere at huske indholdet af meddelelser, som er sendt via Digital Post. En-
delig kan en person efter reglerne i Digital Post-loven anmode om at blive frita-
get fra tilslutning til Digital Post, hvis personen opfylder de krav, der stilles til
en fritagelse.
Da hensigten med lovændringen er at fremme muligheden for digital kommu-
nikation, vurderes det ikke formålstjenstligt at opretholde krav om, at påkrav
og opsigelser tillige skal fremsendes ved et fysisk brev, når fremsendelse sker
via Digital Post-løsningen.
I forlængelse heraf skal dog bemærkes, at ministeriet også fremover vil have et
særligt fokus på udviklingen i antallet af udsættelser af lejere, der sættes ud af
boligen, fordi huslejen ikke er betalt. Der er endvidere ikke belæg for at antage
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0005.png
Side 5/8
andet end, at boligorganisationerne ligesom hidtil vil have et særligt fokus på at
forebygge udsættelser af lejere som følge af betalingsmisligholdelse.
BL
Danmarks Almene Boliger
er meget positive over for, at påkrav og opsi-
gelser af lejeaftaler ikke længere vil være undtaget fra digital kommunikation i
lejeforholdet.
BL
Danmarks Almene Boliger
finder det dog ikke hensigtsmæssigt, at mulig-
heden for fremsendelse af påkrav og opsigelser digitalt alene vil gælde for bo-
ligorganisationer, som er tilsluttet postløsningen Digital Post, idet muligheden
også bør være til stede ved brugen af andre digitale postløsninger. Dette be-
grundes med, at boligorganisationerne i så fald ikke skal afvente den ny Digital
Post-løsning, at boligorganisationerne i så fald ikke vil være afhængige af, at
der kun findes den ene løsning, at det vil blive en administrativ lettelse for de
almene boligorganisationer, at der med lovændringen kan kommunikeres digi-
talt og endelig, at det vil være nemmere for beboerne, at de ikke længere mod-
tager forskellige henvendelser på forskellige måder.
EjendomDanmark
finder, at en ordning, hvor lejeren og udlejeren kan kom-
munikere digitalt via en e-boks-løsning, herunder sende pligtmeddelelser så-
som opsigelse, indsigelse mod opsigelse og betalingspåkrav via e-boks, vil gav-
ne alle. Derfor bør en sådan ordning bredes ud til alle lejemål
også private.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at den foreslåede be-
stemmelse om mulighed for afgivelse af påkrav og opsigelser digitalt alene giver
mulighed for digital fremsendelse af påkrav og opsigelser, hvis udlejeren er
omfattet af Digital Post-løsningen. Digital Post-løsningen indebærer, at kom-
munikationen mellem udlejeren og lejeren vil være reguleret i lov om Digital
Post fra det offentlige og regler udstedt i medfør af denne lov.
I denne lovgivning er blandt andet fastsat regler, som sikrer klarhed over,
hvornår sendte meddelelser anses for at være kommet frem, ligesom det med
ordningen er sikret, at afsenderen af Digital Post automatisk modtager oplys-
ning om, hvilke personer der er tilsluttet Digital Post, og dermed også hvilke
personer der ikke er tilsluttet Digital Post-løsningen.
Ved brug af andre digitale post-løsninger vil kommunikationen ikke være regu-
leret ved lov om Digital Post fra offentlige afsendere, hvilket vil kunne føre til
tvister mellem udlejeren og lejeren om eksempelvis spørgsmålet om, hvorvidt
udlejeren har fået oplysning om lejerens fritagelse for Digital Post-løsningen.
Når henses til de alvorlige konsekvenser der kan være forbundet med, at lejeren
ikke reagerer på et påkrav eller udlejerens opsigelse, er der ikke aktuelt planer
om at give mulighed for at fremsende påkrav og opsigelser m.v. digitalt i andre
digitale løsninger end i Digital Post-løsningen.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0006.png
Side 6/8
3. Forsøgsbestemmelser
BL
Danmarks Almene Boliger
ønsker uddybet, om almene boligorganisatio-
ner også vil kunne iværksætte forsøg som foreslået. Der peges endvidere på, at
der ikke er taget stilling til forskellige spørgsmål, som er reguleret i almenleje-
loven, herunder de formelle regler om afgivelse af en opsigelse.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at de foreslåede mulighe-
der for at gennemføre forsøg med opsigelse af lejere i henholdsvis ældre- og
plejeboliger udspringer af konkrete ansøgninger indkommet i medfør af udfor-
dringsretten.
Ministeriet har i behandlingen af ansøgningerne fundet anledning til at imøde-
komme det ansøgte. Da der imidlertid ikke i regeringen er et generelt ønske om
at åbne yderligere op for udlejeres adgang til at opsige lejere, er det ved ud-
formningen af den
for en gennemførelse af forsøgene
nødvendige lov-
hjemmel samtidig tilstræbt at give en ganske snævert formuleret adgang til
forsøg. Da begge ansøgninger er indkommet fra kommuner, og ministeriet ikke
i andre sammenhænge er blevet præsenteret for et behov for at gøre forsøg som
foreslået i lovudkastet, har man valgt at begrænse forsøgsmuligheden til kom-
muner. Bliver der igangsat forsøg som foreslået, vil der skulle ske en evaluering
af disse, og på den baggrund vil det blive vurderet, om lovgivningen på området
bør ændres.
Det fremgår udtrykkeligt af bemærkningerne til lovforslaget, at gennemførelse
af forsøg efter de foreslåede bestemmelser forudsættes at skulle ske under iagt-
tagelse af de generelle regler i almenlejeloven og anden relevant lovgivning. Det
vurderes ikke, at der, som bestemmelserne er formuleret, er grund til at antage,
at eksempelvis almenlejelovens formelle regler om afgivelse af en opsigelse
skulle være fraveget med lovforslaget.
Lejernes Landsorganisation (LLO)
kan ikke støtte forslaget om en øget mulig-
hed for opsigelse, da en flytning bør ske efter aftale med lejeren og de pårøren-
de eller lejerens værge, og ikke som en ensidig meddelelse fra udlejeren.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at gives der tilladelse til
forsøg efter de foreslåede bestemmelser, vil der til gennemførelsen heraf være
knyttet en række betingelser, herunder at det allerede ved lejeaftalens indgåelse
gøres klart for lejeren, at udlejeren vil kunne opsige lejeaftalen, og at en even-
tuel opsigelse af lejeren og anvisning af en anden bolig skal ske under inddra-
gelse af lejeren. Det bemærkes endvidere, at der er tale om forsøg og ikke en
permanent ordning.
Aarhus Kommune
bemærker, at forslaget om adgang til at opsige en lejer af en
ældrebolig, hvis plejebehovet stiger, er i fin overensstemmelse med et af kom-
munen tidligere fremsendt forslag til forsøg. Kommunen foreslår en konkret
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0007.png
Side 7/8
ændring af ordlyden af de almindelige bemærkninger til den foreslåede § 89 a,
således at det ikke fremstår som om, at visitation til plejeboliger sker på bag-
grund af, om beboeren er ekstrovert eller introvert.
Kommunernes Landsforening (KL)
bemærker, at muligheden for opsigelse af
ældreboliger, som er beliggende i samme bebyggelse som plejeboliger, i mange
tilfælde ikke giver bedre mulighed for pleje/omsorg over for beboeren, idet en
effektiv ændring af plejeniveauet ofte kan forudsætte et tilbud beliggende i et
andet plejecenter og dermed ikke i samme fysiske bebyggelse.
Ældresagen
finder det dybt problematisk, at almene lejere fratages deres al-
mindelige retsstilling over for udlejere i det omfang, der lægges op til i lov-
forslaget, bl.a. fordi det at skifte hjem, for mange ældre er forbundet med
enorm usikkerhed og utryghed. Ældresagen savner en nærmere definition på,
hvad der skal forstås ved ”samme bebyggelse”.
Ældresagen finder det endelig
problematisk, at lovforslaget lægger op til at fravige gældende ret om informe-
ret samtykke.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke,
at der ved udformningen
af den pågældende forsøgsbestemmelse er taget udgangspunkt i et helt konkret
byggeri, der samler flere boligtyper og generationer i ét hus, som blandt andet
omfatter ældreboliger, boliger til personer med handicap, ungdomsboliger og
plejeboliger.
Det er hensigten, at tilbud om en ældrebolig i bebyggelsen skal betragtes som
noget positivt, derved at beboeren senere hen vil være sikret en plejebolig i
samme bebyggelse. Der er intet til hinder for, at en beboer i en ældrebolig i
bebyggelsen, som oplever et øget behov for pleje, søger en plejebolig et andet
sted.
Det skal understreges, at der med de foreslåede muligheder for at gennemføre
forsøg alene åbnes mulighed for gennemførelse af et yderst begrænset antal
forsøg med opsigelse af ældre. Det skal endvidere understreges, at de foreslåe-
de regler kun vil finde anvendelse, hvis der rent faktisk gives tilladelse til at
iværksætte forsøg som foreslået. Gives tilladelse til forsøg, vil det i de lejeafta-
ler, der måtte blive indgået i henhold til de særlige forsøgsregler, skulle fremgå
af lejeaftalen, at lejeaftalen vil kunne opsiges efter de omhandlede regler.
Det er ikke muligt i lovteksten at foretage en nærmere definition af, hvad der
skal forstås ved ”samme bebyggelse”. Afgørelsen heraf må bero på en konkret
vurdering på baggrund af den enkelte ansøgning om gennemførelse af forsøg.
Vurderingen vil tage udgangspunkt i, om der er tale om et sammenhængende
hus, som indeholder forskellige boligtyper, som fx Generationernes Hus i Aar-
hus Kommune.
L 7 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258546_0008.png
Side 8/8
Som det fremgår af den foreslåede lovtekst, skal opsigelse og anvisning af en
anden bolig ske under inddragelse af lejeren og/eller dennes pårørende. Det
forudsættes endvidere, at eventuelle forsøg efter de foreslåede bestemmelser
gennemføres under iagttagelse af og inden for rammerne af øvrig relevant lov-
givning, herunder sociallovgivningen.
Kommer det til ministeriets kundskab, at forsøg gennemføres på en måde, som
ikke lever op til de betingelser, der er givet i loven, må det overvejes, om der vil
skulle ske en tilbagekaldelse af forsøgstilladelsen.
Endelig skal bemærkes, at bemærkningerne til lovforslaget ændres som fore-
slået af Aarhus Kommune.