Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 69 Bilag 1, L 69 A Bilag 1, L 69 B Bilag 1, L 69 C Bilag 1
Offentligt
2271088_0001.png
30. oktober 2020
J.nr. 2019 - 10739
Til Folketinget
Skatteudvalget,
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af ligningsloven, pensionsbeskatningsloven, skatteind-
beretningsloven og forskellige andre love (Justering af medarbejderaktieordningen for
nye, mindre virksomheder, smidiggørelse af forskellige pensionsbeskatningsregler og ind-
beretning af skattepligtige udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder m.v.)
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger
ATP
ATP har ingen bemærkninger
Dansk Aktionærfor-
ening
Dansk Aktionærforening undrer
sig over, at man har valgt at for-
byde placering af alderspensions-
midler i unoterede aktier via en be-
kendtgørelse fra Erhvervsministe-
riet, når tiltaget tager udgangs-
punkt i en skattemæssige begrun-
delse og har som konsekvens, at
nuværende investorer kan opleve
en stigning i skatten. Dansk Aktio-
nærforening finder, at det ville
være mere naturligt at udarbejde et
samlet lovforslag om forbuddet.
Efter gældende regler er det under
visse vilkår muligt at placere rate-,
kapital- og aldersopsparingsmidler
i unoterede aktier m.v. Placerings-
reglerne er efter § 50, stk. 4, i lov
om finansiel virksomhed fastsat i
puljepensionsbekendtgørelsen. De
gældende placeringsregler giver
mulighed for skattetænkning og
det vurderes hensigtsmæssigt, at
bekendtgørelsen også indeholder
regler om afvikling af placering af
midler i aktiver, så skattetænknin-
gen effektivt kan forhindres. Sam-
tidig foreslås en lempelig over-
gangsordning, så det er muligt at
afvikle de unoterede aktier m.v. i
aldersopsparingsdepoter afgiftsfrit.
Dansk Aktionærforening står ufor-
stående over for at lukke for mu-
ligheden af at placere aldersopspa-
ring i unoterede aktier. Tiltaget går
i den forkerte retning og vil være
til ugunst for væksten i samfundet
og for den grønne omstilling.
Mange unoterede virksomheder
efterspørger mere, ikke mindre ka-
pital. Også forbuddet mod at inve-
stere i AIF-andele er problematisk,
da AIF (alternative investerings-
fonde) er en velegnet måde at til-
føre kapital til unoterede virksom-
heder.
Adgangen til placering af unote-
rede aktier mv. i aldersopsparing
kan udnyttes til skattetænkning,
hvis der er tale om aktier i det sel-
skab, som pensionsopspareren selv
er med til at drive eller er ansat i.
Det er baggrunden for den foreslå-
ede ændring af puljepensionsbe-
kendtgørelsen, hvilket også er be-
skrevet udførligt i lovforslaget. Det
bemærkes, at der fortsat er mulig-
hed for at placere andre pensions-
midler
f.eks. rateopsparing
i
unoterede aktier.
Side 2 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forbuddet mod at investere sine
alderspensionsmidler i unoterede
aktier begrundes med imødegåelse
af skattetænkning. Et potentielt
skattetænkningsproblem burde
imidlertid kunne imødegås ved at
indsnævre personkredsen frem for
at indføre et generelt forbud, der
rammer bredt. Dette kunne ske
ved alene at forbyde placering i det
selskab, som pensionsopspareren
selv (og nærtstående familiemed-
lemmer) er ansat i eller ejer samt
indføre et tilsvarende forbud for
signifikante investeringer i virk-
somheder, hvor AIF har andelsha-
vere tilknyttet fremfor at indføre et
generelt forbud.
Skattetænkningen ville ikke med
en sådan løsning kunne forhindres
lige så effektivt. Det generelle for-
bud er en entydig og kontrollerbar
regel for pengeinstitutterne, som
kan administrere reglerne uden
større administrative omkostninger
f.eks. til at skulle afklare ejer-
skabs-/ansættelsesforhold, der er
skjult i holdingselskabskonstrukti-
oner, hvis forbuddet var knyttet til
den enkelte pensionsopsparers
personlige forhold.
Dertil kommer, at muligheden for
skattetænkning ikke kun gælder for
signifikante investeringer i virk-
somheder, men også for mindre
investeringer. Hvis 100 partnere i
et selskab hver ejer 1 pct. af selska-
bet og en partner vælger at placere
sin ene pct. i en aldersopsparing,
vil effekten være den samme.
De nye regler vil efter Dansk Akti-
onærforenings opfattelse gøre det
sværere at være en mindre dansk
virksomhed, og tiltaget er kontra-
produktivt i arbejdet med at få en
styrket investorkultur til gavn for
vækst og beskæftigelse. Dansk Ak-
tionærforening havde gerne set, at
man i stedet var gået den anden
vej og nedsat grænsen for, hvor
meget der mindst skal placeres i
unoterede aktier i et enkelt selskab
fra de nuværende 100.000 kr. til
50.000 kr., da et sådant forslag ville
kunne skabe plads for flere inve-
I forhold til iværksætteres adgang
til finansiering bemærkes det, at
muligheden for at investere pensi-
onsmidler i unoterede selskaber
ikke fjernes generelt for privatad-
ministrerede pensionsopsparinger,
men alene for aldersopsparing.
Det vil fortsat være muligt at pla-
cere pensionsopsparinger i unote-
rede aktier, hvis udbetalingerne fra
pensionsopsparingerne er skatte-
pligtige, dvs. fx i en ratepension,
og under forudsætning af, at pensi-
onsopsparingerne har en vis stør-
relse.
Side 3 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
steringer og dermed øge potentia-
let for adgang til risikovillig kapital
for unoterede virksomheder.
Derudover er investering af pensi-
onsmidler ikke det eneste, der be-
tyder noget for, om iværksættere
kan rejse risikovillig kapital. For at
give en hånd til danske iværksæt-
tere og vækstvirksomheder er der i
forbindelse med hjælpepakkerne
fra april og august 2020 afsat 4,0
mia. kr. via Vækstfonden til at få
iværksættere og vækstvirksomhe-
der igennem coronakrisen. Dertil
kommer, at der med Finansloven
for 2020 blandt andet er afsat 4
mia. kr. til Den Grønne Fremtids-
fond, som særligt har fokus på
danske iværksættere og vækstvirk-
somheder på det grønne område.
Dansk Aktionærforening ser med
stor bekymring på, at indskrænk-
ningen af placering af midler i et
aldersopsparingsdepot ikke kun vil
omfatte fremtidige, men også aktu-
elle placeringer i unoterede aktier.
herpå og mener, at der er forkert,
at tiltaget virker med tilbagevir-
kende kraft. Ændringen bør alene
ske fremadrettet således, at de en-
kelte aktionærer ikke skal afvikle
deres aktier før tid på et ikke selv-
valgt tidspunkt. Afvikling med til-
bagevirkende kraft er bl.a. uhen-
sigtsmæssig henset til, at der ikke
findes et decideret marked for
unoterede aktier.
Det er ikke hensigtsmæssigt at be-
vare skattetænkningsmuligheden
for eksisterende placeringer. Hen-
synet til de berørte pensionsopspa-
rere varetages ved, at der med
dette lovforslag foreslås en lempe-
lig overgangsregel, så placeringerne
kan afvikles uden at betale den
vanlige afgift.
Side 4 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Udlodningen til frit depot foreslås
at afgiftsfritages i perioden frem til
1. juli 2021. Aktionærforeningen
kan bakke op om afgiftsfritagelsen,
men havde gerne set en længere
overgangsperiode.
En længere overgangsperiode ville
betyde, at muligheden for skatte-
tænkning eksisterer i længere tid.
Det vil være forholdsvist simpelt
at gennemføre en udlodning til frit
depot, hvorfor en længere over-
gangsperiode vurderes ubegrundet,
når aktierne kan udtages af alders-
opsparingen uden afgift.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er indforstået med,
at man er nødt til at lukke skatte-
huller, men opfordrer til, at man
i stedet for at fjerne muligheden
for at placere aldersopsparings-
midler i unoterede kapitalandele
generelt
forsøger at finde er løs-
ning på problemet, der er mere
målrettet de grupper, hvor der kan
være risiko for snyd.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Aktionærforenings hørings-
svar.
DI
Justering af medarbejderaktieordningen
for nye, mindre virksomheder
DI mener, at justeringerne alt an-
det lige begrænser ordningens an-
vendelighed. DI foreslår på den
baggrund at afskaffe ordningens
begrænsning om, at selskaber kun
må have være aktive på et marked i
mindre end fem år før kalender-
året, hvor aftale om aktieaflønning
indgås. DI anfører, at betingelsen
vil give anledning til unødigt bøvl
både i virksomhederne og hos
skattemyndighederne, der skal
sikre, at alderskravet overholdes.
Justeringerne er nødvendige for, at
ordningen kan godkendes af Eu-
ropa-Kommissionen som lovlig
statsstøtte. De er derfor en forud-
sætning for, at ordningen kan
træde i kraft og blive anvendelig.
En ændring af alderskravet vil
kræve en fornyet godkendelse af
EU-Kommissionen.
Nærværende lovforslag justerer
ikke på ordningens primære formål
at understøtte nye, mindre virk-
somheder, jf. det lovforslag, der
Side 5 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
blev vedtaget af Folketinget ved
lov nr. 84 af 30. januar 2019.
DI foreslår, at Skattestyrelsen bør
lette indberetningen af medarbej-
deraktieprogrammer ved at tilpasse
systemet til de oplysninger, der
skal indberettes, således at lovkrav,
der fremtræder enkle, ikke på ad-
ministrativt niveau bliver unødigt
byrdefulde for virksomhederne.
Skatteforvaltningen er opmærk-
som herpå og har både for 2018
og 2019 udgivet en vejledning til
indberetning af medarbejderaktier.
Skatteforvaltningen arbejder også
på at forbedre indberetningsarket,
der anvendes i den nuværende it-
løsning.
Der er for nuværende ikke igang-
sat udvikling af en moderniseret
indberetningsløsning, og udvikling
heraf vil således skulle prioriteres
på linje med centrale it-udviklings-
projekter.
Fjernelse af muligheden for, at en pensi-
onsopsparer kan placere en andel af sin
aldersopsparing i unoterede aktier
DI beklager forslaget om at fjerne
muligheden for, at en pensionsop-
sparer kan placere en andel af sin
aldersopsparing i unoterede aktier.
DI anfører, at det alt andet lige vil
gå ud over unoterede virksomhe-
ders mulighed for at tiltrække risi-
kovillig kapital med følgende
negativ effekt for iværksætteri mv.
DI opfordrer
på baggrund af, at
forbuddet begrundes med en teo-
retisk mulighed for skattetænk-
ning, som er unik for aldersopspa-
ringen
til at den negative effekt
af forslaget neutraliseres ved, at
den andel af en ratepension, som
kan placeres i unoterede aktier,
hæves.
Regeringen mener, at alle skal bi-
drage til finansiering af velfærds-
samfundet, og fastholder derfor at
muligheden for skattetænkning
ved at kunne placere aldersopspa-
ring i unoterede aktier fjernes.
I forhold til iværksætters adgang til
risikovillig kapital er det vigtigt at
understrege, at investering af pen-
sionsmidler ikke er det eneste, der
betyder noget for, om iværksættere
kan rejse risikovillig kapital. Vækst-
fonden har en række initiativer,
som er med til at styrke iværksæt-
ters adgang til risikovillig kapital.
Der er med Finansloven for 2020
blandt andet er afsat 4 mia. kr. til
Den Grønne Fremtidsfond, som
Side 6 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI opfordrer i forlængelse heraf
til, at regeringen igangsætter et ar-
bejde med henblik på, at den andel
af pensionsopsparingen, som kan
placeres i unoterede aktier, i frem-
tiden vil kunne beregnes på bag-
grund af den samlede pensionsop-
sparing. DI anfører, at dette vil be-
tyde, at en person med en betyde-
lig arbejdsgiveradministreret pensi-
onsopsparing kan placere en større
andel af sin privatadministrerede
ratepension i unoterede aktier, end
tilfældet er i dag.
særligt har fokus på danske iværk-
sættere og vækstvirksomheder på
det grønne område.
Det er alene muligheden for at in-
vestere aldersopsparing i unote-
rede selskaber, der fjernes, mens
det fortsat er muligt at placere ra-
tepensioner i unoterede aktier un-
der forudsætning af, at pensions-
opsparingerne har en vis størrelse.
Der er fremadrettet begrænset mu-
lighed for at anvende aldersopspa-
ring til at investere i unoterede ak-
tier, eftersom man i henhold til
puljebekendtgørelsens regler som
minimum skal have 500.000 kr. i
sin aldersopsparing for at kunne
investere i unoterede aktier. Da
der samtidig er begrænset adgang
til at opspare i aldersopsparing
(5.300 kr. pr. år, dog 50.200 kr. de
sidste fem år inden pensionsalder),
vil der fremadrettet kun være et
begrænset antal aldersopsparinger,
som vil kunne blive store nok til at
kunne investere i unoterede aktier.
Effekten af lovindgrebet ift. inve-
steringer i unoterede aktier vil såle-
des alene være ift. aldersopsparin-
ger, der allerede har opnået en vis
størrelse, fx fordi kapitalpensions-
opsparinger er konverteret til al-
dersopsparinger. Den fremadret-
tede konsekvens af indgrebet ift.
markedet for risikovillig kapital
vurderes derfor at være begrænset.
Placering af ratepensionsopsparing
i unoterede aktier indebærer en ri-
siko for, at de opsparede midler
delvist kan tabes. Det er relevant i
forhold til pensionsopspareren,
Side 7 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der skal sikres et rimeligt forsørgel-
sesgrundlag i alderdommen, men
også i forhold til staten i og med,
at der gives fradrag for pensions-
indbetalinger mod, at opsparingen
beskattes på udbetalingstidspunk-
tet. Går opsparingen tabt, tabes
dermed også fremtidigt skattepro-
venu.
Regeringen ønsker ikke at åbne for
mulighed for at flere kan anvende
reglerne for placering af pensions-
opsparinger i unoterede aktier og
ønsker derfor heller ikke at under-
søge muligheden for, at den sam-
lede pensionsopsparing danner
baggrund for, hvor stor en andel af
privatadministrerede pensionsop-
sparinger, der kan placeres i unote-
rede aktier.
DI opfordrer regeringen til at give
mulighed for at placere en andel af
(større) privatadministrerede rate-
pensionsopsparinger i egen virk-
somhed, f.eks. ved at sammen-
tænke privatadministrerede rateop-
sparinger med den eksisterende
iværksætterkonto.
DI anviser ikke, hvordan rateop-
sparing skal sammentænkes med
iværksætterkontoen.
Overførsler mellem de to opspa-
ringstyper vil kræve relativt fintma-
skede overførselsregler i både pen-
sionsbeskatningsloven og i etable-
rings- og iværksætterkontoloven,
så man ikke kan omgå de skatte-
mæssige vilkår for indbetalinger til
og udbetalinger fra de to ordnin-
ger. Endvidere vil det være en for-
del at spare op på en ratepension,
hvor afkastet beskattes med pensi-
onsafkastskat på 15,3 pct.
med
henblik på kort før etablering at
foretage overførsel til en iværksæt-
terkonto, hvor afkastet ellers ville
være blevet beskattet som kapital-
indkomst, dvs. med op til 42 pct.
Side 8 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I øvrigt er det med den stigende
levealder grundlæggende en god
grund til at sikre en høj pensions-
opsparing. Det vil blive modvirket,
hvis det f.eks. bliver muligt at få
pensionsmidler overført til en
iværksætterkonto.
Fastsættelse af reglerne om beregning af
befordringsfradrag for færge- og flytrans-
port mv. direkte i ligningsloven
DI ønsker at benytte anledningen
til at henlede opmærksomheden på
DIs forslag om et automatisk
pendlerfradrag.
Skatteministeriet har noteret sig
DIs forslag om et ”automatisk
pendlerfradrag”,
der imidlertid er
en større omlægning af det almin-
delige befordringsfradrag og der-
med falder uden for formålet med
ændringerne i dette lovforslag.
Tilbagetrækning af to forbehold efter den
multilaterale konvention til gennemførelse
af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster til forhindring af skatteudhuling og
overskudsflytning
DI hilser tilbagetrækningen af for-
beholdene velkommen, da DI hele
tiden har været kritisk over for
danske forbehold.
DI anfører, at forbeholdene øger
risikoen for, at forhandlinger mel-
lem landenes skattemyndigheder, i
tilfælde hvor skattemyndighederne
ikke kan blive enige om koordine-
ret anvendelse af landenes skatte-
regler, kan ende med dobbeltbe-
skatning til skade for virksomhe-
derne og international retsorden.
Det bemærkes, at forslaget om til-
bagetrækning af forbeholdene for-
udsætter, at vilkårene om, at for-
manden i et voldgiftspanel skal
være dommer, og at Danmark skal
være berettiget til at offentliggøre
et resumé, søges gennemført ved
konkret forhandling mellem de
kompetente myndigheder i de re-
spektive lande.
Side 9 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark
Finans Danmark udtrykker stor til-
fredshed med indførelsen af en
fejlrettelsesregel, hvorefter pensi-
onsindbetalinger frit kan tilbagebe-
tales indenfor 30 dage.
Finans Danmark bemærker, at
selvom 30-dagesreglen utvivlsomt
kommer til at løse mange sager, vil
der stadig være en del sager, hvor
fejlen først opdages efter, der er
gået 30 dage. Nogle af disse sager
burde der ifølge Finans Danmark
også indføres hjemmel til at rette
uden tilladelse fra Skattestyrelsen.
Det gælder ikke mindst den type af
sager, hvor tilladelse efter praksis
normalt bliver givet. Finans Dan-
mark opfordrer derfor til, at der
bliver lavet en beskrivelse af områ-
det ”åbenbare fejldispositioner” i
Skatteforvaltningens Juridiske Vej-
ledning, der beskriver de typeek-
sempler, som i givet fald vil kunne
rettes uden tilladelse fra Skattesty-
relsen
naturligvis mod behørig
dokumentation. Finans Danmark
deltager meget gerne i drøftelse
med Skatteministeriet og Skattesty-
relsen herom.
Der er ikke generel hjemmel i pen-
sionsbeskatningsloven for Skatte-
styrelsen til at etablere et konkret
katalog over typeeksempler, som
vil kunne rettes uden tilladelse.
Skatteministeriet indgår dog gerne
når virkningerne fra de senere
års forenklinger er kendt
i dialog
med Finans Danmark om tiltag,
der yderligere kan forenkle mulig-
hederne for korrektion af pensi-
onsindbetalinger.
Finans Danmark mener, at der er
behov for en regel, der regulerer
den situation, hvor kunder på
trods af gentagne opfordringer til
at sørge for afvikling/flytning af
unoterede aktier ikke har reageret
inden 1. juli 2021. Manglende reak-
tion fra kunder opleves i praksis
som et stort problem i pengeinsti-
tutter i mange sammenhænge.
Som en del af lovforslaget foreslås
det at udvide hjemlen i § 50, stk. 4,
i lov om finansiel virksomhed til
også at omfatte, at Finanstilsynet i
puljepensionsbekendtgørelsen kan
fastsætte regler om afvikling af pla-
cering af midler i aktiver. I medfør
af denne hjemmel vil Finanstilsy-
net endvidere kunne ændre pulje-
pensionsbekendtgørelsen således,
Side 10 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark foreslår derfor, at
der i forlængelse af forslaget til ud-
videlsen af pensionsbeskatningslo-
vens § 25 A indføres en regel, som
giver pengeinstituttet ret til at ud-
lodde de unoterede papirer pr. 1.
juli 2021 til en på forhånd define-
ret kurs.
at det fastsættes, at pengeinstitutter
kan afvikle kunders investeringer i
unoterede aktier m.v. uden kun-
dens samtykke, såfremt kunden
ikke reagerer på pengeinstituttets
henvendelser om afviklingen af
disse investeringer.
Handel mellem et frit depot og et
pensionsdepot skal ske til handels-
værdien.
Den enkelte kontohaver skal ved
udlodning af unoterede aktier m.v.
fra en pensionsopsparing, herun-
der en aldersopsparing, give pen-
geinstituttet oplysning om værdien
af aktierne m.v. til brug for en
eventuel beskatning efter pensi-
onsbeskatningsloven, hvorefter
pengeinstituttet vil kunne udlodde
aktieposten til denne kursværdi.
Værdien vil også danne grundlag
for pengeinstituttets opgørelse af
pensionsafkastskat.
Hvis en unoteret aktiepost udlod-
des uden samtykke, kan det ikke
forventes, at den enkelte kontoha-
ver har givet pengeinstituttet op-
lysning om handelsværdien. I så-
danne tilfælde vil pengeinstituttet
ved udlodningen kunne tage ud-
gangspunkt i den kurs, der er ble-
vet anvendt ved pengeinstituttets
opgørelse af pensionsafkastskatten
for 2020. Hvis tilsvarende aktier
m.v. efterfølgende er handlet fra
pensionsdepotet, kan pengeinsti-
tuttet anvende denne kurs ved en
udlodning uden samtykke.
Skatteforvaltningen vil ved skatte-
ansættelsen for den pågældende
Side 11 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kontohaver kunne efterprøve, om
den værdi, som udlodningen er fo-
retaget til, er udtryk for handels-
værdien på udlodningstidspunktet.
Det gælder både ved opgørelsen af
pensionsafkastskatten for 2021 og
ved en senere opgørelse af gevin-
sten, når de udloddede aktier m.v.
afstås.
I den foreslåede § 32 i pensionsbe-
skatningsloven, er det Finans Dan-
marks opfattelse at 10 år er en
unødvendig lang periode, hvori det
ikke er muligt at få skattefri udbe-
talinger efter krone til krone prin-
cippet. Perioden burde efter Fi-
nans Danmarks vurdering afkortes
til 5 år før folkepensionsalderen.
Finans Danmarks forslag er imø-
dekommet i lovforslaget, da for-
målet med værnsreglen, nemlig at
sikre mod, at en borger ikke kan
modtage store skattefri deludbeta-
linger og samtidig eller kort tid
herefter modtage eksempelvis fol-
kepensionens tillægsbeløb, ikke
fortabes ved at ændre perioden fra
ti til fem år.
Finans Danmark vil gerne benytte
lejligheden til at foreslå en juste-
ring af reglen i § 11 A om, at ad-
gangen til at foretage indskud til en
rateopsparing ophører med udgan-
gen af det kalenderår, der ligger
forud for det år, hvori første rate-
udbetaling vil finde sted. En sådan
justering vil ifølge Finans Dan-
mark skabe mere fleksibilitet for
kunder der skal på pension, og
samtidig skabe ens vilkår mellem
pengeinstitutter og pensionsselska-
ber.
Den beskrevne regel skal ses i
sammenhæng med reglerne for be-
regning af de enkelte rateudtalin-
gers størrelse, når en rateopsparing
påbegyndes udbetalt. En justering
som foreslået af Finans Danmark
bør underkastes en nærmere ana-
lyse, herunder om der er andre ud-
fordringer knyttet til en sådan ju-
stering. Skatteministeriet indgår
gerne i dialog med Finans Dan-
mark om en mulig justering af den
beskrevne regel.
Foreningen Danske Re-
visorer
Foreningen Danske Revisorer me-
ner, at 30-dages fristen til at ændre
på en pensionsindbetaling måske
er for kort tid, da der i praksis nok
Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger er tanken bag 30-
dagesreglen, at når en indbetaling
korrigeres højst 30 dage
som
er
et forholdsvist kort tidsrum
efter
Side 12 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan gå længere tid, inden fejlen op-
dages. Foreningen Danske Reviso-
rer er klar over, at formålet er at
undgå omgåelser, men mener ikke,
at det vil være et væsentligt punkt.
indbetalingen, vil det i sig selv
være sandsynligt, at indbetalingen
må have beroet på en fejl.
Korrektionsmuligheden vil dog
også omfatte indbetalinger, som
ikke skyldes en fejl på indbeta-
lingstidspunktet, men derimod en
efterfølgende konstatering af, at
indbetalingen ikke var hensigts-
mæssig. Også sådanne korrektio-
ner vurderes uproblematiske, hen-
set til den relativt korte frist. Det
vil ikke være tilfældet ved en læn-
gere frist.
Forsikring & Pension
(F&P)
Ændring af reglerne for fradrag for præ-
mier og bidrag til pensionsordninger, hvor
indbetalingerne sker senere end forfalds-
tidspunktet
F&P sætter overordnet pris på, at
der med forslaget fastsættes regler
for, på hvilket tidspunkt præmier
og bidrag til pensionsordninger i
forsikringsselskaber og pensions-
kasser har fradrags- og bortseelses-
mæssig betydning. Den foreslåede
ændring medfører imidlertid ifølge
F&P væsentlige udfordringer.
For så vidt angår de selskaber, der
i dag administrerer efter betalings-
princippet, bemærker F&P, at
disse selskaber har handlet på bag-
grund af information fra Skattefor-
valtningen og med forslaget nu
står foran at skulle udskifte cen-
trale dele i deres IT-infrastruktur,
som medfører væsentlige omkost-
ninger til blandt andet IT og æn-
drede forretningsgange.
Efter den gældende formulering af
pensionsbeskatningslovens § 19
fragår indbetalingen på en arbejds-
giveradministreret pensionsord-
ning i indkomsten på indbetalings-
tidspunktet, hvilket også er beskre-
vet i 2020-2 udgaven af Den juridi-
ske vejledning. I en lang årrække
indtil 2020 fremgik det imidlertid
af Den juridiske vejledning, at pen-
sionsindbetalingen fragår i ind-
komsten på forfaldstidspunktet,
uanset om den er betalt eller ej.
Det er naturligvis beklageligt, at
der ikke har været overensstem-
melse mellem den af Skattestyrel-
sen anerkendte praksis og lovens
bogstav, hvilket der nu rettes op
på med lovforslaget. I den forbin-
delse lægges der også op til en lem-
pelig tidsmæssig overgangsregel,
Side 13 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
F&P bemærker endvidere, at kun-
derne i disse selskaber har en ind-
tægt, der medfører, at de yderst
sjældent vil komme i berøring med
de grænser, der nævnes i udkastet
til lovforslag, dvs. reglerne for be-
regningen af beskæftigelsesfradrag,
ekstra pensionsfradrag og loftet
for indbetaling til ratepension.
F&P anfører i den forbindelse, at
det kun er hvis arbejdsgiveren ind-
betaler for sent, og hvor det sker
over et årsskifte, at udfordringerne
opstår. I praksis er det ifølge F&P
derfor i højere grad en teoretisk
udfordring end et praktisk pro-
blem, der håndteres med forslaget.
F&P foreslår derfor, at selskaber,
der i dag administrerer efter beta-
lingsprincippet kan vælge fortsat at
gøre dette. Hvis dette forslag ikke
imødekommes er det ifølge F&P
nødvendigt med en længere imple-
menteringstid, hvorefter de pågæl-
dende selskaber til og med 2024
kan vælge at administrere efter be-
talingsprincippet.
som forventes at minimere de be-
rørte pensionsinstitutters omkost-
ninger.
Under anvendelse af et indbeta-
lingsprincip vil konsekvensen af en
forsinket arbejdsgiverindbetaling
hen over nytår bl.a. kunne være, at
den berørte lønmodtager ikke får
beregnet et lige så stort beskæfti-
gelsesfradrag og et lige så stort
ekstra pensionsfradrag som en til-
svarende lønmodtager, hvis ar-
bejdsgiver indbetaler i tide, eller
hvis arbejdsgiver foretager pensi-
onsindbetalinger til et pensionsin-
stitut, der administrerer efter for-
faldsprincippet. I mange tilfælde
vil det kunne ”indhentes” i det føl-
gende år, men pga. beløbsgrænser
for beskæftigelsesfradraget og det
ekstra pensionsfradrag er det ikke
givet. Og uanset om fradragne kan
”indhentes” vil den pågældende
lønmodtagers likviditet i forfalds-
året blive påvirket negativt af den
manglende indbetaling.
Allerede af denne grund er forsla-
get om, at selskaber, der i dag ad-
ministrerer efter betalingsprincip-
pet, kan vælge fortsat at gøre dette,
ikke imødekommet. Hertil kom-
mer, at det ikke er hensigtsmæssigt
at have regler, hvorefter arbejdsgi-
veradministrerede pensionsindbe-
talinger periodiseres forskelligt af-
hængigt af, hvilket selskab, der
indbetales til. Det vil være uigen-
nemsigtigt og retssikkerhedsmæs-
sigt betænkeligt.
I lyset af den beskrevne historik,
anerkender Skatteministeriet dog,
Side 14 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der bør gives de berørte selska-
ber ekstra god tid til at omlægge
deres systemer. Derfor er over-
gangsreglen i forslaget, hvorefter
den foreslåede justering først får
virkning for bidrag m.v., der for-
falder til indbetaling i 2021 eller se-
nere ændret, således at justeringen
først får virkning for bidrag m.v.,
der forfalder til indbetaling i 2023
eller senere.
For så vidt angår de selskaber, der
i dag administrerer efter forfalds-
princippet vil ændringen indebære,
at beløbet skal være indbetalt med
frist senest den 14. marts i kalen-
deråret efter det kalenderår, hvor
præmien eller bidraget er forfaldet
for at have skattemæssig virkning i
det kalenderår, hvor præmien eller
bidraget forfaldt.
F&P anfører, at dette i praksis in-
debærer et delvist betalingsprincip
for de selskaber, der altid har be-
nyttet sig af forfaldsprincippet.
F&P har forståelse for, at der skal
sættes en tidsmæssig grænse for,
hvornår et beløb skal være indbe-
talt, men at det vil være hensigts-
mæssigt, hvis fristen i stedet er 6
måneder efter forfaldstidspunktet.
Dette vil hænge sammen med reg-
len i kildeskattelovens § 46, stk. 2
om, at hvis løn ikke bliver udbe-
talt, skal arbejdsgiveren indeholde
A-skat af lønnen 6 måneder efter,
at medarbejderen har erhvervet
endelig ret til lønnen. Dette vil
ifølge F&P ikke have prove-
numæssige konsekvenser, ligesom
det bør holdes for øje, at pensions-
institutterne sjældent har en andel
Det er korrekt, at den foreslåede
regel indebærer et delvist beta-
lingsprincip, hvilket imidlertid ikke
adskiller sig fra gældende ret, hvor-
efter der ikke er bortseelsesret for
en forfalden pensionsindbetaling,
der aldrig indbetales.
Den foreslåede frist den 14. marts
er fastsat ud fra en målsætning om
på den ene side at sikre pensions-
institutterne en rimelig tid til at
iværksætte og fuldbyrde en rykker-
procedure, og på den anden side af
ordensmæssige hensyn at fastholde
en vis tidsmæssig sammenhæng
mellem forfaldstidspunkt og fak-
tisk betaling henover årsskiftet. En
frist på 6 måneder forekommer i
dette lys at være for lang, men for
at sikre pensionsinstitutterne eks-
tra god tid til at iværksætte og fuld-
byrde en rykkerprocedure er fri-
sten ændret til den 1. april.
Side 15 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i, at arbejdsgiveren indbetaler pen-
sionsbidraget for sent.
F&P finder, at branchen og Skatte-
ministeriet i forlængelse af oven-
stående forslag
særligt hvis for-
slaget ikke imødekommes
bør
drøfte, om det er muligt at nå at
indrette IT-systemer og interne
forretningsgange, inden der første
gang indberettes med en betalings-
frist.
Det anerkendes, at der kan være
udfordringer for de berørte insti-
tutter forbundet med at indrette
IT-systemer og interne forret-
ningsgange til at understøtte ind-
betalingsfristen den 1. april 2021,
hvorefter der i lovforslaget foreslås
en overgangsregel, hvorefter fri-
sten i 2021 ekstraordinært er ud-
skudt til 1. juli.
Tilbagebetaling af pensionsindbetalinger
m.v.
F&P anfører, at det i flere år har
været et problem for Skatteforvalt-
ningen og pensionsinstitutterne, at
åbenlyse fejlindbetalinger kun kan
rettes med tilladelse fra Skattefor-
valtningen. De seneste års ændrin-
ger har medvirket til en smidigere
sagsbehandling hos både Skatte-
forvaltningen og pensionsinstitut-
terne, men der bliver fortsat brugt
mange og unødige ressourcer i
Skatteforvaltningen og i pensions-
institutterne.
Den foreslåede 30 dages-regel vil
imidlertid ikke have den store ef-
fekt for pensionskasserne og livs-
forsikringsselskaberne, medmindre
grænsen på 30 dage udvides bety-
deligt.
F&P finder at det bør være muligt
at
flytte indbetalinger, der ifølge
aftalegrundlaget er sket til en
forkert ordning, inden for den
ordinære genoptagelsesfrist,
Fristen på 30 dage er fastholdt i
lovforslaget. Der henvises til kom-
mentaren til høringssvaret fra For-
eningen Danske Revisorer.
Skatteministeriet indgår gerne
med inddragelse af erfaringer fra
de senere års smidiggørende lem-
pelser - i dialog med F&P om til-
tag, der yderligere kan forenkle
Side 16 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
flytte indbetalinger, der er sket
til et forkert pensionsinstitut
og at
flytte indbetalinger mellem
kap. 1-ordninger og § 53 A-
ordninger.
mulighederne for korrektion af
pensionsindbetalinger.
F&P ser frem til en fortsat god di-
alog med Skatteministeriets depar-
tement om smidigere sagsbehand-
ling på området, så branchen og
myndighederne i fællesskab løser
udfordringerne.
Endelig bemærker F&P, at bran-
chen tidligere har fået stillet et sty-
resignal i udsigt af Skatteforvalt-
ningen, som skulle beskrive, hvor-
når åbenlyse fejl kan rettes. Et så-
dant styresignal vil formentlig
lempe nogle af de store gener, som
pensionsopsparerne oplever, når
der skal fejlrettes. Det bør derfor
være en betydelig prioritet for
Skatteministeriets arbejde på pen-
sionsområdet, at styresignalet snart
bliver udsendt.
Skattestyrelsen har i samarbejde
med bl.a. F&P foretaget en analyse
af udvalgte situationer, hvor pensi-
onsinstitutterne har ønsket en mu-
lighed for at kunne ændre fore-
tagne indbetalinger på pensions-
ordninger. Analysen er blevet fore-
taget med henblik på, om der evt.
vil kunne fastlægges en administra-
tiv praksis herfor. De seneste års
forenklende tiltag i pensionsbe-
skatningsloven har i et ikke ubety-
deligt omfang løst dette behov, da
mulighederne for ændringer er
indsat direkte i pensionsbeskat-
ningslovens bestemmelser, men
Skattestyrelsen indgår gerne i fort-
sat dialog med branchen om
spørgsmålet om korrektion af pen-
sionsindbetalinger.
Forenkling af reglerne for skattefri
deludbetalinger af pensionsordninger
F&P støtter forslaget om at for-
enkle reglerne for deludbetalinger
af skattefri andele af pensionsord-
ninger, da de gældende regler i
mange tilfælde reelt forhindrer
deludbetalinger af skattefri andele.
Side 17 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Den foreslåede regel om, at skatte-
fri andele af pensionsordninger frit
kan udbetales indtil 10 år før pen-
sionsopsparerens folkepensionsal-
der, kan dog med fordel udvides,
så der frit kan udbetales indtil 5 år
før pensionsopsparerens folkepen-
sionsalder.
Forslaget er imødekommet i lov-
forslaget, da formålet med værns-
reglen, nemlig at sikre mod, at en
borger ikke kan modtage store
skattefri deludbetalinger og samti-
dig eller kort tid herefter at mod-
tage eksempelvis folkepensionens
tillægsbeløb, ikke fortabes ved at
ændre perioden fra ti til fem år.
Indberetningspligt for skattepligtige be-
løb, som er udbetalt som led i kunde- el-
ler medlemsprogrammer eller lignende,
bortset fra udbetalinger af forsikrings-
summer
Forsikring & Pension påpeger, at
den foreslåede bestemmelse om
indberetning af skattepligtige be-
løb, som er udbetalt som led i
kunde- eller medlemsprogrammer
eller lignende kan indebære, at en
meget bred vifte af ydelser omfat-
tes af indberetningspligten.
Det bemærkes, at såvel den fore-
slåede bestemmelse som lovforsla-
get bemærkninger er rettet til på
dette punkt.
Det er således præciseret, at der vil
skulle indberettes om skattepligtige
beløb, som er udbetalt til de en-
kelte kunder som led i kunde- eller
medlemsprogrammer eller lig-
nende generelle ordninger.
Kunde- eller medlemsprogrammer
eller lignende generelle ordninger
skal i denne forbindelse forstås
som ordninger, hvor finansielle
virksomheder betaler kunder beløb
som led i en generel ordning, der
ud fra markedsføringsmæssige eller
lignende hensyn tilbydes en større
gruppe af kunder.
Tekstnære bemærkninger m.v.
F&P har i øvrigt fremsendt enkelte
tekstnære bemærkninger og ønsker
Side 18 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til præciseringer og uddybninger af
forslagets bemærkninger.
Lovforslaget er justeret på bag-
grund af F&Ps bemærkninger m.v.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer ønsker, at
det skal fremgå af lovforslagets be-
mærkninger, hvordan kunde- eller
medlemsprogrammer eller lig-
nende skal identificeres.
FSR
danske revisorer gør op-
mærksom på, at det ikke er muligt
at anmode om bindende svar ved-
rørende en evt. skattepligt, idet
man ikke kan få et bindende svar
vedrørende indberetningspligt. I
den forbindelse finder FSR det re-
levant, at der sker en afklaring af
indholdet i ”kunde-
eller medlems-
programmer eller lignende.”
Der henvises til kommentaren til
Forsikring & Pensions hørings-
svar.
Der vil kunne anmodes om bin-
dende svar vedrørende de skatte-
mæssige virkninger af en disposi-
tion. Det vil sige handlinger, der
har en skattemæssig konsekvens,
hvad enten den fører til skattepligt
eller skattefritagelse.
Der vil imidlertid ikke kunne an-
modes om bindende svar om,
hvad et kunde- eller medlemspro-
grammer eller lignende måtte være.
Lovforslagets bemærkninger er
præciseret på dette punkt, så det
fremgår, hvad der nærmere skal
forstås herved.
Efter den foreslåede bestemmelse
skal der alene indberettes oplysnin-
ger, hvis de omhandlede beløb
ikke skal indberettes efter de alle-
rede eksisterende bestemmelser i
skatteindberetningsloven. Formå-
let hermed er at undgå dobbeltind-
beretning af de samme oplysnin-
ger.
Hvis f.eks. et beløb gives i form af
en nedsættelse af en rentebetaling
på et lån, så vil dette beløb efter de
allerede gældende regler i skatte-
indberetningsloven blive fratrukket
renteudgiften, før renteudgiften
Endelig henviser FSR
danske re-
visorer til, at indberetningspligten
vedrørende kunde- eller medlems-
programmer eller lignende skal
supplere allerede eksisterende ind-
beretningsbestemmelser. FSR
danske revisorer efterspørger i den
forbindelse en definition af forhol-
dene, så de finansielle institutioner
har klarhed over, hvornår der skal
ske indberetning.
Side 19 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indberettes. Beløbet vil da indgå
som en nedsættelse af en fradrags-
berettiget renteudgift, som indbe-
rettes. Som følge heraf vil beløbet
ikke skulle indberettes efter den
foreslåede nye bestemmelse i skat-
teindberetningslovens § 19 a, da
dette ville føre til dobbelt indberet-
ning.
Landbrug & Fødevarer
Justering af medarbejderaktieordningen
for nye, mindre virksomheder
Landbrug & Fødevarer er fortsat
positive over for tiltaget, som
kommer mindre start up-virksom-
heder til gode, således at de bedre
kan fastholde og rekruttere medar-
bejdere. Selvom ordningen ifølge
Landbrug & Fødevarer ikke med-
fører en egentlig skattelempelse, er
den attraktiv, fordi ingen af par-
terne skal lægge rede penge.
Landbrug & Fødevarer har for-
stået, at afgrænsningen af virksom-
heder er resultatet af en politisk
aftale. Landbrug & Fødevarer så
dog gerne, at ordningen udvides
yderligere, så en større del af det
ældre SMV-marked bliver omfat-
tet. Selv om de større virksomhe-
der kan have bedre forudsætninger
for at tilbyde konkurrencedygtige
ordninger, vil der stadig være et
behov for at tilgodese den gruppe
af virksomheder, som ligger mel-
lem de af ordningen omfattede
virksomheder og de mellemstore
virksomheder. Denne gruppe virk-
somheder vil ifølge Landbrug &
Det er korrekt, at initiativet stam-
mer fra aftalen om erhvervs- og
iværksætterinitiativer fra november
2017 mellem den daværende rege-
ring (Venstre, Liberal Alliance og
Konservative), Danske Folkeparti
og Radikale Venstre.
Nærværende lovforslag justerer
ikke på ordningens primære formål
om at understøtte nye, mindre
virksomheder, jf. det lovforslag,
der blev vedtaget af Folketinget
ved lov nr. 84 af 30. januar 2019.
Forslaget indeholder alene relativt
begrænsede justeringer, som er
Side 20 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fødevarer med den nye ordning,
blive stillet dårligere i kampen
om de attraktive lønpakker.
nødvendige for at opnå EU-Kom-
missionens godkendelse.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at
der for betingelsen om, at selska-
bet, hvor personen er ansat, ikke
på det tidspunkt, hvor aftales ind-
gås, må drive virksomhed, som i
overvejende grad består af passiv
kapitalanbringelse, jf. aktieavance-
beskatningslovens § 34, anvendes
et andet skæringstidspunkt end af-
taleindgåelse
alternativt at der
anvendes en lempelige forståelse af
passiv kapitalanbringelse end aktie-
avancebeskatningslovens § 34.
Landbrug & Fødevarer mener, at
”pengetankreglen” i aktieavance-
beskatningslovens § 34
som defi-
nerer, hvornår det er muligt at
gennemføre et generationsskifte
med skattemæssig succession
kun er blevet mere restriktiv med
tiden, f.eks. i forhold til grøn
energi, hvilket gør den uegnet til
formålet, da nærværende ordning i
højere grad er en incitaments- og
aflønningsordning. Endvidere har
start up-virksomheder typisk ikke
så mange aktiver, men derimod
formentlig fået kapitaltilførsler af
større karakter i de indledende år.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at
den særlige ”pengetanksregel” an-
vendes på samme måde som i an-
dre skatteregler, jf. aktieavancebe-
skatningslovens § 34.
Forenklingshensyn taler for at
bruge eksisterende afgrænsninger,
der anvendes andetsteds i skatte-
lovgivningen. I forslaget henvises
derfor til den eksisterende ”penge-
tanksregel” i aktieavancebeskat-
ningsloven.
Indberetning af udbetaling af skatteplig-
tige beløb fra finansielle virksomheder til
deres kunder
Landbrug og Fødevarer ønsker
i
tråd med bemærkningerne fra SE-
GES
en nærmere afgrænsning af
Der henvises til kommentaren til
Forsikring & Pensions hørings-
svar.
Side 21 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
”kunde-
eller medlemsprogrammer
eller lignende” i de generelle be-
mærkninger.
SEGES
SEGES mener på baggrund af en
afgørelse fra Skatterådet, at der er
behov for en justering af lignings-
lovens § 12.
Den foreslåede justering vedrører,
hvornår der foreligger en ensidigt
påtaget løbende forpligtelse, der er
fradragsberettiget efter ligningslo-
vens § 12, stk. 2, og har ikke ind-
holdsmæssigt sammenhæng med
den foreslåede ændring vedr. reli-
giøse samfund i ligningslovens §
12, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
5, eller andre dele af lovforslaget.
Skatteministeriet er opmærksom
på afgørelsen og vil i anden sam-
menhæng vurdere eventuelle kon-
sekvenser af afgørelsen.
SEGES bakker op om muligheden
for tilbagebetaling af pensionsind-
betalinger uden afgift i 30 dage, da
det vurderes at forhindre en del
uhensigtsmæssigheder og admini-
strativt besvær.
SEGES ser en problemstilling i re-
lation til mulighed for indbetaling
med fradragsret efter den såkaldte
30 pct.-ordning i pensionsbeskat-
ningslovens § 18, stk. 5. SEGES
mener, at problemstillingen bør lø-
ses i samme forbindelse, hvis den
ikke er løst med forslaget. Ifølge
SEGES bør der gives yderligere
frist for indbetaling på ordninger
omfatter af reglerne, idet der be-
står en væsentlig udfordring i, at
man ikke inden årets udgang ken-
der resultatet af virksomheder og
dermed ikke det maksimale beløb,
Det er efter den nævnte 30 pct.-re-
gel ikke nødvendigt at kende det
præcise overskud af virksomheden
i forbindelse med indbetalingen på
pensionsordningen, og en særlig
forlænget frist for indbetaling er
derfor unødvendig. Hvis det i for-
bindelse med selvangivelsen/års-
regnskabet f.eks. viser sig, at den i
indkomståret forfaldne indbetaling
svarer til f.eks. 25 pct. af overskud-
det, er der fradrag for hele ind-
skuddet i indkomståret. Viser det
sig, at den i indkomståret forfaldne
indbetaling udgør mere end 30
pct., kan der foretages fradrag for
Side 22 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der kan indbetales. SEGES henle-
der opmærksomheden på, at pro-
blemstillingen for så vidt angår
selvstændiges ophørspensioner er
håndteret ved at fristen for indbe-
taling herpå er udskudt til den 1.
juli i året efter indkomståret.
SEGES bemærker, at der i forsla-
gets § 2, nr. 2 og 4, ikke ses at være
taget hensyn til personer med for-
skudt indkomstår i beskrivelserne
m.v., og der bør tages hensyn her-
til, og forslagene justeres, hvis der
er behov herfor.
de første 30 pct. i indkomståret,
mens det resterende beløb vil
kunne fradrages i de følgende ind-
komstår.
Lovforslagets bemærkninger er ud-
dybet.
SEGES savner
i forbindelse med
forslaget om indberetningspligt af
skattepligtige udbetalinger fra fi-
nansielle virksomheder til deres
kunder m.v.
en beskrivende af-
grænsning over for rabatter m.v.
efter kundeprogrammer m.v., som
i visse tilfælde ikke er skatteplig-
tige.
SEGES henviser til, at der er flere
forslag om yderligere ændringer
vedrørende indberetningspligter,
som SEGES ønsker tydeligere be-
skrevet i de generelle bemærknin-
ger.
Der henvises til kommentaren til
Forsikring & Pensions hørings-
svar.
Det bemærkes derudover, at der
ikke med lovforslaget ændres på
afgrænsningen af, hvilke rabatter
m.v., som måtte skattepligtige hen-
holdsvis skattefri.
Det kan ikke på baggrund af SE-
GES’ høringssvar afgøres, hvilke
af forslagets indberetningspligter,
som ønskes yderligere beskrevet,
herunder hvori behovet herfor be-
står.
SRF
Skattefaglig For-
ening
SRF
Skattefaglig Forening har
ingen bemærkninger.
Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering gør opmærksom på,
at den ændring, der foreslås af § 14
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Side 23 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
b i lov social pension, som vedrø-
rer formueopgørelse til brug for
udbetaling af helbredstillæg og æl-
drecheck til folkepensionister, bør
foreslås tilsvarende for § 19 i lov
om højeste, mellemste, forhøjet al-
mindelig og almindelig førtidspen-
sion m.v. om formueopgørelse til
brug for udbetaling af helbredstil-
læg til modtagere af førtidspension
på gammel ordning.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark anbefaler, at
der i § 19 i lov om højeste, mel-
lemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v. ind-
sættes et stk. 4, som er enslydende
med det foreslåede stk. 4 i § 14 b i
lov om social pension, så formue-
opgørelsen i begge love tager
højde for tilbagebetalte pensions-
indbetalinger efter den foreslåede
tilbagebetalingsregel i pensionsbe-
skatningslovens § 22 E.
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse hermed.
Udbetaling Danmark har forstået
det fremsatte lovforslag således, at
tilbagebetalte pensionsindbetalin-
ger inden den 19. januar efter pen-
sionsbeskatningslovens § 22 E vil
fremgå af årsopgørelsen for det
forudgående år, som en del af det
opgjorte indestående i pengeinsti-
tut pr. 31. december.
Det tilbagebetalte beløb vil fremgå
som et selvstændigt beløb under
formueoplysningerne på årsopgø-
relsen.
Udbetaling Danmark træffer afgø-
relse om den likvide formue den 1.
januar hvert år. Formueopgørelsen
sker på baggrund af formueoplys-
ninger fra seneste slutlignede års-
opgørelse fra Skattestyrelsen eller
Side 24 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på baggrund af pensionistens mere
aktuelle oplysninger om formuen.
Det betyder, at Udbetaling Dan-
mark ved opgørelsen af formuen
f.eks. den 1. januar 2021 vil lægge
formueoplysninger fra årsopgørel-
sen for 2019 til grund, medmindre
der er modtaget mere aktuelle op-
lysninger fra pensionisten. Får
pensionisten inden 19. januar 2021
tilbageført et beløb efter pensions-
beskatningslovens § 22 E, vil dette
beløb ikke automatisk indgå i for-
mueopgørelsen den 1. januar 2021,
da årsopgørelsen for 2020 endnu
ikke er tilgængelig. Pensionisten
skal derfor selv oplyse til Udbeta-
ling Danmark om tilbagebetalte
beløb efter pensionsbeskatningslo-
vens § 22 E, som skal indgå i for-
mueopgørelsen den 1. januar 2021.
Muligheden for tilbagebetaling ef-
ter den foreslåede 30-dagesregel
får først virkning for pensionsind-
betalinger, der foretages den 1. ja-
nuar 2021 eller senere. Et beløb,
der inden den 19. januar 2021 til-
bageføres efter den foreslåede 30-
dagesregel, vil derfor ikke have
kunnet påvirke indestående i pen-
geinstitutter ved udløbet af 2020
og ses derfor ikke at kunne påvirke
formueopgørelsen pr. 1. januar
2021.
Ved opgørelse af formuen det ef-
terfølgende år
den 1. januar 2022
lægger Udbetaling Danmark års-
opgørelsen for 2020 til grund,
medmindre Udbetaling Danmark
modtager mere aktuelle oplysnin-
ger om formuen den 1. januar
2022. Da det tilbagebetalte beløb
fra pensionsordningen, som Udbe-
taling Danmark har forstået lov-
forslaget, vil være en del af inde-
stående i pengeinstitut pr. 31. de-
cember 2020 og dermed fremgå af
årsopgørelsen for 2020, vil beløbet
automatisk indgå i formueopgørel-
sen den 1. januar 2022, medmindre
pensionisten henvender sig og op-
lyser nye aktuelle formueoplysnin-
ger pr. 1. januar 2022.
Pensionsindbetalinger, der foreta-
ges i dagene umiddelbart før den
1. januar 2022, vil umiddelbart få
betydning for pengeinstituttets
indberetning af indestående ved
udløbet af 2021. Derfor vil det
pensionsinstitut, som tilbagebeta-
ler et sådant beløb efter den fore-
slåede 30-dagesregel skulle fore-
tage særskilt indretning herom til
Skatteforvaltningen. Det tilbagebe-
talte beløb vil fremgå som et selv-
stændigt beløb på årsopgørelsen
for 2021 og vedrører således ikke
2020.
Side 25 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældresagen
Ældre Sagen finder det overordnet
positivt, at reglerne i pensionsbe-
skatningsloven smidiggøres, og at
reglerne om diskvalificerende pen-
sionsudbetalinger præciseres.
Ældre Sagen konstaterer imidler-
tid, at der
samtidig med, at det
efter forslaget bliver lettere at få
udbetalt ikke-fradragsberettigede
indbetalinger som en deludbetaling
uden afgift - indføres værnsregler,
der skal begrænse mulighederne
for uhensigtsmæssig optimering af
indkomstafhængige offentlige
ydelser. Ifølge Ældre Sagen viser
det, hvor kompliceret samspillet
mellem skat og sociale ydelser er
blevet, at det ikke er muligt at for-
enkle reglerne uden samtidig at
indføre nye komplicerende regler.
Ældre Sagen foreslår, at den fore-
slåede værnsregel udgår af forsla-
get, idet det ikke nødvendigvis har
betydning for modregningen i so-
ciale ydelser, hvis en pensionist fo-
retager en afgiftsfri deludbetaling.
Udbetalingen af den ikke-fradrags-
berettigede pension er under alle
omstændigheder ikke skattepligtig
og bliver dermed ikke modregnet i
folkepension mm. Det er blot
spørgsmålet om, hvornår der ikke
sker modregning.
Ældre Sagen foreslås subsidiært, at
aldersgrænsen for afgiftsfri delud-
betaling skal være mindre end 10
år før folkepensionsalderen. En
grænse tættere på pensionsalderen
vil ifølge Ældre Sagen formodent-
lig betyde, at de personer, der har
Forenklingen af reglerne for
deludbetalinger af ikke-fradragsbe-
rettigede indbetalinger er i hørings-
udgaven af lovforslaget ledsaget af
en værnsregel om, at det ikke er
muligt fra og med det tiende år før
folkepensionsalderen at få udbetalt
ikke-fradragsberettigede indbeta-
linger som en deludbetaling uden
afgift. Muligheden for skattefri
deludbetaling er en betydelig for-
enkling af skattereglerne. Udover
at det ikke usædvanligt, at forenk-
linger ledsages af værnsregler, der
begrænser muligheden for uhen-
sigtsmæssig anvendelse af de for-
enklede regler, bemærkes, at den
foreslåede værnsregel ikke er kom-
pliceret at anvende eller kommuni-
kere.
Værnsreglen sikrer bl.a. mod, at en
borger kan modtage store skattefri
deludbetalinger og samtidig eller
kort tid herefter modtage eksem-
pelvis folkepensionens tillægsbe-
løb.
Ældre Sagens subsidiære forslag er
imødekommet i lovforslaget, da
formålet med værnsreglen, nemlig
at sikre mod, at en borger kan
modtage store skattefri deludbeta-
linger og samtidig eller kort tid
herefter modtage eksempelvis fol-
kepensionens tillægsbeløb, ikke
Side 26 af 27
L 69c - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271088_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mulighed for at foretage en afgifts-
fri deludbetaling, vil være mere op-
mærksomme på aldersgrænsen og
dens betydning.
Begrænsningen af muligheden for
at placere midler i unoterede kapi-
talandele til kun at gælde rate- og
kapitalpension, men ikke aldersop-
sparing, er ligeledes en værnsregel.
fortabes ved at ændre perioden fra
ti til fem år.
Begrænsningen af muligheden for
at placere midler i unoterede kapi-
talandele til kun at gælde rate- og
kapitalpension er en værnsregel
mod en konkret mulighed for skat-
tetænkning, men er ikke en kom-
pliceret værnsregel.
Ældresagen går ud fra, at tilbage-
førte beløb i medfør af den fore-
slåedes 30-dagesregel kommer til
at fremgå af årsopgørelsen, så pen-
sionisten ikke er tvivl om, hvordan
f.eks. Udbetaling Danmark har op-
gjort den likvide formue i forbin-
delse med ældrechecken.
Det kan bekræftes, at det tilbage-
betalte beløb vil fremgå som et
selvstændigt beløb på årsopgørel-
sen.
Side 27 af 27