Skatteudvalget 2020-21
L 69 B Bilag 11
Offentligt
2309976_0001.png
Til lovforslag nr.
L 69 B
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 18. december 2020
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om finansiel
virksomhed
(Tidsbegrænset mulighed for afgiftsfrit at udtage unoterede kapitalandele og andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, fra aldersopsparinger)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
Af
skatteministeren:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 11 A, stk. 1,
nr. 2, 2. pkt.,
ændres »10. pkt.« til: »11. pkt.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 12, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter 8. pkt. som nye
punktummer:
»Uanset 6.-8. pkt. kan midler i særskilte depoter til brug
for aldersopsparing ikke investeres i unoterede kapitalandele
og i unoterede andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter
med tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. Tilsvarende gælder for unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter af alternative investeringsfonde fra et
andet land inden for Den Europæiske Union eller et land,
som Unionen har indgået aftale med på det finansielle om‐
råde, eller af en forvalter fra et andet land inden for Den
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, når forvalteren har
fået tilladelse i henhold til regler, der gennemfører direktiv
2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative in‐
vesteringsfonde.««
[Justering af det foreslåede forbud mod placering af midler
i godkendte aldersopsparinger i andre EU-/EØS-lande i uno‐
terede kapitalandele m.v.]
3)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 25 A, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Det gælder endvidere udbetalinger i form af udlodninger
til kontohaveren af unoterede kapitalandele og unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, der sker fra og med den 1. januar 2021
til og med den 30. juni 2021, og udlodninger af unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
forvalter med tilladelse, der sker fra og med den 1. januar
2022 til og med den 30. juni 2022.««
[Justering af afgiftsfrihed af udlodninger af unoterede kapi‐
talandele m.v.]
Til § 3
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning fra og med den 1.
januar 2021. Uanset pensionsbeskatningslovens § 12, stk.
1, nr. 1, 9. og 10. pkt., som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 2, kan der dog til og med den 31. december 2021 fore‐
tages investeringer af midler i aldersopsparinger godkendt
efter pensionsbeskatningslovens § 15 C i unoterede andele
i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter
med tilladelse. Investeringer af midler i aldersopsparinger
godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 15 C, der før
den 1. januar 2021 er foretaget i unoterede kapitalandele
og i unoterede andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, skal være afviklet inden
den 1. juli 2021. Er investeringerne ikke afviklet inden dette
tidspunkt, anses aldersopsparingen fra og med den 1. juli
2021 ikke for omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel
1. Investeringer af midler i aldersopsparinger godkendt efter
pensionsbeskatningslovens § 15 C, der før den 1. januar
2022 er foretaget i unoterede andele i alternative investe‐
AX025539
L 69b - 2020-21 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. december 2020
2309976_0002.png
2
ringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse, skal
være afviklet inden den 1. juli 2022. Er investeringerne ikke
afviklet inden dette tidspunkt, anses aldersopsparingen fra
og med den 1. juli 2022 ikke for omfattet af pensionsbeskat‐
ningslovens kapitel 1.«
[Justering af virkningsbestemmelse og overgangsordning for
det foreslåede forbud mod placering af midler i godkendte
aldersopsparinger i andre EU-/EØS-lande i unoterede kapi‐
talandele m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring af ændringsforslag
nr. 2, hvor der foreslås indsat nye punktummer i pensionsbe‐
skatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at placering af uden‐
landske aldersopsparinger ikke kun afskæres i relation til
unoterede andele i alternative investeringsfonde i Danmark,
men også i alternative investeringsfonde i EU m.v. Det sva‐
rer til, hvad der planlægges fastsat i den kommende pulje‐
pensionsbekendtgørelse med hensyn til placering af alders‐
opsparingsmidler i danske pensionsordninger.
Efter gældende ret, jf. Finanstilsynets bekendtgørelse nr.
1056 af 7. september 2015 om visse skattebegunstigende
opsparingsformer i pengeinstitutter (herefter puljepensions‐
bekendtgørelsen), er det under visse vilkår muligt at placere
rate-, kapital- og aldersopsparingsmidler i unoterede kapi‐
talandele og i unoterede kapitalandele i alternative investe‐
ringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, jf. § 9 i
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., eller
af en forvalter med tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v.
Adgangen til placering af de nævnte kapitalandele m.v.
i aldersopsparing kan udnyttes til skattetænkning, hvis der
er tale om, at aldersopsparingsdepotet direkte eller indirekte
indeholder kapitalandele m.v. i det selskab, som pensionsop‐
spareren selv er ansat i.
Skattetænkningen vil blive forhindret, ved at Finanstilsy‐
net ændrer puljepensionsbekendtgørelsen, således at der i
særskilte depoter fra og med den 1. januar 2021 ikke vil væ‐
re mulighed for at placere aldersopsparingsmidler i unotere‐
de kapitalandele og andele i alternative investeringsfonde.
Puljepensionsbekendtgørelsen gælder imidlertid ikke for
pensionsordninger i pengeinstitutter med hjemsted i et andet
land inden for EU/EØS end Danmark, der i hjemlandet har
tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed, og som af
Skatteforvaltningen er godkendt til at udbyde skattebegun‐
stigede pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatnings‐
lovens kapitel 1, herunder aldersopsparing.
Der er i stedet fastsat placeringsregler for sådanne uden‐
landske pensionsordninger i pensionsbeskatningslovens §
12, stk. 1, nr. 1, 3.-8. pkt., vedrørende kapitalopsparin‐
ger, herunder også for aldersopsparinger, jf. pensionsbeskat‐
ningslovens § 12 A, stk. 1. Placeringsreglerne for godkendte
udenlandske pensionsordninger svarer til de placeringsreg‐
ler, der er fastsat i puljepensionsbekendtgørelsen for danske
pengeinstitutter.
For at forhindre muligheden for skattetænkning også i
godkendte udenlandske aldersopsparinger er det med lovfor‐
slagets § 1, nr. 2, foreslået at ændre pensionsbeskatningslo‐
vens § 12, stk. 1, nr. 1, således at midler i godkendte uden‐
landske aldersopsparinger ikke kan investeres i unoterede
kapitalandele, i andele i alternative investeringsfonde, som
forvaltes af en registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., eller af en forvalter
med tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v.
Det foreslåede forbud svarer til det forbud, som Finans‐
tilsynet vil indsætte i den kommende puljepensionsbekendt‐
gørelse, bortset fra at forbuddet i den kommende puljepen‐
sionsbekendtgørelse også vil omfatte unoterede andele i al‐
ternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret
forvalter af alternative investeringsfonde fra et andet land
inden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område, eller af
en forvalter fra et andet land inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område, når forvalteren har fået tilladelse
i henhold til regler, der gennemfører direktiv 2011/61/EU
af 8. juni 2011 om forvaltere af alternative investeringsfon‐
de. Forbuddet i den kommende puljepensionsbekendtgørelse
vil altså ikke kun omfatte unoterede andele i alternative
investeringsfonde i Danmark, men også i alternative investe‐
ringsfonde i EU m.v.
Det foreslås på denne baggrund med ændringsforslaget
at justere den foreslåede ændring af pensionsbeskatningslo‐
vens § 12, så forbuddet bliver ens for danske og godkendte
udenlandske aldersopsparinger.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede be‐
stemmelse om afgiftsfrihed af udbetalinger i form af udlod‐
ninger til kontohaveren af unoterede kapitalandele og unote‐
rede andele i alternative investeringsfonde justeres, så den
afspejler det tidsrum, der planlægges fastsat for afvikling af
sådanne placeringer i den kommende puljepensionsbekendt‐
gørelse. Afgiftsfriheden indebærer, at udbetalinger i form af
udlodninger, der sker i det nævnte tidsrum, ikke er afgifts‐
pligtige med 20 pct.
Ændringsforslaget indebærer, at udbetalinger i form af
udlodninger til kontohaveren af unoterede andele i alterna‐
tive investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter med
tilladelse, fra og med den 1. januar 2022 til og med den
30. juni 2022 vil være afgiftsfri. Dermed udskydes perioden
med 12 måneder.
Den gældende adgang til placering af unoterede kapita‐
landele i aldersopsparing kan udnyttes til skattetænkning,
hvis der er tale om, at aldersopsparingsdepotet gennem di‐
rekte eller indirekte eksponering indeholder kapitalandele i
det selskab, som pensionsopspareren selv er ansat i, og sær‐
lig hvor selskabets overskud primært hidrører fra personligt
arbejde. Adgangen til placering af andele i alternative inve‐
steringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter i al‐
L 69b - 2020-21 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. december 2020
2309976_0003.png
3
dersopsparing kan ligeledes udnyttes til skattetænkning. Det
samme gælder unoterede andele i alternative investerings‐
fonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse.
Skattetænkningen vil som beskrevet under bemærknin‐
gerne til ændringsforslag nr. 2 blive forhindret, ved at Fi‐
nanstilsynet ændrer puljepensionsbekendtgørelsen, således
at der i særskilte depoter fremover ikke vil være mulighed
for at placere aldersopsparingsmidler i unoterede kapitalan‐
dele og andele i alternative investeringsfonde, uanset om der
er tale om alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
dansk eller udenlandsk registreret forvalter, eller af en dansk
eller udenlandsk forvalter med tilladelse.
Finanstilsynet sendte et udkast til ny puljepensionsbe‐
kendtgørelse i høring i august 2020. Udkastet indeholdt og‐
så det påtænkte forbud mod placering af aldersopsparings‐
midler i unoterede kapitalandele m.v., herunder unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, jf. § 9 i lov om forvaltere af alterna‐
tive investeringsfonde m.v. Forbuddet vil få virkning for
nyplaceringer, der sker den 1. januar 2021 eller senere, og
allerede foretagne placeringer skal være afviklet inden den
1. juli 2021.
Af udkastet til ny puljepensionsbekendtgørelse fremgik
derimod ikke et forbud mod placering af aldersopsparings‐
midler i unoterede andele i alternative investeringsfonde,
som forvaltes af en forvalter med tilladelse, jf. § 11 i lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. Da adgan‐
gen til placering af aldersopsparingsmidler også i sådanne
unoterede andele i alternative investeringsfonde vil kunne
udnyttes til skattetænkning, vil det kommende forbud også
komme til at omfatte disse unoterede andele. Desuden vil
forbuddet også komme til at omfatte unoterede andele i
udenlandske alternative investeringsfonde.
Finans Danmark har den 14. december 2020 – i forbin‐
delse med, at den påtænkte udvidelse er kommet til Finans
Danmarks kendskab – henvendt sig til Finanstilsynet og
peget på, at udvidelsen af forbuddet til unoterede andele i
alternative investeringsfonde, som forvaltes af en forvalter
med tilladelse, jf. § 11 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., giver praktiske udfordringer for pen‐
geinstitutterne.
Pengeinstitutterne vil således ikke uden videre kunne
håndhæve denne del af forbuddet uden større systemændrin‐
ger – og under alle omstændigheder ikke fra den 1. januar
2021, hvor forbuddet ellers vil træde i kraft, men først fra
den 1. januar 2022.
Det bemærkes, at den form for skattetænkning, som for‐
buddet skal forhindre, ikke foregår i de nævnte alternative
investeringsfonde i dag, da det er væsentlig mindre kompli‐
ceret at foretage skattetænkningen via unoterede kapitalan‐
dele eller via alternative investeringsfonde, som forvaltes af
en registreret forvalter.
Men hvis forbuddet ikke kommer til at omfatte investe‐
ringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse, kan
skattetænkningen på lidt længere sigt komme til at foregå i
disse investeringsfonde i stedet.
Under hensyn til at der ikke på kort sigt vurderes at være
risiko for skattetænkning, og da pengeinstitutterne ikke uden
videre kan håndhæve udvidelsen af forbuddet uden større
systemændringer, vil Finanstilsynet indrette forbuddet i den
kommende puljepensionsbekendtgørelse, således at det først
fra og med den 1. januar 2022 vil være umuligt at placere
aldersopsparingsmidler i unoterede andele i alternative inve‐
steringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse,
mens allerede foretagne placeringer skal være afviklet inden
den 1. juli 2022. Udskydelsen af virkningstidspunktet vil
gælde for unoterede andele i alternative investeringsfonde,
hvad enten de forvaltes af en dansk eller udenlandsk forval‐
ter med tilladelse.
Som følge af den påtænkte udskydelse af virkningstids‐
punktet for Finanstilsynets forbud mod placering af alders‐
opsparingsmidler i unoterede andele i alternative investe‐
ringsfonde, som forvaltes af en forvalter med tilladelse, fra
den 1. januar 2021 til den 1. januar 2022 og den tilsvarende
udskydelse af tidspunktet for, hvornår eksisterende placerin‐
ger skal være afviklet fra den 1. juli 2021 til den 1. juli
2022, foreslås det med ændringsforslaget at justere den fore‐
slåede regel om afgiftsfrihed tilsvarende. Dermed vil udbe‐
talinger i form af udlodninger til kontohaveren af unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
forvalter med tilladelse, fra og med den 1. januar 2022 til og
med den 30. juni 2022 være afgiftsfri.
Udbetalinger i form af udlodninger til kontohaveren af
unoterede kapitalandele og unoterede andele i alternative
investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter,
vil være afgiftsfri fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 30. juni 2021.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget tilpasses virkningstidspunkterne
for ændringerne i lovforslaget, så ændringerne får tilsvaren‐
de virkningstidspunkter som placeringsforbuddet i den kom‐
mende puljepensionsbekendtgørelse.
Ændringsforslaget er således en konsekvens af udskydel‐
sen af virkningstidspunktet af Finanstilsynets kommende
forbud vedrørende unoterede andele i alternative investe‐
ringsfonde, som forvaltes af forvalter med tilladelse, af æn‐
dringsforslag nr. 2, hvor forbuddet mod placering af mid‐
ler i godkendte udenlandske aldersopsparinger udvides til
at omfatte investeringer i unoterede andele i udenlandske
alternative investeringsfonde, og af ændringsforslag nr. 3,
hvor tidsrummet for afgiftsfrihed ved udlodning af unotere‐
de andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
forvalter med tilladelse, udskydes.
Konkret foreslås det med ændringsforslag nr. 4 at nyaf‐
fatte den foreslåede virkningsbestemmelse i lovforslagets §
3, stk. 2.
I 1. pkt. foreslås det, at forbuddet for udenlandske alders‐
opsparinger får virkning for placeringer, der sker den 1.
januar 2021 eller senere, idet det i 2. pkt. dog foreslås, at
forbuddet til og med den 31. december 2021 ikke gælder
investeringer af midler i godkendte udenlandske aldersop‐
sparinger i unoterede andele i alternative investeringsfonde,
som forvaltes af en forvalter med tilladelse.
I 3. pkt. foreslås det, at eksisterende investeringer af
midler i godkendte aldersopsparinger, der er foretaget i uno‐
L 69b - 2020-21 - Bilag 11: Ændringsforslag til 3. behandling stillet den 18. december 2020
2309976_0004.png
4
terede kapitalandele og i unoterede andele i alternative inve‐
steringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter, skal
være afviklet inden den 1. juli 2021. I 4. pkt. foreslås det,
at hvis investeringerne ikke er afviklet inden dette tidspunkt,
vil aldersopsparingen fra og med den 1. juli 2021 ikke være
omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1.
I 5. pkt. foreslås det, at investeringer af midler i godkend‐
te aldersopsparinger, der før den 1. januar 2022 er foretaget i
unoterede andele i alternative investeringsfonde, som forval‐
tes af en forvalter med tilladelse, skal være afviklet inden
den 1. juli 2022. I 6. pkt. foreslås det, at hvis investeringerne
ikke er afviklet inden dette tidspunkt, vil aldersopsparingen
fra og med den 1. juli 2022 ikke være omfattet af pensions‐
beskatningslovens kapitel 1.
Når en aldersopsparing ikke opfylder betingelserne i
pensionsbeskatningslovens kapitel 1 om skattebegunstigede
pensionsordninger, betales en afgift på 20 pct. af det beløb,
der ved fristens udløb kunne være udbetalt ved aldersopspa‐
ringens ophævelse, jf. pensionsbeskatningslovens § 30, stk.
1, 16. pkt. Dette svarer til den retsstilling, der vil gælde
for danske aldersopsparinger, som efter de foreslåede afvik‐
lingsdatoer fortsat er placeret i unoterede kapitalandele m.v.
Det bemærkes, at udbetalinger i form af udlodninger
til kontohaveren af unoterede kapitalandele og unoterede
andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en
registreret forvalter, som sker i perioden fra og med den 1.
januar 2021 til og med den 30. juni 2021, vil være afgiftsfri,
ligesom udbetalinger i form af udlodninger til kontohaveren
af unoterede andele i alternative investeringsfonde, som for‐
valtes af en forvalter med tilladelse, som sker i perioden fra
og med den 1. januar 2022 til og med den 30. juni 2022, vil
være afgiftsfri. Det følger af den foreslåede regel i pensions‐
beskatningslovens § 25 A, stk. 1, 3. pkt., jf. lovforslagets §
1, nr. 3, som foreslået ændret ved ændringsforslag nr. 3.