Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 69 Bilag 9, L 69 A Bilag 9, L 69 B Bilag 9, L 69 C Bilag 9
Offentligt
15. december 2020
J.nr. 2017 - 6695
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
Den 30. oktober 2020 fremsatte jeg forslag til lov om ændring af ligningsloven, pensions-
beskatningsloven, skatteindberetningsloven og forskellige andre love (Justering af medar-
bejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder, smidiggørelse af forskellige pensi-
onsbeskatningsregler og indberetning af skattepligtige udbetalinger fra finansielle virk-
somheder til deres kunder m.v.) (Lovforslag nr. L 69).
Lovforslaget indeholder et forslag om at ophæve to danske forbehold om anvendelse af
bestemmelserne om voldgift i kapital VI i den multilaterale konvention til gennemførelse
af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og over-
skudsflytning
(”MLI-konventionen”).
Ved ændringsforslag i forbindelse med 2. behand-
lingen foreslås dette forslag udskilt til et selvstændigt lovforslag (lovforslag nr. L 69 C).
Baggrunden for forslaget er, at de enkelte aftaleparter i MLI-konventionen har anfægtet
den folkeretlige gyldighed af de danske forbehold, og forbeholdene foreslås som følge
heraf ophævet for at undgå retsusikkerhed i forhold til anvendelsen af MLI-konventio-
nens bestemmelser om voldgift. I stedet vil substansen i de to forbehold om, at forman-
den i et voldgiftspanel skal være en dommer, og at Danmark skal være berettiget til at of-
fentliggøre et resumé af voldgiftspanelers afgørelser blive søgt gennemført ved bilateral
forhandling ved en gensidig aftale om processuelle forhold efter den multilaterale kon-
ventions artikel 19, stk. 10.
Det følger af konventionens artikel 19, stk. 10, at aftaleparternes kompetente myndighe-
der ved gensidig aftale skal fastsætte de nærmere regler for anvendelse af konventionens
bestemmelser om voldgift i kapitel VI, herunder regler om hvilke oplysninger, der som
minimum er nødvendige for, at hver af de kompetente myndigheder kan iværksætte en
realitetsbehandling af sagen. En sådan gensidig aftale om processuelle forhold skal indgås
før det tidspunkt, hvor uløste spørgsmål i en sag første gang kan undergives voldgift, og
kan efter aftale ændres fra tid til anden derefter.
Der er i forbindelse med udformningen af MLI-konventionen udarbejdet en model for en
gensidig aftale mellem aftaleparternes kompetente myndigheder efter artikel 19, stk. 10,
som myndighederne kan tage udgangspunkt i ved forhandlingerne af en sådan aftale om
processuelle forhold. Modelaftalen er ikke bindende for aftaleparterne og vil således alene
gælde i det omfang, aftaleparterne kan blive enige herom.