Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 69 , L 69 A , L 69 B , L 69 C
Offentligt
2296449_0001.png
3. december 2020
J.nr. 2019 - 10739
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 69 - Forslag til lov om ændring af ligningsloven, pensionsbeskatningsloven,
skatteindberetningsloven og forskellige andre love. (Justering af medarbejderaktieordnin-
gen for nye, mindre virksomheder, smidiggørelse af forskellige pensionsbeskatningsregler
og indberetning af skattepligtige udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder
m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 16. november 2020.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 69 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget i tre dele, til skatteministeren
2296449_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag om deling af lovforslaget i tre dele, hvorved de dele
af lovforslaget, som omhandler tidsbegrænset mulighed for at udtage unoterede kapitalan-
dele og andele i alternative investeringsfonde, som forvaltes af en registreret forvalter,
fra aldersopsparinger, herunder bl.a. lovforslagets § 11, udskilles i et selvstændigt lov-
forslag, og at den del af lovforslaget, som omhandler tilbagetrækning af to forbehold efter
den multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster til forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, også udskilles i et selvstændigt
lovforslag? I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til udformningen af et
ændringsforslag herom.
Svar
Som jeg tilkendegav ved 1. behandlingen af lovforslaget, vil jeg imødekomme ønsket om
opdeling af lovforslaget. Jeg agter derfor at fremsætte ændringsforslag herom til 2. be-
handlingen.
Jeg vil dog gerne knytte en kommentar til opsplitningen af den del af lovforslaget, der
omhandler den tidsbegrænsede mulighed for at udtage unoterede aktier mv. fra aldersop-
sparinger, herunder den foreslåede udvidelse af hjemlen i § 50 i lov om finansiel virksom-
hed. Udvidelsen vil betyde, at Finanstilsynet i puljepensionsbekendtgørelsen kan fastsætte
regler om afvikling af allerede eksisterende placeringer af aldersopsparingsmidler i unote-
rede aktier mv.
Såfremt de foreslåede ændringer vedrørende unoterede aktier i aldersopsparinger ikke
gennemføres, vil Finanstilsynet alene kunne ændre puljepensionsbekendtgørelsen med
virkning for fremtidige placeringer af aldersopsparingsmidler i unoterede aktier mv.
Dermed vil pensionsopsparere, der allerede nu har placeret aldersopsparingsmidler i uno-
terede aktier mv. i det selskab, som pensionsopspareren selv er med til at drive eller er an-
sat i, fortsat kunne udnytte muligheden for skattetænkning.
Dertil kommer, at der frem til indførelsen af et forbud mod placering af aldersopsparings-
midler i unoterede aktier mv. kan foretages nye placeringer af aldersopsparingsmidler i
unoterede aktier mv. i det selskab, som pensionsopspareren selv er med til at drive eller er
ansat i med henblik på fremtidig udnyttelse af muligheden for skattetænkning.
For så vidt angår opsplitningen af den del af lovforslaget, der vedrører tilbagetrækning af
to forbehold efter den multilaterale konvention til gennemførelse af tiltag i dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og overskudsflytning, bemærker
jeg, at substansen af de to forbehold fortsat er væsentlige for regeringen. Derfor vil vilkår
om, at formanden i et voldgiftspanel skal være dommer, og at Danmark skal være beretti-
get til at offentliggøre et resumé af et voldgiftspanels afgørelse, blive søgt gennemført ved
bilateral aftale med de enkelte parter i overensstemmelse med konventionens artikel 19,
stk. 10.
Side 2 af 2