Tusind tak for det, formand, og må jeg ikke starte med at takke for den positive modtagelse af lovforslaget. Som det allerede har været fremme, indeholder lovforslag jo en række, kan man vist roligt sige, tekniske ændringer og justeringer i meget komplicerede skatteregler. Men alle ændringer har jo selvsagt efter min opfattelse sin udmærkede begrundelse. Med et omfangsrigt forslag er det klart, at det kan være svært, selvfølgelig, at kommentere alle de ændringer, som er her i lovforslaget, så jeg håber også, vi kan tage nogle af de spørgsmål, der har været af mere sådan teknisk karakter, i udvalgsbehandlingen.
Men helt overordnet er der selvfølgelig både forskellige ændringer og dermed også forskellige formål med ændringerne. På nogle punkter bidrager lovforslaget til mere smidige regler og dermed også til ressourcebesparelser hos brugerne. Det gælder særlig forslaget om fejlindbetalinger til pension, i forhold til at de fremover skal kunne rettes uden godkendelse fra skatteforvaltningen, hvis det bare gøres inden 30 dage.
Lovforslaget vil også bidrage til korrekt skattebetaling. En ny indberetningspligt for finansielle virksomheder skal sikre, at f.eks. bonusudbetalinger til kunderne beskattes. Og så vil lovforslaget, som hr. Ole Birk Olesen lige var inde på, også bidrage til en lempelig indfasning af det kommende forbud fra Finanstilsynet mod placeringen af unoterede aktier i aldersopsparing, hvilket skal forhindre skattetænkning.
Endelig bidrager lovforslaget til at afklare og også præcisere retstilstanden på en række områder, bl.a. i relation til anvendelse af voldgift i den internationale konvention om at undgå dobbeltbeskatning og i relation til reglerne om befordringsfradrag for færge- og flytransport. Jeg vil gerne knytte nogle få bemærkninger til to af lovforslagets ændringer.
Den første er justeringen af medarbejderaktieordningen for nye, mindre virksomheder, så ordningen nu med Kommissionens godkendelse kan sættes i kraft her pr. 1. januar 2021. Ordningen blev vedtaget af Folketinget tilbage i 2019, men da ordningen indebærer statsstøtte af en karakter, som jo skal godkendes af Europa-Kommissionen, har ordningen ikke kunnet tages i brug endnu. Nu foreligger godkendelsen så, og den kræver dog et par mindre justeringer, bl.a. at ordningen afskæres i forhold til hovedaktionærer og for børsnoterede virksomheder.
Det er vurderingen, at der er tale om relativt begrænsede ændringer i forhold til den tidligere vedtagne ordning. Det har været en lang proces med godkendelsen, og jeg synes, at det er vigtigt, at reglerne nu selvfølgelig får lov til at virke. Derfor er det også min indstilling, at der i denne forbindelse kun foretages de ændringer, som Kommissionen har sat som betingelse for sin godkendelse. Hvis vi foretager andre justeringer af ordningen, vil den alt andet lige skulle igennem en fornyet godkendelsesproces i Kommissionen, altså inden den så også vil kunne træde i kraft.
Den anden ændring, som jeg gerne vil knytte et par bemærkninger til, er forslaget om en lempelig overgangsregel for de pensionsopsparere, der berøres af Finanstilsynets kommende forbud mod placering af unoterede aktier i aldersopsparing. I den tidligere regerings aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra november 2017 blev det aftalt at lempe placeringsreglerne for pensionsmidler. Denne lempelse blev dog aldrig gennemført, bl.a. fordi Skatteministeriet gjorde opmærksom på muligheden for, at en erhvervsdrivende kan opnå en markant lavere beskatning af sin arbejdsindsats ved at placere aktier i sit selskab i en aldersopsparing. Det var det, som den radikale ordfører på fornemste vis redegjorde for. Den her skattetænkningsmulighed, om man vil, vil kun blive endnu større, hvis de aftalte lempelser bliver gennemført. De blev ikke gennemført under den tidligere regering, selv om de var aftalt, fordi Skatteministeriet advarede mod lige nøjagtig det her.
For regeringen er det afgørende at fjerne muligheder for skattetænkning, så vi sikrer, at alle bidrager med deres fair andel til de arbejdsopgaver, vi har med at udvikle vores velfærdssamfund, eksempelvis. Derfor indfører Finanstilsynet et forbud, som effektivt vil forhindre dette.
I forlængelse af Finanstilsynets forbud foreslår vi samtidig, altså med det her lovforslag, en lempelig overgangsregel, som er udtryk for, at vi gør tingene på en fair måde, når vi ændre reglerne. Overgangsreglen sikrer, at der ikke er nogen, som tvinges til at sælge deres aktier som følge af ændringerne. Det bliver således muligt for de berørte personer at trække de unoterede aktier ud af ordningen uden at betale den vanlige afgift. Det er også muligt efter gældende ret at købe aktierne for frie midler, så størrelsen på aldersopsparingen fastholdes, eller at sælge de unoterede aktier til en tredje person. Så der er tale om lempelser her, og det handler om at sikre, at der lukkes et hul. Der er altså tale om en fair ordning og lempelser af de nuværende regler.
Med de ord vil jeg gerne takke for debatten og ser selvfølgelig frem til, at vi kan have en diskussion af det her forslag i Skatteudvalget. Og jeg vil selvfølgelig allerede nu gerne tilkendegive, at regeringen er indstillet på, at vi kan lave en opdeling af forslaget. Men det er vigtigt for mig, at man kender begrundelsen for den ændring. Det er som sagt sådan, at den tidligere regering forsøgte sig, men der blev advaret imod det, det blev ikke ændret. Nu lukker man det hul, som der blev advaret imod, og man giver lempelige skatteregler for, at man kan trække aktierne ud af det her. Det er det, der er pointen i forslaget.