Skatteudvalget 2020-21
L 68 Bilag 6
Offentligt
2293775_0001.png
NOTAT
Ang. PVC-afgiftsloven (L68)
En lille ændring i lovforslaget kan skabe incitament til grøn
omstilling
Dette notat er et forslag til, hvordan man med en lille ændring i PVC-afgiftslovforslaget kan skabe
et ægte incitament til grøn omstilling. Loven bør give mulighed for, at hvis virksomheder tilslutter
sig en genanvendelsesordning for blød PVC, skal de på sigt fritages for afgifter – nøjagtig som
gælder for ordningen med hård PVC.
De miljø- og sundhedsmæssige årsager til afgifterne
Der er to årsager til, at regeringen ønsker at genindføre PVC-afgifterne på blød PVC. Dels skal de
mindske den mængde blødt PVC-affald, som ender på deponi, dels skal de hjælpe med til at udfase
farlige ftalater. Hvad gælder deponi, er det en alvorlig udfordring, at blødt PVC-affald skal på
deponi, og det skal der naturligvis findes en løsning på. Da ftalaterne allerede er EU-reguleret ved
forbud, er der ingen grund til også at afgiftsbelægge dem. Dér hvor de farlige ftalater er et problem,
er i den store mængde bløde PVC-produkter som importeres ulovligt til Danmark fra især Kina.
Skab incitament til indsamlings- og genanvendelsesordning for blød PVC
Både når det gælder deponi-udfordringen, og når det gælder de farlige ftalater, er PVC
Informationsrådet i gang med projekter, der kan skabe grobund for en bæredygtig løsning på
udfordringen med blød PVC. Vores bud på en løsning udelukker vel og mærke ikke, at der lægges
afgifter på de bløde PVC-produkter. Afgifterne bør blot differentieres, således at de virksomheder
der forhandler bløde PVC-produkter til det danske samfund, bliver aktive deltagere i etablering af et
genanvendelsessystem. Guleroden skal være, at de seriøse virksomheder bliver fritaget for afgifter,
hvis de opretter og deltager i en sådan ordning.
WUPPI-ordningen som forbillede
Forbilledet er WUPPI-ordningen, som indsamler hård PVC til genanvendelse. WUPPI blev skabt for
en snes år siden af producenterne af hårde PVC-byggeprodukter som rør, vinduer, tagrender,
tagplader og kabelbakker. Aftalen med myndighederne dengang var, at blev hård PVC indsamlet til
genanvendelse, skulle det ikke afgiftsbelægges. WUPPI-ordningen er ifølge Miljøstyrelsen en
velfungerende indsamlingsordning for hård PVC.
Ansvarlige virksomheder bør slippe for administrativt bøvl
De er værd at bemærke, at det ikke er på grund af afgiftens størrelse, at en sådan ordning vil være
et incitament for, at virksomhederne tilslutter sig en genanvendelsesordning. Saneringsudvalgets
rapport om erhvervsafgifterne under den forrige regering konkluderede, at afgifterne blev lagt oven
på produktets pris. Da blød PVC i mange sammenhænge er uerstatteligt, fx til vinylgulve på
hospitaler, telte til fx coronatests og mobile oversvømmelsværn til klimasikring, havde afgifterne
L 68 - 2020-21 - Bilag 6: Henvendelse af 1/12-20 fra PVC Informationsrådet om forslag til differentiering af pvc-afgiften
ingen indvirkning på forbruget. Incitamentet for virksomheder for at blive fri for afgiften er
udelukkende for at blive fri for det tidsrøvende bureaukrati, der ligger i at skulle administrere
afgifterne.
Hvad gør PVC Informationsrådet for at et sådan ordning kan etableres?
Med støtte på en halv million kr. fra den europæiske PVC-industris miljøprogram VinylPlus,
finansierer PVC Informationsrådet en undersøgelse af mulighederne for indsamling og
genanvendelse af blød PVC i Danmark. Rambøll udfører opgaven, som forventes afsluttet ultimo
2020. Allerede i dag genanvendes store mængder blød PVC i Europa, så der skal i princippet ikke
udvikles nye teknologier. Vores initiativ har allerede vundet gehør. Således kvitterer både Dansk
Affaldsforening og Skatteministeriet for initiativet i høringsfasen.
I øjeblikket drøfter PVC Informationsrådet og den europæiske gulvbranche ERFMI desuden
muligheden for at gøre Danmark til testland for indsamling af en af de største fraktioner, nemlig
vinylgulve.
Hvad gør PVC Informationsrådet når det gælder farlige ftalater i importerede produkter?
Som nævnt er en stor del af den PVC, der forbruges i EU, produceret i Fjernøsten, primært Kina.
Kina er ikke underlagt samme miljøkrav til PVC-tilsætningsstoffer som EU. Det betyder, at de
stoffer, som vi har fået udfaset i EU fortsat, i vid udstrækning, anvendes i den kinesiske PVC.
Det skal et partnerskab mellem den danske miljøstyrelse, PVC Informationsrådet og VinylPlus
forsøge at råde bod på. Formålet er at undersøge hvordan der kan skabes dialog med relevante
kinesiske aktører, når det gælder farlige tilsætningsstoffer i PVC. Partnerskabet er en del af den
PVC-indsats, som Folketinget har igangsat.
Afslutning
Vi håber dette notat kan danne baggrund for en konstruktiv drøftelse om indrettelse af PVC-
afgifterne. Afgifter kan være et nyttigt instrument til at fremme den grønne omstilling. Det kræver
blot, at de indrettes fornuftigt. Dette notat er vores bud på, hvordan det kan gøres.
/PVC Informationsrådet, 1. december 2020