Skatteudvalget 2020-21
L 68 Bilag 1
Offentligt
2271827_0001.png
2. november 2020
J.nr. 2020 - 3051
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-afgiftsloven).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Affaldsforening
(DAF)
DAF støtter tiltag, som kan mind-
ske mængden af problematisk af-
fald fx ved at afgiftspålægge uøn-
skede materialer eller produkter.
DAF bemærker, at pvc ikke kun
giver forskellige udfordringer i af-
faldsleddet, men også giver udfor-
dringer i genanvendelsen, da plast-
genanvendelsesanlæg kun accepte-
rer meget lave niveauer af pvc i de-
res oparbejdelsesprocesser.
Formålet med den foreslåede pvc-
afgift er bl.a. at reducere mængden
af pvc, som forbrændes eller depo-
neres, fordi bortskaffelsen af pvc
giver problemer i affaldshåndterin-
gen, da pvc indeholder klor, som
ved forbrænding medvirker til en
væsentlig forøgelse af restproduk-
ter, som er skadelige i naturen.
DAF fremhæver, at det er vigtigt
at afgiftsinstrumentet rammer rig-
tigt, og afgiftssatsen ikke udhules
ser over årene.
DAF opfordrer til, at den foreslå-
ede pvc-afgifts afgiftsniveau forhø-
jes samt at indeksere afgiften, så
den ikke udhules over tid, ligesom
det er blevet foreslået ifm. genind-
førelsen af emballageafgiften på
pvc-folier i finanslovsaftalen for
2020.
Som en del af finanslovsaftalen for
2020 er parterne blevet enige om
at genindføre en afgift af blød pvc
og ftalater svarende til den afgift,
som blev ophævet pr. 1. januar
2019.
Det er ikke en del af finanslovsaf-
talen for 2020, at pvc-afgiften gen-
indføres med forhøjet og indekse-
ret afgiftsniveau ift. det tidligere
afgiftsniveau.
DAF bemærker, at den foreslåede
pvc-afgift ikke omfatter alle pro-
dukter, som indeholder pvc, fx ba-
debassiner, badedyr og luftmadras-
ser. DAF fremhæver, at de gerne
ser, at produkter, som fremgår af
oversigten i Miljøstyrelsens rap-
port
Kortlægning af pvc i Danmark
2018,
bliver omfattet af den fore-
slåede pvc-afgift. DAF påpeger, at
ved at lade flere produkter, som
indeholder blød pvc, være omfat-
tet af den foreslåede afgift vil det
kunne medføre, at forbruget af
pvc-produkter mindskes, at flere
Det foreslåede afgiftsgrundlag er
begrænset til varer, hvor det vur-
deres, at mængden af blød pvc og
ftalater kan opgøres som standard-
sats efter varens gennemsnitlige
indhold af blød pvc- og ftalater, og
hvor varen giver problemer i af-
faldsleddet.
Et sådan standardiseret afgifts-
grundlag foreslås, fordi blød pvc
med og uden ftalater indgår i
mange produkter og ofte i en gan-
ske lille mængde. I mange tilfælde
er mængden eller koncentrationen
Side 2 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pvc-produkter repareres eller med-
fører, at anvendelsen af blød pvc i
produkterne substitueres.
ikke kendt, og det kan være for-
bundet med betydelige omkostnin-
ger, hvis der for alle produkter, der
indeholder blød pvc og ftalater,
skulle foretages en opgørelse af det
nøjagtige indhold af pvc og ftala-
ter. Disse omkostninger kan være
betragtelige sammenlignet med va-
rens værdi og størrelsen af en af-
gift.
Før det overvejes, om eventuelle
yderligere produkter kan blive om-
fattet af den foreslåede pvc-afgift,
vil der være behov for en nærmere
analyse af, hvorvidt vil være muligt
at fastsætte et givent produkts gen-
nemsnitlige indhold af blød pvc og
ftalater.
DAF angiver, at de er blevet be-
kendt med, at pvc-industrien over-
vejer at etablere en tilbagetagnings-
ordning for bløde pvc-produkter i
det ”professionelle” segment,
fx
pvc-gulve. DAF bakker op om ini-
tiativet, men påpeger, at det kun
vil bidrage til en løsning for få pro-
duktgrupper.
Det er positivt, at branchen tager
initiativ til, at flest mulige produk-
ter, som indeholder blød pvc, hol-
des ude af affaldssorteringen.
DI
DI lægger op til at, genindførelsen
af pvc-afgiften droppes.
DI bemærker i den forbindelse, at
den tidligere pvc-afgift blev afskaf-
fet som led i en afgiftssanering an-
befalet af den tidligere regerings
Saneringsudvalg. Saneringsudval-
get havde til opgave at identificere
afgifter, som var svære at admini-
strere i praksis, og som gav et be-
skedent skatteprovenu i forhold til
Formålet med den foreslåede pvc-
afgift er at reducere mængden af
pvc, som forbrændes eller depone-
res, fordi bortskaffelsen af pvc gi-
ver problemer i affaldshåndterin-
gen, da pvc indeholder klor, som
ved forbrænding medvirker til en
væsentlig forøgelse af restproduk-
ter, som er skadelige i naturen.
Den foreslåede pvc-afgift har også
til formål at øge incitamentet til
Side 3 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det betydelige administrative ar-
bejde, som afgifterne afstedkom.
DI bemærker yderligere, at den fo-
reslåede pvc-afgift ikke vurderes at
have nogen nævneværdig adfærds-
regulerende effekt på sundhed og
miljø.
anvendelse af andre blødgørere
end ftalater, da nogle ftalater er
hormonforstyrrende og kan på-
virke forplantningsevnen.
Den foreslåede pvc-afgift vil øge
incitamentet til at anvende andre
blødgørere end ftalater samt er-
statte blød pvc med andet blødt
plast fx PE-plast, der ikke giver
problemer i affaldshåndteringen,
som blød pvc gør.
Afgifter på plastik og kemi, herun-
der pvc og ftalater, kan bidrage til
at indfri målet om at reducere
mængden af skadelige stoffer, som
danskerne udsættes for, fordi afgif-
ter kan hjælpe til at sikre, at varens
pris afspejler skadesomkostnin-
gerne for sundhed og miljø.
DI bemærker, at der i henhold til
den foreslåede pvc-afgift vil skulle
betales det samme i afgift, uanset
koncentrationen og typen af ftala-
ter i et afgiftspligtigt produkt. Den
foreslåede afgift giver derved ikke
incitament til at mindske indholdet
af ftalater i et afgiftspligtigt pro-
dukt eller til at anvende mindre
skadelige ftalater, medmindre det
er muligt helt at undgå ftalater.
DI påpeger også, at behovet for
afgiften desuden er aftaget i takt
med en faldende anvendelse af
særligt fire problematiske ftalater
bl.a. som følge af EU-regulering.
DI bemærker i øvrigt, at der efter
deres vurdering er ingen andre
Formålet med den foreslåede pvc-
afgift er bl.a. at øge incitamentet til
at anvende andre blødgørere end
ftalater.
Der er taget et skridt på vejen væk
fra anvendelsen af ftalater ved at
særligt fire problematiske ftalater
er blevet forbudte i EU’s REACH-
forordning.
Der eksisterer dog stadig mange
andre ftalater, som potentielt kan
være skadelige, og derfor er beho-
vet for incitament til at anvende
andre blødgørere end ftalater til
stede.
Side 4 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU-lande, som har en tilsvarende
pvc-afgift.
Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører (FRI)
FRI har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
FSR
danske revisorer
FSR bemærker, at merprovenuet i
2021 forventes at være på ca. 15
mio. kr., mens de administrative
konsekvenser for erhvervslivet vil
udgøre ca. kr. 15 mio. kr. om året.
FSR påpeger, at merprovenuet for-
ventes varigt at være på 5 mio. kr.
årligt, mens de administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet forven-
tes at forblive på 15 mio. kr. årligt.
FSR finder det ikke hensigtsmæs-
sigt, at erhvervslivet bliver påført
en betydelig administrativ byrde,
som ikke står mål med det mer-
provenu, som den foreslåede pvc-
afgift forventes at indbringe.
FSR bemærker, at grænsen, for
hvornår en virksomhed skal lade
sig registrere hos Skatteforvaltnin-
gen og kan udlade at betale afgift,
ikke ændrer på, at virksomhederne
stadig skal vurdere, hvilke produk-
ter, der er afgiftspligtige og lø-
bende skal kunne dokumentere
om bagatelgrænsen overholdes.
Det fremgår i lovforslaget, som
blev sendt i ekstern høring, at de
administrative omkostninger for
erhvervslivet er blevet vurderet af
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering. Den foreslåede
pvc-afgift forventes at medføre
mindre administrative konsekven-
ser for erhvervslivet på under 4
mio. kr.
De økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet vurderes at udgøre
ca. 15 mio. kr. i 2021 faldende til
10 mio. kr. i 2024, som forventes
overvæltet i højere forbrugerpriser.
FSR finder det positivt, at græn-
sen, for hvornår en virksomhed
skal lade sig registrere hos Skatte-
forvaltningen og betale afgift, fore-
slås ændret fra 2.500 kr. til 10.000,
da det forventes at medføre, at
Side 5 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
færre virksomheder skal lade sig
registrere hos Skatteforvaltningen.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug og Fødevarer bemærker,
at den tidligere pvc-afgift blev af-
skaffet, da den ikke havde en næv-
neværdig miljømæssig effekt og
var administrativ tung for virk-
somhederne.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. den foreslåede pvc-afgifts
adfærdsregulerende effekt.
Landbrug og Fødevarer fremhæ-
ver, at de ikke kan støtte op om
genindførelsen af pvc-afgiften set i
lyset af den manglede miljømæs-
sige effekt og de store administra-
tive byrder for virksomheder, der
ikke står på mål med pvc-afgiftens
forventede provenu.
Der henvises til kommentaren til
FSR vedr. de forventede admini-
strative omkostninger for erhver-
vet.
Lægemiddelstyrelsen
Lægemiddelstyrelsen oplyser, at
genindførelsen af pvc-afgiften mu-
ligvis kan medføre en prisstigning
på noget medicinsk udstyr og læ-
gemiddelsindpakninger, som inde-
holder pvc.
Lægemiddelstyrelsen bemærker, at
indholdet af pvc i medicinsk ud-
styr og lægemiddelsindpakninger
ikke reguleres af styrelsen, og de
ser ingen grund til bekymring ved
det.
Med lovforslaget foreslås det, at
slanger til medicinsk brug, der in-
deholder blød pvc, ikke bliver om-
fattet af den foreslåede pvc-afgift,
når disse slanger er CE-mærket.
Side 6 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Plastindustrien
Plastindustrien påpeger, at der ikke
er tungtvejende argumenter for at
genindføre pvc-afgiften, da afgif-
ten ikke vil medføre en nævnevær-
dig adfærdsregulerende effekt, og
fremhæver, at
EU’s REACH-for-
ordning medvirker til, at forbruget
af de problematiske
ftalater også er omfattende regule-
ret.
Plastindustrien bemærker, at pvc
har et dårligt image, men at der har
været en stor udvikling for materi-
alet og branchen, hvorfor det dår-
lige image ikke længere berettiget.
Plastindustrien anfører, at udvik-
lingen har baggrund i substitution
og generel teknologisk udvikling.
Plastindustrien bemærker også, at
der i Europa genanvendes 600.000
tons hård og blød pvc pr. år som
følge af indførelsen af det frivillige
miljøprogram VinylPlus.
Plastindustrien anerkender, at der
er udfordringer med genanvendel-
sen af blød pvc, men fremhæver,
at affaldshåndteringen af pvc er al-
lerede afgiftspålagt via afgiften af
deponering af affald og energiaf-
giften af affaldsforbrænding.
Der henvises til kommentaren til
DI.
Plastindustrien anfører, at genind-
førelsen af pvc-afgiften vil være
uhensigtsmæssig, da afgiftsbelast-
ningen og de administrative byrder
for erhvervet vil svække danske
virksomheders konkurrenceevne
henset til, at det vurderes, at ingen
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering vurderer, at den
foreslåede pvc-afgift vil medføre
mindre administrative konsekven-
ser for erhvervslivet på under 4
mio. kr.
Side 7 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
andre EU-lande har en tilsvarende
pvc-afgift.
Plastindustrien fremhæver også, at
den tidligere pvc-afgift blev afskaf-
fet som led i en afgiftssanering an-
befalet af den tidligere regerings
Saneringsudvalg, som havde til op-
gave at identificere afgifter, som
var svære at administrere i praksis,
og som gav et beskedent skatte-
provenu i forhold til det betydelige
administrative arbejde, som afgif-
terne afstedkom.
Afgiftsbyrden på virksomheder er
ligeledes relativt begrænset og ud-
gør ca. 15 mio. kr. i 2021. Den fo-
reslåede pvc-afgift forventes dog
samlet set at mindske anvendelsen
af blødgørere med ftalater, samt
blød pvc.
Plastindustrien bemærker, at den
foreslåede pvc-afgift ikke tager
hensyn til, hvordan genanvendel-
sen af blød pvc skal fremmes, da
erfaringer fra andre lande viser, at
det er muligt at genanvende pvc.
Plastindustrien støtter, at der er
igangsat udviklingsprojekter til at
øge genanvendelse af blød pvc og
fremme en cirkulær økonomi.
Det er positivt, at branchen tager
initiativ til, at flest mulige produk-
ter, som indeholder blød pvc, gen-
anvendes og dermed holdes ude af
affaldssorteringen.
Plastindustrien værdsætter, at pro-
dukter indeholdende hård pvc ikke
er omfattet af den foreslåede pvc-
afgift, og hilser den positive frem-
hævelse af WUPPI-systemet til
genanvendelse af hård pvc vel-
kommen.
PVC Informationsrådet
PVC Informationsrådet mener
ikke, at der er argumenter for at
genindføre pvc-afgiften, da afgif-
ten ikke vil have nogen nævnevær-
dig adfærdsregulerende effekt
hverken i forhold til sundhed eller
Der henvises til kommentaren til
DI.
Side 8 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
miljø. PVC Informationsrådet læg-
ger samtidig vægt på, at den tidli-
gere pvc-afgift blev afskaffet som
led i en afgiftssanering anbefalet af
den tidligere regerings Sanerings-
udvalg. Saneringsudvalget havde til
opgave at identificere afgifter, som
var svære at administrere i praksis,
og som gav et beskedent skatte-
provenu i forhold til det betydelige
administrative arbejde, som afgif-
terne afstedkom.
PVC Informationsrådet anfører
også, at der ikke er taget højde for
den udvikling som blød pvc har
gennemgået substitution og gene-
rel teknologisk udvikling.
PVC Informationsrådet anerken-
der, at der er udfordringer med
genanvendelsen af blød pvc, men
fremhæver, at affaldshåndteringen
af pvc er allerede afgiftspålagt via
afgiften af deponering af affald og
energiafgiften af affaldsforbræn-
ding.
PVC Informationsrådet angiver, at
det alene er Danmark, som anser
forbrænding af affald indehol-
dende pvc som et alvorligt miljø-
problem, og fremhæver, at Miljø-
styrelsens vurderer, at pvc alene er
ansvarlig for under 5 pct. af rest-
produkterne ved forbrænding,
hvilket PVC Informationsrådet
ikke mener kan anses for en væ-
sentlig forøgelse af restprodukter,
som er skadelige i naturen. PVC
Informationsrådet anfører, at rest-
produkterne ikke skal anses for at
være skadelige for naturen, da de
Side 9 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deponeres i udlandet på forsvarlig
vis.
PVC informationsrådet fremhæver
desuden, at forbrænding af pro-
dukter indeholdende pvc ikke an-
ses som et særskilt problem i de
øvrige nordiske lande, hvilket
fremgår af en nylig udgivet rapport
fra Nordisk Ministerråd.
PVC Informationsrådet anfører, at
den forslåede pvc-afgift har til for-
mål at begrænse brugen af ftalater,
hvilket allerede er reguleret i EU-
regi, og PVC Informationsrådet
mener derfor, at den foreslåede
pvc-afgift vil medføre dobbeltre-
gulering.
PVC Informationsrådet bemærker
også, at pvc-industrien har brugt
omkring kr. 40 mia. kr. på at ud-
vikle sikre alternativer til de uøn-
skede ftalater.
Der henvises til kommentaren til
DI vedr. anvendelsen af andre
blødgørere end ftalater.
PVC Informationsrådet bemærker,
at Miljøstyrelsen i en rapport har
konkluderet, at alternativerne til
blød pvc ikke er vurderet for deres
miljø- eller sundhedsmæssige ef-
fekter, samt at alternativerne både
er dyrere og dårligere.
PVC Informationsrådet anfører, at
alternativerne til blød pvc ikke kan
matche den bløde pvc’s holdbar-
hed, og ofte ikke kan erstatte blød
pvc.
Genindførelsen af pvc-afgiften har
til formål at give et generelt incita-
ment til at erstatte blød pvc med
andre materialetyper, der ikke giver
problemer ved affaldsforbrænding.
Der kan være enkelte specifikke
anvendelser, hvor blød pvc i dag
er et teknisk godt valg, men hvor
afgiften kan give en tilskyndelse til
at udvikle alternativer for at undgå
miljøbelastning ved affaldsbehand-
lingen.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til DI.
Side 10 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PVC Informationsrådet bemærker,
at konsekvensen bliver, at produk-
terne vil blive dyrere, hvilket med-
fører en social skævvridning og et
øget ressourceforbrug, som øger
klimabelastningen yderligere.
PVS Informationsrådet bemærker,
at merprovenuet fra den foreslåede
pvc-afgift i høj grad vil blive en
pengeoverførsel mellem statslige
konti, da den offentlige sektor er
den største kundegruppe til fx
langtidsholdbare og slidstærke vi-
nylgulve, der ifølge Miljøstyrelsen
ikke kan erstattes af andre materia-
ler.
PVC Informationsrådet fremhæ-
ver, at den foreslåede pvc-afgift
forventes at blive overvæltet på
forbrugeren i form af højere pri-
ser. PVC informationsrådet poin-
terer, at eftersom staten er en stor
aftager af vinylgulve, som udgør et
af de største foreslåede afgiftsbe-
lagte områder, må det i høj grad
forventes, at staten vil stå for en
del af forventede provenu, mens
forbrugeren ikke i samme grad
rammes.
PVC Informationsrådet bemærker,
at produkter indeholdende blød
pvc kan inddeles i to hovedkatego-
rier, hvoraf den ene omfatter pro-
dukter, der er produceret i EU og
derfor ikke indeholder uønskede
stoffer, mens den anden kategori
omfatter produkter, som primært
købes på det asiatiske marked.
Formålet med den foreslåede pvc-
afgift er at reducere mængden af
pvc, som forbrændes eller depone-
res, fordi bortskaffelsen af pvc gi-
ver problemer i affaldshåndterin-
gen, da pvc indeholder klor, som
ved forbrænding medvirker til en
væsentlig forøgelse af restproduk-
ter, som er skadelige i naturen. Et
produkt indeholdende blød pvc vil
Side 11 af 12
L 68 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2271827_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
PVC Informationsrådet mener, at
tiltag skal rettes mod den sidst-
nævnte kategori, og at afgiftspå-
lægge produkter generelt ikke er
vejen frem.
give problemer i den danske af-
faldshåndtering uanset produktets
oprindelsesland.
Der henvises i øvrigt til kommen-
taren til DI vedr. anvendelsen af
andre blødgørere end ftalater.
PVC Informationsrådet fremhæ-
ver, at erfaringer fra udlandet viser
at produkter indeholdende blød
pvc kan genanvendes. PVC Infor-
mationsrådet støtter udviklings-
projekter, som skal undersøge blød
pvc genanvendelsespotentiale
Det er positivt, at branchen tager
initiativ til, at flest mulige produk-
ter, som indeholder blød pvc, gen-
anvendes og dermed holdes ude af
affaldssorteringen.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Side 12 af 12