Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Spørgsmål 32
Offentligt
2291800_0001.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
den 17. november 2020
Høring over lov om ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi, lov om elforsyning, biobrændstofloven og for-
skellige andre love (Delvis implementering af direktiv om
fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikil-
der.)
BL takker for muligheden for at svare på høringen om delvis implementering af direktiv om
fremme af anvendelse af energi fra vedvarende energikilder, herefter benævnt VE-direktivet.
Da direktivet har sammenhæng til to tidligere høringer, dels lov om ændring af lov om elforsy-
ning, vinterpakken den 24. august 2020 og dels Elmarkedsdirektivet den 9. november 2020, så
henviser vi til begge af vores deltilhørende høringssvar, da det er de samme udfordringer, der
forsat gør sig gældende i denne høring.
Ugunstige vilkår for borgerenergifællesskaber
Budskabet i disse høringer er, at den danske implementering af VE-direktivet og Elmarkedsdi-
rektivet gør det særdeles ugunstigt at etablere borgerenergifællesskaber. Dette er stik imod
hensigterne med direktiverne, der netop har til formål at gøre det lettere at etablere borger-
energifællesskaber. Det er meget problematisk og uforståeligt.
I den almene boligsektor er der mange muligheder for at etablere borgerenergifællesskaber
både indenfor boligområder, mellem boligområder og mellem et boligområde og f.eks. de lokale
erhvervsdrivende. Det ville fremme udbredelsen af VE-fællesskaber. Men med den danske im-
plementering, som der er lagt op til, kommer det ikke til at ske.
I de ovennævnte høringer er præcise anvisninger på, hvor borgerenergifællesskaber kan etable-
res med brug af eksisterende infrastruktur og med en fastholdelse af det frie energivalg for den
enkelte.
Nærværende høring angår direktivets krav om at skabe en mere enkel tilladelsesproces for VE-
anlæg, at der fastsættes øvre tidsfrister for de godkendende myndigheder, og at Energistyrelsen
udpeges som kontaktpunkt for VE-opstillere via en nyoprettet hjemmeside, hvis det kan bidrage
til at gøre processen enklere.
BL er ikke i tvivl om, at disse tiltag i sig selv vil virke forenklende. Men det vil desværre ikke
have den store virkning, da den danske implementering af EU's tanker om VE-fællesskaber ska-
ber mange barrierer i form af tariffer, effektbetaling m.v., der pålægges fællesskabets egenpro-
duceret vedvarende el og gør den 70-100% dyrere end den elektricitet, der kan købes på det
øvrige elmarked.
Som nævnt har BL gjort opmærksom på disse problemer i de to føromtalte høringer omkring
den danske implementering af energifællesskaber, og det er vores klare vurdering, at de almene
boliger på den baggrund ikke vil indgå i energifællesskaber, men i stedet forsætter med at etab-
lere små solcelleanlæg. Det er naturligvis en trist udvikling og var ikke hensigten med EU's
L 67 - 2020-21 - Spørgsmål 32: Spm. om uddybelse af svar vedrørende borgerenergifællesskaber ud fra kritikken i vedhæftede henvendelse fra BL – Danmarks Almene Boliger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2291800_0002.png
side 2
tanker om borgerenergifællesskaber, hvor ambitionen er, at op imod 20 pct. af vores energi
produceres i borgernes grønne borgerenergifællesskaber.
Den foreslåede implementering af VE-direktivet løser således ikke de reelle udfordringer, der er
for at gennemføre lokale energifællesskaber. Implementeringen besværliggør derimod yderli-
gere de muligheder, der er for at etablere disse. Den komplekse regulering modarbejder aktø-
rernes muligheder for at samarbejde og etablere vedvarende energifællesskaber.
Netselskaberne fortolker reglerne i elmarkedsdirektivet forskelligt
Hertil kommer, at flere af BL’s medlemmer i konkrete byggesager oplever forskellige tolkninger
af elmarkedsdirektivets nye regler vedrørende borgerenergifællesskaber afhængig af det lokale
netselskab. Nogle lokale elselskaber tolker de nuværende bestemmelser sådan, at elselskabet
skal
føre net og hovedmåler frem til alle bygninger, når der er flere bygninger på samme matri-
kel. En sådan tolkning vil medføre et stop for opsætning af solceller i boligområderne i forbin-
delse med både nybyggeri og renoveringer. Konsekvensen er nemlig, at man ikke kan udnytte
den egenproducerede strøm på tværs af bygningsmassen indenfor den enkelte boligafdeling,
idet passage af en hovedmåler medfører pålæg af afgifter.
Som et
absolut
minimum bør reglerne være således, at en grundejer har mulighed for at føre
strømmen rundt på egne sammenhængende matrikler. Det er en minimumsbetingelse for, at
der på et ordentligt grundlag kan etableres VE-anlæg lokalt, og selvfølgelig en forudsætning for
at man kan tage skridtet videre og oprette borgerenergifællesskaber.
Nærværende høring har som nævnt til formål at lette opstart af borgerenergifællesskab. Det er
positivt, men desværre også overflødigt. På grund af den danske implementering af VE-direkti-
vet og Elmarkedsdirektivet kommer der således ikke reelt gang i etableringen af energifælles-
skaber, hvilket er stik imod direktivernes klare intention.
BL opfordrer til, at de helt unødige barrierer for etablering af VE-anlæg fjernes, og at der sker
en reel implementering af mulighederne for at etablere borgerenergifællesskaber i Danmark. Po-
tentialerne er store, og det er et oplagt element i den ambitiøse grønne omstilling af Danmark.
BL står gerne til rådighed for yderligere dialog om udvikling og etablering af borgerenergifælles-
skaber. Eventuelle spørgsmål kan rettes til teknisk konsulent Mikkel Jungshoved på mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør