Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2287728_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2019-3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 15 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 15
Hvad er årsagen til, at Forsyningstilsynet tildeles en række nye bemyndigelser bl.a.
i elforsyningslovens § 22, stk. 4, 3. pkt., § 45 a, stk. 2, 2. pkt., og § 47 a, stk. 3, og
at bemyndigelserne dermed tillægges et organ, der ikke er undergivet politisk kon-
trol? Kan ministeren redegøre for, hvilke nye bemyndigelser tilsynet har fået tildelt,
og hvilke som ministeren planlægger at tildele tilsynet?
Svar
Forsyningstilsynet fører bl.a. tilsyn med netvirksomhederne, herunder den økono-
miske monopolregulering af netvirksomhederne, den funktionelle adskillelse mel-
lem netvirksomheder, som indgår i koncern med konkurrenceudsatte aktiviteter
samt markedsmæssigheden af netvirksomhedernes aftaler.
Det er afgørende, at Forsyningstilsynet har kompetence til at udføre sit tilsyn effek-
tivt. Der er for mig at se en mulighed for at skabe synergi i tilsynet, når de, der ud-
fører tilsynet, også har mulighed for hurtigt og smidigt at udarbejde eller justere de
nærmere processuelle og tekniske regler.
Udmøntningen af det konkrete lovforslag er således i tråd med aftale om
Et stærkt
Forsyningstilsyn
fra oktober 2017, som blev indgået under den tidligere regering. I
aftalen er der indlagt nogle politiske sigtelinjer for Forsyningstilsynets fremtidige
virke. Det indgår bl.a. i aftalen, at Forsyningstilsynet i højere grad skal have ansvar
for at udforme og implementere de tekniske regler på området inden for en ramme,
der fastsættes ved lov. Det fremgår også, at partierne dengang var enige om at ar-
bejde for øget rammeregulering, hvilket skal muliggøre en hurtig tilpasning af reg-
lerne.
Det er rigtigt, at Forsyningstilsynet er uafhængigt, hvilke blandt andet kommer til
udtryk i de konkrete afgørelser, som Forsyningstilsynet træffer. Det skal vi værne
om. Omvendt vil jeg pege på, at Forsyningstilsynets bemyndigelser via lovforslaget
er begrænset af de bestemmelser med tilhørende bemærkninger, som indgår i lov-
forslaget. Derved sikres den grundlæggende demokratiske kontrol med Forsynings-
tilsynet via et armslængdeprincip.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om kommentar til præsentation fra Dansk Energi i forbindelse med foretræde for udvalget den 19/11-20, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2287728_0002.png
Afslutningsvis bemærkes, at elmarkedsdirektivet flere steder specifikt tillægger For-
syningstilsynet fx godkendelseskompetencer og kompetence til at udarbejde fx
rammer for elmarkedets aktører. Det gælder navnlig ift. elmarkedsdirektivets be-
stemmelser om energilageraktiviteter, hvor Forsyningstilsynet tillægges kompeten-
cer ift. netvirksomheders og Energinets udbud af energilageraktiviteter, som reflek-
teres i lovforslagets § 47 a, stk. 3.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2