Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67
Offentligt
2287713_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2020 - 3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 27 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 27
Kan ministeren oplyse, om det vil indebære større ændringer af lovforslaget, hvis
man vil imødekomme den kritik, som Wind Denmark, Dansk Fjernvarme og Brint-
branchen er fremkommet med, jf. L 67
bilag 3 og 4?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen. De har oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig.
Energistyrelsen har noteret sig to anbefalinger fra Wind Denmark, Dansk Fjern-
varme og Brintbranchen:
”Udnyt
mulighederne
i EU’s eldirektiv og indfør reel tredjepartsadgang til det
kollektive elnet for forbrugere med egen produktion af vedvarende energi ba-
seret på omkostningsægte tariffer.”
”Fjern
sammatrikuleringskravet for nettoafregnede elforbrugere med egen pro-
duktion af vedvarende energi og udvid mulighederne for etablering af egne di-
rekte linjer mellem elforbrug og vedvarende energi.”
Energistyrelsen bemærker indledningsvist, at elmarkedsdirektivets regler om tredje-
partsadgang og direkte linjer overordnet set fremstår uændrede i elmarkedsdirekti-
vet fra 2019, som implementeres ved dette lovforslag.
Direktivets regler om direkte linjer har været de samme siden det første eldirektiv
blev vedtaget i 1996 og implementeret i dansk ret i 1999, mens reglerne om tredje-
partsadgang i deres nuværende udformning blev indført med det andet eldirektiv i
2003 og implementeret i dansk ret i 2004.
Der har siden 1996 eksisteret et krav om omkostningsægthed i tariffastsættelsen i
dansk ret, idet der skal lægges rimelige, objektive og ikkediskriminerende kriterier
til grund i forhold til, hvilke omkostninger de enkelte kategorier af nettets brugere gi-
ver anledning til.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 67 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm., om det vil indebære større ændringer af lovforslaget, hvis man vil imødekomme den kritik, som Wind Denmark, Dansk Fjernvarme og Brintbranchen er fremkommet med., til klima-, energi- og forsyningsministeren
2287713_0002.png
Hvis der er ønske om at ændre den eksisterende implementering af disse regler, jf.
ønske fra Wind Denmark, Dansk Fjernvarme og Brintbranchen, vurderes der at
være tale om større ændringer i lovforslaget. Der vil bl.a. skulle indføres et nyt tema
i lovforslaget samt foretages væsentlige ændringer i de eksisterende regler i §§ 23,
73 og 73 a.
Det vurderes i særlig grad vanskeligt inden for implementeringsfristen den 31. de-
cember 2020 at foretage de nødvendige analyser mhp. at tilvejebringe et tilstræk-
keligt beslutningsgrundlag og foretage dækkende konsekvensanalyser.
Det bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget har været omfattet af en væsentlig
interessentinddragelse i løbet af det sidste halvandet år, herunder en ekstern hø-
ringsproces, hvor alle interesserede parter inden og uden for energibranchen har
haft mulighed for at kommentere på de foreslåede ændringer. Det ville være uhen-
sigtsmæssigt at gennemføre grundlæggende ændringer i så væsentlige bestem-
melser uden en tilsvarende bred inddragelse af alle relevante interessenter.
Idet jeg henviser til min besvarelse af spm. 18, skal jeg derfor understrege, at jeg
ikke vil kunne bakke op om en sådan ændring af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2