Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. november 2020
J nr.
2019-3959
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. november 2020 stillet mig
følgende spørgsmål 24 til L 67, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 24
Forsyningstilsynet tildeles med lovforslaget en række nye beføjelser, som vil øge
tilsynets driftsudgifter, som
–
efter tilsynets egne bestemmelser
–
pålægges de virk-
somheder, der føres tilsyn med, og dermed reelt finansieres af energiforbrugerne i
sidste ende. Vil ministeren redegøre for udviklingen i tilsynets driftsudgifter siden
2018, hvor det nuværende tilsyn blev etableret, og for hvilken grad af budgetkontrol
tilsynet er underlagt, så det sikres, at forbrugerne ikke pålægges unødige udgifter til
det uafhængige tilsyn?
Svar
Udviklingen i Forsyningstilsynets udgifter siden 2018, hvor Forsyningstilsynet blev
etableret fremgår nedenfor,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Budgetoversigt
Mio. kr.
Udgift
2018
73,4
2019
88,6
2020
100,2
2021
124,0
BO1
2022
91,0
BO2
2023
100,3
BO3
2024
98,3
Anm.: Forsyningstilsynet har i perioden 2018-2020 haft en statslig bevilling ifm. til flytning, jf.
Bedre Balance II
(2018)
Kilde: Forslag til finanslov for finansåret 2021
Udgifterne til drift af Forsyningstilsynet justeres løbende på baggrund af opgavetil-
gang og -afgang som følge af ændret regulering samt ny EU-lovgivning. Det frem-
går fx af den politiske aftale om
Et stærkt Forsyningstilsyn
fra oktober 2017, indgået
under den forrige regering, at Forsyningstilsynet i højere grad skal have ansvar for
at udforme og implementere de tekniske regler på området inden for en ramme, der
fastsættes ved lov. Sigtet med Forsyningstilsynet er således at sikre, at el-, varme-
og gasforsyningssektorerne drives så effektivt som muligt til gavn for forbrugerne.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2