Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 6
Offentligt
Forslag til lov om ændring af lov elforsyning (Gennemførelse af elmarkedsdirektivet, ensret-
ning af udløbsdatoer for netbevillinger m.v.) (L 67)
Ændringsforslag til 2. behandling
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
fodnoten
indsættes efter »direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16«: », som ændret ved Rådets direktiv
2013/18/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, og ved Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2015/1513/EU af 9. september 2015 om ændring af direktiv
98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring af direktiv 2009/28/EF om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2015, nr. L 239,
side 1«.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 6 c, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 6« til: »§ 6, stk. 1,«.
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 36 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 22, stk. 11,
der bliver stk. 12, ændres »stk. 5« til: »stk. 6« og »stk. 6« ændres til: »stk.
7«.
[Konsekvensrettelse]
4)
I den under
nr. 38
foreslåede ændring af
§ 27 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 27 d« til: »§ 27 d,
stk. 1, 2. pkt.«.
[Præcisering]
5)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 69 b, stk. 3,
der bliver stk. 2, ændres »stk. 2« til: »stk. 1«.
[Konsekvensrettelse]
6)
Nr. 54
affattes således:
L 67 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag til 2. behandling fra klima-, energi- og forsyningsministeren
»54.
I
§ 72 f, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »en pris svarende til Nord Pool Spots timepris pr. kWh på
elspot i det prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet« til: »en pris svarende til en
udpeget elektricitetsmarkedsoperatørs timepris pr. kilowatt-time på day ahead-markedet i det
budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet«.
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 72 f, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »en pris svarende til Nord Pool Spots dagspris pr. kWh på
elspot i det prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet« til: »en pris svarende til en
udpeget elektricitetsmarkedsoperatørs gennemsnitlige timepris pr. kilowatt-time på day ahead-
markedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet«.
[Præcisering]
8)
Nr. 58
affattes således:
»58.
Forsyningstilsynet overvåger markedsudviklingen for dynamiske elpriskontrakter og vur-
derer de risici, som produkter og ydelser i disse kontrakter kan udgøre, og griber ind over for
urimelig praksis.«
[Præcisering]
9)
Nr. 60
affattes således:
»60.
I
§ 84, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »bevillingspligtige virksomheder, Energinet, andre elprodukti-
onsvirksomheder og elhandelsvirksomheder samt disses koncernforbundne virksomheder« til:
»elektricitetsvirksomheder og Energinet samt disses koncernforbundne eller vertikalt integre-
rede virksomheder og interesseforbundne selskaber, det regionale koordinationscenter«
[Lovteknisk ændring]
Til bilagene
10)
Som nyt
bilag 2
indsættes Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/944/EU af 5. juni
2019 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ændring af direktiv 2012/27/EU.
[Tilføjelse af direktivteksten til ændringsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
L 67 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag til 2. behandling fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det foreslås, at ændre den foreslåede ændring af EU-noten til lov om elforsyning i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 1. Det foreslås således, at der ved henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikil-
der og om ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF også medtages direk-
tivets senere ændringer ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiver 2013/88/EU og 2015/1513/EU.
Der er tale om en lovteknisk korrektur. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 2
Det foreslås, at henvisningen til § 6 i lov om elforsyning ændres til § 6, stk. 1. Der er tale om en
konsekvensrettelse som følge af, at der indsættes et nyt § 6, stk. 2, ved det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 10. Den gældende § 6 bliver herved til § 6, stk. 1. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæs-
sig ændring.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningerne til § 22, stk. 5 og 6, i § 22, stk. 11, i lov om elforsyning, der med det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 36, bliver til stk. 12, ændres til § 22, stk. 6 og 7. Der er tale om en
konsekvensrettelse som følge af, at § 22, stk. 5 og 6, i lov om elforsyning bliver til § 22, stk. 6 og 7,
jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 31. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen til § 27 d, i § 27 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om elforsyning, ændres til en
henvisning til § 27 d, stk. 1, 2. pkt. Der er tale om en lovteknisk præcisering af henvisningen. For-
slaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Det foreslås, at henvisningen til § 69 b, stk. 2, i § 69 b, stk. 3, i lov om elforsyning, der med det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 53, bliver til stk. 2, ændres til § 69 b, stk. 1. Der er tale om en konse-
kvensrettelse som følge af, at § 69 b, stk. 2, i lov om elforsyning bliver til § 69 b, stk. 1, jf. det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 53. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 6
Det foreslås, at ændringen af § 72 f, stk. 1, 2. pkt. udgår af lovforslagets § 1, nr. 54 og i stedet får sit
eget nummer i dette ændringsforslags § 1, nr. 7. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig
ændring af ændringen af § 72 f, stk. 1, 1. pkt., i lovforslagets § 1, nr. 54.
Til nr. 7
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 72 f, stk. 1, 2. pkt.,
at en pris svarende til Nord Pool Spots
dagspris pr. kWh på elspot i det prisområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet ændres til en
pris svarende til en udpeget elektricitetsmarkedsoperatørs gennemsnitlige timepris pr. kilowatt-time
på day ahead-markedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet.
L 67 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag til 2. behandling fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den foreslåede ændring medfører, at referenceprisen bliver den gennemsnitlige timepris pr. kWh på
day ahead-markedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet. I lovforslagets § 1,
nr. 54, der foreslås ændret ved dette ændringsforslags § 1, nr. 6, er referenceprisen timeprisen pr.
kilowatt-time på day ahead-markedet i det budområde, hvor elforbrugeren aftager sin elektricitet.
Den gennemsnitlige timepris er den gennemsnitlige pris som beregnet ved et gennemsnit over ét
døgns 24 timer.
Til nr. 8
Det fremgår af § 82 a, stk. 1, i lov om elforsyning, at Forsyningstilsynet foretager årlige undersøgel-
ser af elpriser for elforbrugere med et forbrug på op til 100.000 kWh om året og vurdere, om pri-
serne er rimelige, let og klart sammenlignelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende. Resultatet
af undersøgelserne offentliggøres på Forsyningstilsynets hjemmeside.
Det følger af forslaget til ny § 82, stk. 1, 2. pkt., at Forsyningstilsynet overvåger markedsudviklin-
gen for dynamiske elpriskontrakter og vurderer de risici, som produkter og ydelser i disse kontrak-
ter kan udgøre, og griber ind over for urimelig praksis.
Ved en dynamisk elpriskontrakt forstås, i overensstemmelse med elmarkedsdirektivets definition i
artikel 2, nr. 15, en elektricitetsleveringskontrakt mellem en elhandelsvirksomhed og en elforbruger,
som afspejler prisudsvinget på spotmarkederne, herunder på day-ahead- og intraday-markeder, med
intervaller, der som minimum svarer til markedsafregningsintervallerne.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Forsyningstilsynets undersøgelsesforpligtelse i den
gældende § 82 a, stk. 1, 1. pkt. suppleres med en overvågningsforpligtelse vedrørende dynamiske
elpriskontrakter. I medfør af denne ændring vil Forsyningstilsynet få til opgave at overvåge mar-
kedsudviklingen for dynamiske elpriskontrakter og vurdere de risici, som produkter og ydelser i
disse kontrakter kan udgøre, og gribe ind over for urimelig praksis.
Forpligtelsen for medlemsstaterne i elmarkedsdirektivets artikel 11, stk. 2, 2. pkt., vil herved blive
gennemført. Efter artikel 11, stk. 2, 2. pkt., i elmarkedsdirektivet overvåger regulerende myndighe-
der markedsudviklingen og vurderer de risici, som de nye produkter og ydelser kan udgøre, og gri-
ber ind over for urimelig praksis. Forslaget medfører derved, at opgaven i artikel 11, stk. 2, 2. pkt.,
varetages af Forsyningstilsynet.
Det foreslåede vil desuden medføre, at Forsyningstilsynet tillægges et skøn i vurderingen af, om der
foreligger en urimelig praksis vedrørende markedsudviklingen for dynamiske elprisprodukter- og
ydelser. Det vurderes i den forbindelse, at reglen i artikel 11, stk. 2, 2. pkt., bl.a., men ikke udeluk-
kende, er begrundet i et hensyn til sikring af, at slutkunder modtager oplysninger om muligheder og
risici ved dynamiske elpriskontrakter, fordi betalingsforpligtelsen for slutkunden er dynamisk. Uri-
melig praksis vil konkret kunne foreligge, hvis en dynamisk elpriskontrakt, der angiver at følge en
nærmere angivet beregningsmodel for prisændringer i realiteten ikke efterleves, når slutkunden fak-
L 67 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag til 2. behandling fra klima-, energi- og forsyningsministeren
tureres. I den forbindelse kan der lægges vægt på, at slutkunder ikke kan forventes at have faglighe-
den til at påse, om beregningsmodellen efterleves. Endelig henvises der til § 4 i lov om markedsfø-
ring om god erhvervsskik. Bestemmelsen gennemfører artikel 3, stk. 1, og artikel 5, stk. 1-3, i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 29 af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handels-
praksis over for forbrugerne på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv 84/450 og Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7, 98/27 og 2002/65 og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 2006/2004. Direktivet benævnes herefter som direktivet om urimelig handelspraksis.
Artikel 5, stk. 1-3, i direktivet om urimelig handelspraksis definerer urimelig handelspraksis. Bilag I
i direktivet om urimelig handelspraksis angiver en fortegnelse over former for handelspraksis, der
under alle omstændigheder betragtes som urimelig. Det vurderes, at begrebet urimelig praksis i arti-
kel 11, stk. 2, 2. pkt., i elmarkedsdirektivet skal fortolkes i overensstemmelse med artikel 5 og bilag
I i direktivet om urimelig handelspraksis. Der vil således være tale om urimelig praksis i elmarkeds-
direktivets forstand, hvis artikel 3, 5 og bilag I i direktivet om urimelig handelspraksis leder til, at
der er tale om urimelig handelspraksis.
Hvis Forsyningstilsynet finder, at en given praksis er urimelig, skal Forsyningstilsynet efter den fo-
reslåede bestemmelse, og i overensstemmelse med elmarkedsdirektivets art. 11, stk. 2, 2. pkt., gribe
ind. En sådan indgriben vil følge Forsyningstilsynets kompetence efter lov om Forsyningstilsynet
og lov om elforsyning, herunder særligt § 85 d, samt § 87 stk. 1 nr. 7, i lov om elforsyning
Til nr. 9
Det foreslås, at affattelsen af § 1, nr. 60, i det fremsatte lovforslag ændres. Den foreslåede ændring
sker af lovtekniske grunde. Ændringsforslaget vil medføre, at § 84, stk. 1, nr. 1, i lov om elforsyning
vil fremstå sprogligt korrekt. Forslaget indebærer ikke nogen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 10
Det foreslås, at elmarkedsdirektivets direktivtekst i sin helhed indsættes som nyt bilag 2. Tilføjelsen
afspejler, at langt hovedparten af lovforslaget vedrører implementeringen af netop dette direktiv.