L
spørgs ål Elforsy i gslov til i istere
3. partsadgang
Med 3. partsadgang forstås at en producent kan aftale levering af den producerede elektricitet til en
bestemt kunde via det kollektive elnet. Det kunne f.eks. være en vindmølleejer som aftaler med et lokalt
fjernvarmeselskab, at hele den producerede elektricitet skal leveres til fjernvarmeselskabet. For at kunne
levere den producerede elektricitet skal vindmølleejeren kunne bruge det kollektive net til den pågældende
transport (3.partsadgang) og betale for den transport der pågår. Det danske tarifsystem medfører at
forbrugeren, ud over lokal tarif på de spændingsniveauer som elektriciteten transporteres, skal betale for
transport i det overordnede transmissionsnet uanset, der ikke pågår nogen transport i dette net.
•
•
Ministeren bedes redegøre for, om der pågår krydssubsidiering af transmissionssystemet når en
producent leverer elektricitet via 3.partsadgang direkte til en bestemt kunde i samme net
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den nuværende danske eltarifmodel er tidssvarende,
egnet og effektiv i forhold til 3.partsadgang samt i forhold til at tariffer skal fastsættes efter
rimelige, objektive og ikkediskriminerende kriterier for, hvilke omkostninger køberkategorien giver
anledning til jf. Lov om elforsyning §73.
Baggrund for spørgsmålet:
Det nuværende tarifsystem samt regler for 3.partsadgang er fra en tid hvor elektriciteten hovedsageligt
blev produceret centralt og hvor elektriciteten flød som et vandfald ned gennem spændingsniveauerne til
forbrugerne, dvs. skulle en kunde have 3.partsadgang blev elektriciteten leveret fra det overordnede net til
lavere spændingsniveauer igennem hele systemet. I dag er dette billede i stigende grad vendt på hovedet
og ofte sker produktion decentralt hvor elektriciteten flyder fra de underliggende net op til
transmissionssystemet som anvendes til transport til områder som mangler elektricitet eller til eksport.
3.partsadgang baseret på det nuværende danske
tarifsyste efterlever ikke læ gere EU’s
elmarkedsdirektiv samt Lov om elforsynings kriterier.
Direkte linjer
Det hævdes oftest som argument for den nuværende lovgivning, at direkte el-forbindelser mellem f.eks. en
vindmølle og en varmpumpe eller et elektrolyseanlæg placeret i deres lokale område, men på forskellige
matrikler, er samfundsøkonomisk suboptimalt og vil påføre øvrige forbrugere øgede omkostninger.
Spørgsmål:
•
Ministeren bedes redegøre for baggrunden for,
at ”deres o råde”
som anført i
elmarkedsdirektivets artikel 6 bliver snævert fortolket til matrikel eller sammenhængende
matrikler jf. lov om elforsyning §5 stk. 9.
Ka
i istere bekræfte, at EU’s eldirektiv
giver mulighed
for at definere et forbrugssted anderledes og bredere end i den nuværende lov om elforsyning § 5
stk. 9?
Ministeren bedes redegøre for, hvilket belæg, der er for at betragte at direkte el-forbindelser
mellem et produktions- og forbrugsanlæg over flere matrikler, altid vil medføre en forringet
samfundsøkonomi samt højere priser for eksisterende forbrugere, særligt da direkte linjer kan
•