Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
L 67 Bilag 4
Offentligt
2280224_0001.png
Foretræde for KEF-udvalget 12. november 2020
Revision af lov om elforsyning
lovforslag L 67
- Understøttes elektrificering?
Delegation:
Kim Mortensen
Tejs Laustsen Jensen
Jan Hylleberg
Søren Klinge
Dansk Fjernvarme
Brintbranchen
Wind Denmark
Wind Denmark
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0002.png
Ny elforsyningslov der passer til fremtiden
Tak for mulighed for foretræde!
Wind Denmark, Dansk Fjernvarme og Brintbranchen ønsker indledningsvist at
præcisere:
- Vi beder ikke om et nyt privat konkurrerende elnet!
- Vi støtter op om et stærkt, sikkert kollektivt elnet!
- Vi betaler gerne vores andel af omkostningerne til brug af det kollektive net!
Men der er behov for ny elforsyningslov, der passer til den fremtid vi kikker ind i, hvor
den decentrale produktion i elnettet fra vindmøller og solceller er hovedleverandøren
af grøn el. Den virkelighed passer L67, desværre ikke til.
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0003.png
Barrierer for elektrifi eri g og EU’s
eldirektiv
Anbefalinger til at fremme elektrificering og sektorkobling fra Wind Denmark,
Dansk Fjernvarme og Brintbranchen:
- Den sidste barriere for elektrificering er ikke-omkostningsægte tariffer
- Projekter med egen produktion af vedvarende energi bør tarifferes ud fra den
belastning de pålægger det kollektive elnet
- Muligheder for etablering af egne direkte linjer mellem elforbrug og
vedvarende energi bør lempes
He sigte
ed EU’s
eldirektiv er bl.a. at give medlemsstaterne mulighed for at
fremme elektrificering gennem omkostningsægte tariffer for forbrugere med egen
produktion af vedvarende energi.
Denne mulighed udnyttes ikke i lovforslag L 67 og det vil få konsekvenser for
hastigheden af elektrificeringen af det danske samfund og dermed den grønne
omstilling.
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0004.png
3 vindmøller
Case Sdr. Herred Kraftvarmeværker
Sdr. Herred Kraftvarmeværker har erhvervet 2 af 3 nærliggende
vindmøller med det formål at anvende strømproduktionen i
fjernvarmeproduktionen i en ny varmepumpe
Værket forsyner 600 fjernvarmekunder i 6 landsbyer med 24 km
fjernvarmenet og hensigten er at erstatte fjernvarmeproduktionen
baseret på bl.a. naturgas ved en ombygning af værket
Ifølge værket står tarifbetalingerne til det kollektive elforsyningsnet i
vejen for en positiv business case ved en fremtidig anvendelse af
strøm fra egne vindmøller i en varmepumpe
Forbindelsen mellem værket og vindmøllerne vil være et
underjordisk kabel på mindre end 1.000 m. gennem landbrugsjord
Forbindelsen vil være et
underjordisk kabel gennem
landbrugsjord
< 1.000 meter
Kort: Google
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0005.png
Behov for tarifreform
og nyt lovgrundlag
Det danske tarifsystem bør tilpasses en fremtid, hvor den decentrale produktion i
elnettet fra vindmøller og solceller betaler tariffer ud fra den belastning, som de
påfører elnettet
Veje til hurtig og illig elektrifi eri g på li je ed EU’s
eldirektiv:
- Tredjepartsadgang til elnettet for egenproducenter med omkostningsægte tariffer
bør tilføjes som begreb i lovforslag L 67
- Vilkår for egenproducenter af vedvarende energi bør lempes
- Sammatrikuleringskravet bør afskaffes
- Øgede muligheder for etablering af egne linjer
- Definitionen af borgerenergifællesskaber bør kunne indeholde
fjernvarmeselskaber med egen vedvarende energiproduktion
Der er brug for handling nu, hvis vi skal nå i mål med 70 % målsætningen i 2030
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0006.png
Bilag
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0007.png
EU’s
eldirektiv (2019/944)
Præambel
”Der
er imidlertid retlige og handelsmæssige hindringer,
herunder urimeligt høje gebyrer for internt forbrugt
elektricitet, forpligtelser til at levere egenproduceret
elektricitet til energisystemet og administrative byrder såsom
behovet for, at forbrugere, der selv producerer elektricitet og
sælger det til systemet, skal opfylde kravene til leverandører
osv.”
”Sådanne
hindringer, der afholder forbrugerne fra selv at
producere elektricitet og fra at forbruge, lagre eller sælge
egenproduceret elektricitet, bør fjernes, men samtidig bør
det sikres, at forbrugere, der selv producerer elektricitet,
bidrager tilstrækkeligt til syste o kost i ger e.”
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0008.png
EU’s
eldirektiv (2019/944) #2
”Artikel
6 Tredjepartsadgang
1.Medlemsstaterne drager omsorg for, at der indføres en ordning for
tredjeparts adgang til transmissions- og distributionssystemerne, som
bygger på offentliggjorte tariffer, der gælder for alle kunder, og som
anvendes objektivt og uden forskelsbehandling mellem
syste bruger e.”
”Artikel
7 Direkte linjer
1.Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger med
henblik på at muliggøre:
a) at alle producenter og elektricitetsleveringsvirksomheder, der er
etableret på deres område, kan forsyne deres egne faciliteter samt
deres dattervirksomheder og kunder via en direkte linje uden at
blive udsat for uforholdsmæssige administrative procedurer eller
omkostninger”
L 67 - 2020-21 - Bilag 4: Materiale fra Wind Denmarks, Brintbranchens og Dansk Fjernvarmes foretræde for udvalget den 12/11-20
2280224_0009.png
Grøn omstilling og elektrificering
hvor langt er vi nået?
Vindandel af elforbruget: 47,1 % (2019)
60
Elektrificering frem mod 2030
50
40
El i fjernvarmen 1,1 % (af samlet varmelevering i 2018*)
TWh
El i transporten 0,7 % (af faktisk energiforbrug i 2018*)
Klimaaftale 2020:
”…
og at nedsætte satsen for elvarmeafgiften fra 15,5 øre/kWh til
henholdsvis 0,4 øre/kWh for erhverv og 0,8 øre/kWh for
husholdninger (svarende til EU's minimumssatser). Ændringerne
træder i kraft med virkning fra 1. januar 2021.”
Elektrificeringen af samfundet er endnu ikke startet, men
klimaaftalen er en begyndelse på processen.
* Kilde: Energistyrelsens energistatistik 2018
30
20
10
0
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Klassisk elforbrug
Store varmepumper
Transport
Power-to-X (PtX)
Individuelle varmepumper
Elkedler
Store datacentre
Kilde: Energistyrelsens analyseforudsætninger til Energinet 2020