Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2321510_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. januar 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Sagsnr.: 2020-0037-0094
Dok.:
1790942
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
11. januar 2021.
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om staten som kreditor snydes i fremtidige rekonstruktioner, hvor virksomheders skattemæssige selvangivelser vil falde i kvalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven,
lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres retsstil-
ling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved gældssanering og
ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19) (L 65):
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/1-21
fra advo-
kat Pernille Bigaard, vedrørende de påtænkte ændringer af Kon-
kursloven om regnskabskyndige tillidsmænd, jf. L 65 -
bilag 5?”
Svar:
1.
Advokat Pernille Bigaard anfører i henvendelsen, at det er hendes opfat-
telse, at L 65 overordnet set er et fremragende lovforslag, der vil forbedre
mulighederne for, at virksomheder, der er levedygtige, men forbigående har
økonomiske vanskeligheder, kan rekonstrueres og videreføres i stedet for at
blive erklæret konkurs.
Advokat Pernille Bigaard anfører endvidere, at hun i mange sager som re-
konstruktør af større danske virksomheder altid har oplevet den regnskabs-
kyndige tillidsmand som værdiskabende. Tillidsmanden har sikret, at rekon-
struktør, kreditorer, skifteret mv. bibringes viden om kvalitet eller mang-
lende kvalitet af virksomhedens bogføring og regnskaber. Endvidere bibrin-
ger den regnskabskyndige tillidsmand rekonstruktionssagen et sæt objektive
øjne på rekonstruktionens gennemførelse.
På den baggrund opfordrer advokat Pernille Bigaard til at genoverveje for-
slaget om, at medvirken af regnskabskyndig tillidsmand ikke længere skal
være obligatorisk. Hun anfører, at man kan forestille sig, at kreditorerne af
omkostningsmæssige årsager vil undgå at benytte en tillidsmand, således at
det forventeligt alene vil blive skatteforvaltningen og det involverede pen-
geinstitut, der stemmer for, at der skal medvirke en tillidsmand, og det der-
med i mange situationer kan bero på en tilfældighed i kreditorsammensæt-
ningen, om der medvirker en tillidsmand. Hun anfører endvidere, at man
kunne forestille sig en grænse for, hvornår det kunne være muligt for ganske
små virksomheder at undlade at anvende en tillidsmand, eksempelvis hvis
der ikke er gæld til det offentlige.
2.
Justitsministeriet kan generelt henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 3
vedrørende lovforslaget.
Side 2/4
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om staten som kreditor snydes i fremtidige rekonstruktioner, hvor virksomheders skattemæssige selvangivelser vil falde i kvalitet, til justitsministeren
Som det fremgår heraf, er formålet med forslaget om at ændre reglerne om
medvirken af en regnskabskyndig tillidsmand at forbedre mulighederne for,
at flere navnlig mindre virksomheder kan blive rekonstrueret.
Justitsministeriet anerkender, at det sikreste og mest fuldstændige grundlag
for en rekonstruktion af en nødlidende virksomhed opnås, når der medvirker
en uafhængig regnskabskyndig tillidsmand, og er således enig i, at tillids-
mandens medvirken er værdiskabende som beskrevet af advokat Pernille
Bigaard.
Konkursrådets erfaringer med anvendelsen i praksis af konkurslovens regler
rekonstruktion har imidlertid vist, at udgiften til en uafhængig regnskabs-
kyndig tillidsmand kan være uforholdsmæssig i forhold til virksomhedens
størrelse, og at det gældende krav om obligatorisk medvirken af en regn-
skabskyndig tillidsmand i alle rekonstruktioner derfor kan være hæmmende
for, om rekonstruktion af virksomheden gennemføres.
Dette er baggrunden for forslaget om, at medvirken af en regnskabskyndig
tillidsmand ikke længere skal være obligatorisk i alle rekonstruktioner.
Der er imidlertid ikke tale om at afskaffe regnskabskyndige tillidsmænd i
rekonstruktioner. Efter forslaget kan skyldneren selv anmode om beskik-
kelse af en regnskabskyndig tillidsmand, og når der er vedtaget en rekon-
struktionsplan, kan både rekonstruktøren og fordringshavere, som repræsen-
terer 25 pct. af gælden, forlange, at der beskikkes en regnskabskyndig til-
lidsmand.
Forslaget er udformet i overensstemmelse med Konkursrådets forslag, og
dette gælder også forslaget om, at fordringshavere, som repræsenterer 25
pct. af gælden, kan forlange, at der beskikkes en regnskabskyndig tillids-
mand. Der er efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for, at visse
fordringshavere, eksempelvis skatteforvaltningen eller offentlige myndig-
heder i almindelighed, skulle have en anden stilling i den henseende end
andre fordringshavere. Ligestilling af fordringshaverne er et almindeligt in-
solvensretligt princip. Det bemærkes for en ordens skyld, at fordringsha-
vere, som er skyldnerens nærstående, ikke har stemmeret, jf. konkurslovens
§ 13 d, stk. 3.
Samlet set er det Justitsministeriets opfattelse, at de nødvendige forudsæt-
ninger for, at fordringshaverne kan agere i tillid til validiteten og kvaliteten
Side 3/4
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om staten som kreditor snydes i fremtidige rekonstruktioner, hvor virksomheders skattemæssige selvangivelser vil falde i kvalitet, til justitsministeren
af det regnskabsmateriale mv., som rekonstruktionsforslaget bygger på,
fortsat vil være til stede.
Side 4/4