Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2297574_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2020
Lovkvalitetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2020-0037-0094
1723975
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
19. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om s. 93 i betænkning 1512 fra 2009, der dannede baggrund for 2011-reformen af rekonstruktion, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven,
lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres retsstil-
ling ved virksomheds-overdragelse (Værneting ved gældssanering og
ændringer i rekonstruktions-reglerne som følge af covid-19) (L 65):
”Vil ministeren kommentere advokat Nicolai Dyhrs udsagn i ar-
tiklen
”Revisorer
står til at miste rolle i rekonstruktioner”, bragt
i Børsen den 11. november 2020? Og vil ministeren oplyse bag-
grunden for, at regeringen ikke længere ønsker den regnskabs-
kyndige tillidsmands ekspertise og værdiskabelse i rekonstruk-
tioner?”
Svar:
1.
Formålet med konkurslovens regler om rekonstruktion er at give mulighed
for, at virksomheder, der har forbigående økonomiske vanskeligheder, kan vi-
dereføres, hvis de vurderes at være levedygtige på længere sigt, i stedet for at
blive erklæret konkurs. Reglerne om rekonstruktion tager sigte på at skabe de
lovgivningsmæssige rammer for effektivt at understøtte bestræbelser på at vi-
dereføre levedygtige virksomheder, samtidig med at fordringshavernes interes-
ser også tilgodeses.
De gældende regler om rekonstruktion, som blev vedtaget i 2010 og trådte i
kraft i 2011, bygger på Konkursrådets forslag i rådets betænkning nr.
1512/2009 om rekonstruktion mv.
Formålet med lovforslaget er bl.a. i anledning af covid-19 at forbedre mu-
lighederne for, at virksomheder, der er levedygtige, men har forbigående
økonomiske vanskeligheder, kan videreføres i stedet for at blive erklæret
konkurs. Lovforslaget tager i lyset heraf sigte på at forbedre de lovgivnings-
mæssige rammer for videreførelse af levedygtige virksomheder, samtidig
med at fordringshavernes retsstilling beskyttes.
Denne del af lovforslaget bygger på Konkursrådets forslag i rådets udtalelse
af 3. juli 2020 om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19.
2.
Med lovforslaget foreslås det bl.a. som noget nyt, at der ikke obligatorisk
skal udpeges en regnskabskyndig tillidsmand ved indledningen af en rekon-
struktionsbehandling. Efter de gældende regler skal der altid udpeges såvel
en eller flere rekonstruktører som en regnskabskyndig tillidsmand, når der
indledes rekonstruktionsbehandling.
2
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om s. 93 i betænkning 1512 fra 2009, der dannede baggrund for 2011-reformen af rekonstruktion, til justitsministeren
Samtidig foreslås det med lovforslaget, at skyldneren i sin begæring om re-
konstruktionsbehandling kan anmode om beskikkelse af en regnskabskyn-
dig tillidsmand. Det foreslås også, at skyldneren efter rekonstruktionsbe-
handlingens indledning frem til vedtagelsen af en rekonstruktionsplan med
rekonstruktørens samtykke kan anmode om beskikkelse af en regnskabs-
kyndig tillidsmand. Skifteretten skal i så fald beskikke en regnskabskyndig
tillidsmand.
Endvidere foreslås det, at når der er vedtaget en rekonstruktionsplan, kan
rekonstruktøren eller fordringshavere, der repræsenterer mindst 25 pct. af
gælden, anmode om beskikkelse af en regnskabskyndig tillidsmand, hvis
der ikke allerede er beskikket en sådan. Skifteretten skal også i dette tilfælde
beskikke en regnskabskyndig tillidsmand.
3.
Forslagene om ændring af reglerne om beskikkelse af en regnskabskyndig
tillidsmand er i overensstemmelse med Konkursrådets forslag i den nævnte
udtalelse af 3. juli 2020.
Konkursrådet anfører i udtalelsen, at erfaringerne med rekonstruktionsreg-
lerne er, at de ikke bruges i det tiltænkte omfang. En væsentlig årsag hertil
er, at det er for omkostningskrævende at gennemføre en rekonstruktion,
navnlig for mindre virksomheder.
Med henblik på at begrænse omkostningerne ved en rekonstruktion har
Konkursrådet overvejet, om det altid bør være obligatorisk at udpege en
regnskabskyndig tillidsmand, herunder om en tillidsmand allerede skal be-
skikkes fra skifterettens indledning af rekonstruktionsbehandlingen.
Konkursrådet anfører, at behovet for regnskabsmæssig assistance fra en til-
lidsmand ikke nødvendigvis vil være lige udtalt for alle virksomheder. Det
gælder navnlig for mindre virksomheder, hvor udpegning af en tillidsmand
kan være et fordyrende led i rekonstruktionsbehandlingen, som i sidste ende
kan være hæmmende for, om rekonstruktion af virksomheden gennemføres.
Udgifterne ved tillidsmandens arbejde vil f.eks. ikke altid være proportio-
nale ved rekonstruktion af små virksomheder, hvor varelageret er meget be-
grænset.
Konkursrådet peger endvidere på, at rekonstruktøren efter gældende ret un-
der alle omstændigheder vil kunne antage fornøden sagkyndig bistand, når
denne finder behov herfor.
3
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om s. 93 i betænkning 1512 fra 2009, der dannede baggrund for 2011-reformen af rekonstruktion, til justitsministeren
Konkursrådet finder, at der fortsat kan være rekonstruktioner, hvor en til-
lidsmands medvirken ikke vil kunne undværes. Rådet bemærker, at det i
nogle tilfælde vil være nødvendigt, at rekonstruktørens arbejde understøttes
af en tillidsmand, som kan producere de regnskabsmæssige data, der er nød-
vendige for at sikre et validt og sikkert rekonstruktionsforløb for virksom-
heden.
Det er samlet set Konkursrådets vurdering, at der i lovgivningen bør indfø-
res en mere fleksibel ramme for tillidsmandens medvirken i rekonstrukti-
onsprocessen. Lovgivningen bør i højere grad overlade det til rekonstrukti-
onens parter at vurdere, om en tillidsmands medvirken i rekonstruktionsbe-
handlingen er nødvendig.
Konkursrådet finder, at det først og fremmest bør gøres valgfrit for skyld-
neren, om der skal ske beskikkelse af en regnskabskyndig tillidsmand i for-
bindelse med rekonstruktionsbehandlingens indledning. Skyldneren bør
endvidere frem til tidspunktet for mødet med fordringshaverne om forslaget
til rekonstruktionsplan kunne kræve en tillidsmand beskikket.
Konkursrådet finder endvidere, at der ikke fra andre parter bør kunne stilles
krav om en tillidsmands medvirken, før der er klarhed over, om en rekon-
struktion af virksomheden er gennemførlig, og i givet fald hvordan denne
skal iværksættes. Den regnskabskyndige tillidsmands medvirken sker bl.a.
af hensyn til at sikre validiteten og kvaliteten af det regnskabsmateriale mv.,
som rekonstruktionsforslaget skal basere sig på. På mødet med fordringsha-
verne om forslaget til rekonstruktionsplan ligger det klart, hvilken type for-
slag til rekonstruktion af skyldnerens virksomhed, som rekonstruktøren ag-
ter at fremsætte, og hvilke væsentlige tiltag, der skal iværksættes i den for-
bindelse. Rådet vurderer derfor, at rekonstruktøren eller fordringshaveren
på mødet om rekonstruktionsplanen eller senere bør kunne kræve, at der
beskikkes en regnskabskyndig tillidsmand.
Konkursrådet finder imidlertid fortsat, at rekonstruktøren på et hvilket som
helst tidspunkt skal kunne antage fornøden sagkyndig bistand, der ikke er
beskikket af skifteretten. Det indebærer, at rekonstruktøren også før vedta-
gelsen af en rekonstruktionsplan kan rådføre sig med en regnskabskyndig,
hvis det viser sig nødvendigt i rekonstruktionsbehandlingens indledende
forløb. Dette vil eksempelvis kunne dreje sig om regnskabskyndig bistand
til at vurdere skyldnerens aktiver til brug for udarbejdelsen af forslaget til
rekonstruktionsplan. Skyldnerens nuværende revisor eller forretningsmæs-
sige rådgiver vil i den forbindelse kunne yde regnskabskyndig bistand til
4
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om s. 93 i betænkning 1512 fra 2009, der dannede baggrund for 2011-reformen af rekonstruktion, til justitsministeren
rekonstruktøren. Denne person vil imidlertid ikke kunne beskikkes som
regnskabskyndig tillidsmand, da en beskikket tillidsmand skal være uaf-
hængig af skyldneren. Det vil således i givet fald være op til fordringshave-
ren på mødet om forslaget til rekonstruktionsplan eller senere konkret at
vurdere, om der kan ageres i tillid til validiteten og kvaliteten af det regn-
skabsmateriale mv., som skyldnerens nuværende revisor har udarbejdet, el-
ler om en uafhængig tillidsmand skal beskikkes.
4.
Justitsministeriet er enig i det, Konkursrådet anfører i udtalelsen, og lov-
forslaget er derfor udformet i overensstemmelse med rådets forslag i udta-
lelsen.
Formålet med forslaget om at ændre reglerne om medvirken af en regn-
skabskyndig tillidsmand er således at forbedre mulighederne for, at flere
navnlig mindre virksomheder kan blive rekonstrueret.
Justitsministeriet anerkender ligesom Konkursrådet, at det sikreste og mest
fuldstændige grundlag for en rekonstruktion af en nødlidende virksomhed
opnås, når der medvirker en uafhængig regnskabskyndig tillidsmand, jf. her-
ved også Konkursrådets bemærkninger om spørgsmålet i den nævnte be-
tænkning nr. 1512/2009, som er citeret i spørgsmål nr. 5 vedrørende lov-
forslaget.
Justitsministeriet betvivler således heller, at revisorernes arbejde som tillids-
mænd i rekonstruktioner er et stort aktiv, som advokat Nicolai Dyhr bl.a. er
citeret for i den avisartikel, som der henvises til i spørgsmålet.
Konkursrådets erfaringer med anvendelsen i praksis af konkurslovens regler
rekonstruktion har imidlertid vist, at udgiften til en uafhængig regnskabs-
kyndig tillidsmand kan være uforholdsmæssig i forhold til virksomhedens
størrelse, og at det gældende krav om obligatorisk medvirken af en regn-
skabskyndig tillidsmand i alle rekonstruktioner derfor kan være hæmmende
for, om rekonstruktion af virksomheden gennemføres.
Dette er baggrunden for forslaget om, at medvirken af en regnskabskyndig
tillidsmand ikke længere skal være obligatorisk i alle rekonstruktioner.
Der er imidlertid ikke tale om at afskaffe regnskabskyndige tillidsmænd i
rekonstruktioner. Som nævnt kan skyldneren efter forslaget selv anmode om
beskikkelse af en regnskabskyndig tillidsmand, og når der er vedtaget en
5
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: MFU spm. om s. 93 i betænkning 1512 fra 2009, der dannede baggrund for 2011-reformen af rekonstruktion, til justitsministeren
rekonstruktionsplan, kan både rekonstruktøren og fordringshavere, som re-
præsenterer 25 pct. af gælden, anmode om beskikkelse af en regnskabskyn-
dig tillidsmand.
Endvidere gælder uændret, at rekonstruktøren til enhver tid kan antage for-
nøden sagkyndig bistand.
Samlet set er det på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at de nød-
vendige forudsætninger for, at fordringshaverne kan agere i tillid til validi-
teten og kvaliteten af det regnskabsmateriale mv., som rekonstruktionsfor-
slaget bygger på, fortsat vil være til stede.
6