Retsudvalget 2020-21
L 65
Offentligt
2297554_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. december 2020
Lovkvalitetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2020-0037-0094
1707433
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven, lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse (Værneting ved
gældssanering og ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-
19) (L 65), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den
10. november 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 65 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om forslaget er finansieret for domstolenes vedkommende, idet Domstolsstyrelsen vurderer, at regelændringen vil medføre øgede årlige sagsrelaterede udgifter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven,
lov om Lønmodtagernes Garantifond og lov om lønmodtageres retsstil-
ling ved virksomheds-overdragelse (Værneting ved gældssanering og
ændringer i rekonstruktions-reglerne som følge af covid-19) (L 65):
”Vil
ministeren angive, om forslaget er finansieret for domsto-
lenes vedkommende, idet Domstolsstyrelsen vurderer, at regel-
ændringen vil medføre øgede årlige sagsrelaterede udgifter?”
Svar:
Det forventes, at der med forslaget vil være ca. 500 sager årligt, der efter de
gældende regler behandles som konkurssager, og som fremover skal be-
handles som rekonstruktionssager, der gennemsnitligt kan være mere om-
kostningstunge for domstolene end konkurssager.
På den baggrund vurderes det, at der kan være økonomiske konsekvenser
for domstolene forbundet med forslaget om ændringer i rekonstruktionsreg-
lerne som følge af COVID-19, der, med betydelig usikkerhed, forventes at
kunne udgøre i størrelsesordenen 2,6 mio. kr. årligt. Sådanne eventuelle
merudgifter vil som udgangspunkt skulle håndteres inden for domstolenes
eksisterende økonomiske ramme.
2