Retsudvalget 2020-21
L 65 Bilag 9
Offentligt
2331153_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.insolvensadvokater.dk
CVR-nr: 28 05 36 14
Dato: 4. februar 2021
Vedr.:
Foretræde
for Retsudvalget (jf. L65)
Hermed anmoder Danske Insolvensadvokater om foretræde for Retsudvalget i forbindelse
med udvalgsbehandlingen af L 65 (Forslag til lov om ændring af konkursloven, lov om
Lønmodtagernes
Garantifond
og
lov
om
lønmodtageres
retsstilling
ved
virksomhedsoverdragelse).
Som repræsentanter for bestyrelsen i Danske Insolvensadvokater skal vi bemærke følgende
til baggrund for deltagelse i foretræde for Retsudvalget:
Vi har noteret os, at der efter fremsættelsen af lovforslaget den 21. oktober 2020 og efter 1.
behandling 10. november 2020 under udvalgsbehandlingen er udvekslet høringssvar til
ovennævnte lovforslag særskilt foranlediget af lovforslagets indhold om ændring af §§ 11 og
11a fra at have krav om en obligatorisk udpegning af både rekonstruktør og regnskabskyndig
tillidsmand straks ved indledning af rekonstruktionsbehandlingen til blot at have krav om
udpegning af rekonstruktør og så en fakultativ udpegning af regnskabskyndig tillidsmand.
Vi har – med henvisning til Konkursrådets udtalelse af 3. juli 2020, som ligger til grund for
L65 – bemærket, at baggrunden for de foreslåede ændringer er:
”Konkursrådets forslag har til formål at øge anvendelsen af rekonstruktions-
reglerne, således at flere virksomheder kan videreføres i stedet for at blive
afviklet under en konkursbehandling.
Efter Konkursrådets opfattelse kan det med betydelig usikkerhed skønnes,
at der som følge af Konkursrådets forslag vil være i størrelsesordenen 500
flere sager om rekonstruktion årligt. De skyldnere, over for hvem disse re-
konstruktionsbehandlinger indledes, må dog forventes - hvis der ikke var
indledt rekonstruktionsbehandling - at være blevet tvangsopløst eller under-
givet konkursbehandling.
Hovedideen med Konkursrådets anbefalinger er at ændre rekonstruktions-
reglerne, således, at den indledende periode bliver en slags kontrolleret
time-out på 4-8 uger. I denne indledende fase beskyttes virksomheden mod
sine kreditorer, mens mulighederne for at opnå en rekonstruktion sonderes,
men modsat i dag anbefales det, at en virksomhed ikke automatisk skal er-
klæres konkurs, hvis rekonstruktionen slår fejl i time-out-perioden. Time-
out-perioden får dermed karakter af en forebyggende rekonstruktionsbe-
handling. Konkursrådet anbefaler endvidere at ændre rekonstruktionsreg-
lerne, således at de bliver billigere at anvende navnlig til fordel for mindre
virksomheder, og således at de giver en insolvent virksomhed en forbedret
likviditet.”
L 65 - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 5/2-21 fra Danske Insolvensadvokater vedr. ændringen, der omhandler regnskabskyndige tillidsmænd
Vi forstår forslaget således, at der under en indledende forebyggende
rekonstruktionsbehandling ikke længere obligatorisk skal indledes konkursbehandling, hvis
der ikke kan findes et grundlag – en plan – for en egentlig rekonstruktionsbehandling. I disse
tilfælde vil det blive muligt at tilbagekalde begæringen om rekonstruktionsbehandlingen,
hvad enten denne er begæret af en kreditor eller af virksomheden selv.
Vi har forstået, at der med denne indledende forebyggende rekonstruktionsbehandling søges
givet de bedste muligheder for, at så mange virksomheder som muligt kan gøre brug af
rekonstruktionsreglerne
både
i
den
indledende
forebyggende
rekonstruktionsbehandlingsperiode og efterfølgende men med fortsat beskyttelse af
virksomhedens kreditorer, der skal orienteres, og som på og efter planmødet vil kunne kræve
en regnskabskyndig tillidsmand udpeget.
Vi er grundlæggende enige i, at en regnskabskyndig tillidsmand tilfører værdi til
rekonstruktioner – især til rekonstruktion af virksomheder af en vis kompleksitet, hvor
medvirken fra den regnskabskyndige tillidsmand aldrig må fravælges. Men samme hensyn
bør ikke være så tungtvejende, overfor hensynet til behovet for effektive, fleksible og mindre
omkostningstunge rekonstruktionsprocesser for betydeligt flere mindre virksomheder i den
aktuelle Covid-19- krise.
Vi kan således tilslutte os svar af 19. januar 2021 fra Justitsministeriet, hvor det blandt andet
fremgår:
”Justitsministeriet anerkender, at det sikreste og mest fuldstændige grundlag
for en rekonstruktion af en nødlidende virksomhed opnås, når der medvirker
en uafhængig regnskabskyndig tillidsmand, og er således enig i, at tillids-
mandens medvirken er værdiskabende som beskrevet af advokat Pernille
Bigaard.
Konkursrådets erfaringer med anvendelsen i praksis af konkurslovens regler
om rekonstruktion har imidlertid vist, at udgiften til en uafhængig regnskabs-
kyndig tillidsmand kan være uforholdsmæssig i forhold til virksomhedens
størrelse, og at det gældende krav om obligatorisk medvirken af en regn-
skabskyndig tillidsmand i alle rekonstruktioner derfor kan være hæmmende
for, om rekonstruktion af virksomheden gennemføres.
Dette er baggrunden for forslaget om, at medvirken af en regnskabskyndig
tillidsmand ikke længere skal være obligatorisk i alle rekonstruktioner. ”
De
foreslåede
forenklede
løsninger
med
den
indledende
forebyggende
rekonstruktionsbehandling bør føre til flere og mindre omkostningstunge rekonstruktioner,
hvor den kriseramte virksomheds allerede eksisterende revisor kan bidrage til
rekonstruktionsløsningen.
Vi støtter derfor forslaget som fremsat, idet forslaget forbedrer mulighederne for, at flere
navnlig mindre virksomheder kan blive rekonstrueret og flere arbejdspladser kan blive
bevaret.
Med venlig hilsen
Henrik Sjørslev
Carsten Ceutz