Retsudvalget 2020-21
L 65 Bilag 1
Offentligt
2266069_0001.png
22. oktober 2020
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Jimmi Hilkøb
Sagsnr.: 2020-10-0564
Dok.:
1639873
Dato:
Kontor:
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende Konkursrådets udtalelse om værnetingsreg-
lerne for gældssanering på baggrund af EU-Domstolens dom af 11. juli
2019 i sag C-716/17, A og Konkursrådets udtalelse af 3. juli 2020 om
ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19
I. Høringen vedrørende Konkursrådets udtalelse om værnetings-
reglerne for gældssanering på baggrund af EU-Domstolens dom af
11. juli 2019 i sag C-716/17, A
Konkursrådets udtalelse om værnetingsreglerne for gældssanering på bag-
grund af EU-Domstolens dom af 11. juli 2019 i sag C-716/17, A, som lov-
forslagets første del bygger på, har i perioden fra den 14. februar 2020 til
den 13. marts 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Byretterne, Dom-
stolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, BL
Dan-
marks Almene Boliger, Business Danmark, Bygherreforeningen, DA, Da-
nish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Fiskerifor-
ening, Danmarks Nationalbank, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Told og Skatteforbund,
Danske Inkassoadvokater, Danske Insolvensadvokater, Danske Regioner,
Side 1/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Danske Speditører, Den Danske Aktuarforening, EjendomDanmark, FH, Fi-
nans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finansforeningen/CFA
Society Danmark, Finansiel Stabilitet A/S, Forbrugerrådet Tænk, Forsikring
og Pension, FSR
danske revisorer, Garantifonden for indskydere og inve-
storer, Grundejernes Landsorganisation, HK Danmark, Institut for Menne-
skerettigheder, International Transport Danmark, InvesteringsForeningsRå-
det, KL, Kooperationen
Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorga-
nisation i Danmark, Kuratorforeningen, Københavns Retshjælp, Lands-
brugsrådet, Lejernes Landsorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lønmod-
tagernes Garantifond, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, SMV-
danmark, Aarhus Retshjælp.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Sø- og Handelsretten, Retten på Frederiksberg, Domstols-
styrelsen, Den Danske Dommerforening, Advokatsamfundet, DA, Dansk
Byggeri, Danske Advokater, Institut for Menneskerettigheder, KL.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv
II. Høringssvarene vedrørende Konkursrådets udtalelse om værne-
tingsreglerne for gældssanering på baggrund af EU-Domstolens
dom af 11. juli 2019 i sag C-716/17, A
Østre Landsret, Sø- og Handelsretten, Den Danske Dommerforening,
Advokatsamfundet, DA, Dansk Byggeri, Institut for Menneskerettighe-
der
og
KL
har ikke bemærkninger til Konkursrådets udtalelse.
Retten på Frederiksberg
tilslutter sig Konkursrådets forslag og de vurde-
ringer, som ligger til grund herfor. Retten har dog anført, at gældssanerings-
søgende typisk udmærker sig ved at have en betydelig personlig gæld til
mange kreditorer, der via fogedretten søger deres krav inddrevet. Den vej-
ledning, som skyldnerne har behov for i relation til deres gæld, gives derfor
mest naturligt ved den ret, hvor skyldneren har sin bopæl. I lyset heraf bør
også konkurslovens § 4 ændres, så gældssaneringssager over hele landet be-
handles
borgernært
ved skyldnerens lokale skifteret.
Domstolsstyrelsen
anfører, at det på baggrund af det i Konkursrådets udta-
lelse anførte om den forventede fremtidige sagsmængde vil være muligt at
Side 2/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
afholde merudgifterne forbundet med en regelændring inden for den eksi-
sterende økonomiske ramme. Domstolsstyrelsen tager dog forbehold for at
genbesøge sagen, såfremt Konkursrådets lovforslag vedtages og medfører
flere nye gældssaneringssager end oprindeligt estimeret.
Danske Advokater
anfører, at Konkursrådets overvejelser og det på bag-
grund heraf udarbejdede lovudkast synes afbalanceret og velbegrundet.
Danske Advokater bemærker dog, at det
uanset sagens faktum i EU-dom-
stolens afgørelse
ikke er udelukket, at der i praksis kan opstå situationer,
hvor det vil være relevant at inddrage hensyn til, hvor den gældssanerings-
søgendes relevante gæld er stiftet, og at det derfor kan overvejes, om dette
hensyn ud over de andre hensyn, der indgår i vurderingen af skyldnerens
tilhørsforhold til dansk eller fremmed ret, også skal indgå i kriterierne for,
om der er værneting.
Da regler om gældssanering blev indført i 1984, blev det vurderet at være
mest hensigtsmæssigt, at sager om gældssanering ligesom konkursboer i det
storkøbenhavnske område behandles af Sø- og Handelsretten. En ændring
af denne ordning, således at sager om gældssanering også i Storkøbenhavn
behandles ved den stedlige byret, vil kræve nærmere overvejelser, herunder
med hensyn til sammenhængen med behandlingen af konkursboer.
Danske Advokaters bemærkning vedrørende inddragelsen af hensynet til
stedet for gældsstiftelsen ved fastlæggelsen af rette værneting har ikke givet
anledning til supplere de af Konkursrådet nævnte kriterier med hensyn til,
hvor der er værneting. Dette er begrundet i, at tidspunktet for henholdsvis
gældens stiftelse og skyldnerens indgivelse af begæring om gældssanering
kan være adskilt af adskillige år. Skyldnerens tilknytning til et bestemt sted
på tidspunktet for den gældsstiftende handling vurderes på den baggrund
ikke at skulle tillægges vægt ved afgørelsen af rette værneting på tidspunktet
for gældssaneringsbegæringens indgivelse.
III. Høringen vedrørende Konkursrådets udtalelse af. 3 juli 2020
om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19
Konkursrådets udtalelse af 3. juli 2020 om ændringer i rekonstruktionsreg-
lerne som følge af covid-19, som lovforslagets andel del bygger på, har fra
den 3. juli 2020 til den 14. august 2020 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Side 3/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Østre og Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, byretterne, Domstolsstyrel-
sen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Advo-
katrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Association of
Danish Intellectual Property Attorneys, ATP, Autobranchen Danmark, BL
Danmarks Almene Boliger, Business Danmark, Bygherreforeningen, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg, DA, Danish Venture Capital and Pri-
vate Equity Association, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dan-
marks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomskredit, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk InkassoBrancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Revi-
sorforening, Dansk Told og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske In-
kassoadvokater, Danske Insolvensadvokater, Danske Rederier, Danske Re-
gioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Det
Faglige Hus, DJØF, EjendomDanmark, FH, Finans Danmark, Finans og
Leasing, Finansforbundet, Finansforeningen/CFA Society Denmark, Finan-
siel Stabilitet A/S, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, For-
brugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Forsikring og Pension, FRIE, FSR
Danske Revisorer, Garan-
tifonden for indskydere og investorer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Ar-
bejdsgivere, Grundejernes Landsorganisation, HK Danmark, Institut for
Menneskerettigheder, International Transport Danmark, KL, Kommunale
tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen
Den Kooperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Kristelig Arbejdsgiver-
forening, Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns Rets-
hjælp, Landsbrugsrådet, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Lederne, Lejernes Landsorganisation, Lokale Pengeinsti-
tutter, Lønmodtagernes Garantifond, Politidirektørforeningen, Politiforbun-
det, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SMVdanmark, Aar-
hus Retshjælp og 3F Fagligt Fælles Forbund.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Den Danske Dommerforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Datatilsynet,
Institut for Menneskerettigheder, Sø- og Handelsretten, Domstolsstyrelsen,
Advokatrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Danske revisorer (FSR),
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Politiforbundet, Finans Danmark,
FH, Kuratorforeningen, FDM, Lønmodtagernes Garantifond, Rigsadvoka-
ten, SMVdanmark og 3F.
Side 4/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv.
IV. Høringssvarene vedrørende Konkursrådets udtalelse af. 3 juli
2020 om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19
1.
Generelle bemærkninger
Østre Landsret, Den Danske Dommerforening, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Datatilsynet, For-
enede Danske Motorejere, Institut for Menneskerettigheder, Politifor-
bundet, SMVdanmark
har ikke bemærkninger til Konkursrådets udtalelse.
Danske Advokater
og
Advokatrådet
tilslutter sig de af Konkursrådet fo-
reslåede ændringer i konkursloven.
Finans Danmark
støtter formålet med at gøre rekonstruktionsreglerne mere
anvendelige for levedygtige virksomheder og mener overordnet, at de fore-
slåede tiltag virker balancerede til gavn for både virksomheder og kredito-
rer.
Dansk Erhverv
støtter op om Konkursrådets udtalelse.
Kuratorforeningen
hilser forslagene i Konkursrådets udtalelse velkommen
og forventer, at de vil give væsentlig bedre mulighed for at gennemføre in-
denretlige rekonstruktioner.
Sø- og Handelsretten
kan tilslutte sig de regelændringer, Konkursrådet har
foreslået. Sø- og Handelsretten bemærker imidlertid, at det forøgede antal
sager om rekonstruktion må forventes at kunne medføre en del merarbejde
for Sø- og Handelsrettens skifteret.
Domstolsstyrelsen
vurderer, at en gennemførelse af Konkursrådets forslag
vil medføre en samlet årlig merudgift på 2,6 mio. kr. årligt. Domstolsstyrel-
sen vurderer, at det ikke er muligt at afholde disse merudgifter inden for den
eksisterende driftsramme og mener, at der er et behov for at tilføre yderli-
gere ressourcer til domstolene, såfremt forslaget gennemføres.
Som anført i pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger forventes for-
slaget om ændringer i rekonstruktionsreglerne som følge af covid-19 med
Side 5/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
betydelig usikkerhed at medføre udgifter for domstolene på 2,6 mio. kr. år-
ligt.
2. Forslaget vedrørende den regnskabskyndige tillidsmands delta-
gelse i rekonstruktionsproceduren
Finans Danmark
støtter, at det gøres valgfrit, om der kan vælges en tillids-
mand.
Danske Revisorer (FSR)
anfører, at Konkursrådets udtalelse umiddelbart
er hensigtsmæssig, men at anbefalingen om at kravet om en regnskabsmæs-
sig tillidsmand ophæves findes betænkelig.
FSR begrunder dette med, at et manglende krav om deltagelse fra en regn-
skabskyndig tillidsmand i rekonstruktionsproceduren medfører en risiko for,
at kreditorernes beslutningsgrundlag er mangelfuldt, at svindel og væsent-
lige fejl ikke opdages, at der bruges penge på en rekonstruktionsproces, der
viser sig at være formålsløs og at rekonstruktionsprocessen bliver ineffektiv,
da tillidsmandens kompetencer ikke bringes i spil.
FSR vurderer, at omkostningerne forbundet med beskikkelsen af en tillids-
manden ikke vil bortfalde i kraft af at kravet om den regnskabskyndige til-
lidsmand udgår, idet regnskabsmaterialet til brug for rekonstruktionsforsla-
get fortsat skal udarbejdes, og de lovpligtige oplysninger til kreditorerne
fortsat skal gives. Det forhold, at rekonstruktøren eller en anden af denne
ansat person udfører arbejdet i stedet for tillidsmanden vil således ifølge
FSR næppe medføre den store omkostningsbesparelse.
FSR anfører, at Konkursrådets betragtninger i betænkning nr. 1512/2009 om
rekonstruktion mv. om behovet for en regnskabskyndig tillidsmand fortsat
er gyldige og relevante. Konkursrådets udtalelse udgør
ikke efter FSR’s
op-
fattelse et tilstrækkeligt grundlag for at fjerne kravet om regnskabskyndig
tillidsmand i rekonstruktioner.
Justitsministeriet har forståelse for FSR’s synspunkt. Justitsministeriet er
imidlertid også enig med Konkursrådet i, at de nødvendige forudsætninger
for, at kreditorerne kan agere i tillid til validiteten og kvaliteten af det regn-
skabsmateriale mv., som rekonstruktionsforslaget bygger på, fortsat vil
være til stede efter en indførelsen af de mere lempelige regler for tillidsman-
Side 6/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
dens medvirken i rekonstruktionsproceduren. Rekonstruktøren eller kredi-
torerne kan som anført under pkt. 2.2.1.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger fortsat anmode om, at skifteretten beskikker en regnskabskyn-
dig tillidsmand, og rekonstruktøren kan under alle omstændigheder antage
fornøden sagkyndig bistand, jf. konkurslovens § 11 a, stk. 1. Lovforslaget er
på den baggrund udformet i overensstemmelse med Konkursrådets lovud-
kast.
3. Fristen for vedtagelse af rekonstruktionsplan
Danske Advokater
anfører, at det bør tydeliggøres, hvorvidt der skal være
et egentligt retsmøde til behandlingen af udsættelsesbegæringen.
Dansk Erhverv
støtter Konkursrådets udtalelse. Dansk Erhverv er imidler-
tid af den opfattelse, at forslaget er for meget i favør af den nødlidende virk-
somhed, idet kreditorerne vil kunne have vanskeligt ved inden for en 4 ugers
periode at afstemme forslaget med banker, investorer etc. Dansk Erhverv
anfører på den baggrund, at der bør indrømmes kreditorerne en mulighed
for at begære en kortere udsættelse på stillingtagen til forslaget.
Det fremgår af Konkursrådets udtalelse, at rådet finder, at rekonstruktørens
udsættelsesbegæring bør behandles på det møde i skifteretten, der oprinde-
ligt var fastsat for drøftelse af forslaget til rekonstruktionsplanen. Konkurs-
rådets overvejelser vedrørende udsættelsesbegæringens behandling på mø-
det i skifteretten om forslaget til rekonstruktionsplanen er gengivet i lov-
forslagets almindelige bemærkninger i pkt. 2.2.2.2. Justitsministeriet er enig
med Konkursrådet i, at begæringen bør behandles på det møde med for-
dringshaverne, som skifteretten har fastsat i medfør af konkurslovens § 11
a, stk. 2, hvilket også fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger i
pkt. 2.2.2.3.
Med hensyn til Dansk Erhvervs bemærkning om kreditorernes mulighed for
at begære en kortere udsættelse på stillingtagen til forslaget er Justitsmini-
steriet enig med Konkursrådet i, at en udsættelse af dette møde bør ske på
rekonstruktørens begæring alene. Det er rekonstruktøren, som er nærmest
til at vurdere, om en forlængelse af rekonstruktionsperioden er forsvarlig.
Samtidig er det Justitsministeriets opfattelse, at rekonstruktøren som ud-
gangspunkt vil begære udsættelse i en situation, hvor rekonstruktøren må
indse, at et flertal af fordringshaverne vil stemme imod forslaget, fordi disse
har behov for yderligere tid til at afstemme forslaget med banker mv.
Side 7/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
4. Retsvirkningen af en fejlslagen rekonstruktion og sikkerhedsstil-
lelse for eventuel senere konkursbehandling
Advokatrådet
finder det særdeles positivt, at man foreslår at ændre rekon-
struktionsreglerne, så en indledende periode kan få karakter af en kontrolle-
ret
”time-out”, idet dette vurderes at
fremme, at flere virksomheder rekon-
strueres.
FH
anfører, at det er problematisk, at en fejlslagen rekonstruktion efter for-
slaget ikke automatisk ender med afsigelse af konkursdekretet. Hvis forsla-
get fastholdes, foreslår FH, at de ansatte skal have besked om, at rekonstruk-
tionsbehandling er iværksat, og om rekonstruktionsbehandlingens ophør.
Finans Danmark
anfører, at Finans Danmark kan støtte forslaget om, at en
fejlslagen rekonstruktion ikke automatisk skal medføre konkursbehandling.
Finans Danmark vurderer, at forslaget imidlertid ikke nødvendigvis i sig
selv vil føre til flere rekonstruktioner. Finans Danmark bemærker, at rekon-
struktion typisk vil være opsigelsesgrund i engagementerne i pengeinstitut-
ternes vilkår.
Kuratorforeningen
bemærker, at der kan være risiko for, at skyldneren sø-
ger at undgå at modtage forkyndelse af en konkursbegæring i forlængelse af
rekonstruktionsbehandlingens ophør i de tilfælde, hvor rekonstruktionen har
været indledt på mindre loyal vis. Det kan således efter Kuratorforeningens
opfattelse vise sig meget besværligt og langvarigt at opnå realitetsbehand-
ling af en fordringshavers konkursbegæring. Kuratorforeningen vurderer på
den baggrund, at forslaget til konkurslovens § 15 b, stk. 2, bør suppleres af
en praktisk lettelse af muligheden for at få en konkursbegæring fra for-
dringshaverne behandlet i skifteretten.
Som anført i pkt. 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger vil skif-
teretten kunne forhåndsberamme en konkursbegæring, der udsættes under
rekonstruktionsbehandlingen, til behandling umiddelbart efter det tids-
punkt, som skifteretten har fastsat til afholdelse af mødet med kreditorerne
om rekonstruktionsplanen. Dette vil i givet fald kunne forkyndes for skyld-
neren, når skifteretten har udsat behandlingen af den pågældende konkurs-
begæring. Ophører rekonstruktionsbehandlingen, før der er vedtaget en re-
konstruktionsplan, vil konkursbegæringen og indkaldelsen til behandling
Side 8/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
heraf i skifteretten i givet fald allerede være forkyndt for skyldneren. Ude-
bliver skyldneren fra mødet i skifteretten om behandlingen af konkursbegæ-
ringen, kan skifteretten gå frem efter reglerne i konkurslovens § 23, stk. 5.
I lyset af FH’s høringssvar
er den del af Konkursrådets lovudkast, der ude-
lukker skyldnerens ansatte fra de personer, der skal have meddelelse om
rekonstruktionens ophør, ikke medtaget i lovforslaget. Der henvises til lov-
forslagets § 1, nr. 20 (forslag til konkurslovens § 15 b, stk. 2). Det indebæ-
rer, at skyldnerens ansatte skal have meddelelse om rekonstruktionsbehand-
lingens ophør, hvis de blev berørt af rekonstruktionsbehandlingen, også selv
om de ikke har ubetalte forfaldne krav mod skyldneren.
5. Virksomhedsoverdragelse under rekonstruktionsbehandlingen
Danske Advokater
foreslår, at det præciseres, at det afgørende tidspunkt
med hensyn til muligheden for at gøre brug af de foreslåede regler om en
forenklet virksomhedsoverdragelse, er tidspunktet for virksomhedsoverdra-
gelsesaftalens indgåelse og ikke tidspunktet for dennes gennemførelse.
Danske Advokater anfører med hensyn til den foreslåede sidestilling af re-
konstruktion og konkurs under virksomhedsoverdragelsesloven, at begrebet
insolvensbehandling ikke tidligere er set anvendt i lovgivningen. Danske
Advokater foreslår følgende formulering i stedet:
”efter
indledning af re-
konstruktionsbehandling eller afsigelse af konkursdekret”.
FH
anfører, at det ikke fremgår af forslaget, at medarbejderne skal inddra-
ges i beslutningen om virksomhedsoverdragelse som led i rekonstruktionen.
FH er af den opfattelse, at dette er udtryk for et forældet og urimeligt syn på
kreditorernes betydning i sådanne situationer. Det giver derfor en væsentlig
skævhed, hvis medarbejderne ikke er repræsenteret og har stemmeret ved
en sådan beslutning.
Finans Danmark
anfører, at forslaget giver anledning til bekymringer i for-
hold til, om kreditorernes interesser vil blive varetaget tilstrækkeligt. Finans
Danmark udtrykker bekymring for, om den foreslåede indsigelsesfrist på 5
hverdage er for kort og foreslår i stedet en frist på minimum 10 dage. Finans
Danmark foreslår endvidere, at rekonstruktørens oplysninger til fordrings-
haverne skal sendes digitalt.
Side 9/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Rigsadvokaten
har indhentet en udtalelse fra SØIK, hvortil Rigsadvokaten
henholder sig. SØIK anfører, at forslaget om at indføre en
”fast track”-ord-
ning for virksomhedsoverdragelse vil indebære, at en rekonstruktion vil
kunne gennemføres, uden at rekonstruktøren er forpligtet til at udarbejde en
redegørelse, hvori der også tages stilling til eventuelle strafbare forhold.
Rigsadvokaten foreslår på den baggrund, at der i overensstemmelse med
regler for kurators pligter under konkurs indføres en egentlig meddelelses-
pligt også i rekonstruktion. Dette vil kunne ske ved at foretage en ændring
af konkurslovens § 12, stk. 4, således at denne tillige kommer til at henvise
til konkurslovens § 110, stk. 4.
Kuratorforeningen
foreslår, at udgangen af døgnet bliver afgørende med
hensyn til, hvornår eventuelle indsigelser fra fordringshaverne skal være
modtaget i medfør af den foreslåede § 13 g.
Kuratorforeningen foreslår endvidere, at den foreslåede regel i § 13 g, stk.
2, ændres, så der i stedet henvises til stemmereglerne i § 13 d, stk. 1-3. Ku-
ratorforeningen henviser i den forbindelse til, at eksempelvis Skatteforvalt-
ningen og Lønmodtagernes Garantifond skal have mulighed for at gøre ind-
sigelse mod en påtænkt virksomhedsoverdragelse, når der ikke er dividende
til § 97-krav. I modsat fald vil rekonstruktøren efter Kuratorforeningens op-
fattelse reelt være enebestemmende for, om en virksomhedsoverdragelse
kan gennemføres.
I overensstemmelse med Konkursrådets lovudkast fremgår det af lovforsla-
get, at overdragelsesaftalen skal være indgået med erhververen, inden re-
konstruktionsplanen er vedtaget. Der henvises til bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 16 (forslag til konkurslovens § 13 g).
I lyset af høringssvaret fra Danske Advokater er den foreslåede ændring af
virksomhedsoverdragelsesloven (lovforslagets § 3, nr. 1) formuleret såle-
des, at erhververen indtræder i de rettigheder og forpligtelser, der vedrører
tiden efter indledning af rekonstruktionsbehandling eller afsigelse af kon-
kursdekret.
Undtagelsen fra underretning vedrørende skyldnerens ansatte angår kun
disse i deres egenskab af »andre, der berøres«. Ansatte, der tillige har ube-
talte forfaldne krav mod skyldneren, skal således underrettes om virksom-
hedsoverdragelsen på linje med andre kendte kreditorer.
Side 10/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet er enig med Konkursrådet i, at den foreslåede tidsfrist på
5 dage for kreditorerne til at gøre indsigelse mod overdragelsen rammer
den rette balance mellem hensyn til at sikre, at overdragelsen kan ske med
den fornødne hurtighed, og hensyn til kreditorernes retssikkerhed.
Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten i, at der i lyset af den foreslå-
ede forenklede virksomhedsoverdragelsesprocedure bør være en pligt for
rekonstruktøren til at give politiet meddelelse om mulige strafbare forhold.
Lovforslagets § 1, nr. 14 (forslag til konkurslovens § 12, stk. 4), er udarbej-
det i overensstemmelse hermed.
Justitsministeriet er enig med Kuratorforeningen i, at udgangen af døgnet
bør være afgørende med hensyn til, hvornår eventuelle indsigelser fra for-
dringshaverne skal være modtaget i medfør af den foreslåede § 13 g. Lov-
forslagets § 1, nr. 16, er udarbejdet i overensstemmelse hermed.
I Kuratorforeningens bemærkning vedrørende de foreslåede stemmeregler
i § 13 g er det forudsat, at simple kreditorer ikke har mulighed for at gøre
indsigelse mod en overdragelse, der ikke medfører dividende til simple kre-
ditorer. Dette er ikke en korrekt forståelse af de foreslåede stemmeregler. I
overensstemmelse med stemmereglerne vedrørende tvangsakkord er der
stemmeret på en fordring, der berøres af tvangsakkorden/virksomhedsover-
dragelsen uden at bortfalde efter § 10 a, stk. 3, selv om dividenden helt und-
tagelsesvis måtte være 0 pct. En dividende på 0 pct. anses således ikke som
et bortfald af fordringen i bestemmelsens forstand. Justitsministeriet er i
øvrigt enig med Konkursrådet i, det er hensigtsmæssigt at anvende stemme-
reglerne vedrørende tvangsakkord, jf. konkurslovens § 13 d, stk. 4, fordi den
hurtige procedure er tiltænkt at skulle anvendes tidligt efter indledningen af
rekonstruktionsbehandling, hvor det ofte er for tidligt endeligt at forudsige,
hvilke krav der vil være dividende til. Der henvises til Konkursrådets be-
tænkning nr. 1555/2015 om ansattes retsstilling under insolvensbehandling
side 193. En anvendelse af stemmereglerne vedrørende tvangsakkord vil
sikre, at de simple fordringshavere inddrages.
6. Rekonstruktionsbehandling som udbetalingsgrund efter lov om
Lønmodtageres Garantifond
Lønmodtagernes Garantifond
anfører, at forslaget om fortsat beskæfti-
gede lønmodtageres krav før rekonstruktionen vil være særlig vanskelig for
Side 11/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
LG at administrere. LG anbefaler derfor, at lønmodtagernes behov for dæk-
ning i perioden frem til tilendebragt rekonstruktion i stedet løses ved, at ar-
bejdsgiver fortsætter betalingerne i hele perioden, mod f.eks. at LG kan
hæve lånebeløbet til arbejdsgiver.
LG vurderer, at forslagene vil betyde et kraftigt øget behov for likviditet hos
LG. Dette følger af, at mængden af lån under rekonstruktion og udbetaling
til fritstillede lønmodtagere vil betyde en væsentlig øget udbetaling fra LG.
LG anbefaler, at det kommer til at fremgå af LG-loven, hvilke kravstyper
LG dækker under rekonstruktion. Hvis kravene ikke er klart afgrænset til
konkurslovens § 95, vil der opstå tvivl om, hvorvidt kravene omfattes af
LG’s dækning.
LG anbefaler, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at LG som
hovedregel vil have krav på tilbagebetaling af lån udbetalt til arbejdsgiveren
under rekonstruktionen med status som § 94-krav.
LG anfører, at det ud fra administrative og omkostningsmæssige hensyn vil
være hensigtsmæssigt, at tvister mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren
løses mellem parterne, og at LG derfor under rekonstruktion kun skal fore-
tage udbetaling af krav på løn mv., der ikke er omtvistet.
Danske Advokater
opfordrer til en afklaring af, hvilken eventuel særlig ri-
siko der er konstateret vedrørende nærstående, i lyset af, at Konkursrådets
foreslår, at denne personkreds bør være udelukket fra den foreslåede adgang
til dækning under rekonstruktionsbehandlingen.
Danske Advokater anmoder om oplysning om, hvorvidt det er korrekt for-
stået, at LG efter Konkursrådets forslag dækker lønkrav for både opsagte og
videreførte medarbejdere, dog således at LG ikke dækker krav til videreførte
medarbejdere, der forfaldt efter rekonstruktionsbehandlingens indledning.
Danske Advokater anmoder endvidere om oplysning om, hvorvidt det er
korrekt forstået, at videreførte medarbejdere må rette deres krav mod virk-
somheden under rekonstruktionsbehandlingen indtil det tidspunkt, hvor der
for den enkelte medarbejder sker opsigelse af videreførelse, eller der indle-
des konkursbehandling.
FH
er positive over for tankerne i Konkursrådets udtalelse, herunder navnlig
over for anbefalingen om, at indledning af rekonstruktion fremover bør være
Side 12/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
udbetalingsgrund for udbetaling af dækning af lønkrav mv. fra Lønmodta-
gernes Garantifond.
FH anfører, at det er uklart, om en medarbejder eller fagforening kan an-
melde et overskydende krav på løn i konkursboet.
Det er desuden
FH’s opfattelse, at der selv ved gennemførelse af Konkurs-
rådets forslag vil være et større antal tilfælde, hvor en virksomhed går kon-
kurs, og hvor LG afslår dækning af lønkrav på grund af, at virksomheds-
overdragelsen er sket inden konkursen.
FH bemærker, at det bør gøres klart i det foreslåede § 2 a, stk. 2, i LG-loven,
at det afgørende tidspunkt for, om et lønkrav kan dækkes af LG, er optje-
ningstidspunktet og ikke forfaldstidspunktet.
Finans Danmark
foreslår, at Skatteforvaltningens krav på A-skat behand-
les på lige fod med øvrige ikke-sikrede kreditorers krav.
Kuratorforeningen
anfører, at der med forslaget til ændring af LG-lovens
§ 3, stk. 1, foreslås en præcisering i bemærkningerne af, at der alene er ét
samlet loft for udbetalinger, og ikke to særskilte lofter under henholdsvis
rekonstruktion og konkurs.
Justitsministeriet kan tilslutte sig LG’s
ændringsforslag. Lovforslaget er på
den baggrund udarbejdet i overensstemmelse hermed. Der henvises til lov-
forslagets pkt. 2.2.5.3, hvor det er anført, at Justitsministeriet på baggrund
af drøftelser med LG, har ændret den af Konkursrådet foreslåede retsstilling
for medarbejdere, der fortsætter i skyldnerens virksomhed under rekon-
struktionsbehandlingen. I stedet for at lade rekonstruktionsbehandling være
direkte udbetalingsgrund for medarbejdere, der fortsætter i skyldnerens
virksomhed under rekonstruktionsbehandlingen, finder Justitsministeriet, at
den eksisterende låneordning bør udvides, således at Lønmodtagernes Ga-
rantifond har mulighed for også at dække lønrestancer, der forfaldt før re-
konstruktionsbehandlingen, til medarbejdere, der fortsat er beskæftiget i
skyldnerens virksomhed.
Justitsministeriet har endvidere på baggrund af drøftelser med LG fundet,
at nærstående lønmodtageres retsstilling i relation til Lønmodtagernes Ga-
rantifond bør være den samme under konkurs og rekonstruktion, da dette
vurderes at være nemmest at administrere for fonden i praksis.
Side 13/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet kan bekræfte, at Danske Advokaters forståelse af Kon-
kursrådets forslag vedrørende Lønmodtagernes Garantifond er korrekt.
Som omtalt ovenfor har Justitsministeriet imidlertid justeret Konkursrådets
forslag i lovforslaget.
Justitsministeriet bemærker, at lønmodtageres krav på løn, der overstiger
beløbsgrænserne i LG-loven, kan rettes mod skyldneren eller skyldnerens
konkursbo afhængigt af, om skyldneren som følge af rekonstruktionsbe-
handlingen bliver solvent, eksempelvis ved vedtagelsen af en tvangsakkord,
eller om rekonstruktionsbehandlingen ophører af andre grunde. Ophører
rekonstruktionsbehandlingen eksempelvis efter rekonstruktionsplanens ved-
tagelse, fordi rekonstruktionsbehandlingen vurderes at være udsigtsløs, vil
kravet skulle anmeldes i skyldnerens konkursbo, idet skyldneren efter ophø-
ret automatisk vil blive taget under konkursbehandling. Ophører rekon-
struktionsbehandlingen, før der er vedtaget en rekonstruktionsplan, vil kra-
vet skulle rettes mod skyldneren. Skyldneren må dog formodes fortsat at
være insolvent, hvis rekonstruktionsbehandlingen er ophørt, fordi den blev
vurderet udsigtsløs, hvorfor der må forventes indgivet konkursbegæring
mod skyldneren. Kravet vil i sidstnævnte tilfælde skulle anmeldes i skyldne-
rens konkursbo.
Justitsministeriet er enig med Konkursrådet i, at Skatteforvaltningens krav
på A-skat og AM-bidrag af løn, som er betalt af LG, skal være omfattet af
konkurslovens § 95. Dette er for så vidt angår krav, der betales af LG efter
indledning af konkursbehandling, i overensstemmelse med den gældende
retstilstand.
I overensstemmelse med Konkursrådets lovudkast fremgår det af lovforsla-
gets § 2, nr. 4 (forslag til lov om Lønmodtagernes Garantifond § 3, stk. 1),
at beløbsgrænsen på 110.000 kr. (administrativt forhøjet til 160.000 kr.) i
lovens § 3, stk. 1, også skal omfatte krav, der udbetales i anledning af ar-
bejdsgiverens rekonstruktionsbehandling.
7.
”Frysning” af virksomhedspant ved indledning af rekonstruktions-
behandling
Danske Advokater
bemærker, at det bør tydeliggøres, hvorvidt pantsætter
eller panthaver, efter først at have accepteret, at der ikke sker ”frysning”,
Side 14/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
efterfølgende i rekonstruktionsbehandlingen kan varsle, at der skal ske
”frysning”.
Dansker Advokater opfordrer Konkursrådet til at overveje, om det skal være
muligt at udskille fordringer ifølge regelmæssig drift af virksomheden.
Finans Danmark
anfører, at de som udgangspunkt støtter, at tinglysnings-
lovens § 47, stk. 2, gøre fravigelig, så virksomhedspant alene ”fryses”, hvis
dette begæres.
Finans Danmark anfører endvidere, at skyldneren ikke egenhændigt skal
kunne beslutte, om virksomhedspantet skal fryse eller ej, da en sådan valgret
for skyldneren kan skabe uhensigtsmæssige konsekvenser og skabe usikker-
hed i forhold til kreditgivning, som er baseret på sikkerhed i form af virk-
somhedspant. Forslaget bør udformes, så valgretten alene tilkommer pant-
haver.
Kuratorforeningen
anfører, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der gives
adgang til at tilbagekalde/frafalde en meddelelse om ”frysning” af pantet,
og at konsekvenserne heraf beskrives. Det kan også være hensigtsmæssigt
at give adgang til en differentieret
meddelelse om eventuel ”frysning” af
pantet, så visse aktivtyper ”fryses”, mens andre aktivtyper ikke ”fryses”.
Som anført i pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger pågår der
overvejelser om en bredere evaluering og eventuel ændring af reglerne om
virksomhedspant, og Konkursrådets forslag vedrørende virksomhedspant er
på den baggrund ikke medtaget i lovforslaget.
V.
Lovforslaget
Lovforslaget er udformet i overensstemmelse med Konkursrådets lovudkast
med følgende indholdsmæssige ændringer:
1.
Forslaget vedrørende virksomhedspant er ikke medtaget, da der pågår
overvejelser om en bredere evaluering og eventuel ændring af reglerne om
virksomhedspant.
2.
Lovforslagets § 1, nr. 19 (konkurslovens § 15, stk. 5), er ændret i forhold
til Konkursrådets lovudkast, således at skifteretten skal afvise en begæring
om rekonstruktionsbehandling, der indgives tidligere end en måned efter en
Side 15/16
L 65 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
forudgående rekonstruktionsbehandlings ophør, såfremt den forudgående
rekonstruktionsbehandling er ophørt, uden at der er vedtaget en rekonstruk-
tionsplan.
3.
Lovforslagets § 1, nr. 14 (konkurslovens § 12, stk. 4), er ændret i forhold
til Konkursrådets lovudkast, således at der indføres en pligt for rekonstruk-
tøren til at give politiet meddelelse om oplysninger, der giver grundlag for
politimæssig efterforskning mod skyldneren.
4.
Bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 16 (konkurslovens § 13 g, stk.
1), er ændret i forhold til bemærkningerne til Konkursrådets lovudkast, så-
ledes at indsigelsen fra et flertal af fordringshaverne skal være modtaget af
rekonstruktøren inden udgangen af det pågældende døgn.
5.
Lovforslagets § 2, nr. 3 (LG-lovens § 2 a, stk. 2) er ændret i forhold til
Konkursrådets lovudkast, således at Lønmodtagernes Garantifond ikke skal
udbetale lønrestancer mv. ved rekonstruktionsbehandlingens indledning til
lønmodtagere, som fortsat beskæftiges af arbejdsgiveren. Lønkrav i relation
til fortsat beskæftigede ansatte vil skulle afholdes af arbejdsgiveren selv,
men således at krav på indtil 3 måneders løn, der forfalder under rekonstruk-
tionsbehandlingen, og indtil 1 måneds løn, der forfaldt før rekonstruktions-
behandlingen, kan betales af Lønmodtagernes Garantifond som led i fon-
dens låneordning for arbejdsgivere under rekonstruktionsbehandling.
6.
Lovforslagets § 2, nr. 3 (LG-lovens § 2 a, stk. 3), er ændret i forhold til
Konkursrådets lovudkast, således at nægtelse af privilegium til skyldnerens
nærstående gøres tilsvarende anvendelig under arbejdsgiverens rekonstruk-
tionsbehandling.
Side 16/16