Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 20-01-2021
Enhed: JURPEM
Sagsbeh.: DEPBDH
Sagsnr.: 2100986
Dok. nr.: 1557644
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 15. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 63 B) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
”Kan
ministeren bekræfte, at der med L 63 B ikke kræves positivt samtykke fra den
pågældende patient til, at genetiske oplysninger, som er udledt af biologisk materiale
i forbindelse med behandling af patienten, og som opbevares af nationalt Genom
Center, kan anvendes til brug for beslutningsstøtte om behandling af andre patien-
ter? Og vil ministeren uddybende kommentere denne problemstilling?”
Svar:
Sundhedslovens § 42 a, stk. 6 blev indsat i sundhedsloven i forbindelse med vedtagel-
sen af L127 om bedre digitalt samarbejde i sundhedsvæsenet. Lovforslaget blev ved-
taget den 14. marts 2019.
Efter bestemmelsen kan Sundheds- og Ældreministeren fastsætte nærmere regler for
autoriserede sundhedspersoners adgang til at indhente oplysninger i elektroniske sy-
stemer om helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger om en patient, der aktu-
elt er i behandling, og om andre patienter med henblik på at støtte sundhedsperso-
nen i at træffe sundhedsfaglige beslutninger som led i patientbehandling. Det er et
krav, at oplysningerne alene kan indhentes i pseudonymiseret form, men bestemmel-
sen indeholder ikke et krav om samtykke.
Det bemærkes, at det fremgår af lovbemærkningerne til sundhedslovens § 42 a, stk.
6, at baggrunden for forslaget om bemyndigelsesbestemmelsen var, at der var behov
for et mere klart hjemmelsgrundlag, der, ud over værdispringsreglen i § 42 a, stk. 2,
kunne sikre mulighed for, at autoriserede sundhedspersoner kan anvende oplysnin-
ger fra flere andre patienter med sammenlignelige helbredstilstande til brug for be-
slutningsstøtte som led i patientbehandling over for en anden patient. Det fremgår
også af bemærkningerne, at anvendelse af oplysninger vedrørende et stort antal an-
dre patienter til brug for beslutningsstøtte, alene bør ske i pesudonymiseret form.
Ved beslutningsstøtte er der således ikke tale om, at en sundhedsperson kan slå op i
en velkendt tidligere patients journal på baggrund af en konkret afvejning af hensyn,
men derimod kan foretage opslag i et elektronisk system til beslutningsstøtte, hvor
det ikke fremgår, hvilken patient oplysningerne tilhører. Det vil således ikke være mu-
ligt at indhente et specifikt samtykke til opslaget.
Det bemærkes endvidere, at selvom bemyndigelsesbestemmelsen med nærværende
lovforslag også vil kunne komme til at omfatte genetiske oplysninger, der opbevares i
Nationalt Genom Center, sker der ikke en ændring af bestemmelsens indhold. Sund-
heds- og Ældreministeren vil således kunne fastsætte nærmere regler for autorise-
rede sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplysninger, der opbevares