Sundhedsudvalget 2020-21, Sundhedsudvalget 2020-21, Sundhedsudvalget 2020-21
L 63 Bilag 7, L 63 A Bilag 7, L 63 B Bilag 7
Offentligt
2300263_0001.png
Til lovforslag nr.
L 63
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 8. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed
(Digitalt supplement til sundhedskortet, opdatering af Statens Serum Instituts formål og opgaver, autoriserede
sundhedspersoners mulighed for i forbindelse med aktuel patientbehandling at anvende oplysninger, der opbevares i Nationalt
Genomcenter til beslutningsstøtte, og videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har stillet 8 ændringsfor‐
slag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og
Susanne Zimmer (UFG)) vil stemme for ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og LA) indstiller lovfor‐
slag A og lovforslag B til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
andet mindretal
(V) indstiller lovforslag A til
vedta‐
gelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil rede‐
gøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænknin‐
gen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et
tredje mindretal
(DF og EL) indstiller lovforslag A
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved 3. behandling. Min‐
dretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til lovforslag
B.
Et
fjerde mindretal
(SF) indstiller lovforslag A til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
redegøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænk‐
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8
til lovforslag B.
Et
femte mindretal
(KF) indstiller lovforslag A til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
redegøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænk‐
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8
til lovforslag B.
Et
sjette mindretal
(NB) vil redegøre for sin indstilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand‐
ling.
Et
syvende mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)) indstil‐
ler lovforslag A til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor‐
slag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved
3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor‐
slag nr. 6 til lovforslag B. Mindretallet vil stemme for æn‐
dringsforslag nr. 7-8 til lovforslag B.
Udvalget anmoder om, at lovforslag B bliver henvist til
fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slag L 63 A, efter det er blevet delt fra ordningen om, at mi‐
nisteren skal kunne fastsætte nærmere regler for autoriserede
sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplys‐
ninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for
beslutningsstøtte. Dansk Folkeparti er enig i, at et digitalt
sundhedskort vil være en positiv ændring for mange borge‐
re, dog skal det sikres, at det kan bruges på alle smartphones
og ikke bestemte nyere modeller. Det skal sikres, at forældre
til børn kan have begge dele tilgængeligt, så også bedstefor‐
ældre eller anden pårørende kan tage med barnet til lægen
(se svar på L 63 – spørgsmål 8).
Dansk Folkeparti støtter deling af L 63, men kan ik‐
ke støtte lovforslag L 63 B, da det går imod den aftale,
som flere partier lavede, da man valgte at have et geno‐
AX025349
L 63b - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/12-20
2300263_0002.png
2
mcenter. Dansk Folkeparti mener, at dette er en glidebaneef‐
fekt. Ministeren ønsker, at man øger tilgangen til de dna-op‐
lysninger, som ligger i genomcenteret. Det er ikke i orden,
at man på den måde ændrer dette, når man ved, at der var
rigtig mange borgere, organisationer og politikere, som var
imod det.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V,
DF, RV, SF, EL, KF, LA og Susanne Zimmer (UFG)):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og ind‐
hold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om
apoteksvirksomhed (Digitalt supplement til sundhedskortet,
opdatering af Statens Serum Instituts formål og videregivel‐
se af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikfor‐
mål m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-7, og §§ 2-4.
B.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Autori‐
serede sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske
oplysninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug
for beslutningsstøtte)« omfattende § 1, nr. 3, § 3 og § 4, stk.
1 og 2.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 3
2)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juni 2021.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Forslag om ændring af ikrafttrædelse for bestemmelser
vedrørende digitalt supplement til sundhedskortet]
4)
I
stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »§ 1, nr. 1-2 og 4-7«
til: »§ 1, nr. 4-7«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 4
5)
I
stk. 2
udgår »3 og«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V,
DF, RV, SF, EL, KF og LA):
Til § 3
6)
§ 3
affattes således:
Ȥ 3
Loven træder i kraft den 1. februar 2021.«
[Forslag om ændring af ikrafttrædelse]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V,
DF, RV, SF, EL, KF, LA og Susanne Zimmer (UFG)):
Til § 4
7)
I
stk. 1
udgår »og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
8)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 3 og 5-7,« til: »Loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5-8
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i to, således at det
ene lovforslag omfatter regler om digitalt supplement til
sundhedskortet, opdatering af Statens Serum Instituts formål
og videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings-
og statistikformål, mens det andet forslag omfatter regler om
autoriserede sundhedspersoners adgang til at indhente gene‐
tiske oplysninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til
brug for beslutningsstøtte.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået, vil det
under A nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed
(Digitalt supplement til sundhedskortet, opdatering af Sta‐
tens Serum Instituts formål og videregivelse af lægemid‐
deloplysninger til forsknings- og statistikformål m.v.)« og
omfatte alle elementer i det oprindelige forslag, bortset fra
den foreslåede ændring af § 42 a, stk. 6, om genetiske oplys‐
ninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, i lovforsla‐
gets § 1, nr. 3, som foreslås at udgå, jf. det til samtidige
ændringsforslag til det under A nævnte forslag.
Det under B nævnte lovforslag vil have titlen »Forslag til
lov om ændring af sundhedsloven (Autoriserede sundheds‐
personers adgang til at indhente genetiske oplysninger, der
opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for beslutnings‐
støtte)« og omfatte § 1, indledningen, nr. 3, og § 3, og §
4, stk. 1-2. Lovforslaget vil alene omfatte regler om autori‐
serede sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske
oplysninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug
for beslutningsstøtte.
Det foreslås til det under B nævnte forslag, at lovens
ikrafttrædelse ændres til den 1. februar 2021.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 3, stk. 1, træder loven i kraft den 1.
januar 2021. Det følger dog af bestemmelsens stk. 2, som
stk. 1 henviser til, at lovens § 1, nr. 1-2 og 4-7, træder i kraft
den 1. juli 2021.
L 63b - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/12-20
2300263_0003.png
3
Det foreslås, at lovforslagets § 3, stk. 1, både skal henvi‐
se til et stk. 2 og et stk. 3, således at loven træder i kraft på
tre forskellige tidspunkter, jf. nærmere under bemærkninger‐
ne til nr. 3.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, træder lovens § 1, nr. 1-2
og 4-7, i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2, hvori det fastsættes,
at lovens § 1, nr. 1-2, om et digitalt supplement til sundheds‐
kortet træder i kraft den 1. juni 2021.
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 3, stk.
2, træder bestemmelserne om et digitalt supplement til sund‐
hedskortet i kraft den 1. juni 2021, hvilket indebærer, at det
vil være muligt at tage det digitale supplement til sundheds‐
kortet i brug allerede i juni 2021 – og ikke først pr. 1. juli
2021.
Ændringen har den konsekvens, at bestemmelsen om
ikrafttræden for lovens § 1, nr. 4-7, flyttes til et nyt stk.
3 til lovforslagets § 3.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, der bliver stk. 3, træder
lovens § 1, nr. 1-2 og 4-7, i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås – som konsekvens af forslaget om fremryk‐
ning af ikrafttrædelsestidspunktet for bestemmelserne i lo‐
vens § 1, nr. 1-2, om et digitalt supplement til sundhedskor‐
tet – at ændre stk. 2, så det alene er lovens § 1, nr. 4-7, som
træder i kraft den 1. juli 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2020 og var
til 1. behandling den 23. oktober 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Teknisk gennemgang
Sundheds- og ældreministeren og embedsmænd har den
17. november 2021 foretaget en teknisk gennemgang af dele
af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
3. juli 2020 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 475, folketingsåret 2019-20. Sundheds- og ældremini‐
steren sendte den 11. august 2020 et udkast til lovforslagets
del om videregivelse af oplysninger til Lægemiddelregiste‐
ret til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag 505, folketingsåret
2019-20. Den 8. oktober 2020 sendte sundheds- og ældremi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
sundheds- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
48
42
16
16
15
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
3
1
1
1
1
1
L 63b - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet 8/12-20
2300263_0004.png
4
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
12
4
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5