Til lovforslag nr.
L 63
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 8. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed
(Digitalt supplement til sundhedskortet, opdatering af Statens Serum Instituts formål og opgaver, autoriserede
sundhedspersoners mulighed for i forbindelse med aktuel patientbehandling at anvende oplysninger, der opbevares i Nationalt
Genomcenter til beslutningsstøtte, og videregivelse af lægemiddeloplysninger til forsknings- og statistikformål m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har stillet 8 ændringsfor‐
slag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL, KF, LA og
Susanne Zimmer (UFG)) vil stemme for ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og LA) indstiller lovfor‐
slag A og lovforslag B til
vedtagelse
med de stillede æn‐
dringsforslag.
Et
andet mindretal
(V) indstiller lovforslag A til
vedta‐
gelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil rede‐
gøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænknin‐
gen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til
lovforslag B.
Et
tredje mindretal
(DF og EL) indstiller lovforslag A
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet
indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved 3. behandling. Min‐
dretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8 til lovforslag
B.
Et
fjerde mindretal
(SF) indstiller lovforslag A til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
redegøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænk‐
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8
til lovforslag B.
Et
femte mindretal
(KF) indstiller lovforslag A til
ved‐
tagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
redegøre for sin indstilling til lovforslag B i tillægsbetænk‐
ningen. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 6-8
til lovforslag B.
Et
sjette mindretal
(NB) vil redegøre for sin indstilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2. behand‐
ling.
Et
syvende mindretal
(Susanne Zimmer (UFG)) indstil‐
ler lovforslag A til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor‐
slag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
forkastelse
ved
3. behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor‐
slag nr. 6 til lovforslag B. Mindretallet vil stemme for æn‐
dringsforslag nr. 7-8 til lovforslag B.
Udvalget anmoder om, at lovforslag B bliver henvist til
fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slag L 63 A, efter det er blevet delt fra ordningen om, at mi‐
nisteren skal kunne fastsætte nærmere regler for autoriserede
sundhedspersoners adgang til at indhente genetiske oplys‐
ninger, der opbevares i Nationalt Genomcenter, til brug for
beslutningsstøtte. Dansk Folkeparti er enig i, at et digitalt
sundhedskort vil være en positiv ændring for mange borge‐
re, dog skal det sikres, at det kan bruges på alle smartphones
og ikke bestemte nyere modeller. Det skal sikres, at forældre
til børn kan have begge dele tilgængeligt, så også bedstefor‐
ældre eller anden pårørende kan tage med barnet til lægen
(se svar på L 63 – spørgsmål 8).
Dansk Folkeparti støtter deling af L 63, men kan ik‐
ke støtte lovforslag L 63 B, da det går imod den aftale,
som flere partier lavede, da man valgte at have et geno‐
AX025349