Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Koordineret med: JURA
Sagsnr.: 1903537
Dok. nr.: 1105859
Dato: 17-09-2020
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
vedrørende
L 62 - Forslag til lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk
udstyr m.v.
Det kan indledningsvist oplyses, at lovforslaget (L 62) i det væsentligste er en
genfremsættelse af lovforslag L 159, som blev fremsat den 26. marts 2020.
Lovforslag L 159 blevet trukket tilbage, da ikrafttrædelsesdatoen for Europa-Parlamentets
og Rådets Forordning (EU) 2017/745 af 5. april 2017 om medicinsk udstyr m.v. – som følge
af Covid-19 – blev udskudt til den 26. maj 2021 ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2020/561 af 23. april 2020 om ændring af forordning (EU) 2017/745 om
medicinsk udstyr.
Idet lovforslaget (L 62) i det væsentligste er en genfremsættelse af lovforslag L 159, har
lovforslaget ikke været sendt i – fornyet – offentlig høring. I det følgende redegøres derfor
alene for de høringssvar, som indgik under den høring, der blev gennemført i 2020 før
fremsættelsen af lovforslag L 159. Sundheds- og Ældreministeriets kommentarer til
høringssvarene er anført i kursiv.
Det bemærkes, at der i forhold til lovforslag L 159 har været behov for at foretage en række
lovtekniske justeringer/fejlretninger af lovforslaget. Der henvises i den forbindelse til pkt. 6
nedenfor og bemærkningerne til lovforslaget (L 62). Nedenstående gennemgang af
høringssvar afspejler i sagens natur ikke disse justeringer m.v.
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til forslag til lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr m.v. har i perioden fra den 17. januar 2020 til den 17. februar 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Alzheimerforeningen, Amgros I/S, Angstforeningen,
Ansatte Tandlægers Organisation, Astma-Allergi Forbundet, ATP, Bedre Psykiatri,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for Bioetik og Nanoetik, Center for