Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-12-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1507970
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 84 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 84:
Kan ministeren redegøre for, hvad Kommissionens svar til sundheds- og ældremini-
steren vedr. kendetegnende aromaer indebærer, jf. supplerende svar på L 61 - spm.
67?
Svar:
Kommissionens svar skal ses i forlængelse af, at Sundheds- og Ældreministeriet, som
reaktion på Kommissionens udførlige udtalelse til lovforslaget, sendte et brev til Kom-
missionen, hvori ministeriet anmodede Kommissionen om at behandle Danmarks for-
slag efter en bestemmelse i tobaksvaredirektivet (artikel 24,3), som giver medlems-
staterne mulighed for at forbyde bestemte kategorier af tobaksvarer.
I svaret tilkendegiver Kommissionen, at man ikke finder, at grupper af varer kan for-
bydes efter artikel 24, stk. 3, baseret på, at de har en kendetegnende aroma. Kom-
missionen baserer sin vurdering på en tidligere dom, hvor Domstolen har taget stil-
ling til flere præjudicielle spørgsmål.
Af dommen følger, at artikel 24, stk. 3 kun finder anvendelse, hvis der er tale om
aspekter, som ikke er omfattet af harmoniseringsforanstaltningerne i tobaksvaredi-
rektivet. Kommissionen anser imidlertid det danske forbud mod tobaksvarer med
kendetegnende aromaer som et aspekt, der er harmoniseret ved tobaksvaredirekti-
vet. Dermed vurderer Kommissionen, at forbuddet ikke er omfattet af vurderingen af
artikel 24. stk. 3.
Det fremgår af lovforslag L 61, at det foreslåede forbud mod kendetegnende aromaer
i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak (hvor kendetegnende aromaer alle-
rede er forbudte), pibetobak og cigarer først kan træde i kraft, når og såfremt det EU-
retlige grundlag er på plads, dog således at producenter gives en frist på 6 måneder
til at omstille deres produktionsapparat.
Regeringen vurderer det på baggrund af Kommissionens svar ikke muligt at lade det
foreslåede forbud træde i kraft baseret på tobaksvaredirektivets artikel 24,3. Efter ar-
tikel 7, stk. 1 i tobaksvaredirektivet forbyder medlemsstaterne markedsføring af to-
baksvarer med en kendetegnende aroma. Efter artikel 7, stk. 12 undtages andre to-
baksvarer end cigaretter og rulletobak fra forbuddet i stk. 1. Kommissionen kan ved-
tage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 27 i tobaksvaredirektivet
for at trække denne undtagelse tilbage for en bestemt produktkategori, hvis der sker
en væsentlig ændring i forholdene som konstateret i en rapport fra Kommissionen.
Hvis Kommissionen udsteder delegerede retsakter, vil det EU-retlige grundlag for at