Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2305359_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-12-2020
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPMRAL
Sagsnr.: 2006204
Dok. nr.: 1507970
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 84 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 84:
Kan ministeren redegøre for, hvad Kommissionens svar til sundheds- og ældremini-
steren vedr. kendetegnende aromaer indebærer, jf. supplerende svar på L 61 - spm.
67?
Svar:
Kommissionens svar skal ses i forlængelse af, at Sundheds- og Ældreministeriet, som
reaktion på Kommissionens udførlige udtalelse til lovforslaget, sendte et brev til Kom-
missionen, hvori ministeriet anmodede Kommissionen om at behandle Danmarks for-
slag efter en bestemmelse i tobaksvaredirektivet (artikel 24,3), som giver medlems-
staterne mulighed for at forbyde bestemte kategorier af tobaksvarer.
I svaret tilkendegiver Kommissionen, at man ikke finder, at grupper af varer kan for-
bydes efter artikel 24, stk. 3, baseret på, at de har en kendetegnende aroma. Kom-
missionen baserer sin vurdering på en tidligere dom, hvor Domstolen har taget stil-
ling til flere præjudicielle spørgsmål.
Af dommen følger, at artikel 24, stk. 3 kun finder anvendelse, hvis der er tale om
aspekter, som ikke er omfattet af harmoniseringsforanstaltningerne i tobaksvaredi-
rektivet. Kommissionen anser imidlertid det danske forbud mod tobaksvarer med
kendetegnende aromaer som et aspekt, der er harmoniseret ved tobaksvaredirekti-
vet. Dermed vurderer Kommissionen, at forbuddet ikke er omfattet af vurderingen af
artikel 24. stk. 3.
Det fremgår af lovforslag L 61, at det foreslåede forbud mod kendetegnende aromaer
i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak (hvor kendetegnende aromaer alle-
rede er forbudte), pibetobak og cigarer først kan træde i kraft, når og såfremt det EU-
retlige grundlag er på plads, dog således at producenter gives en frist på 6 måneder
til at omstille deres produktionsapparat.
Regeringen vurderer det på baggrund af Kommissionens svar ikke muligt at lade det
foreslåede forbud træde i kraft baseret på tobaksvaredirektivets artikel 24,3. Efter ar-
tikel 7, stk. 1 i tobaksvaredirektivet forbyder medlemsstaterne markedsføring af to-
baksvarer med en kendetegnende aroma. Efter artikel 7, stk. 12 undtages andre to-
baksvarer end cigaretter og rulletobak fra forbuddet i stk. 1. Kommissionen kan ved-
tage delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 27 i tobaksvaredirektivet
for at trække denne undtagelse tilbage for en bestemt produktkategori, hvis der sker
en væsentlig ændring i forholdene som konstateret i en rapport fra Kommissionen.
Hvis Kommissionen udsteder delegerede retsakter, vil det EU-retlige grundlag for at
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om, hvad Kommissionens svar til ministeren vedr. kendetegnende aromaer indebærer, til sundheds- og ældreministeren
forbyde tobaksvarer med en kendetegnende aromaer være på plads for den eller de
produktkategorier, som tilbagetrækningen af undtagelsen måtte vedrører. Desuden
vil en kommende revision af tobaksvaredirektivet, såfremt den medfører revision af
bestemmelserne vedr. kendetegnende aromaer, kunne tilvejebringe det EU-retlige
grundlag for at lade det foreslåede forbud træde i kraft.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Maria Ramskov Larsen
Side 2