Sundhedsudvalget 2020-21
L 61
Offentligt
2280598_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Koordineret med:
Sagsnr.: 2010548
Dok. nr.: 1373571
Dato: 11-09-2020
EU-Kommissionen, DG Sante
Opfølgning på Danmarks notifikation 2020/228/DK – forslag til
lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov
om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre lov (Udmøntning af national handleplan mod
børn og unges rygning)
Danmarks notifikation 2020/228/DK
Danmark har den 17. april 2020 notificeret forslag til lov om ændring af lov om forbud
mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og
forskellige andre lov (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges rygning).
Danmark har i notifikationen redegjort for indhold og baggrunden for den foreslåede
regulering. Der er særligt henvist til, at hensigten med at skærpe tobakslovgivningen er at
nedbringe antallet af rygere – særligt at færre børn og unge, som er særligt modtagelige
for skadevirkningerne, begynder at ryge eller blive afhængige af andre tobaks- og
nikotinprodukter. Det er ligeledes hensigten at sikre, at rygning eller brug af andre tobaks-
og nikotinprodukter ikke appellerer til børn og unge.
I notifikationen er der et særskilt afsnit vedr. forslaget om at forbyde smagsstoffer i andre
tobaksvarer end cigaretter og rulletobak. Det foreslås indsat i en ny § 14, stk. 3 og 4,
(lovforslagets § 2, nr. 5). Danmark har i afsnittet henvist til tobaksvaredirektivets artikel
24, stk. 3, hvorefter en medlemsstat også kan forbyde en bestemt kategori af tobaksvarer
eller relaterede produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat,
hvis bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden,
idet der tages hensyn til det høje sundhedsbeskyttelsesniveau, der sikres med direktivet.
I forlængelse heraf har Danmark henvist til præambelbetragtning nr. 54, hvoraf det
fremgår, at medlemsstaterne, for at tage hensyn til en mulig fremtidig udvikling på
markedet, desuden bør kunne forbyde en bestemt kategori af tobak eller relaterede
produkter på grund af de særlige forhold i den pågældende medlemsstat, hvis
bestemmelserne er berettiget på grund af behovet for at beskytte folkesundheden, idet
der tages hensyn til det høje beskyttelsesniveau, der opnås med dette direktiv.
EU-Kommissionens svar på Danmarks notifikation 2020/228/DK
EU-Kommissionen har den 17. juli 2020 fremsat bemærkninger om en udførlig udtalelse
som følge af Danmarks notifikation.
I den udførlige udtalelse giver EU-Kommissionen udtryk for, at det foreslåede forbud mod
smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak strider mod artikel 7, stk. 1
og 12, i direktiv 2014/40/EU [Tobaksvaredirektivet), hvorefter andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak undtages fra forbuddet mod kendetegnende aromaer. Det er
1
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om oversendelse af Danmarks svar og kommentarer til EU-Kommissionen og de forskellige EU-medlemslandes udførlige udtalelser til udkastet til lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
2280598_0002.png
alene EU-Kommissionen, der kan trække undtagelser tilbage ”hvis der sker en væsentlig
ændring i forholdene som konstateret i en rapport fra Kommissionen”.
EU-Kommissionen forholder sig ikke i udtalelsen til tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3,
eller de anføre præambelbetragtninger, som Danmark ellers har refereret til ift. forslaget
om smagsforbuddet.
Anmodning til EU-Kommissionen efter tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3
Danmark er uforstående over for, hvorfor EU-Kommissionen ikke i svaret på Danmarks
notifikation har forholdt sig til, hvorvidt det foreslåede forbud mod smagsstoffer i andre
tobaksvarer end cigaretter og rulletobak er i overensstemmelse med
tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3, hvilket Danmark havde forventet, idet der
udtrykkeligt er henvist hertil i notifikationen.
Danmark skal derfor som led i notifikationen anmode EU-Kommissionen om at vurdere
forslaget om forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak
efter tobaksvaredirektivet art. 24, stk. 3, og de anføre præambelbetragtninger.
Danmark kan som baggrund herfor, herunder de særlige forhold i Danmark, henvises til
ovenstående samt Danmarks notifikation afsnit 1 og 4.
Supplerende kan henvises til, at Statens Institut for Folkesundhed efter notifikationen har
udarbejdet en rapport om forbruget af tobaks- og nikotinholdige produkter blandt unge i
Danmark i alderen 15-29 år. Rapporten viser blandt andet, at 26,3 % af respondenterne
anvender mindst én slags tobaks- eller nikotin-produkt, og at andelen af unge, der dagligt
eller lejlighedsvist bruger snus, tyggetobak eller nikotinposer, er 9,1 %.
I forhold til stigning i brugen af andre produkter end cigaretter blandt unge, beskriver
rapporten, at udbuddet af tobaks- og nikotinholdige produkter på markedet inden for de
senere år er steget markant. Disse nye tobaks- og nikotinholdige produkter inkluderer
blandt andet e-cigaretter, opvarmet tobak samt røgfri tobaks- og nikotinprodukter som
tyggetobak og nikotinposer. Blandt andet ved at tilsætte smagsstoffer appellerer disse nye
produkter særligt til den yngre del af befolkningen. Der ses en stigende anvendelse af
disse produkter blandt unge.
Rapporten kan ses her:
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Paragraf-
røg/Paragraf-roeg-En-undersoegelse-af-tobak-adfaerd-og-
regler.ashx?la=da&hash=DFA38D44E0015F8A619FE1C30F719FFB5783E6FB
I tråd hermed peger Sundhedsstyrelsen i rapport om unges brug af røgfri tobak
1
på, at 10
pct. af alle 15-24-årige har et aktuelt brug af røgfri tobak enten dagligt eller lejlighedsvist.
Over halvdelen af de unge, der har prøvet røgfri tobak, prøvede det første gang, da de var
mellem 15 og 17 år gamle. Sundhedsstyrelsen disse tal bekymrende, da røgfri tobak,
ligesom andre tobaksprodukter, er meget afhængighedsskabende.
Sundhedsstyrelsens rapport om ”Danskernes Rygevaner 2019”
2
viser desuden, at det især
er unge, der tiltrækkes af smagsstoffer.
1
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Røgfri-tobak/Noegletal_Roegfri-
Tobak.ashx?la=da&hash=49260007814779D4F275304A64E5B3F562CF8708
2
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Danskernes-rygevaner-2019/Danskernes-rygevaner-
del-1.ashx?la=da&hash=F4301A639FD3980FF56B1CA40E38701E26300064
Side 2
2
L 61 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om oversendelse af Danmarks svar og kommentarer til EU-Kommissionen og de forskellige EU-medlemslandes udførlige udtalelser til udkastet til lovforslaget, til sundheds- og ældreministeren
2280598_0003.png
Danmark er således fortsat af den opfattelse, at forslaget om forbud mod visse
smagsstoffer i andre tobaksvarer end cigaretter og rulletobak er berettiget for at sikre
folkesundheden og opnå det ønskede formål om effektivt at sætte en stopper for og
forebygge børn og unges rygning og brug af andre nikotinprodukter. Der er ingen mindre
indgribende regulering, der kan opfylde de samme mål.
Danmark kan desuden henvise til, at EU-kommissionen tidligere har imødekommet andre
medlemsstaters
3
anmodning om at forbyde en eller flere produktkategorier efter artikel
24, stk. 3. Iblandt de forbudte produktkategorier er blandt andet tyggetobak som sådan.
Vores forslag angår alene et forbud mod tyggetobak m.v. med kendetegnende aroma, og
er således mindre indgribende og mere velegnet ift. formålet om at forebygge børn og
unges anvendelse af produkterne.
Videre proces
Som anført er Danmark af den opfattelse, at den oprindelige notifikation indeholdt en
anmodning om at vurdere forslaget om forbud mod smagsstoffer i andre tobaksvarer end
cigaretter og rulletobak efter tobaksvaredirektivets art. 24, stk. 3. Danmark hører meget
gerne hurtigst muligt, hvis EU-Kommissionens svar skal ses som udtryk for, at EU-
Kommissionen ikke er enig heri. I givet fald vil Danmark anmode EU-Kommissionen om at
genoverveje dette, og hvis det fortsat er EU-Kommissionens opfattelse, anse dette som en
ny anmodning med deraf følgende 6 måneders svarfrist.
Danmark er optaget af, at forebygge børn og unges brug af tobak, og ønsker derfor at
kunne iværksætte de nødvendige tiltag så tidligt som muligt. Vi håber derfor, at EU-
Kommissionen har mulighed for at vende tilbage med en afklaring af ovenstående hurtigst
muligt.
Danmark vil vende tilbage med svar på EU-Kommissionens bemærkninger til
notifikationen hurtigst muligt.
3
https://ec.europa.eu/health/tobacco/products/notifications_en
Side 3
3