Sundheds- og Ældreudvalget
Til:
Dato:
Sundheds- og ældreministeren
2. november 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 61
Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer
m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love. (Udmøntning af natio-
nal handleplan mod børn og unges rygning).
Af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)
Spørgsmål 31
I udkast til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af
tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, fremgår det af § 4, stk. 6,
”…at der må ikke forekomme illustrationer, billeder, farver, logoer, symboler eller andet,
der kan køber eller besøgende på salgssteder omfattet af stk. 1 indtryk af, at tobaksva-
rer, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter har en sundhedsgavnlig effekt, er
mindre skadelige end andre produkter eller andre gavnlige effekter eller fordele”. Kan
ministeren redegøre for, hvorfor man – uden at dette fremgår af den politiske aftale –
i bekendtgørelsen i medfør af lovforslaget har forbudt, at et salgssted sagligt og evidens-
baseret kan oplyse om et givent produkts skadevirkning, effekt eller fordele sammenlignet
med andre produkter?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
På udvalgets vegne
Jane Heitmann
formand
1/1