Notat
Aldersvalidering via betalingskort
Baggrund
Detailhandelen skal spørge en kunde om legitimation, hvis kassemedarbejderen er i tvivl om
kundens alder ved salget af en række varegrupper: tobak, alkohol, spil og håndkøbsmedicin mv. På
trods af stor fokus på ledelsesniveau i hele dagligvarehandelen, falder butikkerne igennem ved ca.
hvert andet køb. Der er flere årsager: Det er f.eks. svært at vurdere kundens alder ligesom nogle
kunder reagerer negativt over for medarbejderne, der derfor ikke får spurgt så ofte som de skal.
DSK, Dansk Erhverv, COOP og Salling Group har derfor spurgt Nets, hvorvidt det er muligt at udvikle
et system, så aldersvalideringen sker automatisk i forbindelse med kundens betaling.
Beskrivelse af løsning
1. En eller flere varer der scannes, kræver aldersvalidering
2. Kassesystemet registrerer at aldersvalidering kræves før betalingstransaktion kan
gennemføres
3. Kassesystemet aktiverer betalingsterminal efter sidste vare
4. Kunden tapper sit betalingskort på terminalen
5. Nets laver opslag i database på kortindehavers alder
6. Nets sender svaret fra database til kassesystem (over 15, over 16, over 18, ved ikke)
a. Hvis ok, så kan betalingen gennemføres
b. Hvis ikke ok, så afvises betalingen
c. Hvis ved ikke, så skal kassemedarbejderen spørge om ID som hidtil
Løsningen kan også fungere via nethandel.
Fordel for forbrugerne
I dag skal forbrugeren vise legitimation på forlangende. Derfor får kassemedarbejderen i dag
potentielt adgang til personhenførbare oplysninger om f.eks. kundens navn og fødselsdato. Ved at
digitalisere aldersvalideringen, vil ingen medarbejdere få adgang til personhenførbare oplysninger,
men udelukkende ja/nej til hhv. 15, 16 eller 18 år, når kunden vil købe varer med lovpligtig
aldersbegrænsning.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313