Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 3
Offentligt
2264632_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget
Folketinget
19. oktober 2020
Vedr. L 61 Lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov
om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love. (Udmøntning af national handleplan mod
børn og unges rygning)
Brancheforeningen Tobaksproducenterne og virksomheden Philip Morris ApS vil gerne henlede
Sundheds- og Ældreudvalgets opmærksomhed på en række konkrete udfordringer angående
ikrafttrædelsesdatoerne i det fremsatte lovforslag og de deraf følgende bekendtgørelser.
Medlemsvirksomhederne i brancheforeningen Tobaksproducenterne samt virksomheden Philip
Morris ApS står for mere end 90 pct. af al tobak solgt i Danmark, hvoraf cigaretter udgør den
overvejende majoritet.
Ifølge
”Aftale: National handleplan mod børn og unges rygning” dateret 18.12.2019
1
, fremgår
følgende under punkt 3 vedr. neutrale pakker:
”En
række lande har indført standardisering af tobakspakker, især af pakker med cigaretter og
rulletobak, således at det område, producenten i dag har til rådighed, også skal have et bestemt
udseende”
og
”Aftalepartierne er enige om at indføre standardiserede pakker for alle tobaksvarer og e-
cigaretter m.v., undtagen cigarer, pibetobak og piber. Standardiseringen indføres hurtigst
muligt, idet der dog gives rimelig tid til omstilling af produktionsapparat hos producenterne og
afvikling af varelager hos forhandlerne. En tilsvarende proces blev anvendt ved den seneste
ændring af pakkerne med bl.a. større billedadvarsler.”
Vi konstaterer, det er aftalepartiernes ønske at introducere standardiserede pakker for tobaksvarer
og e-cigaretter i Danmark. Lovforslaget er blevet fremsat d. 8. oktober 2020, og heraf fremgår det,
at neutrale pakker allerede skal introduceres pr. 1. april 2021. Dertil skal man påregne, at
lovbehandlingen tager et par måneder, inden 3. behandling er gennemført.
Det vil sige, at lovforslaget giver industrien ca. 3 måneder til at omstille produktionsapparatet.
Dette er langt fra tilstrækkeligt. En produktionsomstilling i industrien af denne karakter kræver
normalt minimum 9 måneder at gennemføre fra udstedelse af bekendtgørelsen. Og dette angår de
produkter, cigaretter og rulletobak, som industrien i andre EU-lande har erfaring med at omstille
produktionen af. Dertil kommer de produkter, som Sundhedsministeriet foreslår at udvide
standardiseringen til, hvad angår disse produkter har industrien ingen eller meget lidt erfaringer
med omstillingsprocessen. Det vil kræve yderligere tid at omstille denne del.
1
https://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Forebyggelse/2019/December/~/media/Filer%20-%20dokumenter/01-
tobak/Aftaletekst.pdf
L 61 - 2020-21 - Bilag 3: Henvendelse af 19/10-20 fra Tobaksproducenterne og Philip Morris
2264632_0002.png
Yderligere er det vigtigt at fremhæve, at alle tilhørende bekendtgørelser til lovforslaget p.t. er ved at
gennemgå EU’s notificeringsproces, hvilket betyder, at de er underlagt en
stand still-periode
frem
til 31. december 2020. Hvis ét medlemsland har en kommentar til den forslåede lovgivning eller
dele af den, forlænges
stand still-perioden
yderligere til d. 31. marts 2021. En bekendtgørelse kan
ikke udstedes i en
stand still-periode,
hvilket betyder, at industrien kan risikere først at få
sikkerhed om, hvordan man skal efterleve de nye lovkrav d. 31. marts 2021.
En ikrafttrædelsesdato d. 1. april 2021 vil give industrien mindre end 24 timer til at omstille sin
produktion. En proces, der normalt tager minimum 9 måneder.
Industrien kan ikke påbegynde en produktionsomstilling, før der forelægger helt klare regler for
kravene til pakkedesigns, dvs. efter EU’s
stand still-periode
er udløbet, og bekendtgørelserne er
udstedt.
Som aftaleteksten fremhæver, var en del af aftalen, at producenterne
”gives
rimelig tid” til at
omstille produktionen, og der henvises til tidligere processer angående pakkeændringer. Der har
tidligere været en lovgivningsmæssig praksis for at tildele producenter 11-12 måneder til
produktionsomstilling.
Eksempelvis blev producenter tildelt 12 måneder til at tilpasse deres produktion ved ændring af
pakkedesigns i 2008, og 11 måneder i forbindelse med indførelsen af kombinerede
sundhedsadvarsler i 2011.
Efter vi har gennemgået det fremsatte lovforslag, er vi er nødsaget til at gøre opmærksom på de
åbenlyse udfordringer ift. ikrafttrædelsesdatoerne, der vil betyde, at producenter ikke praktisk vil
være i stand til at efterleve lovgivningen, uanset hvor meget de måtte prøve.
De præsenterede ikrafttrædelsesdatoer vil sandsynligvis medføre varemangel på hylder, risiko for
mistede afgifter for staten, risiko for omsætningstab hos detailhandlen og sandsynligvis øge
grænsehandlen og den illegale handel. Hvor de to sidstnævnte allerede er i kraftig stigning.
Dertil opfordrer vi til, at udvalget tager den ekstraordinære situation forårsaget af COVID-19 i hele
Europa i betragtning ift. lovforslaget. Vores produktionsanlæg er placeret i mange forskellige lande
i EU, hvor situationen er anderledes end i Danmark, og vores underleverandører indenfor og
udenfor EU er også ramt af konsekvenserne ved COVID-19.
Grundet denne ekstreme volatile og uforudsigelige situation opfordrer vi til, at Sundheds- og
Ældreudvalget tager dette i betragtning ift. de kommende krav og ikrafttrædelsesdatoer.
På baggrund af overstående vil vi anmode Sundheds- og Ældreudvalget om, at
ikrafttrædelsesdatoen for standardiseringen af cigaretter og rulletobak udskydes, og at industrien
”gives rimelig tid” jf. den politiske aftale fra december 2019.
Det vil sige, at industrien tildeles minimum 9 måneder jf. tidligere praksis og andre EU-
medlemsstaters tilsvarende indfasningsregulering for cigaretter og rulletobak.
En udskydelse jf. vores anmodning af standardiseringen vil samtidig harmonere med de allerede
planlagte pakkeændringer vedtaget af Skatteministeriet ifm. afgiftsstigningen d. 1. januar 2022 og
den årlige rotation af billedadvarslerne på cigaretpakkerne jf. gældende lovgivning.
En harmonisering af disse implementeringsdatoer vil endvidere minimere risikoen for afvigelser
L 61 - 2020-21 - Bilag 3: Henvendelse af 19/10-20 fra Tobaksproducenterne og Philip Morris
2264632_0003.png
fra de politisk vedtaget bestemmelser fra industriens side.
Med venlig hilsen
Tobaksproducenterne
Direktør
Tine Marie Andersen
Philip Morris ApS
External Affairs Manager
Christopher Arzrouni