Til lovforslag nr.
L 61
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 8. december 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
(Udmøntning af national handleplan mod børn og unges rygning)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 21 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 1, 2, 16 og 18. Sundheds- og ældreministeren har
stillet ændringsforslag nr. 3-15, 17 og 19-21.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget og de stillede ændringsforslag
ved 2. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget glæder sig over, at regeringen har lyttet til vores
ønske om en særlig indsats og plan for at forhindre børn og
unge i at starte med at ryge. Venstre og Det Konservative
Folkeparti fremlagde allerede inden folketingsvalget i 2019
udspil for en røgfri fremtid for danske børn og unge. Ryg‐
ning fører til en lang række sygdomme, herunder forskellige
typer af kræft. Samtidig koster rygning på årlig basis knap
14.000 danskere livet.
Selv om det er vigtigt, at alle danskere tilbydes alter‐
nativer til en tilværelse med røg, er det særlig vigtigt, at
vi sætter massivt ind imod, at børn og unge overhovedet
starter med at ryge. Jo tidligere unge starter med at ryge, de‐
sto større er risikoen for, at de ender som daglige storryge‐
re. Samtidig viser forskning, at en tidlig rygedebut medfører
store vanskeligheder med rygestop.
Venstre og Det Konservative Folkeparti støtter alle ele‐
menterne i det fremlagte lovforslag og vil især fremhæve,
at der nu indføres røgfri skoletid, at cigaretter og andre
nikotinprodukter skjules i forretningerne, og at reklamereg‐
lerne skærpes. Alle disse initiativer retter sig særlig mod at
forhindre børn og unge i at starte med at ryge.
Regeringen og dens parlamentariske grundlag indgik i
forbindelse med finansloven for 2020 en aftale om at hæve
afgifterne på en pakke cigaretter, så den vil koste cirka 55
kr., og derefter med yderligere 5 kr. om 2 år, så en cigaret‐
pakke i 2022 ender på 60 kr. Venstre og Det Konservative
Folkeparti havde gerne set, at prisen på en pakke cigaretter
allerede i 2020 var steget til 60 kr. for at sikre den størst
mulige effekt af prisstigningen.
Venstre og Det Konservative Folkeparti vil følge imple‐
menteringen af nærværende lovforslag nøje og om nødven‐
digt være klar til at tage fornyede initiativer med henblik på
at sætte ind imod børn og unges rygning.
Radikale Venstre, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
Radikale Venstres, Enhedslistens og Socialistisk Folke‐
partis medlemmer af udvalget finder det aldeles positivt,
at man med dette lovforslag tager et stort og vigtigt skridt
AX025347