Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6,
1057 København
1. december 2020
Emne: Vedr. ikrafttrædelsesdato for produktionsomstilling af standardiseret pakkedesign
og sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater (L 61)
I forlængelse af vores brev d. 31. juli 2020 til Sundheds- og Ældreministeriet vil vi gerne følge
op på spørgsmålet om ikrafttræden af delelementer i L 61 - Forslag til lov om ændring af lov
om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter
m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges
rygning).
Indledningsvist vil vi gerne slå fast, at vores anke
ikke
rykker ved den politiske intention, om
at standardiseret pakkedesign træder i kraft overfor danske forbrugere d. 1. april 2022.
Vi anmoder derimod om, at man rykker ikrafttrædelsesdatoen for produktionsomstillingen af
standardiseret pakkedesign og sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater fra det
nuværende forslag d. 1. juli 2021 til d. 1. januar 2022.
Der synes i begrundelsen for lovforslagets ikrafttrædelsesdatoer at være en antagelse om, at
detailhandlen kan blive ramt af en kort overgangsperiode grundet begrænset mulighed for
salg og dermed et begrænset vareflow. Endvidere argumenteres der for, at Justitsministeriet
ifm. den lovtekniske gennemgang af lovforslaget har vurderet, at der skal være tale om en
overgangsperiode på minimum et år, hvis forslaget ikke skal konflikte med
ekspropriationsreglerne.
Hvis ikrafttrædelsesdatoen for produktionsomstillingen af standardiseret pakkedesign og
sundhedsadvarsler og mærkning af tobakssurrogater rykkes til d. 1. januar 2022, så vil det
ikke have betydning for detailhandlens mulighed for salg og vareflow, selvom der holdes fast
i, at produkterne ikke må sælges efter d. 1. april 2022.
Man vil kunne overholde kravet om at give detailhandlen 12 måneder til omstilling af
inventar mellem bekendtgørelsernes ikrafttræden d. 1. april 2021 og endelig fuld effekt i
markedet af alle elementer i loven d. 1. april 2022, samtidig med at man sikrer producenterne
rimelig tid
til omstilling af produktionen.
Intentionerne i den politiske aftale
Det fremgår af
den politiske aftale ’National handleplan mod børn og unges rygning’ fra
d. 19.
december 2019 at:
”Standardiseringen indføres hurtigst muligt, idet der dog gives rimelig
tid til omstilling af produktionsapparat hos producenterne og afvikling af varelager hos
1