Sundhedsudvalget 2020-21
L 61 Bilag 23
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6,
1057 København
1. december 2020
Emne: Vedr. ikrafttrædelsesdato for produktionsomstilling af standardiseret pakkedesign
og sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater (L 61)
I forlængelse af vores brev d. 31. juli 2020 til Sundheds- og Ældreministeriet vil vi gerne følge
op på spørgsmålet om ikrafttræden af delelementer i L 61 - Forslag til lov om ændring af lov
om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter
m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af national handleplan mod børn og unges
rygning).
Indledningsvist vil vi gerne slå fast, at vores anke
ikke
rykker ved den politiske intention, om
at standardiseret pakkedesign træder i kraft overfor danske forbrugere d. 1. april 2022.
Vi anmoder derimod om, at man rykker ikrafttrædelsesdatoen for produktionsomstillingen af
standardiseret pakkedesign og sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater fra det
nuværende forslag d. 1. juli 2021 til d. 1. januar 2022.
Der synes i begrundelsen for lovforslagets ikrafttrædelsesdatoer at være en antagelse om, at
detailhandlen kan blive ramt af en kort overgangsperiode grundet begrænset mulighed for
salg og dermed et begrænset vareflow. Endvidere argumenteres der for, at Justitsministeriet
ifm. den lovtekniske gennemgang af lovforslaget har vurderet, at der skal være tale om en
overgangsperiode på minimum et år, hvis forslaget ikke skal konflikte med
ekspropriationsreglerne.
Hvis ikrafttrædelsesdatoen for produktionsomstillingen af standardiseret pakkedesign og
sundhedsadvarsler og mærkning af tobakssurrogater rykkes til d. 1. januar 2022, så vil det
ikke have betydning for detailhandlens mulighed for salg og vareflow, selvom der holdes fast
i, at produkterne ikke må sælges efter d. 1. april 2022.
Man vil kunne overholde kravet om at give detailhandlen 12 måneder til omstilling af
inventar mellem bekendtgørelsernes ikrafttræden d. 1. april 2021 og endelig fuld effekt i
markedet af alle elementer i loven d. 1. april 2022, samtidig med at man sikrer producenterne
rimelig tid
til omstilling af produktionen.
Intentionerne i den politiske aftale
Det fremgår af
den politiske aftale ’National handleplan mod børn og unges rygning’ fra
d. 19.
december 2019 at:
”Standardiseringen indføres hurtigst muligt, idet der dog gives rimelig
tid til omstilling af produktionsapparat hos producenterne og afvikling af varelager hos
1
L 61 - 2020-21 - Bilag 23: Henvendelse af 8/12-20 fra Tobaksproducenterne og Philip Morris ApS
2299926_0002.png
forhandlerne. En tilsvarende proces blev anvendt ved den seneste ændring af pakkerne med
bl.a. større billedadvarsler.”
1
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet har til hensigt at implementere hensigten i
aftaleteksten, så bør der
gives rimelig tid til omstilling.
Ved de seneste to ændringer af
pakkedesign på tobaksvarer har producenterne haft 11-12 måneder til omstilling af
produktionen:
Ved implementeringen af Tobaksvaredirektivet i 2016 fik producenterne 12 måneder til at
omstille produktionen.
2
Ved implementeringen af kombinerede sundhedsadvarsler i 2011 fik producenterne 11
måneder til at omstille deres produktion.
3
I vores tidligere henvendelse har vi redegjort for, hvorfor dette er ganske afgørende for den
produktionsomstilling, som producenterne skal igennem det kommende år. Som bekendt er
der ikke tale om et enkelt prisskifte med nye banderoler, men der er tale om, at
producenterne skal re-designe samtlige pakker i hele produktporteføljen efter nye
bekendtgørelser. Bekendtgørelser, der ikke er vedtaget endnu, hvorfor
produktionsomstillingen ikke kan påbegyndes.
Proces for bekendtgørelserne
Det fremgår af lovudkastet, at det pålægges Sundheds- og Ældreministeriet at udstede
bekendtgørelser, der specificerer kravene til standardiseret indpakning og sundhedsadvarsler
samt mærkning af tobakssurrogater. Disse bekendtgørelser er igennem EU-notifikation i
disse måneder, og standstill-perioden udløber først d. 31. december 2020.
Hvis ét medlemsland har en udførlig udtalelse til den forslåede lovgivning eller dele af den,
forlænges stand still-perioden yderligere til d. 31. marts 2021, hvilket vil betyde, at
producenterne får tre måneder til at omstille produktion. Da lovforslaget blev notificeret i
foråret 2020, blev standstill-perioden forlænget med tre måneder, da EU-Kommissionen og
flere medlemslande havde udførlige udtalelser til lovforslaget.
Løsningsforslag
Det, der lige nu fremgår af lovudkast og ændringsforslag fra regeringen er, at
produktionsomstilling for standardiseret pakkedesign og sundhedsadvarsler samt mærkning
af tobakssurrogater træder i kraft d. 1. juli 2021, men producenterne kan - grundet EU-
notifikationsproceduren - først forvente at få de endelige vedtagne bekendtgørelser d. 31.
marts 2021. Det giver mindre en tre måneder til produktionsomstillingen af standardiseret
pakkedesign og sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater. Det er uacceptabel
kort tid og ikke i tråd med hensigten i aftaleteksten.
Vi beder om 9 måneder, således at produktionsomstilling af standardiserede indpakninger og
sundhedsadvarsler samt mærkning af tobakssurrogater træder i kraft d. 1. januar 2022,
samtidig med ny afgiftsstigning på tobaksvarer træder i kraft. Dette kommer ikke til at
konflikte med detailhandlens mulighed for at afsætte varer frem til d. 1. april 2022.
Regeringen, National handleplan mod børn og unges rygning:
https://www.regeringen.dk/media/8732/aftaletekst.pdf
2
Retsinformation, Lov om tobaksvarer m.v.:
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201512L00166
3
Bekendtgørelse 2011-02-28 nr. 172 om grænseværdier, målemetoder, mærkning, varebetegnelser
m.v. for tobaksvarer.
1
2
L 61 - 2020-21 - Bilag 23: Henvendelse af 8/12-20 fra Tobaksproducenterne og Philip Morris ApS
Vi vil gerne understrege, at det ganske enkelt ikke er muligt at gennemføre denne omstilling
inden d. 1. juli 2021, så alle pakker produceres i nyt design. Det vil i praksis betyde, at
producenter ikke vil kunne levere varer til detailhandlen og dermed forbrugerne, hvilket vil få
mange utilsigtede konsekvenser, herunder at forbrugerne vil købe varerne andetsteds,
herunder via grænsehandlen eller på det illegale marked. Det er ikke en ønskværdig situation
hverken for producenterne, detailhandlen eller politisk.
Desuden giver det ikke regulatorisk eller politisk mening, når det ikke er et særligt behov eller
mål med at stille dette krav til omstilling af produktionen, fordi ændringerne fortsat vil træde
i kraft i markedet d. 1. april 2022.
Med venlig hilsen,
Tine Marie Andersen,
Direktør, Tobaksproducenterne
Christopher Arzrouni,
External Affairs Manager, Philip Morris ApS
3