Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-11-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1904889
Dok. nr.: 1471928
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 (L 60
–
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedsperso-
ner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger og tand-
læger (Oprettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Udvalg for
Tilsyn, lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af personer
ved rapportering af utilsigtede hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til sundheds-
personer, forenkling af reglerne om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger, di-
spensation fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kontaktlinseop-
tiker m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 11 oplyse, hvordan de 251 reaktive
orga isatoriske tilsy sbesøg fordeler sig på he holdsvis opfølg i g på tidligere ”pla -
lagte tilsy ” og på ”tilsy foretaget på baggru d af ko kret beky ri g”? Og vil i iste-
re yder ere oplyse, hvor a ge forskellige sager de ”reaktive orga isatoriske tilsy
baseret på e ko kret beky ri g” fordeler sig på?
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bi-
drag fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der oplyser følgende:
”Styrelse for Patie tsikkerhed har ikke i de for friste haft ulighed for at
lave en valideret opgørelse på reaktive tilsynsbesøg i 2019 opgjort på opføl-
gende tilsyn og tilsyn foretaget på baggrund af konkrete bekymringer.
Det er dog styrelsens kvalificerede skøn ud fra datagrundlaget, at cirka 40 pct.
af de reaktive tilsyn i 2019 (dvs. cirka 100-110 sager) blev foretaget på bag-
grund af såkaldte konkrete bekymringer.
En bekymring kan opstå på mange forskellige måder, f.eks. ved henvendelser
fra borgere, pårørende og sundhedspersonale, organisationer og myndigheder,
ved anonyme telefoniske henvendelser, presseomtale, via klagesager, i forbin-
delse med fund ved ligsyn mv.
Langt de fleste reaktive tilsyn sker på baggrund af bekymringshenvendelser fra
borgere, pårørende eller sundhedspersonale.
Det er ikke muligt inden for fristen at lave en nærmere optælling på fordelingen
af de forskellige baggrunde for reaktive tilsyn i 2019 udløst af konkrete bekym-
ringer, da dette vil kræve en manuel gennemgang af de konkrete sager.
./.