Sundhedsudvalget 2020-21
L 60 Bilag 4
Offentligt
2283643_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med:
Sagsnr.: 1904889
Dok. nr.: 1448511
Dato: 02-11-2020
Ændringsforslag til L 60 - Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner
og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger.
(Oprettelse af Ankenævnet for Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn,
lovfæstelse af Fagligt Forum for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af personer ved
rapportering af utilsigtede hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til sundhedspersoner,
forenkling af reglerne om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger, dispensation fra
fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker m.v.).
Ændringsforslag
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af
Til § 5
1)
Efter »1. januar 2021« indsættes »jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af det foreslåede nr. 2]
2)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk.
2.
§ 1, nr. 8 og 9, § 2, nr. 2-4, og § 3, nr. 1-4, træder i kraft den 1. juli 2021.«
[Ændret ikrafttrædelsesdato for dele af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 5 foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Sundheds- og Ældreministeriet er blevet opmærksomt på, at den foreslåede
ikrafttrædelsesbestemmelse fejlagtigt ikke indeholder en differentieret ikrafttrædelsesdato
for lovforslagets forskellige dele. Dette var tilfældet i forbindelse med fremsættelse af L 129,
som dette lovforslag er en genfremsættelse af.
Det foreslås derfor, at der i lovforslaget § 5
som konsekvens af det i nr. 2 foreslåede stk. 2
til § 5
henvises til det foreslåede stk. 2, der er en undtagelse til ikrafttrædelsestidspunktet
den 1. januar 2021.
Det bemærkes, at lovforslaget fortsat som udgangspunkt vil træde i kraft den 1. januar
2021.
Til nr. 2
Lovforslaget indeholder en række bestemmelser, der sikrer oprettelsen af det foreslåede
nye Ankenævn for Tilsynsafgørelser, ligesom det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed
nedsætter Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn. Disse bestemmelser foreslås med lovforsla-
gets § 5 at træde i kraft samtidigt med lovforslagets øvrige bestemmelser den 1. januar
2021.
Det er efter Sundheds- og Ældreministeriet opfattelse af afgørende betydning, at der fra
lovforslagets vedtagelse til lovforslagets ikrafttræden er afsat en vis tidsmæssig periode af
L 60 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra sundheds- og ældreministeren
hensyn til det foreslåede ankenævns etablering. Det bemærkes, at det ligeledes i
forbindelse med den tidligere fremsættelse har været forudsat, at loven skulle træde i kraft
i en vis periode efter vedtagelsen.
Sundheds- og Ældreministeriet er desuden opmærksomt på, at Styrelsen for
Patientsikkerhed som følge af håndteringen af den igangværende covid-19-epidemi ikke for
nuværende har de nødvendige ressourcer til etablering af det foreslåede Rådgivende
Udvalg for Tilsyn.
Det foreslås derfor, at der i lovforslagets § 5 indsættes et stk. 2, hvorefter lovforslaget § 1,
nr. 8 og 9, § 2, nr. 2-4, og § 3, nr. 1-4, træder i kraft den 1. juli 2021.
Med det foreslåede
stk. 2
fastsættes en differentieret ikrafttrædelsesdato for de dele af
lovforslaget, der vedrører det foreslåede ankenævn og Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn.
Disse dele foreslås at træde i kraft den 1. juli 2021.
Den foreslåede ændring er nødvendig, idet det ikke er muligt at have et funktionsdygtigt
ankenævn eller et etableret Rådgivende Udvalg for Tilsyn den 1. januar 2021.
Med den foreslåede ændring sikres det nødvendige tidsrum til at få implementeret og
etableret det foreslåede ankenævn efter lovforslagets vedtagelse, herunder blandt andet
Styrelsens for Patientklagers organisering og forberedelse til sekretariatsbetjeningen,
etablering og tilpasning af IT- og selvbetjeningsløsninger, udpegning og beskikkelse af
henholdsvis dommere og nævnsdeltagere, evt. antagelse af yderligere sagkyndige,
fastsættelse af forretningsorden, udarbejdelse af ankevejledning m.v.
Ændringen sikrer desuden, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil kunne prioritere sine
ressourcer den igangværende covid-19-håndtering.
Side 2