Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 6 Bilag 1
Offentligt
2258500_0001.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.: Fuldmægtig Malene Bønding Oelrich
Pr. mail til:
[email protected]
10. august 2020
Pr. e-mail:
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse
og udvikling af byer og lov om almene boliger m.v. - j.nr.: 2019-7915
Idet vi takker for muligheden for at afgive høringssvar fra FSR
danske reviso-
rer, fremsender vi hermed vores bemærkninger til høringsudkastet.
FSR
danske revisorer stiller sig generelt positiv over for forslag, der vil indebæ-
re stordriftsfordele, og som udnytter i forvejen tilstedeværende fagekspertiser og
ressourcer bedre. Derfor støtter FSR
danske revisorer intentionerne om at
sammenlægge de to byggeskadefonde (Byggeskadefonden og Byggeskadefonden
vedrørende Bygningsfornyelse), idet det samtidigt er vores erfaring, at Bygge-
skadefonden i forvejen besidder særdeles kompetente ressourcer inden for hånd-
tering af byggeskader i den almene boligsektor.
Sammenlægningsforslaget skal også ses i lyset af de økonomiske perspektiver
for Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, der ser ind i en periode
med begrænsede bidrag, som følge af at der kun gennemføres få og små byg-
ningsfornyelsesprojekter efter byfornyelsesloven.
Vi finder det væsentligt, at den påtænkte, nyetablerede afdeling C i Byggeskade-
fonden vil blive holdt økonomisk adskilt fra de i forvejen eksisterende afdelinger
A og B, og at samtlige aktiver og forpligtelser overdrages til afdeling C, herunder
at allerede eksisterende forsikrede projekter og eventuelle igangværende forsik-
ringssager varetages af afdeling C, og at denne afdeling naturligvis først nedluk-
kes, når forsikringsdækningsperioden på allerede forsikrede projekter er ophørt.
Vi har ikke med vores svar taget stilling til, om en tilsvarende bygningsfornyel-
sesforsikring er mulig at tegne i privat regi, eller om en sådan forsikring vil være
dyrere at tegne for bygherren end den hidtidige lovpligtige forsikring, men de få
bygningsfornyelsesprojekter taget i betragtning, der gennemføres under byfor-
nyelsesloven, kan det ikke være dette argument, der skal styre hverken den fo-
reslåede sammenlægning af fondene eller bygherrens valg om gennemførelse af
bygningsfornyelsesprojektet eller ej.
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 4183
Konto nr. 2500102295
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0002.png
Vi har ingen bemærkninger til den foreslåede ophævelse af aftalt grøn byfornyel-
se, da ordningen ikke ses anvendt.
Vi er naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål eller bemærkninger til vo-
res høringssvar.
Side 2
Med venlig hilsen
Thomas Krath Jørgensen
fagchef
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse (Sagsnr.: 2020 - 3)
15-06-2020 09:22:55
signaturbevis.txt;
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Til:
TRM Malene Bønding Oelrich ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Sendt:
12-06-2020 11:27
Til høringsparterne
Transport- og Boligministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
almene boliger m.v., om fusion af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med Byggeskadefonden på det almene område, i høring.
Se venligst vedhæftede.
Høringsfristen er den
3. august 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med reference til sagsnr. 2019-7915.
Vedhæftet denne mail er udkastet til lovforslaget, høringsbrevet og en høringsliste. Høringen kan også findes på Høringsportalen.dk på
dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64068
Venlig hilsen
Malene Bønding Oelrich
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon 23 47 10 87
[email protected]
www.trm.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0004.png
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0005.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
Charlotte Witt ([email protected])
Svar på høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse - sagsnr. 2019-7915
22-06-2020 17:14:01
Høringssvar fra GI - fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse.pdf;
I anledning af Transport- og Boligministeriets høring af 12. juni 2020 sender jeg vedhæftet GI’s svar af d.d. på udkast til lovforslag
vedrørende fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse samt udkastet vedrørende ophør af fremtidige
forsikringssager vedrørende bygningsfornyelse m.v.
Hvad angår forslaget til ophævelse af byfornyelseslovens kap. 6 a har GI ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Charlotte Witt
Juridisk konsulent, Konto
Direkte +45 82 32 23 80
Grundejernes Investeringsfond Ny Kongensgade 15 1472 København K Tlf. +45 82 32 23 00 gi.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0006.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om byforny-
else og udvikling af byer og lov om almene boliger mv. (Sammenlæg-
ning af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedrørende Bygnings-
fornyelse samt ophør af fremtidige forsikringssager vedrørende byg-
ningsfornyelse mv.)
GI har den 12. juni 2020 modtaget høringsmaterialet om ovenstående.
Udkastet til lovforslag har været drøftet i GI’s bestyrelse, og GI har i for-
længelse heraf følgende kommentarer:
1. Baggrunden for forslaget om afvikling af BvB
GI er enig i, at støtten til byfornyelse er reduceret meget kraftigt igennem
årene samt at BvB’s sager er blevet mindre og mindre. Selvom BvB’s
økonomi aktuelt er sund med en meget høj egenkapital, vil det sætte
økonomien under pres i fremtiden, og der er derfor behov for en langsig-
tet løsning. Dette kunne ske i form af øgede bevillinger til byfornyelse
kombineret med en begrænset forhøjelse af bidraget til BvB. Er der ikke
politisk opbakning til en sådan model, er GI enig i, at der bør ske et stop
for tilgang af nye sager kombineret med en afvikling af den eksisterende
bestand af forsikringssager over godt 20 år.
GI ser dog følgende problemer ved en fremtid uden støtte til byfornyelse
kombineret med en afvikling af BvB:
1.1.
Historien viser, at markedet ikke kan sikre en løbende vedli-
geholdelse og modernisering af alle ejendomme. Nogle
ejere har ikke økonomi eller kapacitet hertil, hvorefter ejen-
dommene forfalder, og ofte medvirker det til en negativ spi-
ral i området. Byfornyelsesloven har igennem mange år gi-
vet mulighed for at sikre en opdatering til nutidigt niveau af
disse ejendomme.
22. JUNI 2020
JERES J. NR.:
2019-7915
CHARLOTTE WITT
TLF: +45 82 32 23 80
[email protected]
NY KONGENSGADE 15
1472 KØBENHAVN K
TLF: +45 82 32 23 00
CVR. NR: 26092515
[email protected]
GI.DK
TELEFONTID:
MANDAG - TORSDAG: 9-16
FREDAG: 9-14
SIDE 1 AF 4
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0007.png
1.2.
Klimaloven og målet om 70 % reduktion af drivhusgasser
kræver en hurtig indsats på mange områder. Byfornyelseslo-
ven er et kendt instrument, der hurtigt kan benyttes til at
gennemføre energibesparende foranstaltninger.
Selvom aktiviteten er lav, gennemføres fortsat byfornyelse
med kommunal støtte. Hvis disse ejendomme oplever byg-
geskader, vil de som anført i lovforslaget stå uden forsikring
og uden mulighed for hjælp fra BvB. Dette kan blive en me-
get stor belastning for både ejere og lejere. Ved en højere
byfornyelsesindsats i fremtiden, vil dette problem blive tilsva-
rende større.
BvB anvender betydelige ressourcer på at udvikle og for-
midle viden om, hvordan byggeskader undgås. Byggeskader
koster samfundet over 10 mia. kr. om året. Denne forebyg-
gende indsats vil stoppe, når BvB afvikles.
1.3.
1.4.
2. Placeringen af BvB i afviklingsperioden.
Da BvB blev stiftet i 1990 var der politisk enighed om, at BvB ikke skulle
placeres sammen med Byggeskadefonden for det almene nybyggeri,
der var blevet oprettet i 1986, og som blev placeret sammen med Lands-
byggefonden. BvB’s kunder er primært ældre private udlejningsejen-
domme til beboelse samt andelsboligforeninger og ejerlejlighedsforenin-
ger, og BvB’s kunder svarer derfor i høj grad til GI’s, der primært er bo-
ligudlejningsejendomme opført før 1970. Der er stor forskel på de øko-
nomiske, juridiske og administrative vilkår i den private og den almene
sektor, og der er endvidere store tekniske forskelle imellem de to sekto-
rer, idet BvB’s kunder typisk er ældre ejendomme på 100 år eller mere,
mens hovedparten af Byggeskadefondens kunder er nye ejendomme
med en helt anden byggeteknik.
GI tilbød derfor i 1990 at medvirke til at hjælpe BvB i gang, og det blev
besluttet at placere BvB i GI-regi.
Det betød i praksis, at GI’s administre-
rende direktør også blev direktør for BvB, og BvB kunne udnytte alle
GI’s stabsfunktioner,
herunder økonomi, IT, HR, reception, kantine mv.
BvB har boet til leje hos GI, og BvB’s ledelse har deltaget i ledermøder
sammen med GI’s ledelse. Endvidere har der gennem tiden været
SIDE 2 AF 4
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0008.png
tradition for udlån eller overførsel af medarbejdere, idet både GI og BvB
typisk har ansat jurister og byggetekniske medarbejdere. Herunder har
der været mulighed for gensidig inspiration og læring, idet de byggetek-
niske medarbejdere i høj grad arbejder med samme problemstillinger i
de to fonde. Endelig skal nævnes, at GI har ydet et rente- og afdragsfrit
lån til BvB, samt at GI og BvB har haft fælles formueadministration, hvil-
ket bl.a. har betydet, at BvB har fået betydelige rabatter på aktieforvalt-
ning pga. GI’s størrelse.
Der har således været tale om både synergi og udnyttelse af stordrifts-
fordele i det 30-årige samarbejde imellem GI og BvB.
I forlængelse heraf ser GI følgende problemer ved en fusion mellem BvB
og Byggeskadefonden:
2.1.
I lovforslaget argumenteres for, at der kan opnås stordrifts-
fordele på de administrative udgifter ved at sammenlægge
BvB med Byggeskadefonden frem for at opretholde BvB
som en selvstændig fond. GI skal ikke betvivle dette, men GI
finder, at præmissen er forkert, idet BvB jo netop har haft
glæden af disse stordriftsfordele i de 30 år sammen med GI.
Stordriftsfordele i eet regi vil muligvis blive erstattet af tilsva-
rende fordele i et andet regi, men det vil ikke hjælpe BvB, og
under alle omstændigheder vil en adskillelse fra GI og en fu-
sion med Byggeskadefonden føre til betydelige engangsom-
kostninger, der vil belaste økonomien i BvB.
Det kan umiddelbart lyde fornuftigt at slå de to byggeskade-
fonde sammen. Men omvendt kan der argumenteres for, at
konkurrence er sundt, og der er ikke tvivl om, at de to fonde
gennem tiden har grebet opgaverne forskelligt an
herun-
der fordi kundegrupperne er meget forskellige.
Som nævnt er der meget stor forskel på vilkårene i den pri-
vate og den almene udlejningssektor. GI frygter, at hensynet
til de private ejendomme vil få et meget lille fokus ved en fu-
sion med en større fond, der primært har almene kunder, og
hvor kun et enkelt bestyrelsesmedlem ud af 10 har kund-
2.2.
2.3.
SIDE 3 AF 4
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0009.png
skaber inden for byfornyede ejendomme
sammenlignet
med hidtil, hvor hele BvB’s bestyrelse har disse kundskaber.
Ved en politisk beslutning om afvikling af BvB, vil GI derfor anbefale, at
dette sker i GI-regi over de næste 20-25 år
på samme måde, som GI
har bidraget til oprettelsen og driften af BvB over de forløbne 30 år.
Venlig hilsen
Lars Axelsen
Adm. direktør
SIDE 4 AF 4
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0010.png
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0011.png
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0012.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Landsbyggefonden ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
TRM Malene Bønding Oelrich ([email protected])
Birger R. Kristensen ([email protected])
SV: Sag 2019-7915 Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
03-07-2020 14:30:20
Transport- og Boligministeriet
Landsbyggefonden har ikke bemærkninger til lovudkastet om fusionen af de 2 forsikringslignende ordninger/byggeskadefonde.
Der henvises også til høringssvar fra Byggeskadefonden 2. juli 2020.
Med venlig hilsen
Birger R. Kristensen
Sekretariatschef
Direktion
Landsbyggefonden
Studiestræde 50
1554 København V
Telefon: 3376 2000
Telefax: 3376 2005
Direkte telefon: 3376 2112
Email: [email protected]
Landsbyggefonden er en selvejende institution, der er oprettet ved lov. Læs mere på www.lbf.dk
Fra:
TRM Malene Bønding Oelrich <[email protected]>
Sendt:
12. juni 2020 11:28
Emne:
Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Til høringsparterne
Transport- og Boligministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
almene boliger m.v., om fusion af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med Byggeskadefonden på det almene område, i
høring. Se venligst vedhæftede.
Høringsfristen er den
3. august 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med reference til sagsnr. 2019-7915.
Vedhæftet denne mail er udkastet til lovforslaget, høringsbrevet og en høringsliste. Høringen kan også findes på Høringsportalen.dk
på dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64068
Venlig hilsen
Malene Bønding Oelrich
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon 23 47 10 87
[email protected]
www.trm.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0013.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Tina Oreskov ([email protected])
Sagsnr. 2019-7915 - Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
07-07-2020 13:11:55
Til Transport- og Boligministeriet
Finans Danmark har ingen bemærkninger til det fremsendte udkast til lovforslag om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer og lov om almene boliger, jf. nedenfor.
Venlig hilsen
Tina Oreskov
Kontorchef
Direkte nr: +45 3016 1114
[email protected]
__
Finans Danmark
Amaliegade 7
1256 København K
Danmark
Tlf.: 33 70 10 00
finansdanmark.dk
__
Gå ikke glip af nyheder fra Finans Danmark. Tilmeld dig her.
Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit,
kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.
Læs mere her.
Læs her, hvordan Finans Danmark behandler dine personoplysninger.
Fra:
TRM Malene Bønding Oelrich <[email protected]>
Sendt:
12. juni 2020 11:28
Emne:
Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Til høringsparterne
Transport- og Boligministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
almene boliger m.v., om fusion af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med Byggeskadefonden på det almene område, i
høring. Se venligst vedhæftede.
Høringsfristen er den
3. august 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med reference til sagsnr. 2019-7915.
Vedhæftet denne mail er udkastet til lovforslaget, høringsbrevet og en høringsliste. Høringen kan også findes på Høringsportalen.dk
på dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64068
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0014.png
Venlig hilsen
Malene Bønding Oelrich
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon 23 47 10 87
[email protected]
www.trm.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Malene Bønding Oelrich ([email protected])
Helge Aaquist ([email protected])
Forslag til ændring af lov om sammenlægning af BSF og BvB, j. nr. 2019-7915
22-07-2020 18:06:09
Til Transport- og Boligministeriet, Malene Bønding Oelrich
Jeg har nedenstående forslag til ændringer, og skal bede jer overveje dem.
1. Indledning
2. Forslag til ændring (Udvidelse af BvB's område i stedet for afvikling af BvB)
3. Subsidiært forslag til ændring (Fortsat 1- og 5-års eftersyn og løbende nedtrapning af forsikringsperiode mod
nedsat betaling af bidrag til BvB)
Ad 1. Indledning
BvB blev i sin tid oprettet med henblik på at beskytte den offentlige investering, som stat og kommuner lagde i
byfornyelsen af private ejendomme. En del af baggrunden herfor var tidligere ordning med byfornyelse uden
efterfølgende eftersyn fra nogen myndighed/forsikringsgiver med deraf følgende værdispild som følge af
manglende opfølgning på fejl og mangler mv., og enorme udbedringsudgifter for de mindre heldige
bygningsejere.
Som lovforslaget ligger nu, vil det reelt genindføre den gamle ordning, hvor bygningsejerne hver især står helt
alene, hvilket kun samvittighedsløse entreprenører og materialeleverandørerne kan have glæde af. derudover
mister byggeriet en god og uvildig spiller, der de seneste år er blevet bedre til at tage bladet fra munden.
Nedlæggelse af BvB være til skade for
a. de enkelte ejere, både økonomisk og i besværlige kampe om udbedring af fejl, mangler og skader
b. miljøet på grund af fremstillingen af de nye byggematerialer der skal erstatte de næsten lige så nye
byggematerialer i forbindelse med udbedring
Denne genopståen af en gammel problematik kan afhjælpes jf. mit primære forslag til justering af lovforslaget,
eller i det mindste afbødes jf. mit sekundære forslag til justering af lovforslaget.
2. Forslag til ændring (Udvidelse af BvB's område i stedet for afvikling af BvB)
Det kunne være en mulighed at udvide BvB’s område, og lade andre bygningsrenoveringer og
miljøforbedringer blive omfattet af BvB, hvilket er muligt,
uden
at det er konkurrenceforvridende. Årsagen er
den ganske simple, at det ikke er muligt at finde noget lignende produkt hos de bestående
forsikringsselskaber. I hvert fald ikke som ”hyldevare”.
Det tætteste jeg har kunnet komme på, er en projektansvarsforsikring, som kun dækker rådgiverens ansvar for
projektfejl og skader mv. Forsikringen løber fra rådgiveren begynder at arbejde på projektet og op til 5 år fra
afleveringen. Som jeg ser det er forsikringen bare en ekstra ansvarsforsikring for rådgiverne for det konkrete
projekt, og kan således ikke sammenlignes med BvB’s måde at forsikre på.
Hvad kan omfattes af BvB’s eftersyns- og forsikringsordning?
Så længe ordningen kun udstrækkes til renoveringer, er der tilsyneladende ingen grænser, set i forhold til
konkurrencereglerne, og det er muligt at udvide eftersyns- og forsikringsområdet med minimale justeringer i lov
om byfornyelse, og eventuelt i almenboligloven.
Men af hensyn til den praktiske håndtering, skal de omfattede projekter falde inden for visse rammer.
De kommende miljøforbedringer af den bestående bygningsmasse ville være oplagte.
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0016.png
Man kan i vid udstrækning sætte lighedstegn mellem energi/miljøforbedring og ekstra isolering i form af bedre
isolering af vægge, gulve og lofter samt udskiftning af udvendige døre og vinduer til nye af højere energiklasse.
Her skal jeg bl.a. henvise til det katalog med konkrete eksempler, som BvB har udarbejdet vedrørende
miljøgevinsterne ved at opdatere utidssvarende ejendomme.
Der er en vis risiko for fugtophobning med deraf følgende skader i de ejendomme, som bliver miljøforbedret.
Dette kan have flere årsager. Den ”lovlige” årsag er den helt uforudsigelige hvor alle normer er/menes
overholdt, men det alligevel går galt, og så er der selvfølgelig de ”ulovlige” der skyldes projektering- og/eller
udførelsesfejl.
Skadeårsagerne er dog af mindre betydning for ejerne, hvis ikke de kan få afhjulpet skaderne og årsagerne
hertil uden at skulle betale herfor, eller først skal igennem et opslidende og bekosteligt sagsforløb.
Hvilke miljøforbedringsarbejder skal omfattes af BSF og BvB?
De oplagte er selvfølgelig dem der modtager offentlig støtte til energibesparende ombygninger over en vis
værdi, også for at beskytte den offentlige investering heri, som vi kender det i dag fra en af begrundelserne for
at oprette BvB.
Derudover kunne det være en mulighed, at også ejendomme der får foretaget klimaforbedringer, men ikke
modtager offentlig støtte kunne blive omfattet.
En sådan ordning vil naturligvis kræve, at man stiller ultimativt krav om, at projektering og byggetilsyn udføres
af professionelle byggetekniske rådgivere, og at kvalitetssikringsbekendtgørelsen skal være gældende. Om der
skal ske en eller anden form for godkendelse for at de konkrete projekter kan blive omfattet af BSF og BvB, og
i så fald hvordan, bør overvejes nærmere.
Hvordan og hvem der i praksis skal betale bidrag til fondene skal også overvejes nærmere.
Tilsvarende ordning kunne overvejes for private og offentlige administrationsbygninger og renoveringsarbejder
der ikke modtager offentlig støtte.
3. Subsidiært forslag til ændring (Fortsat 1- og 5-års eftersyn og løbende nedtrapning af forsikringsperiode mod
nedsat betaling af bidrag til BvB:
Så længe der udbetales offentlige midler til byfornyelse, vil det være formålstjenligt at beskytte den offentlige
investering ved at beholde 1- og 5-års eftersynsordningen i hele eller en del af BvB's, nu afdeling C's
restlevetid. Dette kan gennemføres UDEN at man behøver at pille ved afdeling C’s forventede dato for
nedlukning.
Kommunerne skal således betale bidrag til afdeling C som de hidtil har betalt til BvB, men kun for den
dækningsperiode, som de enkelte ejendomme forventes at opnå.
Den del af bidraget som vedrører skadedækning aftrappes efterhånden som man kommer tættere på datoen
for lukning af afdeling C, så bidrag og dækningsperiode bliver mindre jo tættere afleveringsdatoen for
byfornyelsesarbejderne er på datoen for lukning af afdeling C.
Bidraget foreslås beregnet som følger:
For alle byfornyede ejendomme der kan opnå 1- og 5-års eftersyn indbetaler kommunerne 1 % af
byggesummen som nu. Derudover betaler kommunerne for den procentdel af 20 års forsikringsdækning, som
den enkelte ejendom kan forventes at opnå.
To eksempler hvor vi tager udgangspunkt i, at man indfører i loven, at afdeling C nedlægges pr. 31. december
2045:
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
1. Et byfornyelsesarbejde bliver afleveret den 31. december 2030. Muligheden for gennemførelse af 1- og 5-
års eftersyn er intakt, så bidraget herfor udgør derfor 1 % af de samlede arbejder for dette. Dækningsperioden
bliver imidlertid kun 15 år, eller nøjagtigt 3/4 af den 20-årige dækningsperiode man regner med i lov om
byfornyelse på nuværende tidspunkt. Bidraget til afdeling C skal derfor afregnes med 75 % af 0,5 % af udgiften
til de samlede arbejder.
2. Et byfornyelsesarbejde bliver afleveret den 31. december 2042. Eksemplet er kun relevant, hvis ikke man
afskærer bidragsbetaling min. 5 år før endelig lukning af afdeling C.
Her er det tydeligt, at sagen ikke længere er omfattet af afdeling C allerede inden gennemførelsen af 5-års
eftersynet. Dette vil derfor ikke blive gennemført af afdeling C, og der skal derfor heller ikke betales bidrag
herfor. I øjeblikket er fordelingen af udgifter til gennemførelse af eftersyn, jf. BvB’s revisor ca. 80 % til 1-års
eftersyn og ca. 20 % til 5-års eftersyn. Hvis vi ser historisk på fordelingen er den henholdsvis 70 % og 30 %,
hvilket forekommer mere rimeligt, hvorfor jeg tager udgangspunkt i den fordeling.
Bidraget skal således beregnes med 70 % af 1 % af de samlede udgifter for 1-års eftersynet, og da
forsikringsperioden kun bliver 3 år beregnes bidraget herfor med 15 % af 0,5 % af de samlede arbejder.
Venlig hilsen
Helge Birkerod Aaquist
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0018.png
INDKOMMET
24
Transport-
og Boligministeriet
Frederiksholms
Kanal 27F
1220
København
K
JULI
2020
Transport-
og
Boligministeriet
Den 24. juli
2020
Høringssvar
vedrørende udkast
til forslag til
lov
om ændring
af
lov
om byfor-
nyelse og udvikling
af
byer og
lov om
almene
boliger
mv.
(Sammenlægning
af
Byggeskadefonden og Byggeskadefonden
vedrørende
Bygningsfornyelse
samt
ophør
fremtidige
forsikringssager vedrørende
bygningsfornyelse mv.)
af
har
den
12.
juni modtaget høringsmaterialet
om
ovenstående. Udkastet
til lovforslag
har
været
drøftet
i
ByB's
bestyrelse,
og
BvB
har
forlængelse heraf følgende kommen-
BvB
BYGGESKADE FONDEN
VEDRØRENDE
BYGNINGSFORNYELSE
tarer:
1. Baggrunden
BvB
er
i
der
ikke politisk
opbakning
til
en sådan model,
er
BvB
enig
at der
bør ske
et
stop
for
tilgang af nye
sager
kombineret med en
afvikling
af
den eksisterende bestand
af forsikringssager over godt 20 år.
BvB. Er
BvB
støtten
til
byfornyelse
er
reduceret
meget
kraftigt
igennem
årene, samt
at
BvB's
sager
i
konsekvens heraf
er
blevet mindre
og
mindre. Selvom
BvB's økonomi
aktuelt
er
sund med en meget høj egenkapital,
vil
det sætte
økonomien under pres
i
fremtiden,
og
der
er
derfor behov for en langsigtet løsning. Dette kunne ske
i
form af
øgede
bevillinger
til
byfornyelse kombineret med en
begrænset
forhøjelse af bidraget
til
enig
i,
at
for
forslaget
om afvikling
af
ByB
i,
med
en afvikling
af
BvB:
ser
dog følgende problemer ved en fremtid uden
støtte
til
byfornyelse kombineret
der
er
tilvejebragt
med den offentlige byfornyelsesstøtte.
1.1:
Historisk
set
har Byfornyelsesloven igennem mange
år
givet mulighed
for
at
sikre
en
opdatering
til
nutidigt niveau af blandt
andet
nedslidte ejendomme
og med
BvB's
forsikringsordning
har været
med
at
sikre og bevare de værdier,
til
tigt
kan
benyttes
til
at
gennemføre energibesparende foranstaltninger, der
vil
medføre en betydelig reduktion af ejendommenes klimabelastning.
Tr
1.2:
Klimaloven og
målet
om
70 % reduktion af drivhusgasser kræver en hurtig
indsats på mange områder. Byfornyelsesloven
er et
kendt instrument, der hur-
R2 32
1.3: Selvom aktiviteten
er
lav, gennemføres
der
dog fortsat byfornyelse med
kommunal
støtte.
Hvis
disse ejendomme oplever byggeskader,
vil
ejerne,
som
6
OD
dk
E
byblilbub
VA
15115505
15
K
Ny
Kongensgade
København
Ok
1472
wwve
Dvb
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0019.png
anført
|
lovforslaget,
stå uden
BvB's
eftersyns-
og forsikringsordning
og dermed
uden
hjælp fra
BvB
til
at afdække
og
udbedre skader.
Ved
en højere
byfornyel-
sesindsats
|
fremtiden,
vil
dette
problem blive
tilsvarende større.
1.4
BvB
anvender betydelige ressourcer
at
udvikle og formidle viden om,
hvordan
byggeskader undgås. Byggeskader koster samfundet over
10 mia. kr.
om
året.
Denne vigtige
forebyggende indsats
vil
stoppe, når
BvB
afvikles.
2.
Placeringen af
BvB
i
afviklingsperioden
Da BvB
blev
stiftet
i
1990
var der bred
politisk
enighed
om,
at
BvB
ikke skulle
placeres
sammen
med Bygeskadefonden
for det almene
nybyggeri,
der var blevet oprettet
|
1986,
og som blev
placeret sammen med
Landsbyggefonden,
BvB
's kunder
er
primært ældre
beboelse samt andelsboligforeninger
og
ejertejligheds-
private udlejningsejendomme
foreninger, og
BvB's
kunder svarer derfor
i
høj
grad
til
GI's,
der primært er
boligudlej-
til
ningsejendomme opført
før 1970.
forskel på
de
økonomiske,
juridiske
og
administrative
vilkår
i
den private
og
den
almene sektor,
og
der
er
endvidere store tekniske
forskelle imellem
de to sektorer,
Der
er
stor
idet
ByB's
portefølje
overvejende består af ældre
ejendomme
hovedparten af Byggeskadefondens
portefølje
består af nyere ejendomme med en
anden
byggeteknik.
GI
tilbød
100
år eller mere, mens
het
problemstillinger
|
de
to fonde.
Endelig skal
nævnes, at
Gl
har
ydet
rente-
og
afdrags-
frit lån
til
BVB,
samt
at
GI og BvB
har
haft fælles
formueadministration,
hvilket bl.a.
har
betydet, at
BvB
har fået betydelige rabatter
på aktieforvaltning
på grund af
GI's
stør-
relse.
og
byggetekniske medarbejdere. Herunder har der været
mulighed
for
gensidig inspira-
tion og læring,
idet de byggetekniske medarbejdere
|
høj
grad arbejder
med
samme
gang,
og
det
blev
besluttet, at
placere
BvB
i
Gi-regi. Det
betød
i
praksis, at Gl's administrerende direktør også
blev
direktør
for
BvB,
og
BvB
kunne udnytte
alle GI's
stabsfunktioner, herunder
økonomi,
IT,
HR,
reception,
kantine
mv.
ByB
har
boet
leje hos Gl,
og
BvB's
ledelse har
deltaget
ledermøder sammen med Gl's ledelse.
Endvidere
har der gennem tiden været tradition
for udlån eller overførsel af
medarbejdere,
idet
både
GI
og
BvB
typisk
har
ansat
jurister
i
i
derfor
1990
at medvirke
til
at hjælpe
BvB
til
i
et
Der
har således været tale
om
både synergi
og
udnyttelse af stordriftsfordele
årige
samarbejde
imellem
GI
og
BvB.
I
i
det
30
forlængelse heraf
ser
BvB
følgende
problem ved en fusion mellem
BvB
og Byggeska-
defonden:
I
lovforslaget
argumenteres
for,
at der
kan
opnås
stordriftsfordele på
de administrative
udgifter
ved
at sammenlægge
BvB
med Byggeskadefonden frem for
at opretholde
BvB
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0020.png
allerede har
haft
glæde
af
disse
stordriftsfordele
i
de
30
år sammen med
GI.
Stordriftsfordele
i
et
regi
vil
muligvis blive
erstattet
af tilsvarende
fordele
i
et
andet
regi, hvorimod
en
adskillelse fra
BvB
som
en selvstændig
fond. Det
er
ByB
's
umiddelbare
vurdering, at
Byggeskadefonden
vil
medføre
betydelige engangsomkostninger,
der
vil
belaste
økonomien
i
ByB.
Gl
via en fusion med
en
politisk beslutning om afvikling
af
BvB, vil BvB
derfor anbefale, at dette over
de
næste 20-25 år sker hos
og med sin
mangeårige samarbejdspartner,
GI
-
samme
måde,
som
GI
har
bidraget
oprettelsen
og driften
af
BvB
over
de forløbne 30 3r.
Ved
til
Som
det fremgår af høringssvaret
fra Gl,
har
GI's
bestyrelse anbefalet denne
løsning.
3.
Konkrete bemærkninger
til lovforslag og
bemærkninger hertil
Udover de
ovenfor anførte generelle bemærkninger, har
ByB
følgende
konkrete bemærk-
ninger:
Lovforslag
Ad $1, nr.
2:
I
61521e,
stk.
A
2
bør
det
tilføjes,
at der
heller ikke må
overføres
midler fra
Afdeling
C
til
Afdeling
og Afdeling
B.
Ad 64, stk.
2:
Oplistningen af
det,
Byggeskadefonden
overtager
ansvaret
for,
bør
suppleres
med
BvB's
vigtigste aktiv,
som er
”ByB's
medarbejdere”.
Bemærkninger
til
lovforslag
Ad
side
5,
4.afsnit:
Også
dere”.
Ad
side
5,
sidste afsnit:
Tallene
i
første
linje
bør
rettes
her
bør
det
tilføjes,
at
Byggeskadefonden
overtager ansvaret
for "BvB's
medarbej-
til
samlede aktiver
på 184 mio. kr. ved
udgangen af 2019.
Ad
side
8,
punkt
4,
3.
afsnit:
vidt
angår oplysningen
om
antallet af sager, gør
vi
opmærksom
på,
vi
i
2019
oprettede
37
sager baseret
registreringerne
BOSSINF-systemet.
BvB's
registrering
For
i
at
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0021.png
omfattet af
ByB's
forsikringsordning.
Henset
til
førnævnte antal
finder
finder
sted når
sagen
første
gang
optræder
i
systemet
og
opfylder
kriterierne
for
at
blive
ganske
sager
om året”,
er retvisende.
Bemærkninger
vi
det
tvivlsomt, om
bemærkningen
om,
at der
"kun
er
til
lovforslagets enkelte
bestemmelser
Ad $1, nr. 2, side 12,
2.
afsnit:
Det
bør
tilføjes,
at der heller
ikke
må overføres
midler fra
Afdeling
C
til
Afdeling
A
og
Afdeling
B.
Ad 61, nr. 3, side 13,
4.
afsnit:
Antallet
af de
af Boligministeren
udpegede
bestyrelsesmedlemmer
Ad
84,
skal
rettes
fra 4
til
5.
side
16,
2.
afsnit:
det
tilføjes,
Også her bør
dere”.
at
Byggeskadefonden
overtager ansvaret
for
"BvB's
medarbej-
J…
Je
B
hilsen
ker
Nansen
G
Kg
Paw Engsbye Rasmussen
Vicedirektør
ff
t
lsesformand
FO
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0022.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Malene Bønding Oelrich ([email protected])
[email protected] ([email protected])
VS: Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
24-07-2020 13:56:18
Eksternt høringsbrev vedr. lovforslag om fusion af byggeskadefondene.docx; Udkast til lovændring fusion af BSF og BvB m.
grøn byfornyelse.docx; Ekstern høringsliste.docx; signaturbevis.txt; signaturbevis.txt;
Høringssvar fra Konstruktørforeningen.
Konstruktørforeningens holdning er, at det vil være til stor skade for den fremtidige renovering at lægge Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse sammen med Byggeskadefonden og ikke mindst at udfase den forsikringsordning, der eksisterer i dag.
Vi mener, det vil være skadeligt for kvaliteten af disse renoveringer og dermed til skade for andelshavere og lejere og deres
forbrugersikkerhed.
Generelt kigger vi ind i et meget stort behov for at få renoveret og i særlig grad energirenoveret den eksisterende bygningsmasse,
hvoraf en stor del er privatejede udlejningsejendomme samt andelsbolig- og ejerforeninger. Der vil derfor stadig være et stort
behov for den forsikringsdækning med dertil hørende eftersyn, der er i dag i regi af BvB.
En stor del af disse renoveringer skal foregå i ejendomme, der for en stor dels vedkommende dels er ældre og dels opført med andre
byggemetoder end generelt for almene ejendomme og derved kræver disse en anden tilgang til renoveringer.
Dertil kommer den store formidlingsopgave BvB har dækket, ikke mindst i uddannelsesmæssige sammenhænge, både på faglært og
videregående niveau, som vi stadig ser som helt nødvendig for at sikre gode renoveringer, men også og ikke mindst for at sikre, at
der stadig kan ske innovation og udvikling med en dertil hørende forsikrings- og formidlingsopgave. Dette kan være med til at sikre,
at de mange forestående energirenoveringer, der også skal være med at nedsætte ejendommenes og hele Danmarks klimaaftryk,
sker på den bedst mulige måde.
Af disse grunde ser vi det yderst problematisk at nedlægge den eksisterende ordning med formidling og forsikring til gavn for både
ejere, lejere, andelshavere og samfundet.
Med venlig hilsen / Kind regards
Jette Leth Fejerskov Djælund
Chefkonsulent, Bygningskonstruktør MAK
General Manager of Professional and International Affairs
Bachelor of Architectural Technology and Construction Management MAK
Tlf.: +45 33 36 41 50
Mobil: +45 51 38 26 31
Få KF’s nyhedsbrev og bliv opdateret på dit fag og professionelle liv
Ny Kongensgade 15
1472 København K
Tlf.: +4533364150
www.kf.dk
Fra:
TRM Malene Bønding Oelrich [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. juni 2020 11:28
Emne:
Høring om fusion af Byggeskadefonden og Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Til høringsparterne
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0023.png
Transport- og Boligministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
almene boliger m.v., om fusion af Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse med Byggeskadefonden på det almene område, i
høring. Se venligst vedhæftede.
Høringsfristen er den
3. august 2020.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med reference til sagsnr. 2019-7915.
Vedhæftet denne mail er udkastet til lovforslaget, høringsbrevet og en høringsliste. Høringen kan også findes på Høringsportalen.dk
på dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64068
Venlig hilsen
Malene Bønding Oelrich
Fuldmægtig
Transport- og Boligministeriet
Ministry of Transport and Housing
Kontoret for Boliglovgivning
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon 23 47 10 87
[email protected]
www.trm.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0024.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Troels Øhlenschlæger Graversen ([email protected])
Journalnummer 2019-7915
30-07-2020 10:37:15
Til Transport- og Boligministeriet
KL takker for muligheden for at kommentere på forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om
almene boliger m.v.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Troels Øhlenschlæger Graversen
Chefkonsulent
Teknik og Miljø
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3683
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258500_0025.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K.
Sendt pr. e-mail til [email protected]
3. august 2020
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer og lov om almene boliger m.v. (Journal nr. 2019-7915)
Transport- og Boligministeriet har den 12. juni 2020 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om almene boliger m.v i
høring.
Udkastet har været behandlet i bestyrelsen for Danske BOLIGadvokater, der fungerer
som Danske Advokaters fagudvalg på området.
Med lovudkastet lægges der op til at ophæve den tvungne forsikring af ombygninger
ved bygningsfornyelse. Det betyder, at de fremtidige bygningsfornyelser efter
byfornyelsesloven ikke vil være omfattet af en forsikring. Forsikringen vil dog fortsætte
for de igangværende projekter.
Danske Advokater finder, at udkastet på dette punkt i givet fald vil indebære en
forringelse af de berørte beboeres retsstilling, da der kan opstå fejl ved byfornyelse
som ved alle andre projekter.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det af bemærkningerne til udkastet til
lovforslaget fremgår, at man fremover kun forventer et lille antal sager, som kan være
omfattet af den nuværende forsikringsordning, og at dette anføres som et af
argumenterne for at nedlægge forsikringsordningen. Det lille antal omfattede sager
ændrer dog
efter Danske Advokaters opfattelse - ikke ved, at forsikringen for
beboerne må anses for væsentlig ift. de projekter, der må forventes gennemført i
fremtiden.
www.danskeadvokater.dk
Dok.nr. D-2020-054635
Med venlig hilsen
Danske Advokater
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]