Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 6 Bilag 1
Offentligt
2258498_0001.png
Dato 26. august 2020
J. nr. 2019-7915
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om alme-
ne boliger m.v. (Sammenlægning af Byggeskadefonden og Bygge-
skadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, og ophør af fremtidig
skadesdækning ved bygningsfornyelse m.v.)
Transport- og Boligministeriet hørte den 12. juni 2020 en række myndigheder
og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer og lov om almene boli-
ger m.v. Høringsfristen udløb den 3. august 2020.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Danske Advokater, Danske Revisorer, Byggeskadefonden vedrørende
Bygningsfornyelse (BvB), GI og
Konstruktørforeningen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Advokatsamfundet, ATP Ejendomme, BL, Byggeskadefonden
(BSF), Finans Danmark, KL og Landsbyggefonden.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Arkitektforeningen, BAT-
Kartellet, BIPS
Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, BygningsFredningsForeningen,
Byggeriets Evaluerings Center, Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Center for
Boligsocial Udvikling, Danske Arkitektvirksomheder, Danske ARK (Praktise-
rende Arkitekters Råd), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Handicaporga-
nisationer, Dansk Iværksætterforening, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Lejere, DI, Danmarks Lejerforeninger, Danske Boligadvokater, Danske Regio-
ner, Danske Udlejere, Det Centrale Handicapråd, Ejerlejlighedernes Landsfor-
ening, EjendomDanmark, Erhvervslejernes Landsorganisation, Finans og Lea-
sing, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen
til fremskaffelse af Boliger til Ældre og Enlige, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen Danmark, InvesteringsForeningsRådet,
Kommunekredit, Kommunernes Revision
BDO, Kuben, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen for bygnings- og landskabskultur, Landsforenin-
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258498_0002.png
Side 2/5
gen Landsbyerne i Danmark, Lejernes Landsorganisation i Danmark, OK-
fonden, Realdania, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Statens Bygge-
forskningsinstitut/Aalborg Universitet, sbs rådgivning A/S, Søren Garde Råd-
givning og VIVE - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
4. Øvrige høringssvar
Transport- og Boligministeriet har herudover modtaget høringssvar fra følgen-
de høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets høringsliste:
Helge Bir-
kerod Aaquist.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
1.
Baggrunden for lovforslaget om sammenlægning af de to byggeskade-
fonden
GI og BvB er enige i, at det er nødvendigt at standse tilgangen af nye sager, og
at de eksisterende sager skal afvikles. Dette er nødvendigt på grund af de fal-
dende bevillinger til bygningsfornyelse, der har resulteret i færre og mindre
sager.
Danske Revisorer stiller sig positive over for forslaget om sammenlægning af de
to byggeskadefonden, hvor der dermed kan trækkes på fælles fagekspertise og
ressourcer. Det bemærkes også, at BSF besidder kompetencerne til håndtering
af byggeskader.
Det bemærkes yderligere, at det er vigtigt, at den nye Afdeling C holdes øko-
nomisk adskilt fra BSF’s øvrige afdelinger.
Transport- og Boligministeriet har ikke bemærkninger hertil.
2. Kommende bygningsfornyelser vil være uden dækning.
GI, BvB og Helge Birkerod Aaquist bemærker, at selv om bygningsfornyelses-
aktiviteten er lav, gennemføres der stadig bygningsfornyelser. Som det fremgår
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258498_0003.png
Side 3/5
af lovforslaget vil disse byggesager stå uden forsikring og ikke kunne få hjælp
fra BvB. Skader i forbindelse med bygningsfornyelse vil være en stor belastning
administrativt og økonomisk for ejeren og lejerne.
Konstruktørforeningen bemærker herudover, at det vil være til skade for frem-
tidige renoveringer at udfase skadesdækningen, da det skader kvaliteten og i
sidste ende ejere, lejere og andelshavere.
Danske Advokater bemærker, at en udfasning af skadesdækningen vil forringe
de berørte beboeres retsstilling, da alle byggeprojekter kan indeholde fejl. Selv
om det kun er få sager, ændrer det ikke på, at forsikringen er væsentlig for be-
boerne ved fremtidige projekter.
Derudover bemærker GI, BvB og Konstruktørforeningen
BvB’s arbejde med
udvikle og formidle viden om, hvordan byggeskader undgås. Denne forebyg-
gende indsats vil ophøre ved sammenlægningen.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at som det frem-
går af lovforslaget, er der i dag meget få bygningsfornyelser, der er omfattet
af BvB’s skadesdækning,
og dermed forsikret af BvB. Det vil derfor være me-
get få sager, der vil stå uden mulighed for at hente hjælpe fra BvB. Denne
hjælp vil eventuelt kunne indhentes fra f.eks. private firmaer. De meget få
sager, der oprettes om året er ikke et tilstrækkeligt grundlag til at opretholde
BvB som en selvstændig fond.
Derudover bemærkes det, at BSF ligesom BvB har en omfattende viden om
byggeteknik og byggeskader, og også gennemføre en væsentlig udviklings- og
formidlingsindsats i denne henseende.
Bemærkningerne har ikke ført til ændringer af lovforslaget.
3. Overførelse af BvB til BSF
GI og BvB bemærker, at BvB siden sin oprettelse i 1990 har haft et samarbejde
med GI, da deres kundebase i mange henseender er ens. De arbejder begge
med ældre udlejningsboliger. GI, BvB og Konstruktørforeningen bemærker
ligeledes, at der er stor forskel på de økonomiske, juridiske og administrative
vilkår for private udlejningsboliger og almene boliger. Derudover behandler
BSF typisk ejendomme af nyere dato. GI er derudover bekymret for, at med
kun 1 bestyrelsesmedlem med kundskaber i forhold til bygningsfornyelse, vil
det ikke være muligt at øve indflydelse i forhold til den meget større BSF.
BvB og GI har haft et samarbejde omkring bl.a. IT, HR, reception, kantine m.v.
Derudover har GI ydet BvB et rentefrit lån på 30 mio. kr., og BvB og GI har haft
fælles formueadministration, hvilket har givet BvB besparelser på aktieforvalt-
ningen.
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258498_0004.png
Side 4/5
GI og BvB argumenterer for, at de stordriftsfordele, der vil kunne opnås ved en
sammenlægning med BSF, ikke vil være større end fordelene ved det eksiste-
rende samarbejde med GI.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det på grund af
de sidste mange års faldende bevillinger på byfornyelsesområdet, der har
medført færre og mindre sager, ikke er muligt på længere sigt at opretholde
BvB som en selvstændig fond.
Det er derfor nødvendigt at overføre BvB’s sager, aktiver, m.v., til en større
enhed, der kan håndtere sagerne, indtil disse er endeligt udfasede. Det er ble-
vet besluttet at overførelsen skal ske til BSF, da de to byggeskadefonde har
samme opgaver. Blandt andet håndterer begge fondene byggesager med of-
fentlig støtte, gennemføre 1- og 5 års eftersyn på bygningerne. Ligeledes mod-
tager og behandler begge fonde anmeldelser om byggeskader, og sørger for
udvikling og formidling af byggeteknisk viden for at undgå byggeskader.
Både BvB og BSF har således kompetencer inden for byggetekniske undersø-
gelser og juridisk erfaring i behandling af skadessager.
Der vurderes derfor at være en vægtig synergi imellem BvB og BSF, der vil
sikre en forsvarlig og kompetent håndtering af de eksisterende sager i BvB i
løbet af udfasningen.
Bemærkningerne har ikke ført til ændringer i lovforslaget.
4. Forslag om løbende aftrapning af bidrag til afdeling C
Helge Birkerod Aaquist foreslår en ordning, hvor fremtidige sager også kan
være omfattet af den nye Afdeling C, men hvor bidraget aftrappes i takt med at
ophørsdatoen nærmer sig. Der vil således skulle betales en vis procentdel af
den 20 årige skadesdækning, som den pågældende ejendom ville have opnået
efter de gældende regler.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det vil kunne
blive en administrativ tung behandling af sagerne. Det vil muligvis kræve
udvikling af et nyt IT-system, der kan håndtere beregningen af bidraget, i
forhold til hvornår sagen er kommet ind, og hvor langt der er til ophørsdato-
en. Ligeledes vil der skulle opretholdes eftersyn af bygningerne, og føres regn-
skaber for sagerne i løbet af de ca. 20 år Afdeling C skal håndtere sagerne,
hvor økonomien fortsat vil være under pres på grund af færre og mindre bi-
drag.
Det findes ikke ønskeligt at indføre en tung administration af skadesdæknin-
gen, i henseende til at økonomien vedrørende disse sager er under pres, og der
er en potentiel risiko for manglende evne til at dække større skadessager.
L 6 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2258498_0005.png
Side 5/5
Bemærkningen har ikke medført ændring af lovforslaget.
5. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
BvB bemærker, at der i § 151 e, stk. 2, bør tilføjes, at der heller ikke må overfø-
res midler fra Afdeling C til Afdeling A og B, og ligeledes bør oplistningen i lov-
forslagets § 4, stk. 2, over hvilke aktiver der overtages også nævnes BvB’s med-
arbejdere. Dette vil også skulle fremgå af bemærkningerne til de nævnte be-
stemmelser.
BvB bemærker ligeledes, at tallet på lovforslagets side 5 sidste afsnit bør æn-
dres til 184 mio. kr. ved udgangen af 2019, og at der baseret på registreringer i
BOSSINF oprettet 37 sager i 2019. Dermed bør det ikke fremgå, at der er gan-
ske få sager om året.
Transport- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at bemærkningen
om muligheden for at overføre midler fra Afdeling C til Afdeling A og B, samt
bemærkningen om at medtage BvB’s medarbejdere i listen over overtagne
aktiver, tages til efterretning.
Bemærkningen om rettelse af de ovennævnte tal tages til efterretning. På side
5 i lovforslaget
opdateres oplysningen om BvB’s samlede aktiver fra 175 mio.
kr. i 2018 til 184 mio. kr. i 2019. Derudover ændres på side 8, afsnit 4, oplys-
ningen om at der i 2019 var 22 uafsluttede sager, til at der i 2019 er oprettet
37 sager på baggrund af registreringer i BOSSINF.
Selv om tallet opdateres til 37 sager i løbet af 2019, er det fortsat ministeriets
opfattelse, at der er tale om få sager årligt.