Tak for det, formand, og tak til den seneste ordfører fra Liberal Alliance, der går ind og støtter noget, der har med byfornyelse at gøre, dog en effektivisering, men alligevel. Også tak til ordførerne for bemærkningerne i øvrigt.
Formålet med lovforslaget er med rettidig omhu at tage hånd om Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse, herunder selvfølgelig fondens sager og økonomi. På grund af de senere års nedskæringer i byfornyelsesrammerne er fondens økonomi under pres, og i dag gennemføres der færre, typisk ganske små sager sammenlignet med tidligere. Det betyder, at der indbetales færre og mindre bidrag til fonden. Det er derfor vurderet, at der ikke længere er grundlag for at opretholde det som en selvstændig fond. Der vurderes heller ikke at være grundlag for at fortsætte skadesdækning af bygningsfornyelser, da så få istandsættelser er omfattet af reglerne i dag.
Det foreslås derfor, at de sager, aktiver, passiver m.v., som ligger i fonden, overføres til Byggeskadefonden på det almene område. De to byggeskadefonde har mange ligheder og mange af de samme opgaver, f.eks. gennemfører begge fonde gennemsyn på byggearbejder, håndterer skadesanmeldelser og sørger for formidling af byggeteknisk viden. Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelses sager foreslås derfor overført til Byggeskadefonden, hvor der oprettes en ny afdeling, Afdeling C, der vil kunne håndtere skadesdækning af de eksisterende bygningsfornyelsessager. Den nye afdeling foreslås at være separat og økonomisk uafhængig af Byggeskadefondens øvrige afdelinger, A og B. Det vil betyde, at afdelingerne ikke kan låne penge til hinanden, og afdelingerne vil ikke kunne hæfte for hinanden. Forslaget vil betyde, at fremtidige bygningsfornyelser ikke vil have skadesdækning af Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse eller andre lignende fonde.
Ligeledes ophører det eftersyn og den juridiske bistand, som fonden tidligere har ydet. I tilfælde af en byggeskade vil ejerne derfor fremadrettet selv skulle rejse krav mod en ansvarlig entreprenør eller rådgiver. Det forventes dog at være meget få byfornyede ejendomme, der vil stå uden skadesdækning og juridisk bistand fra fonden i fremtiden, da der er ganske få ejendomme, der er omfattet af Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse.
Derudover foreslås aftalt grøn byfornyelse ophævet. Aftalt grøn byfornyelse var en del af energisparepakken fra 2014 og går overordnet på en aftale mellem udlejerne og et flertal af lejerne om gennemførelse af energisparende arbejder i ejendommen. Hensigten med ordningen var at øge de private udlejeres interesse i at igangsætte energirenovering i det private udlejningsbyggeri. Forslaget om at ophæve ordningen er et resultat af evalueringen af aftalt grøn byfornyelse, der viste, at ordningen ikke anvendes i praksis.
Med de ord skal jeg sige tak for den gode debat om lovforslaget, og jeg ser frem til en konstruktiv udvalgsbehandling.