Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 58 Bilag 1
Offentligt
2258623_0001.png
Helle Liemann
Fra:
Sendt
Til:
Emne:
Henriette Fagerberg Erichsen <[email protected]>
26. maj 2020 15:46
EU & Erhverv
Sv: Høring om udkast til
lovforslag om ændring af skologiloven
juli 2020 (Sagsnr.: 2020 3)
-
-
hzringsfrist 21.
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive horingssvar.
Med venlig hilsen
i
ADVOKATSAMFUNDET
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronpnnsessegade 23. 1306 Kobenhavn K
D
45
33969728
hfe advokatsamfundetdk www.advokalsam(undet.dk
-
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Et.) & Erhverv ([email protected])
Helle Liemann ([email protected])
Horing om udkast til lovforslag om ændring af okologiloven
26-05-2020 11:59
-
horingsfrist 21. juli 2020
Til Horingsparter
Hermed sender Landbrugsstyrelsen et udkast til lovforslag om ændring at økologiloven.
Indholdet af lovforslaget er nærmere beskrevet i vedlagte horingsbrev.
Bemærkninger til ændringerne bedes sendt til [email protected], med angivelse atj. nr. 29-0162-000008, senest
den 21. juli2020.
Spørgsmål til udkastet kan rettes til nedenstående pà telefon 7242 9927, eller mailadresserne: [email protected] og
[email protected].
Med venlig hilsen
Helle Liemann
Specialkonsulent EU & Erhverv
[email protected]
Miljø-og Fodevareministeriet
Landbrugsstyrelsen Nyropsgade 30, 1780 Kobenhavn VI Tlf.+45 33958000
I
[email protected] www.lbst.dk
I
På vores hiemmeside kan du læse, hvordan
vi
behandler dine personoplysninger. httpsj/lbst.dklpersondat&
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0002.png
Birkerød 23. juni 2020
Til Miljø & Biodiversitet
E-mail: [email protected]
i.
nr. 29-0162-000008
Høringssvar for udkast til lov om ændring af økologiloven.
Tak for muligheden for at kommentere på den kommende økologilov foranlediget af Europa-Parlarnentets
og Rådets forordning (EU) 2018/848 af 30. maj 2018 om økologisk produktion og mærkning af økologiske
produkter.
Danske Juletræer glæder sig indledningsvist over, at man vil harmonisere de danske økologiske regler med
reglerne på FU-niveau og opfordrer til, at denne harmonisering også vil gælde for afgrøden juletræer.
Netop danske juletræsproducenter har i den nugældende økologilov med tilhørende bekendtgørelse været
udsat for stramninger og urimelig negativ forskelsbehandling sammenlignet med juletræsproducenter i det
Øvrige FU.
I de øvrige EU-lande kan man omlægge juletræer 3 årfør salg og så markedsføre juletræerne som
økologiske, I Danmark skal hele kæden fra frø til færdigt juletræ følge de danske økologiske regler, hvilket
betyder en omlægningstid på 12 år. Det er nemlig ikke muligt at omlægge igangværende kulturer, som man
ellers tillader det inden for dansk frugtavl, hvor etablerede frugtplantager kan omlægges uanset alder, og
frugten sælges som økologisk efter den 3-årige omlægningsperiode.
Juletræer er en stor eksportartikel, og 80% af den danske juletræsproduktion går til eksport. Derfor er det
problematisk for de danske producenter, når eksportlandene har lempeligere regler for økologisk
juletræsproduktion. Danske producenters muligheder for at tage del i et eventuelt nærtstående opsving for
økologiske juletræer i Europa vil derfor være begrænsede under de nuværende regler.
Brancheforeningen Danske Juletræer vil derfor appellere til, at de unødvendige danske særregler for
juletræer fjernes i det videre arbejde med at harmonisere FU forordningen med den danske økologilov med
tilhørende bekendtgørelse. Kan dette rimelige krav ikke efterkommes bør danske juletræsproducenter med
Landbrugsstyrelens mellemkomst tilbydes at kunne certificere økologiske juletræer baseret på FU-reglerne
ved eksport og her bruge det “grønne FU-blad” i stedet for det “røde ø-mærke”.
Venlig hilsen
Direktør Claus Jerram Christensen
*
Danske
Jutetræer
Blokken 15
-
træer & grønt
DK-3460 Birkerød
Tlf. 26 274266 [email protected]
www.christmastree.dk’
CVR-nr.
12
57
1291
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0003.png
æop
Land bruassh’ re Isen
euogerhven’lbst.dk
Nyropsgade 30
1780 København V
Albertslund, 21.juli 2020
Horingssvar vedr, udkast til lov om ændring aføkologiloven,
j.nr. 29-0162- 000008
Coop Danmark har modtaget ovennævnte forslag til ændring af okologiloven i horing og
har føl
gende kommentarer.
Vi bakker naturligvis op om tilpasningerne af loven, så den flugter med den nye EU-forordning
(2016/848). Det er vigtigt, at vi sikrer al det indre marked for økologiske produkter fungerer så gnid
ningsfrit som muligt.
For den enkelte butik, som onsker at sælge (flere) økologiske fødevarer, er det vigtigt, at lovændrin
gen ikke medforer øgede administrative krav eller udgifter. Det vil være en hindring for en fortsat
udvidelse af den økologiske afsætning i
Danmark.
Coop støtter derfor forslaget om risikobaseret kontrol i alle led af værdikæden, herunder at udnytte
muligheder for at indhente oplysninger fra andre myndigheder, hvis disse oplysninger kan forbedre
kontrollen. Tillid til kontrolsystemet er helt afgørende for økologiske troværdighed hos forbrugerne.
Lige som det er væsentligt at kontrollen foretages så ressourceeffektivt som muligt.
I udkastet foreslås det endvidere at ændre grundlaget for Det Okologiske Fodevareråd. som foreslås
erstattet afen generel hjemmel til ministeren til at nedsætte rådgivende udvalg. Dette forslag mener
Coop er en væsentlig svækkelse af noget afdet, som har gjort udviklingen af den økologiske sektor
sà stærk
i
Danmark. Nemlig det tværsektorielle, konsensusbetonede og bredt forankrede samarbejde
mellem offentlige og private aktorer, interesseorganisationer og vidensinstitutioner om at identificere
udfordringer og pege på løsninger, der kan styrke den økologiske sektor og udviklingen af markedet.
Intet sted har den tilgang været tydeligere end i Det Økologiske Fodevareråd, som
okologiens tidlige år har spillet en stor rolle for udviklingen.
ikke mindst
i
Efter Coops opfattelse er det vigtigt, at en nedlæggelse af DOFR eller en erstatning af Rådet med
“ministernedsatte rådgivende udvalg” sker under hensyntagen til følgende:
Tlf +45 4386 4386
www.coop.dk
VAT/cVR, 26 29 94
9E
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0004.png
2(2)
At der etableres en fly struktur, som bliver så
fast
defineret som muligt (læs: så skiftende mi
nistre eller politiske flertal ikke ændrer ved den grundlæggende funktion af DOFR, eller
hvad der måtte erstatte det som tværgående rådgivende udvalg. Og så relevante parter altid
vil blive inddraget i arbejdet også når de måtte have andre holdninger end flertallet).
At den økologiske sektor er fundamentalt anderledes end andre sektorer, fordi udviklingen
følger de økologiske principper, der netop sigter på at skabe et sai;nnenhængendc’ fodevare
system, som skaber positive forandringer på de områder, som principperne adresserer. Der
for ligger det i okologiens natur, at problemer og løsninger skal identificeres i sammenhæng,
så der ikke skabes utilsigtede problemer andre steder i værdi- eller fodekæder. Netop derfor
er en bred repræsentation i rådgivende udvalg helt essentiel for okologien.
At vigtige aktorer ikke udelukkes fra at deltage i det rådgivende arbejde, selvom deres rolle i
specifikke sager kan synes ubetydelig. Eksempelvis vil mange problemstillinger være af lav
relevans for dagligvarehandlen, men oplevelser af strukturelle barrierer eller udfordringer i
afsætningsleddet kan sagtens have stor betydning for prioriteringer i andre dele afværdikæ
den hvilket man kan risikere at overse, hvis alle aktører ikke deltager eller inddrages.
For at sikre ovenstående kunne man udarbejde en bruttoliste over relevante organisationer, forenin
ger, vidensinstitutioner og myndigheder inklusive Coop og andre erhvervshovedorganisationer, der
alle kan få invitationen til at bidrage til specifikke drøftelser i rådgivende udvalg. Dermed vil alle
kunne bidrage, og selv vælge, hvor det giver mening at være repræsenteret. Vigtigt er det i hvert fald,
at DOFR ikke nedlægges, for en bedre struktur end den i udkastet foreslåede er tænkt igennem.
Med venlig hilsen
Thomas Roland
CSR-chef. Coop Danmark
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0005.png
*
DATATI LSYN ET
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Sendt til euogerhverv@lbstdk
-
18 juni 2020
Jnr 2020-11-0396
Doknr 225626
Sagsbehandler
Rasmus Maflens
Bemærkninger til ændring at økologiloven (Deres j.nr. 20-0162-
nnnnn8’
.flJWWW
Datatilsynet har den 26. maj 2020 modtaget udkast til lovforslag om ændring af økologiloven,
som Landbrugsstyrelsen har sendt i boring.
Datatilsynet vurderer, at udkastets punkt 13 vedrørende samkoring af oplysninger fra andre
myndigheder giver anledning til bemærkninger.
Datatilsynet har noteret sig, at lovforslagets
§
17 a giver mulighed for, at ministeren for føde
varer, fiskeri og ligestilling kan indhente oplysninger, herunder personoplysninger, fra andre
myndigheder, som er nødvendige for at kontrollere, at reglerne på området overholdes.
Datatilsynet har endvidere noteret, at
§
17 a’s primære fokus er oplysninger om virksomheder
samt oplysninger om personer, herunder enkeltmandsvirksomheder. Datatilsynet bemærker
hertil, at det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der ligeledes kan indhentes sær
lige kategorier af personoplysninger og oplysninger om strafbare forhold,
jf.
databeskyttelses
forordningens artikel 9 og 10, såfremt det er nødvendigt i henhold til bestemmelsens formål.
Landbrugsstyrelsen oplyser, at det vurderes, at de personoplysninger, som ikke er omfattet at
databeskyttelsesforordningens artikel 9 og 10, kan indhentes og behandles i overensstem
melse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og e.
Landbrugsstyrelsen oplyser endvidere, at de særlige kategorier af personoplysninger indhen
tes og behandles med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra fog g.
Landbrugsstyrelsen oplyser endelig, at oplysninger om strafbare forhold indhentes og behand
les med hjemmel i databeskyttelseslovens
§
8, stk. 2, nr. 2.
Datatilsynet bemærker hertil, at det i hvert enkelt indsamlings- og samkøringstilfælde skal sik
res, at der er konkret hjemmel hertil, herunder at oplysningerne er nødvendige, når indsamlin
gen omhandler personoplysninger.
Datatilsynet bemærker endvidere, at indsamling og samkoring at personoplysninger i alle til
fælde skal foretages i overensstemmelse med og under iagttagelse af databeskyttelsesforord
ningens artikel 5, stk. 1, litra
C,
om dataminimering.
Datatllsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 VaCby
T 3319 3200
dt@datatilsvretdk
datatisynet dk
CvR 11883729
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0006.png
Skulle ovenstående give anledning til bemærkninger, er Landbrugsstyrelsen velkommen til at
rette henvendelse til undertegnede på telefon 294932 85.
Side 2 ar 2
Med venlig hilsen
Rasmus Martens
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0007.png
08K
Landbrugsstyrelsen
Mail
til
euogerhvervcIbst.dk
København, 21.07.2020
KKN
Journalnummer 20-0162-000008:
Høring over udkast til lov om ændring af økologiloven
De Samvirkende Købmænd (DSK) har modtaget ovennævnte høring, og med henvisning
til høringsbrevet fremsendes her bemærkninger fra DSK.
Vi er glade for muligheden for at blive hørt vedr, udkast til lov om ændring af økologilo
ven.
Hovedmålet med ændringerne er at tilpasse økologiloven, så den bliver i overensstem
melse med EU’s nye økologiforordning 2018/848 af 30. maj 2018.
I
hovedtræk vil DSK kommentere på ændringerne omhandlende:
1.
Forslag om ophævelse af lovens bestemmelser om autorisation for i stedet at an
vende forordningens regler om certificering.
2. Forslag om nye muligheder for at hente oplysninger fra andre myndigheder med
henblik på bedre risikovurdering i planlægningen af den fremtidige kontrol.
3. Forslag om ændring af bestemmelsen om Det økologiske Fødevareråd.
Generelle bemærkninger
DSK støtter generelt op om lovændringer, der tilpasser den danske lovgivning til EU-lov
givningen. DSK er ligeledes klar over, at der er nødt til at ske ændringer med henblik på
at bringe den danske økologilovgivning i overensstemmelse med den nye økologiforord
ning 2018/848 af 30. maj 2018.
økologien er en stærkt positioneret produktionsform, og de økologiske fødevarer står
som bekendt stærkt på det danske marked med en stor efterspørgsel og købekraft. Det
skal til enhver tid være til at have med at gøre, når man som købmand og butik ønsker at
sælge økologiske fødevarer på det danske marked. Købmænd og butikker skal leve op til
gældende lovgivning og regler, der bør reguleres, så det kan ske uden regelbøvl og byr
der.
De Samvirkende Købmænd
Is!ands Brygge 26, DK-2300 København 5
I
T -HS 3 62 16 16
I
[email protected]
I
www.dsk.dk
CVR nr. 15232013
I
Danske Bank 4180-4110212313
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0008.png
Specifikke bemærkninger
1. Ophævelse af lovens bestemmelser om autorisation
DSK støtter op om harmonisering og ensretning over grænserne mellem medlemssta
terne. Derfor bakker 05K op om en ophævelse af bestemmelserne om autorisation, for at
anvende forordningens regler om certificering.
2. Nye muligheder for at hente oplysninger fra andre myndigheder
DSK støtter op om risikobaseret kontrol i alle led af værdikæden. Derfor støttes op om
forslaget om nye muligheder for at indhente oplysninger fra andre myndigheder, hvis
disse oplysninger kan bidrage til en forbedret risikobaseret kontrol.
3. Ændring at bestemmelsen om Det økologiske Fødevareråd
Som udgangspunkt er DSK i princippet enig i, at Det økologiske Fødevareråd, som det er
sammensat på nuværende tidspunkt, ikke altid er fuldt ud optimalt i forhold til de mange
forskelligartede komplekse emner, der drøftes i rådet, og ikke alle emner er relevante for
alle medlemmer af rådet.
Når det så er sagt, er det også vigtigt for os at pointere, at det er yderst vigtigt, at DSK
er repræsenteret, når der drøftes og rådgives inden for områder og emner, der er rele
vante for DSK’s medlemmer.
DSK forestiller sig, at der kunne blive mulighed for at nedsætte flere forskellige udvalg,
som hver især beskæftiger sig med mere afgrænsede emner, og at der over tid vil blive
forskellige udvalg alt efter hvilke opgaver, der er aktuelle. Det er vigtigt at have med i
overvejelserne, at det fortsat skal være muligt at betragte emnerne overordnet i helikop
terperspektiv. Det er uhyre vigtigt, at der faciliteres dialog og sparring på tværs, så en
kelte udvalg ikke sub-optimere på bekostning af øvrige udvalg.
Vi foreslår, at man udarbejder en bruttoliste over relevante organisationer/branchefor
eninger, der kunne være interesserede, og som bør involveres i emner i regi af (tidligere)
Det økologiske Fødevareråd. Alle på bruttolisten bør inviteres uanset emne; på den måde
risikerer man ikke at glemme eller overse relevante parter, og alle parter har mulighed
for at engagere sig i de emner, som de finder relevant for dem.
På den måde vil specifikke, konkrete afgrænsede emner kunne drøftes i målrettede grup
per af relevante, engagerede parter, resultatet heraf vil være en øget effektivitet og et
forbedret udbytte at arbejdet.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København
S I
T ÷4539 62 16 16
I
[email protected]
I
vw.dsk.dk
CVR nr. 152320131 Danske Bank 4180-4110212313
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0009.png
Man behøver næppe være bange for, at dette vil betyde, at udvalgene vil blive større end
ønsket, da de fleste organisationer prioriterer deres tid nøje og derfor kun må forventes
at deltage, hvis det er relevant for deres medlemmer.
I er velkomne til at kontakte os, hvis vores høringssvar skulle give anledning til spørgsmål el
ler behov for uddybning.
Med venlig hilsen
Karina Kjeldgaard-Nielsen
Fødevare- og Miljøkonsulent
Islands Br’’qge 26, DK-2300 København 5
I
T +45 3962 16 16
I
[email protected]
I
wiw.dsk.dk
CVR nr, 15232013
I
Danske Bank 4180-411021231]
De
Samvirkende Købmænd
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0010.png
c!:;1p
Att. Helle Liemann
Miljø- og Fodevareministeriet
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade
30
1780 København V
IEETISK[
6. juli
2020
Vedr. horing over udkast til lov om ændring af okologiloven.
Det Dyreetiske Råd har modtaget en henvendelse
fra
Landbrugsstyrelsen dateret d. 26.
maj
2020
vedr. horing over udkast til lov om ændring af okologiloven (J.nr.
20-0162-
000008). Det Dyreetiske
Råd
har følgende bemærkninger.
Det Dyreetiske Råd hilser velkomment, at der i udkastet lægges op til en skærpelse
bodeniveauet ved overtrædelse
af
okologireglerne. Rådet tilslutter sig, at bødeniveauet
tilstrækkeligt til at kunne forventes at fremme overholdelse af reglerne, både af hensyn
beskyttelse
af
dyrevelfærden og af
hensyn til
at bevare forbruget-tilliden
okologimærket.
Med venlig hilsen,
Stine B. Christiansen
Sekretariatsleder
af
er
til
til
Det Dyreetiske Råd Miljø- og Fødevareministeriet. Slotsholmsgade
12
1216
København K
detdyreetiskeraadmfvm.dk• www.detdyreetiskeraad,dk
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0011.png
Helle Liemann
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Pia Saxild <[email protected]>
3. juli 2020 12:01
FU & Erhverv
SV: Høring om udkast til lovforslag om ændring af okologiloven
juli 2020
-
høringsfrist 21.
J.nr. 29-0162-000008
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager
ikke
mulighed for at forholde os til udkast til lovforslag
om ændring af okologiloven. Forbrugerrådet Tænk kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller
for at gøre det modsatte.
Med venlig hilsen
Kristine Naalkjær
Projektmedarbejder
Forbrugerrådet Tænk
T +45
7741
7739
/
[email protected]
/
taenk.dk
Fiolstræde
17
B
/
Postboks
2188
/
1017
Kabenhavn K
Forbrugerrådet
Tænk
Danish Consumer Council
Fra:
Helle Liemann [mailto:[email protected]]
Sendt: 26. maj 2020 11:59
Til: EU & Erhverv
Emne: Høring om udkast til lovforslag om ændring af økologiloven
Til Høringsparter
Hermed sender Landbrugsstyrelsen et udkast til lovforslag om ændring at økologiloven.
Indholdet at lovforslaget er nærmere beskrevet i vedlagte høringsbrev.
Bemærkninger til ændringerne bedes sendt til [email protected], med angivelse at]. nr. 29-0162-000008, senest
-
høringsfrist 21. juli 2020
den 21. juli 2020.
Spørgsmål til udkastet kan rettes til nedenstående på teleton 7242 99 27, eller mailadresserne: [email protected] og
[email protected].
Med venlig hilsen
Specialkonsulent
I
EU & Erhverv
I
[email protected]
Helle Liemann
Miljø- og Fodevareministeriet
Landbrugsstyrelsen Nyropsgade
30, 1780
København
VI Tlf
+45 33958000
I
[email protected] www.lbst.dk
På vores hjemmeside kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger: https://lbst.dk/persondata/
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0012.png
Dato
Side
9. juli 2020
1a12
Landbngsstyrelsen
[email protected]
Landbrug & Fedevarer F.m,bA
Axelborg, ,eItoiv 3
DK 1609 Kebenbavuv
‘1’ •533394O00
E [email protected]
W wvAq,lf.dk
cvR OK 25 52 95 29
Horingssvar vedr, ændringer til okologiloven, j.nr.
29-0162-000008
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at give bemærkninger til udkast til lov om ændring
at økologiloven.
Fra autorisation til certificering
Formålet med lovforslaget er dels at tilpasse okologiloven i overensstemmelse med Europa
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 201 8/848 sf30. maj 2018cm økologisk produktion og
mærkning at økologiske produkter og om ophævelse at Rådets forordning (EF) nr. 834/2007.
Derfor foreslås at ophæve lovens bestemmelser om autorisation, tor i stedet at anvende
torordningens regler om certificering suppleret med de bekendtgørelsesregler, som er
nødvendige for anvendelsen at forordningen. L&F har ikke bemærkninger til dette.
Hævet bodeniveau via ny sanktionspraksis
Der foreslås gennemført en væsentlig, generel skærpelse at bodeniveauet for Landbrugsstyrelsens
sager om overtrædelse at okologireglerne. Landbrug & Fødevarer er som udgangspunkt generelt
skeptiske overfor bødestrat, og mener, at det er helt centralt, at kontrollen er baseret på vejledning
og korrektion fremfor fejlfinding og sanktion. Vi noterer os, det er overladt til medtemsstaterne selv
at fastsætte sanktionsniveau, blot de er præventive, effektive og propodionelle.
Landbrug & Fødevarer ønsker ikke et hævet bødeniveau. Vi mener, at proportionalitetsprincippet
indebærer, at den mindst muligt indgribende reaktion/sanktion (fx opfordringer/indskærpelser) i
videst muligt omfang skal anvendes. En afslutning at en sag med en vejledning eller en opfordring
fordrer desuden til dialog, hvilket også er ministeriets egen målsætning,
jt.
kontrolstrategien. Miljø-
og Fødevareministedet har således selv i sin kontrolstrategi et hovedindsaispunkt (nr.
4)
om, at
virksomheden skal have en målrettet kontrol og vejledning baseret på dialog, ansvar og tillid med
fokus på vilje-evne-princippet.[i] Det er derfor væsentligt at understrege, at der skal være plads til
en konkret helhedsvurdering at forholdet, hvor evt, formildende omstændigheder, vilje/evne mv.
inddrages, og det bor ikke være for fast, hvornår man skrider til en egentlig badesag.
Genomlægning at dyr som konsekvens at overtrædelse
Landbrugsstyrelsen har opgjort, at der er 46 ovedrædelsesforhold der kan give en bøde. I nogle
tilfælde følges en bøde at et krav om genomlægning. Landbrugsstyrelsen sætter som eksempel, at
et dyr skal genomlægges, hvis det i en periode ikke har haft tilstrækkeligt frisk drikkevand,
Landbrug & Fødevarer mener som udgangspunkt, at krav om genomlægning primært bør
anvendes for at sikre, at der ikke er spor at uønskede produkter (bekæmpelsesmidler, medicin og
foder) i slutproduktet, Hvis et dyr i en periode ikke har haft tilstrækkeligt Irsk drikkevand, bør der
I,: htIpsJ/www.toedevarestyre’sondCSIeCoI!ecticnDosumen:sfKonIro:syrnqDen aees kcnlro:srraleg.odf
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0013.png
Side2af2
s&edes som udgangspunkt alene gives en bade. Krav om genomlægning bor dog også kunne
kræves ved sværere dyreværnsforhold.
Udveksling at oplysninger mellem myndigheder
Landbrugsstyrelsen skriver, at det er af stor betydning, at der som grundlag loren effektiv
risikobaseret kontrol kan fremskaffes tilstrækkelige oplysninger. Der foreslås derfor en ny mulighed
for at indhente oplysninger hos andre myndigheder for dermed at kunne danne en bedre
risikovurdering for at planlægge den fremtidige kontrol (hhv, fysisk eller administrativ kontrol).
Det fremgår af lovbemærkningeme, at indførelsen al ogede muligheder for udveksling af
oplysninger styrelser/offentlige myndigheder imellem bla, sker for bedre at kunne planlægge og
gennemføre fysisk eller administrativ kontrol på en måde, hvor man danner sig et samlet overblik/
udarbejder en samlet risikovurdering, hvor oplysninger fra andre styrelser indgår. Primært
oplysningsudveksling mellem Fodevarestyrelsen og Landbwgsstyrelsen.
Der henvises i lovbemærkningerne bla. til, at offentlige data i højere grad skal deles og genbruges
for at kunne skabe en mere overskuelig og sammenhængende offentlig sektor. Landbrug &
Fødevarer er enige i, at digitalisering og ny teknologi skal være med til at sikre, at den offentlige
sektor kan levere en moderne og tidssvarende service, der lever op til borgernes og
virksomhedernes forventninger om effektiv og sammenhængende service af højt niveau. Det er
imidlertid afgørende for os, at det sker under behørig iagttagelse af vores medlemmers
retssikkerhed og at vores medlemmer rent faktisk vil opleve udnyttelse af digitalisering og ny
teknologi som en fordel. Noget der kan være med til at afhjælpe administrativt bovl, noget som er
en fordel for vores producenter.
Udveksling af oplysninger skal derfor være “i det omfang, det er nødvendigt for styrelsernes
opgavevaretagelse”. Landbrug & Fødevarer støtter forslaget, men det er afgørende for L&F, at en
øget indhentning og udveksling af oplysninger ikke fører til et øget kontroliryk hos vores
medlemmer.
Det økologiske Fade vareråd
Landbrugsstyrelsen foreslår at ændre bestemmelsen i okologiloven om Det Økologiske
Fodevareråd. Baggrunden herfor er, at erfaringen med arbejdet med Det Økologiske Fodevareråd
har vist, at der er behov for øget fleksibilitet, og at reguleringen af akologiområdet er så kompleks,
at Rådet ikke i alle situationer er det mest egnede forum til at rådgive ministeren. Derfor foreslås i
stedet, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan nedsætte rådgivende udvalg, der skal
følge udviklingen i okologisektoren og rådgive ministeren. Landbrug og Fødevarer støtter denne
ændring, idet der med andre udvalg forventes at kunne opnås en bedre dynamik og mere
funktionelle tora.
Med venlig hilsen
Lars Holdensen
Chefkonsulent
økologi
D
M
E
+45 3339 4007
+4521788633
[email protected]
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0014.png
ÇJØKOLOGISK
LANDSFORENING
Land brugsstyrelsen
EU & Erhverv
10. juli 2020
Høringssvar til forslag om ændring at Økologiloven,
j.
nr. 29-0162-000008
Økologisk Landsforening har gennemgået udkast til ændret Økologilov.
Foreningen tager overordnet ændringsforslagene til efterretning. Nedenfor følger enkelte konkrete
bemærkninger
Vejledende bødestørrelser
Landbrugsstyrelsens område
Fsva. bøder, så er det vigtig for foreningen at påpege, at der fortsat bør lægges vægt på at have en
målrettet kontrol og vejledning baseret på dialog, ansvar og tillid med fokus på vilje-evne-princippet. Der
skal være plads til en konkret helhedsvurdering af forholdet, hvor evt, formildende omstændigheder,
proportionalitet mellem type af overtrædelse og økologiens troværdighed og vilje/evne mv. inddrages.
Esva. bødestørrelsen så skal det nævnes, at i en række af tilfældene, så vil bøderne ramme små bedrifter
hårdere end store bedrifter, idet bødernes størrelser er relativt større sammenholdt med bedriftens
samlede omsætning. Det er en ærgerlig situation, som man bør se på, om man kan adressere f.eks. ved at
bruge en reduktionsfaktor, når dyreholdet er under en vis størrelse.
Det skal
i
den forbindelse nævnes, at Økologisk Landsforening er af den opfattelse, at det kan være svært
for en landmand at blive hørt i en kontrolsag. Inden klager over kontrolafgørelser gik over til at skulle
behandles af Miljø- og Fødevareklagenævnet, så var det ministeriet selv, der skulle behandle klagen. Rent
praktisk så fik Landbrugsstyrelsen en fornyet mulighed for at kommentere på de indvendinger, som
landmanden var kommet med. Det var i sagens natur en udfordring for en landmand at skulle få medhold i
sin klage, da ministeriet jo ikke havde grund til at træffe en ny afgørelse, særligt ikke, når det var de
samme personer, der vurderede klagen over afgørelsen, der blev påklaget. Nu er det Miljø- og
Fødevareklagenævnet, der skal afgøre klager fra landmanden over en afgørelse på en kontrolsag.
Økologisk Landsforening har ikke erfaring med, om det har ændret noget sammenholdt med tidligere. Det
kendskab økologisk Landsforening har til det er, at klagenævnet er så langt bagud, så landmanden hver 6.
måned bliver informeret om, at klagen ikke kan behandles endnu. Det i sig selv er problematisk, da klager
ikke har opsættende virkning. På den baggrund så vil økologisk Landsforening gerne fremhæve
betydningen af, at der er plads til en helhedsvurdering af forholdet, formildende omstændigheder og
proportionalitet mellem type af overtrædelse og økologiens troværdighed, når kontrolsager afgøres.
ØKOLOGISK LANDSFORENING
5ILKEB0RGvEJ2Ô0
I
8230Å8YH0J
WWWOKOLOGI,DK
I
87322700
I
INFOOKOLOGIDK
FØLG OS
0
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0015.png
rIOKOLOGI5K
LANDSFORENING
Krav om genomlægning
Esva. bøder og evt, krav om genomlægning af dyr, så vil Økologisk Landsforening gerne gøre opmærksom
på, at det i forholdet manglende adgang til frisk vand kan være en meget subjektiv vurdering, om dyrene
har manglet vand.
Der kan være vinterdage med frost, hvor vandet er frosset til over natten men holdes flydende i flertallet
af døgnets timer og flertallet af dagene med frost. Der må være plads til, at en overtrædelse af kravet om
adgang til frisk vand ikke udløser bøder og evt. genomlægning, når evt. frossent vand en del af døgnet må
anses for at være en undtagelse, der kan henføres til usædvanlige forhold. Disse situationer kan nemmere
optræde i systemer, hvor dyrene holdes i ekstensive systemer med adgang til udearealer året rundt.
Ligeledes kan der være udfordringer på visse dage om vinteren, mens kalve er opstaldet i enkeltbokse
Økologisk Landsforening har kendskab til sager, hvor kalvene har fået udfodret mælk, mens landmanden
går til morgenmad eller frokost. Hvis der kommer kontrol imens, så vil dyrene ikke have adgang til frisk
vand, da skålene er i brug til mælk/netop har været brugt til mælk. Der har også været sager, hvor skålene
er ved at blive vasket. Det bør ligge klart, at disse situationer skal kunne rummes, uden at landmanden
overtræder regler om adgang til frisk vand.
Økologisk Landsforening viii same ombæring nævne, at det skal være muligt at afmontere narresutter for
at rengøre dem uden at det anses for at være en overtrædelse, hvis kalvene ikke har adgang til narresutter,
mens de bliver rengjort.
Manglende dyrlægebehandling
I bemærkningerne til lovforslaget er der redegjort for forholdet manglende dyrlægebehandling. Her er det
Økologisk Landsforenings opfattelse, at det bør handle om manglende stillingtagen til dyret og evt.
manglende dyrlægebehandling. Det skal være muligt for en landmand at afvente med at sætte ind med en
behandling, hvis landmanden kan dokumentere, at denne har taget stilling til dyret. Det kan være en
optegnelse i en logbog og evt, hvis det vurderes at være mest hensigtsmæssigt for dyret, at det er
opstaldet, så det ikke belastes at andre dyr i flokken, mens der tages stilling til, om der er behov for
dyrlægebehandling. Der bør ikke være krav om, at det nødvendigvis er en dyrlæge, der har taget stilling,
hvis det i det konkrete tilfælde anses for berettiget, at landmanden afventer, om der bliver behov for
dyrlæge. Det er væsentligt, at det fremgår, hvornår der er taget stilling til dyret, da det må indgå i den
samlede vurdering, hvor længe dyret må afvente en dyrlæges tilsyn og evt, behandling.
Det økologiske fødevareråd nedsættelse af rådgivende udvalg
Økologisk Landsforening er enig i, at det er mere hensigtsmæssigt at nedsætte målrettede udvalg til at
rådgive ministeren om forhold vedrørende økologi end at opretholde Det Økologiske Fødevareråd i sin
nuværende form.
Med venlig hilsen
Sybile KÇed
ØKOLOGISK LANDSFORENING
sILKEBoRGvEJ26o
I
S23OÅBYHØJ
WWW.OKOLOGI.DK
I
87322700
I
[email protected]
FØLG 05
0
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0016.png
Helle Liemann
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jesper Lund-Larsen, Den Grønne Gruppe <[email protected]>
17juli 2020 09:50
EU & Erhverv
SV: Høring om udkast til lovforslag om ændring af økologiloven høringsfrist 21.
juli 2020
-
3F har modtaget høring om udkast til lovforslag om ændring af økologiloven
I den forbindelse har vi bemærkninger til lovens
§
4, stk 1 og stk 2.
AF bemærkningerne ftemgk følgende:
Det foreslås derfor at ændre hjemmelsgrundlaget i lovens § 4, stk. 1, så det bliver muligt, at ministeren kan
nedsætte forskellige udvalg. Derudover foreslås, at ministeren med hjemmel i
§
4, stk. 2, kan fastsætte
medlemssammensætnin gen for sådanne udvalg, og herunder grundlaget for udpegning af det enkelte udvalgs
formand og derudover som hidtil til at fastsætte regler om sekretariat, arbejdsform mv.
Vi finder at det giver god mening af ministeren kan nedsætte forskellige udvalg, afhængig af hvad det viser sig
er nødvendigt at have fokus på. I stk. 2 fremgår det at ministeren kan fastsætte medlemssammensætningen. Vi
skal i den forbindelse opfordre til at man giver mulighed for en så bred organisations sammensætning som
muligt, så er det op til de enkelte adspurgte organisation at meddele om det er noget de ønsker at medvirke i
eller ej.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljo- og arbejdsmiljøpolitiskkonsulent
Den Grønne Gruppe
Kampmannsgade 4
DK 1790 København V
Mobil: +45 2145 74 32
e-mail: [email protected]
Web: www.gronnejob.dk
Web: www.bauiordtilbord.dk
Web: www.3f.dk
P Tænk p miljøet for du printer
Fra: Hanne Bjerre Jensen <[email protected]>
Sendt: 26. maj 2020 13:48
Til: Louise Piester <[email protected]>; Helga Hjort <[email protected]>; Foreningen for Biodynamisk Jordbrug
(biodynamisk-forening) <[email protected]>; Sybille Kyed <[email protected]>; ‘Per Kølster’
<[email protected]>; ‘Brian’ <[email protected]>; [email protected]; ‘[email protected]
<[email protected]>; ‘Kirsten Lund Jensen’ <[email protected]>; Jesper Lund-Larsen, Den Grønne Gruppe
<[email protected]>; Forbrugerrådet (Camilla Udsen) <[email protected]>; Dl (Frederikke Thye) <[email protected]>;
[email protected]; ‘Rikke Lundsgaard’ <[email protected]>; [email protected]; Robert Langberg Lind (FVST)
L 58 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2258623_0017.png
<[email protected]>; [email protected]; ‘[email protected]’ <[email protected]>; ‘Jakob Sehested’
<[email protected]’; ‘Kirsten Holst’ <[email protected]>
Cc: Mette Hyldebrandt-Larsen <[email protected]>; Ane F. Førde <[email protected]>; Inger Løn <[email protected]>; Helle
Knudsen <[email protected]>; Helle Liemann <[email protected]>; Maria Ramsgaard Hansen <[email protected]>;
maIene.teIIer.blumecoop.dk; ‘[email protected]’ <[email protected]>; De Samvirkende Købmænd (Kirsten
Jacobsen) <[email protected]>
Emne: Høring om udkast til lovforslag om ændring at økologiloven høringsfrist 21. juli 2020
-
Kære Medlemmer af Det økologiske Fødevareråd
Hermed sender Landbrugsstyrelsen et udkast til lovforslag om ændring aføkologiloven.
Indholdet at lovforslaget er nærmere beskrevet i vedlagte høringsbrev.
Bemærkninger til ændringerne bedes sendt til, med angivelse afj. nr. 29-0162-000008, senest den 21. juli 2020.
Spørgsmål til udkastet kan rettes til Helle Liemann på telefon 72429927, eller mailadresserne: [email protected] og
euogerhvervlbst.dk.
Med venlig hilsen
Hanne Bjerre Jensen
Fuldmægtig
I
EU & Erhverv
÷45452635
101 [email protected]
Miljo- og Fodevareministeriet
Landbwgsstyrelsen
I
Nyropsgade 30, 1780 Kobenhavn V
I
Tlf.÷45 339580001 [email protected] www.lbst.dk
På vores hjemmeside kan du læse, hvordan vi behandler dine personoplysninger: hltps://lbst.dk/persondataf
2