Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 56 Bilag 1, L 56 A Bilag 1, L 56 B Bilag 1
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
journal nr. 2020-7145
Dato: 20. august 2020
Sags ID: SAG-2020-04095
Dok. ID: 2957050
Direkte: 3370 3601
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KL høringssvar til ændringer i miljøvurderingsloven
KL har modtaget høring om ændring af miljøvurderingsloven. Vi takker for
muligheden for at kommentere på den. Der tages forbehold for politisk be-
handling.
Generelle bemærkninger
De foreslåede ændringer af miljøvurderingsloven er primært en konsekvens
af en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen om den danske implemente-
ring af VVM-direktivet.
Derudover indføres en ændring af myndighedsansvaret på havbrug inden for
1 sømil fra kysten, som flyttes fra kommunerne til staten. KL har tidligere op-
poneret mod dette i brev til miljøminister Lea Wermelin af 30. april 2020, og
er fortsat af den opfattelse, at det vil være bedre at bevare kompetencen
med havbrugene i kommunalt regi.
I forhold til ændringerne der retter sig mod implementeringen af VVM-direkti-
vet, hilser KL præciseringerne velkommen, særligt dem om definition og ind-
dragelse af offentligheden, samt myndighedens rolle er nyttige.
KL havde dog gerne set, at ministeriet havde benyttet lejligheden til at imø-
dekomme nogle af de ønsker, som KL og kommunerne har til loven og VVM-
processen. Disse har tidligere været fremført i forbindelse med høringssvar
–
både til loven og til udkast til vejledninger, og er nødvendige for at myndig-
hedsbehandlingen kan blive mere smidig:
•
•
Der mangler krav om koordinering, når der er flere VVM-myndig-
heder involveret i en sag.
Tilvejebringelse af afskæringskriterier, så ressourcerne kan bru-
ges bedst muligt. Kommunerne (og andre myndigheder) bruger i
dag uforholdsmæssigt meget tid på de små sager (projekter på
bilag 2). Der bør indføres en bagatelgrænse, således at disse
mindre sager bliver undtaget fra krav i loven, og tiden i stedet
kunne bruges på de større og komplicerede sager.
Der bør indføres en mulighed for at få prøvet miljøkonsekvensrap-
porten ved klagenævnet med henblik på at sikre kvaliteten (§1 nr. 14
og 15).
•
KL vil desuden gentage ønsket om, at der udarbejdes reel vejledning til lo-
ven. Helt afgørende er det omkring ”funktionel opdeling af kompetencerne