Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 56 , L 56 A , L 56 B
Offentligt
2292133_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 56 endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. november 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6 til L 56 forslag til lov om ændring af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) og ændring af lov om
husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Implementering af VVM-direktivet og ændring af
myndighedskompetencen for havbrug). Af miljøminister Lea Wermelin (S).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 6 til L 56
”Som
opfølgning på ministerens besvarelse af MOF alm. del
spørgsmål 1085, bedes ministeren give et
fyldestgørende opfølgende svar, der redegør for, hvilke konkrete problemer ministeren lægger til grund
for at underkende kompetencerne hos de syv kommuner, der i dag fører tilsyn med havbrug, når
gennemgangen af havbrugsområdet ikke fandt anledning til at kritisere det kommunale tilsyn?”
Svar
Som anført i mit svar på udvalgsspørgsmål nr. 1, fremsætter jeg ikke dette lovforslag som en kritik af det
hidtidige kommunale tilsyn. Men når myndighedskompetencen for de 19 eksisterende havbrug deles
mellem Miljøstyrelsen og 7 kommuner medfører det, at viden om branchens miljøforhold er spredt.
Jeg fremsætter dette lovforslag for at samle og styrke de faglige kompetencer og sikre et mere effektivt
miljøtilsyn med havbrugene. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med en kommende ændring af
godkendelsesbekendtgørelsen, som overfører miljøgodkendelses- og tilsynskompetencen til
Miljøstyrelsen. De to regelændringer tilgodeser hensynet til at samle og styrke den miljøfaglige viden
om havbrugene, da Miljøstyrelsen herved får myndighedskompetencen over samtlige havbrug. Dertil
kommer, at Miljøstyrelsen allerede i dag også har myndighedsansvaret for placeringstilladelser til
havbrugene. Fremadrettet skal Miljøstyrelsen altså behandle placeringstilladelser og miljøgodkendelser
inkl. VVM til havbrugene og føre tilsyn med havbrugene.
Lovforslaget giver derfor efter min opfattelse væsentligt forbedrede muligheder for at koordinere
arbejdet med at udarbejde placeringstilladelser og miljøgodkendelser. Det vil være en fordel. Dels fordi
tilladelserne er indbyrdes afhængige, dvs. at havbrugsvirksomhed forudsætter begge tilladelser. Dels
fordi begge tilladelser er omfattet af hhv. VVM- og habitatdirektivet og dermed giver anledning til
vurderinger og sagsbehandling i medfør af disse regler. Lovforslaget sikrer dermed også synergi og
effektiviseringer.
Under henvisning til ovennævnte synspunkter, og de synspunkter, der følger af mit svar på
udvalgsspørgsmål nr. 1, er det min klare opfattelse, at vi med samlingen af myndighedskompetencen
sikrer en miljøfagligt stærk myndighed med et indgående kendskab til havbrugssektoren, og som derfor
også kan føre et bedre og mere effektivt tilsyn.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 56a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorfor ministeren finder, at lokal forankring er vigtigt inden for spildevandsområdet, men ikke inden for havbrugsområdet, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
2