Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21, Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 56 Bilag 1, L 56 A Bilag 1, L 56 B Bilag 1
Offentligt
2259593_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
journal nr. 2020-7145
Dato: 20. august 2020
Sags ID: SAG-2020-04095
Dok. ID: 2957050
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3601
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KL høringssvar til ændringer i miljøvurderingsloven
KL har modtaget høring om ændring af miljøvurderingsloven. Vi takker for
muligheden for at kommentere på den. Der tages forbehold for politisk be-
handling.
Generelle bemærkninger
De foreslåede ændringer af miljøvurderingsloven er primært en konsekvens
af en åbningsskrivelse fra EU-Kommissionen om den danske implemente-
ring af VVM-direktivet.
Derudover indføres en ændring af myndighedsansvaret på havbrug inden for
1 sømil fra kysten, som flyttes fra kommunerne til staten. KL har tidligere op-
poneret mod dette i brev til miljøminister Lea Wermelin af 30. april 2020, og
er fortsat af den opfattelse, at det vil være bedre at bevare kompetencen
med havbrugene i kommunalt regi.
I forhold til ændringerne der retter sig mod implementeringen af VVM-direkti-
vet, hilser KL præciseringerne velkommen, særligt dem om definition og ind-
dragelse af offentligheden, samt myndighedens rolle er nyttige.
KL havde dog gerne set, at ministeriet havde benyttet lejligheden til at imø-
dekomme nogle af de ønsker, som KL og kommunerne har til loven og VVM-
processen. Disse har tidligere været fremført i forbindelse med høringssvar
både til loven og til udkast til vejledninger, og er nødvendige for at myndig-
hedsbehandlingen kan blive mere smidig:
Der mangler krav om koordinering, når der er flere VVM-myndig-
heder involveret i en sag.
Tilvejebringelse af afskæringskriterier, så ressourcerne kan bru-
ges bedst muligt. Kommunerne (og andre myndigheder) bruger i
dag uforholdsmæssigt meget tid på de små sager (projekter på
bilag 2). Der bør indføres en bagatelgrænse, således at disse
mindre sager bliver undtaget fra krav i loven, og tiden i stedet
kunne bruges på de større og komplicerede sager.
Der bør indføres en mulighed for at få prøvet miljøkonsekvensrap-
porten ved klagenævnet med henblik på at sikre kvaliteten (§1 nr. 14
og 15).
KL vil desuden gentage ønsket om, at der udarbejdes reel vejledning til lo-
ven. Helt afgørende er det omkring ”funktionel opdeling af kompetencerne
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0002.png
inden for myndigheden” (§40
-armslængdeprincippet), hvor det nu i loven er
indført, at ministeren kan fastsætte regler. KL ser meget frem til disse regler
og opfordrer til, at kommunerne inddrages i dette arbejde.
I øvrigt henvises til tidligere fremsendte bemærkninger.
Detaljerede bemærkninger
Offentligheden m.fl. skal informeres ”tidligt i beslutningsprocessen og se-
nest, så snart oplysningerne med
rimelighed kan gives”. Det ses af bemærk-
ningerne til loven, at ”senest” er lig med 1. offentlige høring. Dette
kan med fordel skrives ind i bestemmelserne.
’Funktionel opdeling af kompetencerne inden for myndigheden’ er nu præci-
seret ved, at myndigheden skal
varetage sine opgaver og beføjelser på ”ob-
jektiv vis og med en passende adskillelse mellem uforenelige
funktioner”.
Det er godt med præciseringen, men det er fortsat vanskeligt at sikre ’en
passende adskillelse’. Det gælder ikke
mindst i de små kommuner, men selv
i større kommuner kan det være vanskeligt.
Den afgørende interessekonflikt ligger hos myndigheden som henholdsvis
’bygherre’ og ’myndighed’, hvilket
kræver en klar og funktionel adskillelse.
Det er dog uklart, jf. § 40, stk. 2,
hvornår og hvordan ”der inden for myndig-
heden er sikret en passende adskillelse mellem uforenelige funktioner i for-
bindelse med varetagelsen af disse opgaver og beføjelser” –
er det f.eks.
personer, der er myndighed efter særlovgivningen og som bidrager til VVM-
arbejdet, der ikke kan
være ’berørt myndighed’ efter særlovgivningen –
eller
er det alene den koordinerende sagsbehandler for VVM-arbejdet,
der ’defi-
neres’ som VVM-myndighed,
hvorved bidragsydere efter særlovgivningen til-
lige kan være
’berørt myndighed’ efter særlovgivningen?
Bestemmelsen i §1 nr. 9 om, at regionen overtager HELE kompetencen,
hvis de er myndighed efter råstofloven, giver ikke mening for teglværker,
Leca produktion, molerværker, cementfabrikker m.m. Her er der også
emner efter miljøbeskyttelsesloven, hvor MST eller kommunen er myn-
dighed. På andre områder kan der sagtens være flere VVM-myndigheder,
og det bør der også være her.
Dato: 20. august 2020
Sags ID: SAG-2020-04095
Dok. ID: 2957050
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3601
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Charlotte Weber
Konsulent
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0003.png
Mette Føns
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Per Schollert Nielsen <[email protected]>
26. august 2020 13:03
Helle Ina Elmer
Charlotte Weber
SV: Økonomisk høringsbrev over udkast til ændring af miljøvurderingsloven
Kære Helle Ina Elmer
KL kan acceptere, at ændringerne af miljøvurderingsloven og af husdyrbrugloven optages som udgiftsneutrale på
lov- og cirkulæreprogrammet.
Med venlig hilsen
Per Schollert Nielsen
Chefkonsulent
Økonomisk Sekretariat
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3385
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
Fra:
Helle Ina Elmer <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2020 07:17
Til:
KL <[email protected]>
Cc:
Per Schollert Nielsen <[email protected]>
Emne:
Økonomisk høringsbrev over udkast til ændring af miljøvurderingsloven
Se venligst vedhæftede høringsbrev.
Venlig hilsen
Helle Ina Elmer
Specialkonsulent, cand.jur., Ph.D. | Natur og klimatilpasning
+45 93 58 79 94 | +45 93 58 79 94 |
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
| Holmens Kanal 42 | 1216 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mfvm.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
|
Privatlivspolitik
1
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0004.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Journalnummer 2020-7145
[email protected]
Dato 20-08-2020
Høringssvar til ændring af miljøvurderingslov 2020
Rambøll fremsender hermed høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) og
ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. Angivelse af §-er
og nummerering nedenfor henviser til lovforslaget.
§1, nr. 14 og 15 – Omfanget af vurderingerne i miljøkonsekvensrapporten:
I punkt 14 angives omfanget af vurderingerne at være funderet på en
”rimelighedsbetragtning” for hvad der kræves for at nå frem til en ”begrundet
konklusson” om projektets væsentlige indvirkninger.
I punkt 15 angives omfanget af vurderingerne at være funderet på en
”fuldstændighedsbetragtning”.
Det bør præciseres i lovteksten om det er en ”rimelighedsbetragtning” eller
”fuldstændighedsbetragtning”, der skal definere kravet til omfanget af
vurderingerne i miljøkonsekvensrapporten. Det har i mange projekter betydning
for både udgiften til gennemførelsen af miljøkonsekvensvurderingen og hvor
hurtigt miljøkonsekvensvurderingen kan udarbejdes.
Lovbemærkningerne giver ikke nogen vejledning i om det er en
”rimelighedsbetragtning” eller ”fuldstændighedsbetragtning” der skal være
styrende for omfanget af vurderingerne.
§1, nr. 23, 24, og 25:
I høringsmaterialet mangler lovbemærkningerne til del af nr. 23 samt hele nr.
24 og 25.
Rambøll
Olof Palmes Allé 22
DK-8200 Aarhus N
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Danmark A/S
CVR NR. 35128417
1/2
Medlem af FRI
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0005.png
Det er interessant at vide, hvad der står særligt i bemærkningerne til punkt 23, da der i
miljøvurderingslovens § 28 punkt 3 indføres en ny og udvidet begrundelse for revurdering af en VVM-
tilladelse.
§1, nr. 16:
Oversigt over tilgængelige miljødata:
Det angives i lovbemærkningerne, at bygherre har adgang til Danmarks Miljøportal og de oplysninger
der ligger heri. Rambøll vil gerne bemærke, at vi sammen med enkelte andre større rådgivere har et
samarbejde med Danmarks Miljøportal om indrapportering af miljødata i forbindelse med større VVM-
projekter. Det er dog langt fra alle bygherrer og rådgivere, herunder alle projekter der indrapporteres
data fra. Dette bevirker, at der ikke er et samlet overblik over tilgængelige data på Danmarks
Miljøportal, ligesom det i dag ikke er muligt at indrapportere en lang række af de oplysninger der
genereres i forbindelse med gennemførsel af miljøkonsekvensvurderinger og miljøvurdering af planer og
programmer. Rambøll vil gerne opfordre til at dette arbejde prioriteres idet det vil kunne skabe et bedre
grundlag for VVM-sagsbehandlingen og for udførelsen af bygherres miljøvurderinger af konkrete
projekter.
Ny vejledning på baggrund af lovændringen
Rambøll vil gerne opfordre til at der på baggrund af lovændringen og særligt i det omfang, at der ikke
foretages yderligere præciseringer i selve lovteksten, udgives en opdateret vejledning. En udgivet
vejledning vil sikre at dialogen mellem bygherrer og myndigheder om gennemførsel af konkrete
projekter kan ske mere nuanceret og minimere tvivlstilfælde og fortolkning. Dette vil ikke bare gavne
selve myndighedsarbejdet, men også bidrage til en mere effektiv gennemførsel af projekter for
bygherrer og rådgivere, hvilket vil gavne branchen samlet.
Med venlig hilsen
Albert Ernest Coutant
Senior Projektchef / Senior Project Manager
Miljøplanlægning / Impact Assessment DK West
M +45 51617699
[email protected]
/
Rasmus Hejlskov Olsen
Projektchef / Chief Project Manager
Miljøplanlægning / Impact Assessment DK West
M +45 51611814
[email protected]
2/2
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0006.png
Fysisk Plan VVM
Karen Blixens Boulevard 7, 8220 Brabrand
[email protected] og [email protected]
med kopi til [email protected]
20. august 2020
Side 1 af 2
Høringssvar - ændring af miljøvurderingsreglerne - journalnum-
mer 2020-7145 for mfvm og
2020-868 for trm
TEKNIK OG MILJØ
Miljø og Fødevareministeriet samt Transport og Boligministeriet har på bag-
grund af en åbningsskrivelse fra EU sendt et forslag om ændring af den
danske implementering af miljøvurderingsdirektivet (VVM) i høring.
Det angives i materialet, at det primært er mindre ændringer. som har til
hensigt at sikre en helt direktivnær implementering. Det har Aarhus kommu-
ne ingen bemærkninger til.
Det fremgår imidlertid også af side 13 i lovforslaget fra Miljø og Fødevaremi-
nisteriet, at man
ikke
har til hensigt at imødekomme EU kommissionen i
forhold til samordning, da man finder, at reglerne allerede er implementeret i
Danmark via §7 i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkre-
te projekter (VVM).
Aarhus Kommune vil gerne opfordre ministerierne til at genoverveje dette.
Den manglende samordning, samt det faktum at proceskravene for miljøvur-
dering inden for forskellige myndighedsområder er forskellige, medfører en
række usikkerheder og ulemper for såvel virksomheder som borgere:
Det tager samlet set længere tid at få de nødvendige tilladelser
Øgede omkostninger til rådgivning
Risiko for ukoordinerede og i værste fald modstridende afgørelser
Det er svært at overskue myndighedsforhold og processer, og kla-
gemulighederne er uklare
Der er forskellige procedurer og det kan ende med, at offentlighe-
den bliver inddraget i flere omgange om det samme projekt.
Der er mellem myndighederne uklarhed og usikkerhed, om hvem
der har ansvaret for de forskellige emner og hvem der i sidste ende
skal stille vilkår om afværgetiltag, hvis det er nødvendigt.
Plan, Byggeri og Miljø
Aarhus Kommune
Fysisk Plan VVM
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00
Direkte telefon: 41 85 98 89
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
Sagsbehandler:
Ole Gregor
Aarhus Kommune er derfor uforstående overfor at der ikke i forbindenlse
med ændringen af den danske lovgivning lovændringen indføres krav om
samordning af alle miljøvurderinger af projekter i Danmark. Dette fremgår
direkte krav som følge af direktivændringen i 2014.
Det er primært i forbindelse med store komplekse projekter,
f.eks. overdækning af Banegraven, udvidelse af Aarhus Havn
eller etablering af et nyt værksted for DSB ved Årslev, at der
skal foretages miljøvurderinger på tværs af de forskellige re-
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0007.png
gelsæt for miljøvurdering. Det er typisk projekter af stor be-
tydning for byen, og ofte projekter med ønske om effektiv
sagsbehandling.Det kan også gælde udvidelse af Marse-
listunnelen, hvis vejdirektoratet skal med til at løse opgaven.
Det skaber betydelige udfordringer og usikkerhed, selv om der på embeds-
mandsniveau på tværs af myndigheder er vilje til at afbøde de værste kon-
sekvenser. Det er ikke nok at basere koordinering af store projekter på god
vilje hos embedsmændene i de enkelte myndighedsfunktioner og der bør
være et eksplicit krav om koordinering, så det tidligt i forløbet afklares:
At offentligheden inddrages samtidigt
At myndighederne får aftalt rollefordelingen, herunder håndtering af
emner der ligger på tværs af myndighedsområderne (kumulative ef-
fekter,
At offentligheden orienteres om rollefordelingen mellem myndighe-
derne
At de forskellige myndigheder koordinerer deres afgørelser, så der
ikke træffes helt forskellige afgørelser
At klagemulighederne gøres enkle og entydige
20. august 2020
Side 2 af 2
Vi vil selvfølgelig gerne deltage i dialog om, hvordan det i praksis kan reali-
seres.
Med venlig hilsen
Bünyamin Simsek
/
Eva Møller Sørensen
Rådmand
Planchef
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0008.png
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Aarhus den 20. August 2020
Vedr. høring af udkast til lov om ændring af miljøvurderingsloven og husdyrloven J. nr. 2020-7145
Vi takker for muligheden for at fremsende bemærkninger til lovforslaget, hvor et af formålene er at
samle myndighedskompetencen for VVM og miljø på havbrugsområdet hos Miljøstyrelsen.
Forslaget er initieret af de politiske drøftelser, som rapport om status og grundig gennemgang af hav-
brugsområdet gav anledning til efter rapportens oversendelse til Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg i dec. 2019, og årsagen til forslaget om at samle opgaven med miljøgodkendelser, miljøtilsyn mm.
for havbrug i Miljøstyrelsen er at kunne samle den faglige viden og kompetencerne for havbrug på mil-
jøområdet ét sted
1
.
Miljø- og Fødevareministeriet konkluderede flg. i rapport fra den grundige gennemgang af havbrug:
At ´de
gældende regler overordnet udgør et solidt udgangspunkt og basis for en fremtidig sikker ad-
ministration af området.´
At der på baggrund af den gennemførte ekstra kontrol af de årlige indberettede tal for netto-pro-
duktion af fisk, foderforbrug og antibiotikaforbrug ikke blev konstateret eller vurderet, at der var
tegn på, at de undersøgte havbrug har overskredet deres vilkår i miljøtilladelsen.
At ´Status
for tilladelsessituationen på eksisterende havbrug viser at området er udfordret af kon-
staterede mangler i placeringstilladelser.´
At ’Hovedudfordringen for kontrollen af havbrugsproduktion vurderes at bero på, at det ikke er mu-
ligt at gennemføre prøvetagning og målinger af de faktiske udledninger fra havbruget.’
Det understreges, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke kan henvise til mangelfuldt tilsyn i nogen kom-
muner, idet der ifølge ”havbrugsgennemgangen” ikke var tegn på, at det kommunale tilsyn ikke funge-
rede. Der er en sag med en virksomhed i 2018, og denne sag afventer fortsat afgørelse.
Det bemærkes, at Ministeriet konkluderede i ”havbrugsgennemgangen”, at tilladelsessituationen på ek-
sisterende havbrug er udfordret af konstaterede mangler i placeringstilladelserne (ikke korrekt iagtta-
gelse af habitatreglerne). Placeringstilladelserne har ligget i staten i mange år, hvor den mangelfulde
sagsbehandling er foregået.
Det bemærkes yderligere, at havbrug i indre farvande ikke bør forvaltes som punktkilder. Havbrug pla-
ceret i indre farvande kan ikke sammenlignes med og bør ikke forvaltes som en punktkilde. Et havbrug
har en diffus tilførsel af kvælstof til havmiljøet, som ikke er direkte målbar, og som kun kan bereg-
nes/modelleres. Kommunerne har allerede stor erfaring med forvaltning af andre diffuse kilder.
Dansk Akvakultur gør gældende, at lovforslaget ikke følger konklusionerne fra den grundige gennem-
gang af havbrugsområdet.
1
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/mof/spm/1084/svar/1678231/index.htm
Dansk Akvakultur repræsenterer det samlede opdrætserhverv for fisk, skaldyr og tang. Med en eksport på ca. 1,5 mia. kr. bidrager vores medlemmer positivt til
dansk økonomi og beskæftigelse – primært i landdistrikterne. Vores målsætning er at fremme bæredygtig vækst og produktion af gode og sunde akvakulturpro-
dukter. Det gør vi ved at sikre bedre rammevilkår og synliggøre akvakulturerhvervets værdi for samfundet.
Dansk Akvakultur ∙ Agro Food Park 15 ∙ DK-8200 Aarhus N. ∙ Tlf.: 8740 6666 ∙ [email protected] ∙ www.danskakvakultur.dk
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0009.png
Det påpeges, at den grundige gennemgang af havbrugsområdet er mangelfuld, idet den ikke forholder sig
til ansøgninger om etablering af nye havbrug men kun om eksisterende havbrug. Således har der i en læn-
gere årrække ligget en lang række ansøgninger om etablering af havbrug hos Miljøstyrelsen, uden der er
foregået den nødvendige sagsbehandling. Se eksemplet om sagsbehandling af bl.a. Storebælt Havbrug i
vedhæftede notat fra 15.5.2019, der er fremsendt til ministeriet som input til den grundige gennemgang.
Derudover er en af den grundige gennemgangs konklusioner netop statens mangelfulde sagsbehandling
og administration af placeringstilladelser, som er vurderet at være en af hovedudfordringerne for kon-
trollen med havbrug.
Desuden understreges, at Ministeriet ikke kan henvise til mangelfuldt tilsyn i nogen kommuner, idet der
ifølge havbrugsgennemgangen ikke var tegn på, at det kommunale tilsyn ikke fungerede.
Dansk Akvakultur gør gældende, at for havbrugsområdet har sagsbehandlingen hos kommunerne ikke
været mangelfuld i modsætning til sagsbehandlingen hos staten.
Det påpeges som væsentligt, at KL har et ønske om at beholde havbrugsadministrationen hos Kommu-
nerne
2
.
Desuden har Dansk Akvakultur påpeget
3
, at det er uhensigtsmæssigt at samle myndighedskompetencen
hos staten, da sagsbehandlingen i staten har været problematisk og mangelfuld, samt at det er bedre at
samle myndighedskompetencen hos kommunerne, da de lokale myndigheder har en ekspertviden om lo-
kale miljøforhold, er miljømyndighed for en række andre virksomheder og landbrug, og har en tættere rela-
tion til lokale interessenter. Det er vores erfaring, at den lokale dialog er en vigtig grundpille i administratio-
nen af akvakulturvirksomheder.
Flytning af tilsyn fra Kommunerne er en imødekommelse af DNs og DSFs interesser. To organisationer
som ikke har noget direkte at gøre med akvakulturerhvervet.
Dansk Akvakultur gør gældende, at nærværende lovforslag går imod både KL og erhvervets ønske.
På baggrund af ovenstående opfordrer vi til, at lovforslaget trækkes tilbage, samt at sagsbehandlingen
for VVM og miljøbeskyttelsesloven for havbrugssektoren bliver hos kommunerne i hele kystkystvands-
området (vandområdeplanområdet). Kommunerne vil hermed kunne styrke deres kompetencer og fag-
lige niveau i forhold til hele akvakultursektoren samt øvrig miljø- og naturforvaltning.
Med venlig hilsen
Dansk Akvakultur
Lisbeth Jess Plesner
2
3
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/mof/spm/1087/svar/1678252/2223628.pdf
Fx i DAs bemærkning af 15.5.2019 til Miljø- og Fødevareministeriet vedr. Havbrugsgennemgangen.
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0010.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0011.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0012.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0013.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0014.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0015.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0016.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0017.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0018.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0019.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0020.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/01682-2
4. AUGUST 2020
HØRING AF UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING AF
MILJØVURDERINGSLOVEN OG HUSDYRBRUGLOVEN
Miljø- og Fødevareministeriet har ved e-mail af 24. juni 2020 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til lov om ændring af lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM) og lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til ministeriets journalnummer 2020-7145.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
FULDMÆGTIG
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0021.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0022.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0023.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Att. [email protected]
17-08-2020
EMN-2020-01084
1376271
Mads Leerbech Jensen
Økonomisk høring over ændrin
g af miljøvurderingsloven og
Husdyrbrugloven (J.nr. 2020-7145)
Miljø- og Fødevareministeriet har den 24. juni 2020 sendt udkast til forslag om
ændring af miljøvurderingsloven (lov om miljøvurdering af planer og
programmer og af konkrete projekter (VVM)) og husdyrbrugloven (lov om
husdyrbrug og anvendelse af gødning) i høring.
Det fremgår af høringsmaterialet, at ændringerne omfatter en tekstnær
implementering af VVM-direktivet, så de formuleringer, som hidtil er forklaret
under lovbemærkninger nu, fremgår af selve bestemmelserne. Derudover
ændres miljøvurderingsloven, så myndighedskompetencen for VVM på
havbrugsområdet samles hos Miljøstyrelsen.
Danske Regioner er enig med Miljø- og Fødevareministeriet i, at ændringerne
ikke har betydning for hverken rettigheder eller pligter hos de involverede
parter (ansøgere, myndigheder, interessenter og offentligheden). Danske
Regioner er desuden enig i, at de foreslåede ændringer af lovene ikke medfører
nye opgaver eller økonomiske konsekvenser for regionerne.
Venlig hilsen
Mads Leerbech Jensen
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0024.png
Mette Føns
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
[email protected]
26. juni 2020 11:54
[email protected]
Henvisning til journalnummer 2020-7145.
Udkast til lovforslag.pdf; VVM direktivet datasammenskrivning.pdf; Høringsbrev.pdf;
Høringsliste.pdf
Kære Helle.
CFU har modtaget ekstern høring af udkast til lov om ændring af miljøvurderingsloven og husdyrbrugloven (MFVM
Id nr.: 5151525).
Høringen giver ikke adgang til bemærkninger fra CFU.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 84
Mail:
[email protected]
CFU
-
Centralorganisationernes Fællesudvalg
Fra:
Helle Ina Elmer <[email protected]>
Sendt:
24. juni 2020 15:44
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; 92 Gruppen <[email protected]>;
[email protected];
ATV
<[email protected]>; Akademikerne Hovedkort <[email protected]>; Info-Akademiraadet <[email protected]>;
[email protected];
AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Arkitektforeningen
<[email protected]>;
[email protected];
Batteriforeningen Frederik Madsen <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; Byggesocietetet
<[email protected]>; Bygherreforeningen <[email protected]>; Historiske Huse
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
CO-industri <[email protected]>; CFU-net <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
DAKOFA Hovedpostkasse <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 'DANAK'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danmarks Fiskeriforenin Hovedpostkasse <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; Danmarks Jægerforbund <[email protected]>; Danmarks Naturfredningsforening
<[email protected]>; Dansk Sportsfiskerforening <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Affaldsforening
<[email protected]>; Dansk Akvakultur <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
BM <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Botanisk Forening <[email protected]>; Miljøteknisk Brancheforening
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Dansk Byplanlaboratorium <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Energi
<[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
1
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0025.png
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Metal <[email protected]>; Dansk Miljøteknologi <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; Dansk Ornitologisk Forening <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
@ Dansk Planteværn <[email protected]>; Dansk Producentansvarssystem
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Skovforening
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danva <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected];
Danske Arkitektvirksomheder <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danske Døves Landsforbund <[email protected]>;
[email protected];
Danske Handicaporganisationer <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Dansk
Landskabsarkitektforening <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>; 'Danske Medier' <[email protected]>;
[email protected];
Danske Rederier
<[email protected]>; '[email protected] <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 'Danske
Speditører' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; Danskevandløb
<[email protected]>;
[email protected];
Danva <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Den Danske Landinspektørforening og Praktiserende Landinspektørers Forening <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Det Danske Fjerkræraad <[email protected]>; Det
Økologiske Råd <[email protected]>; De Økonomiske Råd <[email protected]>; DHI <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
Djøf <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <pm@adv-
martinelli.dk>;
EHS Foreningen af el-overfølsomme <[email protected]>;
[email protected];
FB Feriehusudlejernes
Brancheforening <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Foreningen Danske Kraftvarmeværker <[email protected]>;
[email protected];
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
ENVINA <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Historiske Huse
<[email protected]>;
[email protected];
Træ- og Møbelindustrien <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; 1 - FSTS Forsyningstilsynet <[email protected]>;
[email protected];
Fredningskommiteen Lillebælt Formand Bjørn Bennike <[email protected]>; åå Friluftsrådet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Uddannelses- og Forskningsministeriet GTS <[email protected]>;
[email protected];
Greennetwork <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Grøn Hverdag <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Ingeniørforeningen i
Danmark <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
Brancheorganisation for den Danske vejgodstransport ITD <[email protected]>;
[email protected];
Kolonihaveforbundet i Danmark <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur <[email protected]>;
[email protected];
Landsforeningen Levende Hav <[email protected]>;
[email protected];
Susanne
Lotze <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Marine Ingredients Denmark
Johannes Palsson <[email protected]>;
[email protected];
Simon Stig-Gylling <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Nationalpark Mols Bjerge <[email protected]>; Nationalpark
Skjoldungernes Land <[email protected]>; Nationalpark Thy
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
NOAH <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
2
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0026.png
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Olie Gas Denmark
<[email protected]>;
[email protected];
Parcelhusejernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Realdania
<[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; SEGES Kvæg <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Teknologirådet, Søren Gram <[email protected]>; Teknologisk Institut
<[email protected]>; Lars Ramme Nielsen <[email protected]>; @ Uniscrap A/S, Jens Frimand
<[email protected]>;
[email protected];
WWF Verdensnaturfonden <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Redaktionen Danske Regioner <[email protected]>; Kommunernes
Landsforening (KL) <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Helle Tegner Anker <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Peter Pagh <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Københavns Universitet, Institut for
Geovidenskab og Naturforvaltning, Skov & Land <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Ekstern høring af udkast til lov om ændring af miljøvurderingsloven og husdyrbrugloven (MFVM Id nr.:
5151525)
Til alle interesserede
Hermed sendes udkast til lov om ændring af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM) og ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., i høring.
Høringsmaterialet er vedhæftet. Det kan desuden hentes på Høringsportalen ved at anvende følgende link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/64098
Høringssvar skal sendes til
[email protected]
senest den
20. august 2020 kl. 12.00
med angivelse af journalnummer
2020-7145.
Venlig hilsen
Helle Ina Elmer
Specialkonsulent, cand.jur., Ph.D. | Natur og klimatilpasning
+45 72 54 47 33 | +45 93 58 79 94 |
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
| Holmens Kanal 42 | 1216 København K | Tlf. +45 38 14 21 42 |
[email protected]
|
www.mfvm.dk
Facebook
|
Twitter
|
Instagram
|
LinkedIn
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du venligst omgående underrette os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du venligst omgående underrette os og
derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
3
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0027.png
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes
du venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at
videregive oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
null[BeS8wijKiNgZtt2CvAA=.Y2NAc2thZi1uZXQuZGs=.c2lra2Vyc2thZkBza2FmLW5ldC5kaw==.2I91k
yj//arz9lc7JUcAfFxrWvJzZTj1iOES+sTRGbo=]null
4
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0028.png
L 56a - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2259593_0029.png