Til lovforslag nr.
L 54
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 25. november 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Pligt til udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg til fast brændsel ved ejerskifte af fast ejendom)
[af miljøministeren (Lea Wermelin)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 1 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforsla‐
get til
vedtagelse
ved 3. behandling. Flertallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Min‐
dretallet vil, såfremt det stillede ændringsforslag ikke vedta‐
ges, stemme for lovforslaget ved 3. behanding.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF, NB og Susanne Zim‐
mer (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. be‐
handling. Mindretallet stemmer imod det stillede ændrings‐
forslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at man skal bekæmpe partikelforurening
fra de ældste brændeovne, som er dem med den højeste
udledning. Men det er vigtigt, at man imødekommer den
økonomiske ulighed, der risikerer at opstå som følge af lov‐
forslaget, mellem købere af dyrere huse typisk i de større
byer og købere af billigere huse i yderområder. Udgiften til
udskiftning af en gammel brændeovn ved ejerskifte vil være
den samme, uanset om huset ved salg koster 10 mio. kr. eller
0,5 mio. kr., hvorimod den økonomiske købekraft til selve
udskiftningen formentlig ikke vil være den samme for de
forskellige huskøbere. Det er vigtigt, at man ikke skaber en
skævvridning i forbindelse med huskøb i hele landet. Det
er et centralt opmærksomhedspunkt i forbindelse med lov‐
forslaget, at geografi spiller en stor rolle for huspriser og
dermed tilsvarende, at udgiften ved udskiftning af gamle
brændeovne fylder tilsvarende mere, desto billigere husene
er. En måde at undgå denne skævvridning kunne være ved
at indføre en pulje, hvor danskerne kan søge om tilskud til
skrotningen af deres gamle brændeovn. Puljen kan tildeles
dem med en mindre købekraft og vil samtidig skabe øget
incitament for at udskifte sin gamle brændeovn. VLAK-re‐
geringen indførte i 2019 en lignende pulje, hvilket havde
stor succes. Ca. 20.000 danskere fik penge for at skrotte de‐
res brændeovn. Regeringens forslag har den rette intention,
men Venstre og Det Konservative Folkeparti ser hellere, at
forslaget skal motiveres med gulerod frem for pisk.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan ikke støt‐
te ændringsforslaget. Der henvises til miljøministerens be‐
svarelse af spørgsmål 11.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
forslaget, da det giver betydelige ubalancer i boligmarke‐
det. Til en bolig til 8 mio. kr. vil der være de samme udgifter
som til en bolig til 0,5 mio. kr. Der er ingen tvivl om, at
det rammer provinsen særlig hårdt. På nuværende tidspunkt
koster det ca. 60.000 kr. at sælge en bolig med de regler,
som er vedtaget i Folketinget. Dette beløb stiger markant
med vedtagelse af dette forslag. Dansk Folkeparti ønsker, at
partikelforureningen fra brændeovne begrænses. Derfor har
Dansk Folkeparti i forbindelse med finanslovsforhandlinger‐
AX025240