Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
L 54 Bilag 3
Offentligt
2276501_0001.png
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0002.png
DAPO består af de 12 danske producenter af brændeovne, underleverandører og
forhandlernes brancheforening.
Eksporten udgør 85% af produktionen, primært til markeder i EU.
Konstant udvikling af forbrændingsteknologien har gjort danske brændeovne
til de mest miljøvenlige på det globale marked.
I dag udleder en ny brændeovn 70% færre partikler end en ny ovn gjorde i 2005.
DAPO deltager aktivt i miljødebatten og har en god dialog med Miljøministeriet,
Miljøstyrelsen m.v.
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0003.png
Overordnede bemærkninger
DAPO støtter overordnet lovforslaget.
Lovforslaget beskriver en sikker form for regulering. Gamle, forurenende
ovne udfases kontinuerligt, og ny teknologi får større udbredelse.
Andre forslag til regulering, f.eks. afgifter, ville ikke få en tilsvarende hurtig
og kontinuerlig effekt. Det samme gælder forslaget om forbud mod nye
brændeovne i fjernvarmeområder.
Vi vurderer, at ca. 60 pct. vil udskifte til en moderne brændeovn. Resten vil
lukke ildstedet.
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0004.png
1. Lovforslaget giver meget vide beføjelser til ministeren. Skjulte stramninger kan
indføres uden Folketingets inddragelse og uden politisk debat
Retssikkerheden for borgeren svækkes og nye udgifter kan uden videre
pålægges boligejerne.
Løsning:
Indskærpelse i lovteksten om skæringsår og hvilke dokumentationskrav
ministeren kan fastsætte.
2. Manglende klageadgang
Forslaget svækker borgernes retstilling.
Samtidig med ministerens vide beføjelser tilsidesættes almindelige
forvaltningsretlige hensyn.
Løsning:
Lovforslaget bør give adgang til en gratis klageindsats.
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0005.png
1. Manglende håndhævelse af eksisterende regler i kommunerne:
Brug
skorstensfejere og miljømedarbejdere mere dynamisk til at reducere
partikeludslip og lugtgener.
2. Anvend
tekniske løsninger
som skift til nye brændeovne, foring eller
forhøjelse af skorsten, montering af røgsuger eller evt. nylancerede filtre.
3. Obligatorisk kursus
for nye ejere af brændeovne for at sikre korrekt fyring
og vedligeholdelse af anlægget.
4. Eventuel fortsættelse af skrotningspræmieordningen.
5. Ændring af skæringsår fra 2003 til eventuelt 2008.
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0006.png
Luften i Danmark har ifølge DCE aldrig været renere i den tid, der er målt på
luftkvaliteten.
Forskellige elementer blandes og mudrer debatten om ren luft.
Hvis f.eks. Københavns Kommune forbyder brændeovne, vil byen stå tilbage
med 96 % af de partikler (PM 2.5), der kan måles i luften i dag.
”…bræ deov e forure er dobbelt så
Udsagnet holder ikke.
eget so
trafikke i Købe hav …".
Næste skridt bør være:
Tal og kildeangivelse for den
samlede
forurening. Så kan
der sættes ind dér, hvor effekten bliver størst.
L 54 - 2020-21 - Bilag 3: Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovnes præsentation fra foretræde 4/11 og høringssvar
2276501_0007.png
For yderligere information om DAPO og fakta om
brændeovne kontakt:
Kjeld Vang
Sekretariatsleder
Mobil: +45 40 87 06 06
E-mail:
[email protected]